Алиса в Огледалния свят
Режисьор: Джеймс Бобин
Сценарий: Линда Уулвертън
В ролите: Джони Деп, Миа Вашиковска, Хелена Бонам Картър, Ан Хатауей, Саша Барън Коен
Несъмнено тези седмици се говори доста за Джони Деп. Ние обаче няма да обсъждаме клюките покрай личния му живот, а ще се фокусираме върху това, което има да ни предложи от професионалния си такъв, при все че напоследък не е много. Или ако трябва да прецизирам – основно ни се предлага едно и също до спукване. Изпълнението му в Алиса в Огледалния свят не е нещо различно във филмографията му и хората, на които им допадна превъплъщението на Деп в Черна служба, ще останат разочаровани. Въпреки че и то само по себе си не беше особен връх в кариерно отношение, поне даваше заявки, че има надежда за завръщане към някаква експерименталност в подбора на роли. Голяма вероятност има да останат разочаровани и феновете на предходния филм за Алиса, режисиран от Тим Бъртън, защото колкото и унил, стереотипен и забравим да беше по своята същност, шареният свят беше някак доста по-жив, по-красив и донейде по-ангажиращ, отколкото този, който Огледалният свят ни показва. А може би просто дори средностатистически Тим Бъртън е много повече отколкото просто средностатистически режисьор, какъвто в случая се явява Джеймс Бобин (да, не само на вас не ви говори нищо). Всъщност, британецът Бобин режисира пълнометражния Мъпетите, който беше приятно преживяване, но уви не разполага с дълбочина на въображението, за да адаптира за съвременна публика толкова сложен свят, колкото Луис-Кароловия.
Алиса в Огледалния свят не е кардинално, непростимо, зловещо тъп и лош филм. Като за поредното семейно забавление някой неделен следобед е окей и цялата цветнотия, шум и писукания на всевъзможни животини и създания, гарнирани с поносимо 3D, ще ви се сторят нормално задоволителни. Бедата е там, че на следващия ден няма да помните нищо, а час след като излезете от киносалона ще се чудите кому е бил нужен този филм. Отговорът, разбира се, е там, където беше и относно първия филм, излязъл преди 6 години – очевидно Дисни имат нужда от финанси, въпреки всички останали франчайзи, с които са ангажирани, и не им дреме, че губят зрителско време с ненужни филми. Ако трябва да съм откровена – дори първият филм беше някак безцелен, изключая финансово. Не допринесе с нищо особено нито за Тим Бъртън като режисьор, нито за публиката като забавление, ако и да генерира чудовищно голям бокс офис (още се чудя и мая как докара над милиард световни приходи). Отново подобно на предната част, Алиса в Огледалния свят носи посланието за сдобиване с опит, познание, смелост и как това сдобиване е в състояние да промени настояще/бъдеще. Всъщност, това е и друг проблем на филма – рециклирането не само на стереотипни CGI сцени, които сте виждали безчет пъти, а и ленивото ползване на еднакви с предходния филм теми и послания. Както вече споменах, мисля, че Луис Карол заслужава доста повече.
Самата Алиса като героиня заслужава и актриса, която да е по-интересна и значително по-очарователна от Миа Вашиковска, която въпреки няколкото си силни изпълнения в независими продукции за мен не притежава харизмата на водеща фигура за касов филм. Огледалният свят не променя това ми мнение и някои от сцените с нея ще ви накарат да започнете мислено да прехвърляте имена на други актриси в главата си, по-подходящи за ролята. Нито тя, нито Деп съумяват да добавят достатъчно човешко измерение на образите си, за да накарат публиката да я е грижа емоционално. Алиса е приказка и като такава би следвало да поражда сантиментална съпричастност. Уви, режисьор, сценарист и акторски екип не са достатъчно убедителни, за да го постигнат. Съответно съществува вероятност филмът да ви поотегчи чувствително към последния половин час, но не и да извлече сърцата омраза. Чисто и просто това е филм, който е подчертано обран от магичност, очарование, фина естетика, дълбочина и умело разказана история. Все неща, които присъстват в книгата. Така че съветът ми към вас е – по-добре за пореден път се посветете на Алиса в книжен вид или изгледайте старата анимирана версия на Дисни (или пък версията на Hallmark – бел. ред.).
Оценка: 4.5/10
Вчера много ми се искаше да гледам „Любезните пичове“ или дори „костенурките“, но първите бяха в неудобни часове, а вторите на предпремиера, та „Алиса“ спечели джакпота.
Уви, доста скучен ми беше и на мен. Направо „сив“ филм при все цветовете и шарките.
Дори хумористичните персонажчета като Иконома на Време ме дразнеха неистово с неоригиналността си и не особено вдъхновения глас зад тях. Песента покрай надписите накрая (на Пинк?) пък някак ми се стори съвсем не на място, макар самите финални картинки да бяха приятни.
На мен ми беше „апокалиптичен“ и недостатъчно завладяващ особено в началото и на моменти по време на филма – стандартната досадна (ми) вече комбинация от огромни ефекти и плоско изпълнение (сценарий?). Беше ми супер неубедително примерно при първата картина още колко „страшна“ беше сцената – предполагаща изморен, изнурен и съвсем недобре изглеждащ екипаж, а вместо това – бели личица, абсолютно неподходящи реплики за атмосферата и изгладенички, чисти дрехи… Загубих връзката с реалността (реалистичността?). По-нататък имаше и други такива сцени. В продължение на филма обаче, подисторията ме развълнува много и несъзнателно с очакване следях как ще се развият отношенията на сестрите, семейството, Алиса и майка ѝ, Алиса и Шапкаря – доверието между тях и т.н. Имаше „скрита“ тема във филма според мен – липсата на доверие (и признание в случая с Шапкаря и татко му) и до какво води това; че понякога е нужно да кажеш простото „Сбърках, извинявам се“ и много тежки неща могат да се предотвратят и т.н… Като цяло доста ми харесаха загадките за ценното в отношенията между хората във филма, които също не бяха перфектно предадени през цялото време, но с течение на филма се развиха и имаше доста точни „ключови“ моменти.. за мен поне.
– Николета
Дам, но то почти във всеки приказен филм си има някакви такива мотиви и при това не бих казала, че в този случай бяха особено скрити послания. Може би просто проблем на мен поне ми бяха начинът на поднасяне, сценарият, играта – защото колкото и добри идеи и послания да имаш, ако не успееш да ги предадеш като хората, придобиват дори по-скоро отрицателен знак… Иначе филмът сам по себе си, съгласна съм с авторката, не беше толкова лош, просто беше скучен и незавладяващ.
Ох, а тази сцена с кораба в началото… Именно защото изглеждаше толкова нереалистична, аз си мислех, че е част от „измисления свят“ на Алиса, а то се оказа част от „истинския“. Аз избирам да вярвам, че всъщност с цялата очевидна нереалистичност на този свят създателите са искали да намекнат, че и той е част от въображението, също като огледалния, в който тя влиза.
И просто при сравнение с оригинала или дори с други екранизации, толкова много му липсва на филма истинската приказност и странност на Алиса. Бтв истинската история на „Алиса в Огледалния свят“, както аз си я спомням, няма нищо общо с този филм. Там Алиса ставаше пешка на едно игрално поле, имаше Бяла и Черна царица и целта беше да стигне края на полето и самата тя да стане Царица. Бялата и Черната царица са различни от Царицата на Купите, която е от „Алиса в страната на чудесата“, а Шапкаря само щото е Джони Деп получава толкова съществена роля и в двата филма. Така че то туй си е изцяло оригинален сценарий по мотиви и герои на Луис Карол. Просто тази история с връщане назад във времето, невъзможност да го промениш и да се поучиш и прочие сме ги виждали наистина много пъти, докато простичката история на оригиналната Алиса е толкова по-завладяваща, според мен. Както и всички диалози, абсурди, сцени в книгата…