Rogue One: История от Междузвездни войни
Режисьор: Гарет Едуардс
Сценарий: Гари Уита, Джордж Лукас, Крис Вайц, Джон Нол
В ролите: Фелисити Джоунс, Диего Луна, Дони Йен, Вен Джианг, Риз Ахмед, Форест Уитакър, Алън Тюдик, Мадс Микелсен и др.
Материалът на: Roland Dr. Horrible
Rogue One: История от междузвездни войни е предистория на оригиналната трилогия, но не е продължение на трилогията-предистория, нито пък има общо с новото продължение на първата трилогия. Или, както написа Марк Хамил в туитър: “So am I in this one or not?”
Казано по-просто, действието на филма се развива малко преди събитията от Междузвездни войни: Епизод IV – Нова надежда. Основната история се концентрира около група бунтовници, които търсят плановете на Звездата на смъртта. Ако имате дори най-бегли спомени от сюжета на Нова надежда, значи вече знаете какво представлява Звездата на смъртта, у кого са плановете ѝ и какво в крайна сметка се случва с това оръжие. И няма нужда да гледате Rogue one.
Сериозно, от доста време не съм попадал на по-ненужно и излишно художествено произведение. Rogue One е не просто силно свързан с Нова надежда, а и изцяло зависим от него. Но тази зависимост е напълно едностранчива, тъй като новият филм е практическа негледаем без познания за стария, а същевременно Нова надежда си съществува от близо четиридесет години без да има каквато и да било нужда от Rogue one. Всъщност новият филм е от онези допълнителни истории, които няма нужда да бъдат разказвани, но все пак могат да поспечелят някой и друг долар от най-запалените фенове. Подобни истории най-често се превръщат във второкласни романчета, онлайн комикси или кратки уеб-сериалчета. В идеалния случай Rogue one би бил 15-минутен кратък филм, заснет като допълнителен бонус материал за някое блу-рей издание на Нова надежда. Но, уви, ние не живеем в идеален свят, живеем в този. И затова Rogue One е пълнометражен двучасов филм с бюджет 200 милиона долара, който се поднася на зрителите като сериозен и качествен продукт, а не като ненужната добавка, която е всъщност.
Забавното е, че Rogue One има доста объркани отношения с филмите от основната поредица. От една страна, новото заглавие усилено се стреми да покаже, че е част от вселената на Междузвездни войни – има безбройни препратки към другите филми, сюжетът води директно към Епизод IV, различни главни и странични герои от старите филми се появяват тук. Но едновременно с това Rogue One много се опитва да бъде нещо различно – атмосферата е съвсем друга, стилът е умишлено различен, в началото няма жълт текст, а когато заглавието се появява на екрана, под него не е изписано „История от междузвездни войни“. Някак филмът се опитва хем да бъде част от цялото, хем да е нещо отделно. И се проваля и по двата параграфа.
Филмът има подобен проблем не само с отношението си към другите заглавия от поредицата, но и със собствената си жанрова идентичност. От една страна Rogue One се опитва да убеди зрителите, че е сериозен военен филм, че представя по реалистичен и незахаросан вид реалностите на войната, че показва зряла история за зряла публика. От друга страна лентата е пълна с тинейджърски young adult клишета. Главната героиня е смела девойка, която се опитва да докаже, че благородният ѝ баща винаги е бил достоен човек и никога не е предал каузата. На няколко пъти е повторена репликата “Rebellions are built on hope!”, много по-подходяща за тийн дистопии от рода на Дивергенти или Червен изгрев. И финалният резултат е един young adult военен филм, който нито е качествен young adult, нито – стойностен военен филм.
Но финалният пирон в ковчега на Rogue One, това, което аз със субективните си търсения и вкусове не мога да му простя, са отвратително слабите персонажи. Дори една жанрово неиздържана, предвидима и елементарна предистория може да ми хареса и да ми влезе в сърцето, стига да има интересни и приятни герои. За жалост случаят не е такъв. Персонажите от Rogue One са толкова елементарни и повърхностни, че не притежават абсолютно никакви личностни характеристики. Колкото и да се опитвам, не успявам да намеря начин да опиша характера, на когото и да било от тях. Тези „герои“ са до такава степен лишени от личност, че човек може да ги опише единствено чрез външния им вид или ролята им в сюжета. Когато говоря за образите от филма, не мога да кажа „онзи смешния“, „онзи дръпнатия“, „онзи мистериозния“, „онази достолепната“, мога да ги нарека единствено „пилота“, „чернокожия с дългата коса“, „канцлерката с бяла рокля “ и т.н.
По-горе нарекох главната героиня „смела“, но това може би беше твърде… смело изказване. Всъщност тя не е никаква. Тя търси баща си – това мога да кажа за личността ѝ. Обожавам Фелисити Джоунс заради прекрасното ѝ изпълнение в Теория на всичко, но тук тя не прави абсолютно нищо. Може би защото сценарият не ѝ дава нищо, което да прави. Много обичам да чета интервюта, в които актьорите разказват как са се подготвяли за даден образ, как са проучвали характера на персонажа си, как са допълвали сценария със свои идеи за това какъв трябва да е този човек и как трябва да се държи и да говори, как са провеждали допълнителни разговори с режисьорите, изобщо как са полагали усилия да превърнат героя от сценария в пълнокръвно и многопластово човешко същество. Категорично мога да заявя, че в Rogue One Фелисити Джоунс напълно е пропуснала този процес, може би защото текстът не ѝ дава абсолютно нищо, за което да се хване. В повечето сцени тя просто стои и мълчи с полуотворена уста. Понякога казва по някоя реплика – най-често с безизразна физиономия и равно гласче. А въпросните реплики обикновено са смехотворни фрази тип “This is a rebellion, isn’t it? I rebel.”
Останалите персонажи са още по-зле. Диего Луна е може би главният мъжки персонаж, но той няма абсолютно никакъв характер и затова не мога да ви разкажа нищо за него. Роботът К-2S0, озвучен от Алън Тюдик се опитва да е много забавен и действително има две-три сполучливи реплики, но като цяло бледнее пред C-3PO и дори BB-8. Единственият герой, за който може да се каже нещо, е Чирут Имве, изигран от Дони Йен. Той вярва в Силата и е убеден, че тя го пази. И с това персонажът му се изчерпва. И, вярно, не звучи като нещо особено съдържателно, но всички други герои са толкова никакви, че Чирут Имве просто ги заслепява с психологически дълбини. Женевиев О’Райли ми се беше сторила доста интересна Мон Мотма в трейлърите, но двете ѝ сцени във филма не бяха нищо особено – и тя, като всички, изглеждаше и се държеше като робот. В лошия смисъл на думата.
А с какво са запълнени двата часа екранно време? Най-вече с екшън и ефекти за 200 милиона долара. Ефекти, които, лично според мен, не оправдават цената от десетина лева на билета за кино. Най-добрата сцена е камеото на Дарт Вейдър. Което само по себе си не е нищо особено, но насред на този филм изглежда направо като шедьовър.
Дори музиката е разочароваща. Композитор в случая е Майкъл Джакино, когото обожавам заради съвършената му работа по саундтрака на Наричана още и Изгубени. И само преди месец ме зарадва с готиния саундтрак на Доктор Стрейндж. Тук обаче дори той не се представя на ниво. Музиката във филма имитира стила на Джон Уилямс, но го прави някак дърварски и затова крайният резултат изобщо не е задоволителен.
И така, Rogue One определено е много по-слаб от оригиналната трилогия и дори е чувствително по-зле от Епизод VII. Аз не останах безумно впечатлен от миналогодишния Силата се пробужда, но все пак го харесах. Филмът ми напомняше на осъвременен римейк на Епизод IV, което ме подразни леко, но като цяло останах с добри впечатления. Беше приятен, случиха се много неща, имаше надъхващи моменти, имаше магия, героите бяха много готини, Дейзи Ридли беше страхотна в ролята на Рей, Оскар Айзък и Джон Бойега също бяха радващи.
Но Rogue One е лишен от характерното за поредицата очарование. И ме е яд, че го направиха така – можеха да разкажат каквато и да било история в богатата вселена на Междузвездни войни, каквато и да било, хората пак щяха да отидат да я гледат. Но те избраха да представят ненужната история за намирането на плановете на Звездата на смъртта, да се затворят в тази тясна кутия, просто за да набутат вътре огромно количество препратки, които да събудят носталгията на зрителите към ранните филми. Е, донякъде успяха. На излизане от салона изпитвах носталгия към всички онези заглавия от света на Междузвездни войни, които изобщо стават за гледане.
Оценка: 3/10
Материалът на: Roland Dr. Horrible
Първият филм от тая поредица от 1983 г. насам, който с кеф бих гледал повече от веднъж.
Чудесно си се вписва точно в старата трилогия като дух – Гарет Джоунс идеално изгражда свят, атмосфера, същества, обстановка. И зрелищен екшън – някои решения във финалната битка сигурно са изпразнили Лукас от кеф или са го ядосали, че сам не ги е направил, било защото не е можел навремето, било защото просто не се е сетил.
Така не съм се кефил на екшън от Fury Road насам (който все пак предпочитам заради максимума физически ефекти и минимума компютърни).
Като човек, който е гледал „Междузвездни войни“ при първото му излизане на кино преди близо 40 години, някои сцени ме върнаха в онова време с лекота. А други ме стегнаха за гърлото както некадърникът Ейбрамс никога не е успявал (оная реч пред Бунтовническия съвет или оная прегръдка на плажа между сещате се кои двама).
Финалните сцени правят може би най-добрата връзка с „Междузвездни войни“.
Откъм история и развитие на персонажи поначало не очаквах нищо особено, тъй като говорим за конвейерен блокбастър на Дисни, все пак – беше ми достатъчно да са си на ниво „клиширан полуфабрикат“. Историята според мен си работи съвсем добре в зададените й рамки, а персонажите са ОК, можеше и малко по-добро развитие, но не ми е фатално. Специално героят на Дони Йен беше адски Старуорсов персонаж като се има предвид, че в тоя филм нямаше как да се набляга на джедаите и Силата. Фелисити Джоунс не е на нивото на Дейзи Ридли, но пък за персонажа на Джин Ерсо и не й трябваше, та добре си беше. Диего Луна и някои други персонажи показаха бунтовниците в малко по-реалистична светлина, а не като расли в саксия идеалистчета – това все пак са хора, които по правило са загубили дом и близки заради Империята.
Но да, най-ярките персонажи, за които най ми пука, си остават в старата трилогия, това е положението.
Гарет Джоунс да вземе бонус, а Ейбрамс да вземе да си води записки как се прави екшън и се гради атмосфера в тая вселена.
И още бих писал, ама като гледам какви глупости са нацвъкали някои хора във форума, нещо губя желание.
8/10 за мен и обща класация 5>4>6>Rogue One>>>Clone Wars>>Rebels>>3>7>2>1
Indeed!
Оф, Гарет ЕДУАРДС, де, обърках го с Фелисити Джоунс.
А, и с музиката на Майкъл Джакино нямам особен проблем, нищо запомнящо се, но не ме дразнеше (повече ме стресна загубата на форма на Джон Уилямс в Епизод 7, където хем нямаше култови нови мелодии, хем старите се изпълняваха различно, начело с откриващата).
Откъм звукови ефекти по-скоро леко ме смутиха гласовете на Вейдър и Таркин – Джеймс Ърл Джоунс е на 85 години и си личи, или пък не са обработили гласа както трябва, но си звучеше като актьора, а не като Вейдър, не беше достатъчно плътен и заплашителен. При Таркин имитаторът беше нацелил акцента и ритъма на фразата, но гласът идваше малко по-теноров и лековат някакси, Питър Кушинг звучи малко по-спокойно и самоуверено.
Ама бели кахъри.
Ето и моето мнение за филма.
http://starwarsbg.com/news/rogue-one-%d1%80%d0%b5%d0%b2%d1%8e-%d0%b1%d0%b5%d0%b7-%d1%81%d0%bf%d0%be%d0%b9%d0%bb%d0%b5%d1%80%d0%b8-5099
Много хубаво ревю! 🙂
Хора, забелязвам трайна тенденция у вас да пишете на ишлеме… повярвайте ми, не е необходимо да пишете всичко, което имате да кажете!!! Има една тънка граница, червена линия, която малко хора могат да прекрачват „безнаказано“. В последно време вие я тъпчете и газите на поразия и така олеквате. Тоест, изтървате „пиниза“, така да го кажа.
Ако изказването ми ви се струва остро, то е такова, защото харесвам коментарите ви. А човек е най-взискателен именно към хората, които харесва и обича, както би бил един баща към детето си.
Поздрави и Весела Коледа 🙂
На мен изказването ти ми се струва най-вече неразбираемо. От всичко, което си написал, ми остава само едно „???“.
„На ишлеме“ според тълковния речник означава услуга по изработване на нещо с материали на клиента. Ти в какъв смисъл го използваш този израз?
„Не е необходимо да пишете всичко, което имате да кажете“ – А какво да пишат? Би било голямо постижение да пишат онова, което нямат да кажат.
„Изтървате пиниза“ – хайде пак справка с тълковния речник. „Пиниз“ – чалъм, тънкост, номер. Ъ?
Добре де, включвам въображението и заключавам, с помощта на съседното „олеквате“, че с нещо не те устройват материалите. Сега вземи напиши и с какво точно 🙂
Аз също не съм съвсем сигурен какво точно казваш, но винаги в такива случаи трябва да се има предвид, че Шадоуденс е много голям екип от хора с разнообразни гласове и това е в значителна степен най-голямото богатство на списанието 🙂 Но наистина е интересно да кажеш кой (тип) материал е удовлетворил търсенията ти 🙂
Много трудно тръгва филма. На моменти дори задрямвах. Но финалът е епичен! Иначе ми хареса историята. Доста по-различен е от предишните серии. Определено трябва да се гледа втори път.
Ако в действителност смятате актьорската игра в този филм да е била на невероятно ниво, трябва сериозно да преосмислите работата си в този сайт и въобще като някакъв вид критици… Не си лично засегнат от нито една смърт в този филм, освен тази на робота! Виновни не са сценаристите толкова, колкото начинът, по който са пресъздадени героите от актьорите. Въобще не ми пукаше за смърта на Джин Джин и испанския колонизатор на Star Wars Universe-a 😉 И не е, защото съм безчувствен – гледал съм филми и съм чел книги в огромни количества, където авторът/актьорите/ успяват да влезнат под кожата. Фелисити Джоунс е много слаба актриса – може да се допитате и до световната критика да видите и те какво мислят 😉
Мисля, че в момента коментираш само текста на Роланд.
Прочети мнението на Dr. Horrible 🙂 https://www.shadowdance.info/magazine/movies/rogue-one/2/
И той мисли като теб!
Номинациите на Фелисити Джоунс за Оскар, БАФТА и Златен глобус показват, че критиците са на друго мнение.
Въобще много са ми забавни мненията от типа „Щом мнението ви е различно от моето значи нищо не разбирате и трябва да си смените професията“. Свят широк, вкусове различни.
Мнението ми съвсем не е от този тип 😉 По този начин сякаш казваш същото на всички критици, които критикуват по подобен начин 😉
Много бих искал да ти разкажа някои неща, но не съм никой, за да го правя – просто се поинтересувай за някои течения в Холивуд и общоприети практики 🙂 Само ще се закача за малко – Фелисити Джоунс получава всички тези номинации за един и същ филм, всички знаем кой е той и как се представя главния герой в този филм – НЕВЕРОЯТНО! В Холивуд има редица примери – даже в момента, без да се замислям, се сещам за около 10 примера, когато или поддържащ актьор/актриса, или главна такава, си печели номинация, само защото leading actor/actress-a е на феноменално ниво. Самият филм тогава предполагаше тя да бъде номинирана по същите причини, поради които редица афро-американски актьори/aктриси държат непрекъснато да имат представител на големите филмови награди. В случая – присъствието на силния женски образ – ако не я бяха номинирали – не ми се мисли какви скандали щеше да има … Не знам дали си гледал въпросния филм, ама … не беше кой знае какво даже и там 🙂 В други два, що-годе, стойстностни филма – The Invisible Woman и A Monster Calls, не знам дали си ги гледал, но даже и там Фелисити е покъртителна. Самият факт, че дори Dr.Horrible изразява мнение, че Daisy Ridley ( Star Wars й беше една от първите екранни изяви ) се е справила по-добре от вече обиграна и известна актриса, те кара поне малко да се замислиш 🙂 Да, Фелисити няма чар, няма харизма – тя не е виновна за това, но дори и въпреки това е слаба актриса. Ще ти дам един пример, за да разбереш, че не съм просто хейтър, ами изразявам мнение ( малко по-пламенно и нападателно, но такъв съм си ) е, че например намирам за удивително нехаризматична, НЕчаровна Мерил Стрийп и откровенно не я харесвам, но не като актриса – защото тя е брутално добра актриса и размазва с всяка роля, но това не ми пречи да призная таланта й и да я наредя в топ 3 на най-добрите в тази професия. Да, всеки си има мнение – но да кажеш, че Фелисити е играла добре в Rogue One e смехотворно – пусни си го отново, след 2-3 месеца и наблюдавай очите й във всички нейни сцени. Ако включим разплакването – може да преброя с трудност около 3 емоции, които те изразяваха – на всички задкулисни кадри, интервюта за филма, участия в шоута – тя изразяваше повече емоции, отколкото във филма – гледах го 3 пъти, за да съм сигурен в мнението си за нея и самият Rogue one 🙂 Живи и здрави и Весели празници 😉
С невъоръжено око се забелязва натрупания у автора или екипа автори на ревюто негативизъм, който най-вероятно е причинен от трудното детство или липса на родителска грижа. Неистовото желание да се набляга на недостатъците характеризира слабохарактерни личности, намиращи удовлетворение единствено, когато омаловажават труда на останалите. Посредствеността и непредизвиканата злоба, на които вони жалкият материал, който драскачите, може би, определят като критически труд върху филм с приход от $290 милиона са меко казано смешни на фона на одобрението на критиката и обикновения зрител по цял свят. Целият материал ми изглежда като есе от нереализиран учител по български език и литература със средна диплома от свободен университет.
Двама автори, две ревюта има.
Едното е на човек с ник Роланд, което е почти изцяло положително (като изключим критиката по музиката), 9/10!
Второто е на човек с ник Др. Хорибъл, което е доста негативно, 3/10.
Всеки с вкуса си – това че някой филм е масово харесван от критика или от зрители, не означава, че всеки човек трябва да го хареса 🙂 Аз, също като Доктор Хорибъл, съм много чувствителна на тема развитие на персонажи и взаимоотношения, които, колкото и да си говорим, доста липсват в Роуг 1, дори да има други качества филмът, които за повечето хора да компенсират.
„Целият материал ми изглежда като есе от нереализиран учител по български език и литература със средна диплома от свободен университет.“ – Доктор Хорибъл е докторант по психология! ^_^
„С невъоръжено око се забелязва натрупания у автора или екипа автори на ревюто негативизъм, който най-вероятно е причинен от трудното детство или липса на родителска грижа“ – Не е хубаво така, това е грозно изказване. Доктор Хорибъл плюе само филма, никъде не казва „личи си, че създателите зад филма са създали лош продукт, защото са некадърни същества, и тази некадърност трябва да се търси в липсата на родителско внимание“. Не е редно да се критикува човека – критикувай труда му, не самия него.
„Неистовото желание да се набляга на недостатъците характеризира слабохарактерни личности, намиращи удовлетворение единствено, когато омаловажават труда на останалите.“ – ти в момента се опитваш да анализираш един човек на базата на ревю, с което не си съгласен? Коментирането на недостатъци би могло да характеризира ВСЯКАКВИ личности, нали ти е ясно?
А всъщност е толкова просто: „Ревюто ти е тъпо и не съм съгласен с него, защото 1) 2) 3)“ – ок изказване. „Ревюто ти е тъпо, значи и ти си тъп“ – не ок изказване.
Приходите в първите дни нищо не доказват. Колкото и да е зле даден филм, ако е част от франчайза Star Wars ще има огромни приходи в началото. Да не забравяме, че The Phantom Menace счупи почти всички възможни рекорди по приходи в първата си седмица, а беше ужасен във почти всяко едно отношение. Има и доста други подобни примери.
А „анализът“ на личността на ревюиращия, който си направил, е меко казано смехотворен. Овладей си малко нелепата фенбойщина, моля. Никой не е длъжен да харесва всеки високобюджетен независимо колко приходи и запалени фенове има.
Ревюто на Хорибъл е хорибъл. Филмът е по-добър от всичките нови серии взети заедно. Правен е за фенове, има сюжетна линия, актьорите играят, ефектите са супер, включени са доста познати лица и великденски яйца, които ми беше приятно да разпозная. Гледах го с удоволствие два пъти поред и ще потретя при първа възможност.
Терминът е „Easter eggs“ и се ползва само този термин. Такова чудо като „Великденски яйца“ няма 😉
Ще си позволя да не се съглася с д-р Хорибъл по повод на персонажите – поне двама от тях ставаха за нещо! 😀 Капитан Андор например си има вътрешен конфликт, който е може би доста бегло показан, но все пак го има! И дроидът е прекрасен дори само поради факта, че е бог на сарказма!
Трябва за се присъединя към мнението на daredevil4o …Наистина смъртта на нито един от новите герои не „докосва“…изключение прави само новия андроид! За цялото не допринася, и участието на Дони Йуен…който щеше да е великолепен джедай ! Фен съм на поредицата, и ме дразнят дреболии като променената маска на Дарт Вейдър с прозрачните „очила“ Не знам за ишлемето, но започва ( поне за мен) да понамирисва на конвеер – което лично на мен – не ми харесва!Но както е казал народа:
„Маймуната облизала задните си части, и рекла:- Е те това е вкус“
Лично аз тендирам към лагера на „скептиците“
Безспорно сагата ще остане класика!
Не е никак случайно, че последните два филма у нас се пускат в кината и с дублаж на български език. Този, който се е сетил, е мъдър човек. 🙂 Моята непредставителна извадка показва, че на този филм трябва да се сложи възрастово ограничение 6-. Т.е. – за деца до шест години. Над тази възраст…, е, всеки е свободен да губи времето си, както му харесва.
Аз лично няма повече да гледам на кино Star wars. Не си заслужава да ходя още 4 пъти на един и същ филм. Стигат ми толкова звезди на смъртта, духовити роботи (роботи, пичове, роботи!!!!), блокади на планети, пробиви на блокадите, барове с нелепи извънземни и прочее.
Честно – завидях на сценаристите, които са писали диалозите на този филм. Искам и на мен да ми плащат пари за такава работа. За героите, които не докосват – вече се изказаха и други. А, да, а ако не сте гледали, как пернишки голф избутва тир от магистралата – в този филм можете да го видите. 🙂 Страаашен ефект. (Отделно от това – бяха лепнали на Вейдър една реплика, която е меко казано – дискусионна, но странно защо – това не се дискутира засега).
Стана ми интересно, за коя реплика на Вейдър говориш?
За неговото нареждане/указание, че на императора не трябва дори да се намеква, че планът на Звездата на смъртта може да е саботиран (цитирам приблизително; смисълът беше този).
Точно този момент не съм го запомнила, жалко.