Carnival Row
Създател: Травис Бийчъм и Рене Ечевариа
Сезони: 1
Формат: 8 епизода по 60 минути
В ролите: Орландо Блум, Кара Делевин, Тамзин Мерчант, Дейвид Гиаси, Саймън Макбърни, Индира Варма, Джаред Харис и др.
Внимание, внимание, войната е в разгара си! Но в случая не става дума за войната между хора и магически същества, а за една доста по-мащабна, разрастваща се война – тази на стрийминг платформите! Докато Дисни+, които дори не са онлайн, обявяват сериал след сериал, а Нетфликс продължават да ни заливат с толкова много нова продукция, че следенето на всичките им заглавия се превръща в работа на половин работен ден, Амазон на свой ред смело заявяват претенциите си към пазарния дял. Интересното при тях е, че явно са си поставили за цел да привлекат феновете на фантастиката и закупиха правата не само за Колелото на времето, но и за вселената на Властелинът на пръстените. А сега ни поднасят Carnival Row – интригуващ фентъзи сериал по оригинална идея, който не е базиран на книги, комикси или игри. Не знаех, че в 21-ви век все още могат да се заснемат такива неща!
Carnival Row ни пренася в свят, който много напомня на Викторианска Англия, с някои съществени допълнения. След дългогодишна война между два човешки народа, земите на феите са съсипани и негодни за живот. Затова крилатите магически същества са принудени да потърсят убежище в градовете на хората, където са считани за долни имигранти, покваряващи традиционните ценности. Главните герои са хора и магически същества от всички слоеве на обществото – фея-имигрантка, полицейски инспектор, син на политик, наследствена благородница, новозабогатял сатир. Сериалът разказва паралелно няколко привидно несвързани истории, развиващи се на фона на поредица от мистериозни зловещи убийства в града.
Първото, което ме впечатли в Carnival Row, беше изключителното качество на продукцията. Отдалече си личи, че сериалът разполага с огромен бюджет, който в случая е използван правилно. Декорите, костюмите, ефектите, операторската работа, всичко е на толкова високо ниво, че зрителят безпроблемно се потапя в този нов свят и се чувства така, сякаш е на напълно реално място. Викторианският град Бърдж е представен детайлно и пълнокръвно и това си личи практически от всеки кадър. Carnival Row се справя перфектно с изграждането на правдоподобна атмосфера, която хем проблясва с магия, хем изобщо не е захаросана и сладникава.
Второто, което искам да похваля, е стремежът на създателите да разработят оригинална вселена. По-детайлно вглеждане в света на Carnival Row разкрива, че той не е чак толкова нов, колкото базиран на множество по-ранни концепции. Аз лично откривам силното влияние на Шекспир (особено Сън в лятна нощ), Лъвкрафт, комикса Saga, а защо не и Робин Хоб. Но все пак одобрявам начина, по който тези различни идеи са втъкани в една нова картина. Да, редица от елементите са ми познати и съм ги срещал и преди, но все пак се радвам на амбицията на създателите да направят нещо, което е вдъхновено от чуждото творчество, но все пак е оригинално, а не адаптация, римейк, предистория или продължение.
Актьорската игра също е на високо ниво, или поне в по-голямата си част. Орландо Блум е страхотен като меланхоличния и интроспективен комисар Файло, разкъсван от демони от миналото. Изигран от по-слаб актьор, героят би изглеждал дървен и еднопластов, но Блум успява да му придаде емоционалност и дълбочина. Джаред Харис и Индира Варма играят женена двойка от политическия елит и се допълват по страхотен начин. Но все пак звездите на сериала лично за мен са Тамзин Мърчант и Дейвид Гиаси в ролите съответно на младата благородница Имоджин Спърнроус и заможния пан Агрейъс. Обожавам Тамзин още от ролята ѝ на Катрин Хауърд в Тюдорите, където ме плени и след това ми разби сърцето. И години наред се надявам да я видя отново в нещо качествено. Героинята ѝ ми напомня на ранните версии на Санса от Песен за огън и лед и Малта от Сага за живите кораби, така че я обикнах от самото начало. Дейвид Гиаси пък играе може би най-сложната роля, защото героят му работи основно благодарение на харизмата на актьора. Но Гиаси се справя отлично и вярвам, че ако не беше във фантастичен сериал, а в по-„елитна“ драма, щеше несъмнено да спечели някоя и друга сериозна награда.
Както може би сте забелязали, тенденциозно пропускам Кара Делевин. Истината е, че тя не е напълно зле, не и до степен да развали сериала, но просто е… съвсем обикновена. В някои моменти успява да придаде чувства и пълнокръвие на героинята си, но в други просто стои пред камерата. И макар да не представлява истински минус, участието ѝ в сериала определено е пропусната възможност, защото с по-талантлива актриса героинята би била доста по-впечатляваща.
И така стигаме до сюжета… от който има какво да се желае. Основната история никак не е лоша и различните сюжетни линии са интересни, но все пак Carnival Row изглежда някак разпокъсан и небалансиран. В някои моменти действието се развива твърде бързо и ми се искаше сериалът да е поне тринайсет епизода, а не осем, за да имат време героите да дишат. Персонажите също са интригуващи, но ако бях прекарал малко повече време с тях, щях да ги усетя по-добре и да се привържа истински. Например още в трети епизод има огромна ретроспекция, която заема почти цялата серия. Самата тя е хубава и ни казва интересни неща за героите, но просто идва прекалено рано. В този момент зрителят тъкмо е свикнал с атмосферата на сериала и му се иска да види повече от настоящето на тези герои, вместо веднага да разгадее мистериите от миналото им.
Финалът на сезона е добър и общо взето затваря началните арки на повечето герои, но едновременно с това дава началото на редица нови истории и носи усещането, че сюжетът тепърва започва, което не е особено похвално. Иска ми се да бях подхванал сериала, когато вече има натрупани три-четири сезона просто защото, въпреки посочените минуси, Carnival Row е силно пристрастяващ. Надявам се да не се наложи да чакаме две години за следващия сезон!
Carnival Row успя да раздели феновете и критиката – обикновените зрители го обожават, а професионалните критици изобщо не са впечатлени. Аз, естествено, съм на страната на народа! Ако имате интерес към история за феи-имигранти, мистериозни убийства, междувидови предразсъдъци и забранена любов, то сериалът е точно за вас.
Оценка: 8.5/10
Гледах само първия епизод. Почти успя да ми хареса и имах намерение да видя и следващите, но… Останах си с намерението. Сериалът е наистина красив, а и началната сцена е просто смразяваща, но…
Но.
Едно, че, както писах и във форума преди време, отдавна ми е дошло до гуша един от основните маркери за „зрялост“ на една история да са голи сцени, кървища и псувни на килограм. От не знам колко време насам ми се иска едно високобюджетно телевизионно фентъзи, което се взима достатъчно насериозно, без да ме дави в кръв и голотия. Изключая „Джонатан Стрейндж и мистър Норел“, последното такова, за което се сещам, е „Горменгаст“ от преди близо две десетилетия. (А и „Горменгаст“ не е точно високобюджетен сериал, обаче е доста развинтен визуално. А и не се взима съвсем насериозно, просто главният герой е абсолютно безскрупулен боклук, обаче доста радва.) Едно време, като гледах „Карнавал“, не бях гледал други неща на НВО, а и най-сериозният сериал, който бях гледал редовно дотогава, беше „Доктор Хаус“, та си мислех, че са, леле, толкова смели, леле, как не ги е страх да ми я покажат гола тая дебелата, толкова е яко, толкова е за възрастни… Все още го ценя, де, ама *сега* новаторски и смел ще е фентъзи сериал, за който са харчени пари, взима се насериозно и стои в рамките на рейтинг PG-13. `щото такива няма. 🙂
Две, и по-важно, ако исках директно пренасяне на съвременните проблеми от новините в някое екранно творение, нямаше да гледам фентъзи с феички и сатири. Това тук беше прекалено буквално. Сатири = негри, феи = близкоизточни бежанци, Феерия = Близкия изток. Преди време това щеше да ми е по-лесно да го понеса.
Три, и това, реално, не е проблем – мешавицата от жанрове просто ми дойде в повече. Стиймпънк/криминале със сериен убиец/политическа драма/социална драма/романс/лъвкрафтовски ужас/фентъзи/военна драма – в първия епизод. Когато загледах сериала, просто не бях в настроение за това, а и другите проблеми, които споменах, донатежаха.
Аз пък останах много доволен от „Carnival Row“, надмина очакванията ми. Използват Делевин, заради известността и в момента, наскоро се ожениха с Ашли Бенсън, а и „написа“ любовен роман в съавторство. Късата и феменистическа прическа не ми харесва много. Гвоздея на сериала бяха Тамзин Мърчант и Дейвид Гиаси и аз съм на същото мнение с Dr. Horrible, просто изключително представление, дори и брат и ми хареса как игра, като част от историята. Адмирации, с нетърпение очаквам 2 сезон.
Сериалът започна доста обещаващо – хора са били замеряни с пачки пари и това си личи. Мащабен военен конфликт със замесени разновидови същества. Супер интересно.
Да, да, ама не… Бързо стана ясно, че тая няма да я бъде. Ще си имаме почти камерна драматична постановка, където (както и Tigermaster, отбеляза по-горе) е директно преписване на актуалната политическа обстановка от реалния живот. Аз тия „новини“ вече съм ги чел/гледал.
Хайде, нека оставим „войната“ настрана. Можеше да се постараят повече по други линии. Имаме различни видове! Но не ги използваме. Феите летят, но освен като платен ефект, не го виждаме като… атмосфера. Това можеше да е отразено в начинът им на живот, културата им, архитектурата им… Видяхме няколко подхвърлени изречения, че библиотеката им не била двуизмерна, а крилата им светят по Коледа (обестникът ми хареса обаче като намигване) и… това беше. Имаше кентаври, които ужасТно много ми се прииска да видя, как потропват по стълбищата (сцената, в която детективът отива в жилището на убитата певица). Виждаме много детайли, които са показани, но не функционират в светът на цирковата махала. Имаме новобогаташ овен, който обаче е морално, културно, научно извисен. Което, ама хич не ми се връзва. Децата на Спърнроус, който е описан като „прогресивен“, явно въобще не са последвали неговият пример, защото са расисти (не трябва ли да е видисти? от междувидов расизъм?), както всички останали и общуват със съседа си само, и единствено, защото са потънали финансово. Имоджин е единственото същество, което търпи някакво развитие и не изглежда ужасяващо фалшиво на екран.
Общо взето, съм разочарован. Имало е хрумка, която просто не са успели да реализират като краен продукт.