Топ 15 научнофантастични романи
6. Camp Concentration (1968)
(Томас Диш)
Armydreamer
Camp Concentration на Томас М. Диш е ироничният шедьовър на научната фантастика. Като такъв, той е и един от тайните върхове на жанра – присъства в класации, споменава се в сериозните източници за историята на фантастиката, но далеч не с честотата на вечните любими присъствия. Това важи за всяка от големите книги на Диш – 334, On Wings of Song, – но Camp Concentration определено е с най-богата история на неспоменавания, на фона на която дори други силно полемични произведения като The Female Man изглеждат популярни.
Фантастиката, дори в най-антиутопичните си крайности, не е циничен жанр, а Диш често отскача до сардоничното, когато гради световете си на бъдещето или изкривеното настояще. В Camp Concentration изкуствено създадена форма на сифилис засява в съзнанията на затворници гениалност, която след девет месеца ражда смърт. Щатите са в продължителна война с неназован враг, а на територията на страната никнат особени концентрационни лагери, в които се извършват експерименти като този със сифилиса. Луис Сакети, поет, философ, е преместен от обикновен затвор в такъв „лагер за концентрация“, като е помолен да води дневник. И този дневник – романът на Диш, – е така редкият за фантастиката поглед, който вижда не само създаващите усещане за чудо сили във Вселената, но и машините, които прегъват и изкривяват чудото до недоверчиво учудване, до лек оптичен дразнител. Проследяването му е особено и не съвсем приятно усещане.
Camp Concentration е палимпсест – поезия, фантастика, физика и философия разкриват текстовете си с четенето и при всяко препрочитане. И тук е едно от големите постижения на Диш. Не изобилието препратки и видимата и не чак толкова видима ерудиция, а обръщането на кембъловското интелектуално удоволствие от четенето на научнофантастичен роман в тревожност и дори ужас. До степен, в която финалът, в цялото му пълп-великолепие, идва като спасение и за читателя – всичко е наред, отново сме в познати води. За съвсем кратък момент, разбира се. Докато Сакети води дневника си из света на литературата и философията, Диш разгръща болестта му като сянката на най-горния пласт от палимпсеста.
Най-доброто светостроене не може без съмнението и иронията и Camp Concentration е един от първите и най-добри примери за това.
Jen
Преди време прочетох някъде, че ако Филип Дик бил написал Цветя за Алджърнън, щяло да се получи Dying Inside. Не, ако в един лишен от хронология свят, Филип Дик беше написал Цветя за Алджърнън с визуалния модел на Дейвид Кроненбърг и стилистичния инструментариум на Томас Ман, можем да си представим, че творението щеше да прилича на Camp Concentration, нищо че сигурно нямаше. Тия условни умозаключения обаче онагледяват няколко ключови смислови връзки, в които е заплетен романът на един от най-важните и вероятно най-слабо познатите и четени хора на фантастиката – Томас Диш.
Сюжетът за стремително увеличаващата се интелигентност срещу плащането на определена цена наистина напомня Алджърнън, но Цветя за Алджърнън е късаща – и с основание – сърцето книга с огладени ръбове. Camp Concentration е интелектуална черна комедия на ужасите. Ако въобще е възможно военен експеримент, който дава свръхинтелект срещу 9 месеца живот и сифилис да бъде каквато и да е комедия. Съвсем като деветдесетарски Кроненбърг. Всъщност за обобщението какво е Camp Concentration мога спокойно да си заема целия първи абзац от текста за Dying Inside (вижте текста на Джен на следващата страница – бел. Рандъм). Едва ли е търсено, но дали заради раждането им в смутните времена, в които фантастиката яростно се е опитвала да се самокритикува, дали от смущаващата ерудиция на авторите им, дали от гаснещото супергеройство на героите им, или заради ницшеанския übermensch, двата романа за мен винаги са били емоционално и смислово свързани.
Като че ли тази книга е алюзията на Диш за фантастиката отвъд комплексите ѝ – Диш, безжалостният анализатор и иронизатор на собственото писателско поле. Романът започва с Божествена комедия, изпод абсурдистките ситуации изскачат литературни мостове към Рембо и Рилке. Героите размятат страници от пиесата на Филип Марлоу Доктор Фауст, но в действителност Фауст на Томас Ман е излят в основите на Camp Concentration. Както истинската история на Ницше е сянката на екзистенциализма зад немския магнум опус, така главният герой на Ман, композиторът Адриан Леверкюн пък е сянката на модернизма зад поета Луис Сакети – героят на Camp Concentration. Леверкюн е лицето на психологическия роман, но и екстериорен герой, който събира в образ и иронизира германските дух и съдба от почти научнофантастичния разпад на цивилизацията в ранните години на 20-и век. Сакети е лицето на психологическия роман, но и екстериорен герой, който събира в образ и иронизира почти всяко изконно кредо на друго общество през един океан и половин век разстояние. Общество, което е толкова преяло с научна надменност и военна мощ, че в него черната комедия на Диш може и да не е фантастика.
За да са съединени надлежно съвсем всички точки и контексти, и тук ще оставя завършека на Киркегор, който казва, че колкото и класическа и безвременна да е силата на трактовките, стъпили върху германската легенда, нейната идея е в сърцето си локална и историческа, и всяка исторически значима епоха неизменно има своя Фауст.
Trip
Нека отгатна. Никой не е чувал за Томас Диш.
В немалка част от кариерата си и той, ако мога да перифразирам един от важните философски въпроси в Camp Concentration, е сила без обект на приложение, мощен интелект, изключителен писател, като цяло непостигнал „обичайните“ маркери на популярност и признание. Творчеството му е мрачно, фарсово смешно, ерудирано до немай къде (издава Camp Concentration на 28. 28!), изпълнено невероятно, но и с недостатъчно от белезите на фантастиката за масова консумация.
Camp Concentration привидно носи такива: книгата е дневникът на Луис Сакети, поет, някогашен ревностен католик, хвърлен в затвора заради убежденията си против поредната американска война, метастазирала от виетнамската и достигнала мащаби, морални и материални, които догаждаме от тук-там подхвърлени фрази (но пък какви: „тактически ядрени оръжия“, „биологични нападения над неутралните държави“ и т.н).
Ако обаче звънчетата в главата ви напяват Оруел, „дистопия“ и други подобни лесни благозвучия, внимателно ги откачете и ги претопете за вторични суровини.
Две седмици след като Сакети започва дневника си, го местят в т.нар. лагер „Архимед“, където да хроникира живота на доброволците – утайката на армията, решили, че по-зле няма накъде – в експеримент за повишаване на интелекта чрез щам на сифилиса, смъртоносен, както се оказва, в рамките на 9 месеца.
Оттам нататък книгата драматизира безпътицата на разума във вселена, отредила му да загине, тъкмо когато е започнал да я осмисля истински. Микрокосмосът на „Архимед“ напомня театрална сцена, дори си има театрална сцена (където поставят, какво друго, Фауст на Марлоу), а от един вододелен момент нататък рязко и по театралному изобилният барок на декора се сменя с бихевиористична сивота.
Но константата през всичко е неподражаемият глас на авторовия сурогат, Сакети. Стилът на Диш от началото до края на Camp Concentration е едно от големите постижения в повествованието от първо лице, бих казал не само във фантастиката. Тъй както Зелазни успява да впише ярка модернистична образност в разговорния регистър на езика си, така Диш взима за база елегантната реторика на ум, удавен в образование и самомнение, и я кара да заиграе пред нас, без нито веднъж да се натрапи, а напротив – ерудицията е суров материал за непристойни шеги, батос и унищожителна (само)ирония.
На нищо не му се разминава лустрото на гъвкавия език на Диш: пасивни описания на стаи, на лица и фигури, жестомимика, теологични сънища, изпъстрени със сифилистични херувими и огромни, тлъсти доминикански монаси, аргументи за и против Бог, за правото ни да се лутаме опипом из Вселената, или просто за задължението ни да си видим сметката отведнъж.
Диш не предлага решение. От умаления му модел на човечеството и странната пъпка на еволюцията върху гръбнака ни не можем да прочетем решение, а от завършека на романа лъха космически студ. Но сам по себе си, така както самото човешко познание, както самата мисъл като венец на еволюцията – не без тръните си, – този модел е достоен за дълбок, дълбок захлас.
Тетралогиятя Хиперион-абсолютен фаворит!_
Саймък – Междинна станция, Всичко живо е трева, ГРАДЪТ…
Чери – Светът на Пел
Бредбъри – 451 по Фаренхайд
Азимов …
Кларк …
А що се отнася до кибер пънк – Портокал с часовнков механизъм…
Не мисля че тази класация отразява обективно най-добрите романи в този жанр.
Класация, в която е няма Азимов?!?!? Един от пророците в научната фантастика? Пълно разочарование.
Не че искам да адвокатствам на някой, ама да вземем да прочетем втория абзац на увода 🙂
Хората са си го казали.
Според критериите „един роман трябва да бъде изключително силен и обичан сам по себе си…..“ за да влезе в класацията. Поне 1/3 от изброените не отговарят на това изискване. Много от тях не са преведени на български, а Stars in My Pocket Like Grains of Sand го намерих само на английски и немски (изключително слабо разпространен за да е толкова обичан). 75 автори са гласували за тази класация. Браво на тях, че знаят перфектно английски, но на нас, българските любители на този жанр, това не ни помага особено.
Аз го виждам по-скоро като три неща 🙂
1. Напомняне, че има неща в чуждоезичната фантастика, които не са обичани тук по една-единствена причина – издателите ни не са се сетили за тях.
(Колкото до това дали и доколко са обичани там, където са били издадени, това вече опира до познаване на тамошните фен-общности. Според нашите познания за тях, всяка една от тези книги е силно обичана.)
2. Напомняне на издателите, че не са се сетили за тях.
3. Разширяване на хоризонтите на самите читатели.
Аз поне не виждам особено висока стойност в класация, преповтаряща добре известни произведения на „класиците“, колкото и да ми е познато удоволствието от това да видиш любима книга в нечие подреждане 🙂 В края на краищата, и в увода пише, че става въпрос за лични предпочитания, а не за опити за обективност, каквато така и така не е възможна в оценката на литературното качество.
(О, и наистина, нека не забравяме за превратностите на точковия модел на класиране на книги.)
Впрочем, класации най-разнообразни ще има и занапред, тъй че се съмнявам нещо да остане неуважено 😉
@катето – Класацията все пак не се казва Топ 15 научнофантастични романи издадени на български 😉
11 от 15-те, даже 13 от 17-те, защото на две места са класирани по две книги са налични на български език. А за другите е добър момент да юркаме издателите да направят нещо по въпроса.
Иначе всеки един от романите в класацията е силен и обичан сам по себе си 🙂
На мен ще ми е любопитно да прочета читателски класации. Моят личен топ 10 беше:
1. Господарят на светлината – Роджър Зелазни
2. Огън от дълбините – Върнър Виндж
3. Падането на Хиперион – Дан Симънс
4. Аз съм легенда – Ричард Матисън
5. Беглец по острието – Филип Дик
6. Вечната война – Джо Холдеман
7. Лявата ръка на мрака – Урсула Ле Гуин
8. Дюн – Франк Хърбърт
9. Пикник край пътя – Аркадий и Борис Стругацки
10. Говорителят на мъртвите – Орсън Скот Кард
Както се вижда и от него само 4 книги са вътре. Което не ме прави особено нещастен. Няма как всички да са доволни. Важното е да има дискусия и да чуем различни гледни точки.
Stars in My Pocket Like Grains of Sand е обичан от доста от членовете на екипа на Шадоуданс, това е единствения критерий в случая. Класацията не претендира за представителност и изразява единствено предпочитанията на членовете на екипа ни – нищо повече.
@Svilen Stefanov – как според вас се определят „обективно най-добрите романи в жанра“? За мен това е напълно невъзможно.
@Yan
„5. Беглец по острието – Филип Дик“
Няма такава книга
Интересна класация се е получила, макар да не съвпада с личната ми, която е следната:
1. „Фондацията“ – Айзък Азимов
2. „Градът“ – Клифърд Саймък
3. “ Пътеводителят на галактическия стопаджия“ – Дъглас Адамс
4. „Дюн“ – Франк Хърбърт
5. „Една одисея в Космоса през 2001-та година“ – Артър Кларк
6. „Трудно е да бъдеш бог“ – братя Стругацки
7. „Лявата ръка на мрака“ – Урсула Ле Гуин
8. „Сънуват ли андроидите електрически овце“(преведена като Беглец по острието) – Филип Дик
9. „Денят на трифидите“ – Джон Уиндъм
10. „Всичко живо е трева“ – Клифърд Саймък
@ Philip K. Dick
Я погледни това:
http://trubadurs.com/wp-content/uploads/2014/02/cover-bladerunner-1233-chitanka.jpg
Това е преводът на Do Androids Dream of Electric Sheep? според Аргус ;). Старали сме се да даваме заглавията на български, когато книгите са били издавани и у нас.
аз бих добавил и“ гибелта на аякс „и „шпага с рубини“- но едва ли друг е чел тези български романи и някой от класиците на българската фантастика
Добави и „Космосът да ти е на помощ Александър“, „Психопрограмирания“.
Ето и моята лична класация:
1. Stars In My Pocket Like Grains of Sand – Samuel Delany
2. Господарят на светлината – Роджър Зелазни
3. Освободеният – Урсула ле Гуин
4. Dying Inside – Robert Silverberg
5. Хиперион – Дан Симънс
6. Камера потъмняла – Филип Дик
7. Use of Weapons – Ian M. Banks
8. The Quantum Thief – Hannu Rajaniemi
9. Camp Concentration – Thomas Disch
10. The Stars My Destination – Alfred Bester
Споделяйте и своите, ще е изключително интересно да съберем един малко по-масов Топ 15 на читателите 🙂
1) Пътеводител на галактическия стопаджия – Дъглас Адамс
2) Звездни дневници – Станислав Лем
3) Червеният/Зеленият/Синият Марс – Ким Стенли Робинсън
Краят на вечността – Айзък Азимов
Среща с Рама – Артър Кларк
451 по Фаренхайт – Рей Бредбъри
Време/Пространство/Произход – Стивън Бакстър
Вечната война – Джо Холдеман
Пикник край пътя/Трудно е да бъдеш бог – Аркадий и Борис Стругацки
Казъм сити – Алистър Рейнолдс
1. Хиперион/Падането на Хиперион – Д. Симънс
2. Пикник край пътя – А. и Б. Стругацки
3. Дюн – Ф.Хърбърт
4. Беглец по острието – Ф.Дик
5. Играта на Ендър – О.Кард
6. Гейтуей – Ф.Пол
7. Звездна вълна се надига – Д.Брин
8. Соларис – С.Лем
9. Пръстенов свят – Л.Нивън
10. Стоманените пещери – А.Азимов
+ „Пришълецът“/“Пришълците“ на Алън Дийн Фостър
Поздравления към екипа за страхотните материали!
В началото си помислих, че 15 е много малко число. После се опитах да направя моя лична класация и се оказа, че не мога да стигна дори до 5. Ето сигурните заглавия:
– Хиперион/Ендимион – Дан Симънс (добре де, четири са, не е един)
– Господарят на светлината – Роджър Зелазни
– Пътеводител на галактическия стопаджия – Дъглас Адамс
– Звездни дневници + Конгрес по футурология – Станислав Лем (да, цикъл разкази е, но за мен е роман)
Следват още много великолепни романи, всеки от които иска да премине в „горната“ категория, но си пречат взаимно и не могат да преминат през тясната стълбичка нагоре.
Поздравления и от мен!
Някой от книгите в класацията не съм чела, ще се поправя скоро.
Моята класация.
1. Фондацията А. Азимов
2. Една одисея в Космоса А. Кларк
3. Пътеводител на галактическия стопаджия Д. Адамс
4. Дюн Ф. Хърбард
5. Соларис С. Лем
6. Пикник Край пътя братя Стругатски
7. 451 градуса по фаренхайт Р. Бредбъри
8 Лунна дъга С. Павлов
9 Цената на бездната А. Рогоз
10 Галактическа болница Дж. Уайт
Не бива без Филип Хосе Фармър…
Направете една класация за СФ романите на новото хилядолетие. Стига антиквариат 🙂
/Да не се засегне някой, чел съм повечето от романите в класацията, и точно за това искам класация за по-нови романи, един вид като препоръка какво да се чете/
irgnet, и на мен ми се щеше да имаше повече нови, но чисто статистечски е по-вероятно хората да са чели класиките, дали по-известните в БГ като Азимов, или други като Дилейни. Аз се опитвам да поправя това, но и в моята лична класация единствените нови бяха Слепоглед, The Windup Girl и The Quantum Thief. Определено е добра идея обаче.
Сърдечни поздравления за чутовното дело! 🙂 Ще си го смилам на малки глътчици, сигурно до края на ноември…
Напоследък все повече недолюбвам да си класирам любимостите – но в името на експеримента, предложен от Random, ще се прежаля. Пък и нали така откриваме нови сродни духове. 😀
1. A Requiem for Homo Sapiens (у нас издадена само първата част, под заглавие „Падналите богове“) – David Zindell
2. Uplift Storm Trilogy (у нас издадени като „Звездният риф“, „Брегът на вечността“ и „Стълба към небето“) – David Brin
3. Endymion (у нас разцепен като „Ендимион“ и „Триумфът на Ендимион“) – Dan Simmons
4. „Слънце недосегаемо“ – Николай Теллалов
5. The Host („Скитница“) – Stephanie Meyer
6. More than Human („Повече от човешки“) – Theodore Sturgeon
7. Golden Age – John C. Wright
8. Earth – David Brin
9. My Name Is Legion („Името ми е легион“) – Roger Zelazny (изпревари „Господарят на светлината“ с едни гърди заради „Home Is the Hangman“)
10. Mirror Dance („Огледален танц“) – Lois McMaster Bujold
(Пиша ги първо на езика, на който съм ги чел или препоръчвам да се четат.)
Сигурен съм, че в мига, в който натисна Post Comment, ще се плесна по челото „Ама! Ама! Как можах да забравя … … …?!“. Натискам, докато не съм изпаднал в reader’s block… 😀
Изчетох коментарите, и наистина сте отбелязали големи имена. Но само в последния забелязах името на Лоис Бюджолт. Хора, тя е невероятен талант. Препоръчвам ви да изчетете поредицата за Бараяр. Имам я в електронен вариант, и ако някой желае, ще му я изпратя. cpamota@abv.bg
Почти всички от екипа сме чели поредицата за Бараяр, някои (аз например) сме големи фенове на Бюджолд, но просто нито една от нейните книги не получи достатъчно гласове, за да влезне в Топ 15.
За мен, най-добрият фантастичен роман е „Прекрасният нов свят“ на Олдъс Хъксли… И се учудвам, че не го виждам в тази класация, като се вземе в предвид огромното му влияние върху почти всички автори от втората половна на миналия век…
Мисля, че е невъзможно да се класират пророчествата. Не видях Жул Верн. Почти всичко, разказано от него, е вече ежедневие. ,,Пътят на Икар“, ,,Сините пеперуди“! Нима не са със силни послания?! ,,Светещата смърт“, ,,Сезонът на мъглите“, ,,Летец с особени поръчения“, ,,Сърцето на змията“, Портрети на небесни тела“, ,,Замъкът на лорд Валантайн“, ,,Да разплачеш плачуща върба“, ,,Соларис“, ,,Едем“, Петият закон на роботиката“ и т.н, и т.н. Всички истории са се случили в нечий ум, разказани по уникален начин. Според мен е важно, кой, какво е мечтал с всички автори и произведенията им. Визирам и разказите.
Бихте могли да ме попитате: „Как да разбера, кое е красиво и кое — грозно, за да не съгреша?“ На този въпрос ще ви кажа — отговорът трябва да намерите самите вие. За да го сторите, забравете първо, онова, що ви казах тази вечер, защото аз не ви казах нищо.
– Господарят на светлината
1. Непобедимият- Станислав Лем
2. Сезонът на мъглите – Евгений Гуляковски
3. Дюн – Франк Хърбърт
4. Замъкът на Лорд Валънтайн – Робърт Силвърбърг
5. Соларис – Станислав Лем
6. Мъглявинята Андромеда – Станислав Лем
7. Голото слънце – Аизък Азимов
8. Марсиански хроники – Рей Бредбъри
9. Главата на Професор Доуъл – Александър Беляев
10. Стоманените пещери – Айзък Азимов
11. The Currents of Space – Айзък Азимов
12.Денят на трифидите – Джон Уиндъм
13. Среща с Рама – Артър Кларк
14. Лявата ръка на мрака – Урсула ЛеГуин
15. Тежестта на скафандъра – Любен Дилов
Класацията е кръстена топ 15 научно-фантастични романа. Представете си че на тази статия попадне човек който не е чел фантастика до сега. Какво ще бъде впечатлението му? Дали ще разбере що за чудо е фантастиката?
Що се отнася за личните ми предпочитания, аз вече споменах някой,но:
1. Светът на Пел – Каролайн Чери
2. Звездна вълна се надига – Дейвид Брин;
3. Фондацията – Азимов
4. Междинна станция – Клифърд Саймък
5. Пътеводител на галактическия стопаджия – Д. Адамс;
6. Вълните усмиряват вятъра – Стругатски (според мен е по-добра от „Трудно е да бъдеш бог“);
7. Пътят на Икар – Лбен Дилов
8. 451 градуса по Фаренхайд – Бредбъри
9. Аз роботът – Азимов
10. Градът – Саймък
11. Немезида – Азимов;
12. Гейтуей – Фредерик Пол
13. Играта на Ендър – Орсън Кард
14. Бараяр – Бюджолд
15. Игрите на глада – Сюзън Колинс
Предвид колко разнообразни автори сме представили, мисля че със сигурност няма да остане нерабрал хипотетичният читател, нечувал за фантастика.
Аз бих добавил на Артър Кларк – Градът и звездите. Вярно, че може да е леко детински но страшно много ми хареса и се чете за една нощ 🙂 А също така в коментарите видях да се споменават и „Гибелта на Аякс“,както и „Шпага с рубини“(много хубави книги),към тях бих добавил и „Следа към Вега-Орион“ и „Космосът да ти е на помощ, Александър“,много хубави книги.
Слагайте ги в лични класации тези предложения, ако се съберат достатъчно мнения с личен топ 10, ще покажем каква е вашата класация, на читателите. Може да напишем и статии за книгите в нея, нека се знае повече за хубавите фантастики 🙂
Интересно ми е дали „Юбик“ е влязъл в нечии класации (аз лично предпочитам „Човекът във високия замък“). Също така съм любопитен за „Охлюв на склона“. Някой за „Камъкът“ на Адам Робъртс?
„Юбик“ и „Охлюв на склона“ са включени в част от личните класации. „Камъкът“ на Робъртс – не. 😀
Няма кой да оцени по достойнство български роман в този жанр ли – странна работа, намирисва ми на предубеждение (или на гласуване от типа „Буг Брадър“)!?
Или просто има по-добри 🙂
“Камъкът” + „Сол“ на Адам Робъртс – пази боже, няма такава мъка. Да се стой далеко от тези две книги – голям спек и късане на нерви
В коментарите нагоре виждам поне десет български романа. 🙂
Впрочем ако искате да класирате любимите си БЪЛГАРСКИ фантастики – тая анкета продължава да тече:
http://choveshkata.net/blog/?p=2558
Супер, браво за труда! Не е лесно да направиш подобна класация, защото в съвременното общество всичко е много субективно. Когато бях дете прекарвах ваканциите предимно в четене на фантастика и този ми глад за въображение, наука и мистерия никога не стихна. Ето няколко различни книги от гореизброените в жанра, за които съм сигурен че всеки е чел, но все пак е хубаво да бъдат отбелязани:
1. Контакт – Карл Сейгън
2. Странник в странна страна – Р. Хайнлайн
3. Мравките, Денят на мравките – Бернар Вербер
4. Последния човек – Петер Богати
5. Небесните господари – Джон Броснан
6. Десетата жертва – Р. Шекли
7. Свят на смъртта – Хари Харисън
8. Добре охранявани мъже – Робер Мерл
9. Бойно поле земя – Л. Рон Хабърд
10. 1984 – Джордж Оруел
Не спирайте да четете и със здраве!
Няма по велик роман от „Дюна“ на Фр.Хърбърт
1. C.J.Cherryh – Chanur Saga (ако трябва да си избера една Chanur’s Homecoming)
2. Дан Симънс – Хиперион (само първата)
3. Франк Хърбърт – Дюн
4. Роджър Зелазни – Джак от сенките
5. Сергей Лукяненко – Лабиринт от отражения
6. Алистър Рейнолдс – Казъм Сити
7. Р. Хайнлайн – Луната е наствница сурова
8. Philip K. Dick – Counter-Clock World
9. Ilona Andrews – Magic Bites (за това може мнооооого да се спори какво е – фантастика, фентъзи или ърбън, но се развива в бъдещето, така че…)
10. Аркадий и Борис Стругатски – Пикник край пътя
Dan Simmons – Hyperion Cantos
Dan Simmons – Ilium/Olympos
Peter Watts – Rifters
David Wingrove – Chung Kuo
Frank Herbert – Dune
Peter Watts – Firefall series
Roger Zelazny – Lord of Light
David Brin – Startide Rising
Joe Haldeman – The Forever War
Малко странно, но … Star Wars работите на Timothy Zahn
Не ги редя в определен ред.
Не мога да се пречупя да причисля Хрониките на Амбър в класацията, смятам я за преди всичко фентъзи, а там класацията ми е коренно различна.
Такива листове са безполезни като средство за оценяване, но пък са интересен начин да си обогатиш списъка с неща за четене. Не разбирам хора, които изскачат с коментари от типа „тука няма нищо на XXXXX, класацията ви не струва“. Авторите са си написали, че това са топ пиковете от доста по-голям списък (който няма да видим никога – справка – предишните класации)
Както и да е, ето моя списък, малко, но от сърце.
Ресторант в края на Вселената – Дъглас Адамс
Експериментът Досейди – Франк Хърбърт
Светът на Не-А – Алфред Ван Вогт
Падането на Хиперион – Дан Симънс
Лабиринтът на Отраженията – Сергей Лукяненко
Играчът на Играчите – Йън Банкс
Битие – Дейвид Брин
Падналите Богове – Дейвид Зиндел
Луната е Наставница Сурова – Робърт Хайнлайн
Вавилон 17 – Самюъл Дилейни
Мисля, че „Тридно е да бъдеш бог“ би изглеждала малко странно, ако се чете извън контекста на поредицата за „Пладнето“.
Примерно „Обитаемият остров“ е доста по-разбираема за самостоятелно четене…а за мен е и по-добрата книга, но „Пикник край пътя“ е още по-дълбока и по-идейна от предните две. Не е и част от поредица.
Мисля че на 11-то място можеше да оставите само нея, вместо да слагате „две в едно“.
Добре е, че сте сложили и Лем с една от най-добрите му книги.
На Дюн мястото също е тук.
Определено се отличава от моето лично топ 15, но все пак силен списък.
Интересна класация. Ето моята /стъкмена в момента, тъй като твърде много книги са ми любими, и винаги ми е трудно да ги редуцирам до по-малко от топ 100/ :
Звездни рейнджъри – Р. Хайнлайн
Малки богове – Т. Пратчет
Мечтаят ли роботите електроовце? /Някак не възприемам „Беглец по острието“/ – Ф. Дик
Луната е наставница сурова – Р. Хайнлайн
Странник в странна страна – Р. Хайнлайн
Планетата в края на времето – Фр. Пол
Американски богове – Нийл Геймън
Диамантът на Уордън /Понеже не мога да излъча само една от четирите книги/ – Джак Чокър
Пътят на Икар – Л. Дилов
Една остана и се колебая – тъкмо щях да пиша „1984та“, но се сетих че не се води фантастика. Вместо да мисля, добавям две, сложете едната по избор:
Кървава музика – Грег Беър
Обитаемият остров – Стругацки
Извинявам се, със закъснение се усетих, че „Малки богове“ не влиза в класацията, понеже е фентъзи. От което пък следва, че последните две дописани автоматично влизат в класацията, и напразно съм се чудила коя да вмъкна и коя да махна 🙂
А и „Малки богове“ е в друга класация – „Книги с главно К“, където така или иначе няма конкуренция 🙂
Доста от книгите в класациите не са научно фантастични, а фентъзита. А самата класация е за „научна фантастика“. Доста книги са пропуснати. Например само в един коментар е споменат Шекли. Бредбъри основно е показан само с 451 по Фаренхайт
Ъм… и кои книги са фентъзи?
Martix, евала! Най-якият коментар дотук. Между другото, надявам се този път справката ти да се окаже грешна 😉
Една година по-късно, все още като се чудя коя книгa да започна и влизам тук за да си харесам нещо. Благодаря хора!!
И ние благодарим за коментара, такива като него са ни горивото за работа 🙂
Само споменавам следните шедьоври:
Ерик Ръсел – Почакаймалковците
Robert L. Forward – Dragon’s egg
Robert L. Forward – Starquake
Благодаря ви много за тази класация.
Всеки има своя лична класация в която е подредил книгите направили му най голямо впечатление.
Ето и моята ( Някой от романите са в сенките между фантастика и фентъзи)
1. Дюн
2. Играта на Ендър
3. Хиперион
4. Междинна Станция
5. Сезонът на мъглите
6. Войната на старците
7. Войнико не питай.
8. Пръстенов свят
9. Пътеводител на Галактическия стопаджия
10.Космосът да ти е на помощ Александър
11. Трудно е да бъдеш бог
12. Вечност
13. Игрите на глада
14. Речен свят
…………….
и много други но да се огранича 🙂
Явно никой не е чел Чун Куо на Унгроув – брилянтна поредица. Иначе Хиперион всичките му части са best of best
Доста хора от екипа сме я чели всъщност, но и недочели, за съжаление. Едно време българският издател спря поредицата след четвъртата книга, точно когато беше станало страшно интересно. Доколкото съм чел, краят ѝ масово не се харесва от читатели, включително от самия Уингроув, който е бил пришпорен от основния си издател. Мисля, че наскоро беше подновена инициативата да се издаде наново цялата поредица в 20-ина части, някои от които са парчета от старите 8 книги, но други са напълно нови или пренаписани текстове. Уж това е формата на историята, каквато е била в главата на автора. Стискам палци този път да бъде наистина завършена според личната му визия (преди години имаше прекъсване в преиздаването ѝ, пак заради проблеми с издатели). Тогава бих я подхванал отново да разбера какво се случва с Хауърд ДеВор 🙂
Хиперион сагата на английски или на български бихте препоръчали да се прочете? В момента съм започнал на български за да усетя същото нещо както хората които са я чели преди доста време (като деца).