Warcraft: Началото
Режисьор: Дънкан Джоунс
Сценарий: Дънкан Джоунс, Чарлз Левит
В ролите: Травис Фимел, Пола Патън, Бен Фостър, Доминик Купър, Тоби Кебел, Бен Шнетцер и др.
Материалът на: Moridin Roland
„Sometimes video games are best left as video games“
Тълпи от фенове с геймърски фланелки на касите. Възбудено говорене, селфита и жаргон, от който смътно долавям по дума. Това беше гледката, която ме убеди, че колкото и да е зле Warcraft: Началото (а той е доста зле), бокс-офис успехът му е в кърпа вързан. Независимо от стряскащо негативните ревюта, грандиозната фенска маса на World of Warcraft нямаше как да не обрече този филм на поне едно сигурно продължение. Е, оказах се наполовина прав. Филмът се срина брутално в САЩ, но за сметка на това ще постави рекорд по продажби в чужбина, като само Китай вече го изплати изцяло. В България фенщината по игрите на Blizzard също си каза думата. Първият му уикенд донесе 400 хил. лв., с което надмина дори обожавания и от нърдове, и от критици Войната на героите.
Вселената на Warcraft е огромна. От първата игра през далечната 1994 г., която сложи основите на неугасващо съперничество първо с Command & Conquer, а после и с Age of Empires, през хитовото ѝ продължение, на което с удоволствие размазвах съученици в гимназията, та до последната част, белязала епохата на спортния мултиплейър с неизличима следа, творението на Blizzard беше сред исполините в гейм-пространството. Излизането на World of Warcraft през 2004 г. прехвърли франчайза в полето на неизкушените casual хорица, които не бяха докосвали игра през живота си, и се превърна в световен феномен без аналог. Ако сте сред малцината щастливци, които не са скъсвали приятелства или връзки заради почти наркотичната зависимост от играта, вероятно нямате реална представа каква степен на зарибяване мини-социалната ѝ мрежа успя да създаде навремето.
Оттогава досега броят играчи падна почти двойно, вселената излезе от мода и дори безкрайната ѝ поредица от експанжъни не успява да е сериозна конкуренция на Фейсбук (и на родилите се оттогава досега бебета) за ограниченото време на бившите си фенове. Разбира се, двоен спад от 12 милиона си е все още апетитна хапка за таргет аудитория, така че е лесно да предположим как след толкова много игри и една камара книги във вселената (много от които дори сме имали неудоволствието да ревюираме), беше въпрос на време да видим Warcraft митоса и на големия екран.
Задачата на режисьора Дънкан Джоунс (of Moon fame) не е никак лека. Тъй като му се налага да работи с изходен материал с меко казано спорно качество, пред него е стоял изборът дали да се съобрази максимално с оригиналa и да угоди на феновете, или да развива волни съчинения, бегло вдъхновени от историята на играта. Вие и аз, разбира се, веднага бихме се насочили към втория вариант, но при ясното съзнание, че тези именно фенове ще трябва да изплатят филма, Джоунс и бизнесът над него явно са предпочели първия. Като резултат ние получаваме „сюжет“, който едва покрива дефиницията за такъв, и безумни, изпълнени с патос и мрак диалози. Това не е изненадващо. Дори с малко повече уговорки да окачествим развитата вселена на Warcraft като пълнокръвна, то първата игра, по която е филмът, има просто някакво извинение за тематична рамка, на фона на която да хвърляте своите Conjurers срещу Warlo-ците на противника. В този ред на мисли вероятно по-мъдър ход беше началото на очевидно замислен като дълга поредица франчайз да бъде дадено с някоя по-нова арка, например от Wacraft III или дори WOW, и по-древното минало да се допълва с последващи прикуъли, или алтернативно да се започне от първото нашествие на Легиона в Калимдор, което всякак е по-вълнуващо от изпразнената от съдържание историйка, която наблюдаваме в Warcraft: Началото.
Филмът разказва за инвазията на орките в Азерот, малко след като техният върховен жрец Гул’Дан е приел покварените дарове на Пламтящия Легион и използва новопридобитите си сили, за да подчини клановете на волята си и да ги отведе в плодородния свят на хората, джуджетата и елфите. Въпросните трябва да отговорят на заплахата. Свръхлинейният и предвидим сюжет, който излъчва скука на талази, е основната дупка на филма, но дори тя можеше да бъде запълнена с по-кадърен каст. За съжаление, колосалният бюджет, хвърлен за CGI фиестата пред очите ни, едва ли е оставил много за хонорари. Актьорските изпълнения са бледи и незапомнящи се, като за отличаване са основно орките и особено Гул’Дан (Даниел Ву), чиято отвратителна и безалтернативна агресия успява все пак да събуди чувство-две у зрителя. Добри думи заслужават и образите на Блекхенд (Кланси Браун), Драка (Ана Галвин) и Дуротан (Тоби Кебел), и тримата в различна степен под влияние на вътрешния си конфликт между вярност към Ордата и осъзнаване на покварата на Гул’Дан. Освен че са сред най-кадърните герои, Драка и Дуротан доставят и основния фен-сървиз за по-старите фенове в лицето на бебето Трал, главния герой в трагично неосъществилата се Warcraft Adventures и в основните по-късни игри от франчайза.
От човешка страна ситуацията е доста по-тъжна, като единствено протагонистът Андуин Лотар (Травис Фимел) минава през каквото и да е подобие на развитие. Останалите са трагедия от-до, като особено неподходящи са Бен Шнецер като бъдещия Пазител Кадгар, който до края не става наясно каква емоция се опитва да предаде, отегченият Бен Фостър като хаотичния настоящ Пазител Медив, и Доминик Купър като напълно безличния крал Лейн. Пола Патън, в ролята на полу-орка Гарона, прави героични опити да вкара конфликт и драма в персонажа си и в повечето моменти ѝ се получава, но за съжаление сценарият не ѝ дава много поле за действие.
Основното, което оправдава филма, си остават технологичното пиршество и няколкото намигвания към феновете (сред които се открояват превръщането на страж в овца и духът на Саргерас към края). Warcraft: Началото е заложил много тежко на анимацията и в негова чест трябва да кажем, че доста вярно е пренесъл визията на играта на големия екран. Всичко е шаренко и пластмасовко, магиите са зелени и сини енергии, Тъмният портал е епичен, а орките и зверовете им са огромни, мускулести и зли. Остава горчивият вкус, че когато преди години се кълняхме в синематиците на Blizzard и чакахме те да направят филм, не подозирахме, че той ще изглежда по точно същия начин десетилетие по-късно. При все това, за разлика от колегите, за мен визията беше сред силните страни на лентата. Взета предвид, тя е това, което има шанс да остави положително финално впечатление. Или каквото и да е финално впечатление.
Основните задачи на Warcraft: Началото бяха да постели на франчайза си и да покаже, че може да се направи разтърсващ филм по игра. Първата е що-годе изпълнена, втората – никак. Лентата е на светлинни години от феноменалното влияние върху мейнстрийма, което имаха Властелинът на пръстените, Игра на тронове или Хари Потър, просто защото в сравнение с тях сюжетният му оригинал е пълна пишка, а режисьорът е избрал да се придържа към него. Независимо от това, финансовите му постижения вероятно ще се окажат достатъчни, за да може създателите му да докарат историята поне до появата на Illidan „YOU ARE NOT PREPARED“ Stormrage. За по-претенциозните сред нас остава да си чакаме нещо по Legacy of Kain. Е, тогава вече…!
Оценка: 5/10
Материалът на: Moridin Roland
Не мисля, че имаше полза от ревюто на Roland, което е по-тъпо и от самия филм. Доста е зле. Клиширано до повръщане. Направо ужасно! А сещайки се какви оди е писал за Starcraft, ситуацията вече става малко неловка…
Каквото имаше за казване, Moridin го е казал.
На мен пък ми хареса. Пък. Нищо, че от сценария имаше още прекалено много да се желае. И елфите бяха смешни, с тия уши като рога.
Мисля, че за да го хареса истински, човек трябва да е с умствената настройка на дванайсетгодишно гийкче. На мен ми е лесно да я извикам, когато ми трябва.
Частта с орките ставаше, а хората са толкова големи дървета, че сякаш те са правени на компютър. Финалът с големия лошковец няма да го спойлвам, но не сруваше. Твърде много Ерагорн и Седмият син са гледали сценаристите
Има доста лоши ревюта за филма, но толкова неадекватен хейт не съм видял никъде (за ревюто на Roland).
Ревюто на Роланд и на мен хич не ми харесва, ако трябва да съм честен. А едно време го четях като Библия.
И хайде Травис Фимел и Доминик Купър точно да не са осмостепенни телевизионни актьори, може ли?
На мен пък като фен филмът много ми хареса. Чакам го повече от 15 години и съм много доволен че най-накрая го направиха. Съгласен съм само за някои от актьорите – но като цяло много добре са пресъздали WarCraft вселената. Адмирации – нямам търпение да се навлезе по навътре в заплетената история със следващите продължения на филма. Даже след като го гледах ми се доигра WoW отново и май ще я поразцъкам : ) Уважавайте труда на хората и стига сте плюли и критикували само – Има милиарди пъти по тъпи филми по игри. Също не съм съгласен, че не може да се мери с властелина, хари потър и други емблематични фентъзи филми – дори смятам че със следващите продължения има шанс да стане и по-добър от тях, защото има безброй сюжетни линии които се преплитат и ако успеят да ги вкарат добре в следващият филм ще стане още по-велик и епичен.
Добър коментар. Но мисля, че повечето „критици“ са си написали негативните ревюта много преди да са гледали филма, като са приложили безпощадно формулата „Филм по игра = Боклук“.
За мен лично е тъжно „Бързи и Яростни“ (https://www.shadowdance.info/magazine/movies/b-rzi-i-yarostni-6/) да има по-добра оценка от този филм.
Висока оценка от маниак на тема коли относно филм за коли е също толкова неизненадващо, колкото висока оценка от фенове на игра относно дългоочакван филм за играта 🙂
В такъв случай, хората, които пишат ревюта тук са пристрастни ли? 🙂 Защото оценката за филма с колите е 7 от 10, а тук дават 2 от 10, което си е неадекватно.
При положение, че на повечето хора, които са гледали филма, им е харесал, значи студиото е направило нещо както трябва. И това нещо едва ли е за 2 от 10 🙂
Актьорите са оценени много преди да са видени на екран, примерно.
Разбира се, че някои материали са по-пристрастни от други (за справка ревюто за Черната вдовица от преди няколко дни си личи, че е написано с голяма любов). В което няма нищо лошо.
Но всъщност, имах предвид, че ревюто на Бързи и яростни, дадено за пример, е от човек, който обича коли и не е толкова странно оценката да е по-завишена (макар и седмичката да не е звездна оценка, все пак, а и ако изобщо човек хване да сравнява всички ревюта на най-различните автори по оценки, краят няма да му се види). Така че ако фен на играта за Уоркрафт беше писал ревю, сигурно оценката щеше да е доста по-висока, да (въпреки че има и нехаресали го играчи).
И двете ревюта за Уоркрафт (едното от които има оценка 5/10 между другото, което значи посредствен, а не ужасен филм) не са писани от баш фенове, макар че са и нюансирани едно спрямо друго.
Аз самата например отидох непредубедено на два филма по игри – единият беше Енгри бърдс, другият Уоркрафт. Първият ми хареса, въпреки омразата ми към играта. Вторият не ми хареса, въпреки че никога не съм имала кой знае какво мнение относно самата игра. Така че все пак опира и до вкус, освен другото.
А отноно коментара „повечето гледали го са го харесали“ – не съм сигурна дали наистина е оценен кой знае колко положително от страничния наблюдател… В Америка доста се е поизложил, като гледам и рейтингите му в Доматите също са ниски. Но в крайна сметка не е чудно по-голямата част от гледалите да са харесали, защото най-вероятно по-голямата част от гледалите го са свързани със света на Уоркрафт по един или друг начин 🙂
Признавам, щеше да е хубаво сигурно да има и едно фенско ревю в списанието – за богатство на гледните точки, но май нямаме играчи от екипа или поне достатъчно умело се прикриват, та не знам. :))
Точно в доматите оценката на зрителите е 81% в момента 🙂 А на критиците под 30.
Както вече написах:
Но в крайна сметка не е чудно по-голямата част от гледалите да са харесали, защото най-вероятно по-голямата част от гледалите го са свързани със света на Уоркрафт по един или друг начин.
Между другото, едната оценка е 3, а не 2 🙂
Пиша така, защото интереса към филма в България е голям и би било хубаво да има и добри ревюта в четено онлайн списание 🙂
Добри, никога в това списание не сме си позволявали да пишем ревю за филм, който не сме гледали. Ако други „критици“ го правят, не сме ние 🙂 Инак наистина ревюто на Бързи и яростни има много силен фен-фактор. Много пъти сме водили дискусията за уеднакяване на оценки, но няма идеален начин да се реши този въпрос.
Не знам защо реши, че „актьорите са оценени, преди да са видени на екран“ 🙂
Между другото аз имах доста ниски очаквания към филма и всъщност съм умерено зарибен по вселената на играта. Това не означава, че трябва да си затварям очите за елементарния сюжет и неубедителните актьори – както съм писал и в текста, други части от историята на франчайза имат далеч по-завладяваща история. Разбираемо е, че искат да сетъпнат всичко от началото, но това че е разбираемо, не извинява липсата на каквото и да е предизвикателство в сценария.
Разбирам, че няма как да ги уеднаквите напълно. Но ревюта с оценка под 4 на филм, който има доста голям успех в България, където са базирани читателите, са ми странни, за това изразих и мнение.
Ревюто на Roland не показва непристрастна оценка нито в/у сюжета (макар да не е страхотен, лично мисля, че не отстъпва по „оригиналност“ и „клишираност“ на марвел филмите през последните 3 4 години), нито в/у актьорите (очаквах мнооого по-лоша игра).
Това си е моето мнение, не го налагам, но го споделям 🙂
Все пак рецензиите не са длъжни да се водят по успеха на филма сред зрителите – както примера по-горе с Rotten Tomatoes показва 😉
Иначе с ръка на сърцето кажи, че този филм може да се мери със Civil War като изпълнение. Дори с часовете игра на кантара, пак са от съвсем различни категории.
Приемаме забележката, че – както и Киллуа е писала – беше добре да опитаме да намерим и по-фенски настроен ревюиращ, може би като guest review. Но нямахме възможност за това в този момент 🙂
Съвсем не е нужно да намирате фенски настроени хора да ревюират подобни филми – твоето ревю е повече от достатъчно. Може да не споделям напълно написаното (защото аз, като фен, се изкефих за 10/10), но това не пречи ревюто ти да носи всички характеристи на едно ревю, което се стреми да е обективно. Макар и малко по-критично отколкото е необходимо, то е смислено и носи информация.
Докато текстът на Роланд не носи повече информация за него самия, отколкото за самия филм 😀
*носи
Rotten Tomatoes е тумор. Принципно това. Много ще се радвам, ако изчезне. Силвър го обясни доста добре едно време:
http://you-deserve-this.blogspot.bg/2012/08/imdb-rotten-tomatoes.html
Както и да е, според мен поне, няма нужда да търсите по-фенски настроен ревюиращ. В ниските оценки няма нищо лошо. От друга страна, още от момента, в който разбрах за филма, бях сигурен, че Роланд ще го нахейти в ревю. Още преди десет години обяви две от игрите за „фалшива класика“ и „измислен култ“. Още в самото начало на ревюто си казва, че не харесва нито вселената на игрите, нито най-големия хит на режисьора. Няма как да не се зачудя защо изобщо е отишъл да гледа филма, пък какво остава за губенето на – ако съдя по себе си – поне два-три часа след това в ревюиране.
Иначе, на мен „Warcraft“ ми харесва повече от марвелщините в последно време – не толкова заради обективни качества, впрочем, колкото защото дори по време на истерията около Властелините не бяхме бомбардирани с хай фентъзи така, както сме бомбардирани със супергеройщини сега.
Разбира се, че не са длъжни 🙂
Както и аз съм свободен да напиша коментар за ревюто. Пак казвам, ревюто е неадекватно спрямо фирма. Филма със сигурност е доста по-добър от „Петата вълна“, който е оценен от същия критик с 5. В всеки един смисъл е по-добър. Студиото се е представило по-добре да докосне зрителите, актьорите са по-добри (не че не може още по-добри), ефекти… Както и да е.
За Civil War с ръка на сърцето казвам, че е по-добър като изпълнение, но вече, на мен лично, тотално ми писна от еднообразието на Марвел и не ми беше интересен. За доброто изпълнение на филма там играе, това, че вече до болка познаваме персонажите и ги разбираме повече.
Warcraft от друга страна е интересен и има шанс за развитие (въпреки явно не страхотния старт). С негативни ревюта можем само да някой човек, който се колебае дали да го гледа, да реши да не дава шанс на филма.
Другото ревю (твоето), е адекватно. Положително или отрицателно, казваш нещо смислено върху филма.
Съжалявам за правописните грешки, на телефон съм 🙂
Да обобщим, че ревюто на Роланд не е достатъчно сериозно и да приключим спора викам. Ще се реваншират на експенжъна наесен в гейм секцията :).
Не трябва да се пишат такива крайно негативни коментари за филми , които ще оставят белег върху десетилетието – това са епични филми с милионна фен маса – представете си фен, който не е гледал филма и прочете статията и след това изгледа филма и се накефи настръхне и през през цялото време докато трае филма е в пълен екстаз. След това какво ще си каже:
„егати тъпия сайт с хейтващи ревюта и статии – повече няма да влизам тука“. Да не говорим че филма никак не е зле – много хора, които идея си нямат за какво става въпрос в играта и WarCraft вселената, след излизането от залата казват, че им харесва – лично познавам няколко такива. И да CGI ефектите заемат огромна част от филма, но в това няма абсолютно нищо лошо – изпълнението им е на топ ниво – всичко е направено така че да спира дъха …
Чак да не трябва 🙂 По-горе вече сме казали – рецензентите не трябва да се съобразяват с нещо друго, освен със собственото си мнение, стига разбира се да са запознати с контекста. Това винаги е било мотото на списанието, което не е от вчера и от днес на бял свят. И което освен това е екип от много автори с различни мнения – всеки читател може да се настрои след няколко статии на кой автор „вярва“ и на кой не.
Иначе моето лично впечатление от познатите е по-скоро обратното – повечето незапознати не са харесали филма и дори графиката им се струва остаряла. За мен беше 50/50 – можеше повече, можеше и по-зле. Това се отразява и в оценката ми – средняшка.
Колкото до хейта – понякога е положителен всъщност, дори за феновете – ако се настроиш негативно, филмът винаги ти харесва повече в последствие 🙂
Интересно аз съм 3d визуализатор и следя тенденциите в 3d – то и точно със CGI-а не бих се съгласил но айде както и да е – времето ще покаже що за поредица ще излезе от тези филми. Аз съм приятно и честно да си призная не мислех че може да се пресъздаде тази атмосфера от света във филм – но са се справили отлично с градовете териториите и всички малки детайли.
Живи и здрави
Айде лека от мен : P
И аз съм на твоето мнение, както и съм писал горе – за мен графиката си беше супер 🙂 Просто казвам, че не е универсално мнение явно.
По-горе коментирах и стана ясно, че не съм харесала филма, но не се обосновах. 🙂
Като цяло не обичам кой знае колко епика и трябва добре да ми е подплътен един филм откъм герои, сюжет и визия, за да мога да преглътна по-голямо количество от нея.
Не виждам смисъл да коментирам сюжета, така че се насочвам направо към двата основни тръна в моите очи – визията и актьорската игра. Замислих се какъв ми е проблемът с визията и отговорът е много прост - ако хората също бяха CGI, щях да го възприема като анимация и щях да се изкефя повече (много се кефя на клиповете към играта). Или пък ако CGI-ът беше по-малко и по…невидим/достоверен, щях да го възприема като игрален филм с яки визуални ефекти. А така ми създаде усещане за неестественост, дразнеше ме и много от обектите ми се струваха фалшиви до реалните хора. Затова за мен Уоркрафт не седеше като съвременен филм със съвременни ефекти, макар графиката, погледната сама за себе си, да не беше лоша. Иначе ако примерно анимацията беше много по-недостоверна, тип Космически забивки, щях да го възприема като търсен артистичен ефект, но така повече ми изглеждаше на неумение да се получи плавност между двете. Това е мнението ми по въпроса с проблема във визията и не знам дали връзва много смисъл за човек, който се занимава с това (като DARK по-горе). Но се надявам поне донякъде да обяснява гледната ми точка.
От друга страна актьорите – подозирам, че наистина трябва да са много добри в занаята, за да не изглеждат абсурдно предвид обстоятелствата. Например на Андуин всъщност по-скоро му се получаваше.
Но когато анимираните орки играят по-добре и имат по-добро присъствие от повечето от актьорите, това не говори добре за последните.
Добре,велики критици и изтъкнати ценители на изкуството.Вие какво по дяволите очаквате от филм,направен с цел да съживи малко интереса към дадена вселена и да започне някаква поредица за вселената?? Има 3000000000000 страници wiki, сума ти книги и достатъчно игри подплътени с история по тая вселена.Няма как в един филм 2 часа да съберат достатъчно история, че да може всякаква публика да се запознае адекватно с досега създаденото по вселената.А ако трябваше сценаристи и режисьори да създадат изцяло собствено творчество е пределно ясно че щяха да загубят милиони верни фенове на вселената и дори и вие всичките хейтъри пак щяхте да си лаете точно по тая причина…Не го казвам като верен фен на поредицата, а като поредния отегчен човек попаднал на тъпи хейтърски статии, породени от малоумния манталитет „все не съм доволен“…
Гледах го снощи без особени очаквания и май това ме спаси от по-сериозно разочарование. В крайна сметка получих двучасов синематик, доста фенсървиз и почти се изкуших да поцъкам отново Warcraft 3. Easter egg-овете бяха яки. Дуротан беше готин. Медив по-скоро разочарова. Травис Фимел си играе една роля откак го кастнаха във Викингите и не показва нещо кой знае колко различно (то не че и сценарият му дава възможности да се прояви, де). Основните „грехове“ на филма бяха, ужасното темпо(за което и Дънкан Джоунс си признава, че е омазал) и това, че е твърде… обикновен. Произволен синематик към WoW вкарва повече емоция, отколкото всичките два часа кинолента. Жалко, но дано приходите в Азия да помогнат за втора част, защото поне на мен ми се гледа още в тази вселена.
Моята оценка е 5-5.5 – средна хубост филм, който няма да докара нови фенове на франчайза, но пък ще върне част от старите обратно.
Явно съм един от малцината щастливци на Моридин, защото никога не съм се докосвал до въпросната игра. И явно по тази причина филма ми хареса. Естествено едва ли ще го помня след време, с изключение на някоя и друга сцена, но пък и не виждам защо толкова го мразите този филм. Да сюжета е предвидим, ако може да се нарече сюжет защото разяснения кой какъв е и какво отстоява почти нямаше. Какъв бе тоя куб, какъв бе този демон, какъв бе този съюз между раси, след като само едните се биха а другите зяпаха в другата страна и тем подобни въпроси. Актьорите си бяха слаби, но освен неузнаваемата Патън и лесно забравимия ми Фостър, останалите ми бяха напълно непознати, така че не чаках нещо кой знае какво. По скоро очаквах нещо в стил Конан и си го получих, е не може да се мери с кефа от бат Арни, но пък и аз не съм на 15. Тролчето си бе готино, последната бойна сцена си бе предвидима, макар че ме изненада че прегърбения лош орк с широкия гръб се измъкна невредим, но какво пък толкова? И стига вече с тия сравнения с Марвел и прехваления CIVIL WAR. Разбирам, че за феновете на Марвел това е ФИЛМЪТ, но реално плюса му е, че лошят си бе обикновен човек с обикновенна цел и на всичкото отгоре я постигна и това е голямото достойнство на филма. А колко тъпотии има в сюжета му не е истина, но нейсе…
От дистанцията на времето може и да сме съгласни с теб! Междувременно, пиши ни на адреса на списанието, че имаш да получаваш една награда, а твоят имейл явно не е много достоверен? 😉