Блейд Рънър 2049
Режисьор: Денис Вилньов
Сценарий: Хамптън Фенчър, Майкъл Грийн
В ролите: Райън Гослинг, Харисън Форд, Робин Райт, Ана де Армас, Джаред Лето, Силвия Хьокс
Забележка: Първата рецензия (на Вивиан) е лишена от спойлери за сюжета на филма, докато на втора (Интери) и особено трета страница (Рандъм) ще откриете повече подробности за историята. Четете на своя отговорност.
„След като го видях, светът за мен вече не бе същият.“ Това са думите, които режисьорът Гийермо дел Торо казва за Блейд Рънър в едно свое интервю. Класиката на Ридли Скот от 1982 г. така и не успява да бъде изгледана в завършения ѝ вид от създателя на Мечтаят ли роботите за електроовце?, която Хемптън Фенчър и Дейвид Пийпълс ползват за гръбнак на сценария си. Филип К. Дик умира на 53-годишна възраст, силно несъгласен с концептуалната посока, която произведението на Скот поема, и със свободите, които си позволява с героите. Изначално Дик желае да изгради образ на човек, започващ да губи хуманността си вследствие на недотам хуманното си професионално занятие. Докато Скот и екипът му улавят превъзходно това, то те добавят силен акцент върху човечността у репликантите, които при автора си създател имат за цел да персонифицират психопат в чист вид. Говори се, че въпреки творческите разногласия, на Дик му допада доста от видения заснет материал, който Скот му показва. Не на съвсем на сходно мнение са критиците през далечната 1982-ра, когато е премиерата на Блейд Рънър. Огромна част от тях мрънкат и се оплакват относно темпото, емоционалния заряд (или по-скоро липсата му), грандоманските режисьорски хрумвания.
Първата огромна разлика между Блейд Рънър и Блейд Рънър 2049, биеща веднага на очи, е съотношението възхваляващи ревюта/негативни мнения. 2049 беше изстрелян на небосклона на „Шедьоврите на годината“ само час след като Уорнър и Сони свалиха ембаргото върху мненията на филмовите критици. Доколко подобна реакция е обективно оправдана е предмет на дебат. Във всеки случай тя е лесно обяснима. Все пак бъдейки част 2, всеки зрител подхожда към заглавието с определени очаквания, плод на реакциите към част 1. А тук говорим за част 1, която е синоним на иновативност. Съответно – очакваме (и се надяваме) 2049 да достави адекватно високо ниво на смайване и очарование, съпоставимо с това, което предшественикът му ни е показал.
2049 не разочарова. Той съзнава задачата си и предлага хипнотични три часа. Малка, интимна детективска история за изчезнало дете, опакована и представена като фантастичен блокбастър, новият Блейд Рънър е по-малко нео-ноар от стария, но все така ангажиран с морално мъгляви въпроси и отговори. Под повърхността на ослепителния неон, пластмасовост, дъжд и мъгла, централният въпрос, с който зрителят бива занимаван, е: Какво значи да бъдеш човек? Кое е онова неуловимо нещо, което превръща душата в душа? Въпреки че в типичния си стил не се наема да даде конкретен отговор, 2049 се заиграва с няколко възможни отговора. Аспирацията, копнежът да бъдеш човечен. Желанието да си специален. А разбира се и емпатията. В частност –емпатията, диктувана от собствена воля. Този мотив се прокрадва едва забележимо на няколко пъти във филма и кулминира във финалното решение на главния герой Кей, изигран ненадминато от Райън Гослинг. Кей не е изпълнение, което ще донесе Оскар на Гослинг, но е роля, чудесно съчетаваща дискретен стоицизъм и недоизказана емоционалност – качества, недотам лесни за естествено показване, но нещо, с което той се справя с лекота. Приятна изненада е изпълнението на Харисън Форд, чиито съвместни сцени с Гослинг са неповторими не само в актьорско отношение, а и в чисто визуално. Отрязъкът, развиващ се в Лас Вегас, е нещо, което тотално спря дъха ми.
За визуалния аспект на 2049 може да се изпише много. Препоръката ми към всеки е да изгледа филма на максимално голям екран, за да се наслади напълно на грандиозните гледки. Тук не визирам просто, че лентата е пълна с безумно красиви кадри, дело на маестрото Роджър Дийкинс. От сцените на 2049 лъха плътност и голяма доза истинност – всичко, което виждате, изглежда и се усеща максимално реално, колкото и налудничаво да звучи. Техническият екип е така безпогрешен, че откровено футуристични кадри се възприемат като полудокументални и достоверни. Сякаш за момент надниквате в бъдещето. Разбира се, това се дължи и на хитро вмъкнати носталгични нотки под формата на картини, звуци и препратки към литературни произведения като Блед огън, Макбет, Процесът – неща, за които зрителите са свикнали да са част от заобикалящия ги свят. По този начин се постига добре премерена амалгама между реално и измислено, фантастично и ежедневно.
Режисьорът Денис Вилньов вкарва също така завоалирани препратки към превърнали се вече в класика отминали научнофантастични филми. Заглавия, които навремето са правели сходни намигания към титулярния Блейд Рънър. Специален доклад, Децата на хората, Изкуствен интелект. Своеобразно, Вилньов маркира важността им, отдавайки почит и поемайки щафетата. Предполагам доста хора биха поставили редом до филма скорошни успешни продължения като Mad Max: Fury Road и Междузвездни войни. Да – и двете заглавия показаха, че е възможно да бъде направено задоволително продължение на култов филм/поредица, но реално двата не са съпоставими с 2049. И Max, и Войните в крайна сметка разчитат на носталгия по произведението, чието продължение се явяват. И двата, въпреки техническите си постижения са филми, използващи максимално централните сюжетни, артистични и концептуални отправни точки на предшественика си. За разлика от тях 2049 е самостоятелен филм, който при все употребата на сходни стилистични похвати от оригинала е много повече от продължение. При 2049 говорим за филм, който може да застане до Блейд Рънър не само в качеството си на продължение, а по-скоро като пълноправен наследник в редица от научнофантастични продукции от висок ранг.
Развиващ се три десетилетия след предшественика си, новият Блейд Рънър е малко или много все същата история за ченге, търсещо репликанти с цел премахването им. Моралният заряд на филма остава същият. Темата, че съществува нещо повече от това, което можем да докоснем и видим – също се запазва. Така се оказва, че 2049 носи цялата душевност и стилистичен изказ на първия филм, без да му подражава или да се явява негов дериват. Въпреки сходната стилистика, 2049 в никакъв случай не желае да бъде филм на Ридли Скот. Във всеки един кадър, във всяко режисьорско решение из доста дългата лента прозира Денис Вилньов. Още с обявяването на избора му знаех, че ще се справи с филм като Блейд Рънър. Той създава силно въздействаща атмосфера, не изпитва необходимост от показност или пищност. Знае кога да спре, как да загатне, къде да остави недоизказаност. Вилньов съумява да направи силно от жанров филм режисьорска творба, изпъстрена с множество пластове и тематично богати моменти. Или казано иначе – Блейд Рънър 2049 има аспирации да съдържа в себе си и късче висше изкуство, доколкото то може да се проявява в комерсиална индустрия като киното.
За да съм и обективна – биещ на очи недостатък се явява изпълнението на Джаред Лето. Въпреки че ролята няма дълго екранно присъствие, не спирах да си мисля колко по-добре щеше да направи с нея Дейвид Боуи, за когото е била предназначена. На Лето просто му липсва монументалното внушително екранно присъствие, от което да лъха мания за величие, за да се справи с образа, и в крайна сметка не съумява да е особено убедителен. Това може би е и моето единствено оплакване, което е достатъчно дребно, за да бъде засенчено от всички плюсове в продукцията.
За да бъда субективна – филмът ме спечели напълно. От съвсем първия си кадър, през вълшебното изпълнение на Робин Райт като лейтенанта началник на Кей, през играта на светлосенки и тоновете мъгла, с които Дийкинс засипва зрителите, през музиката на Ханс Цимър, който успява за втори път след Дюнкерк тази година да направи музика-пулс за произведението, за което е предназначена, през появата на Форд, който успява да изгради пълнокръвен образ в рамките на 6 реплики, обменени с Гослинг, до сценарното решение относно образа на Декард. За всеки, изгледал оригинала в която и да е от версиите му, въпросът дали Декард е репликант или не, е една от очакваните теми в 2049. Мисля, че идеята да запазят в известна степен мистерията и да не разкриват експлицитно отговора, е иключително удачна. В крайна сметка, говорейки за морални стойности, обсъждайки етични въпроси, това дали Декард е андроид или не, не носи никакво значение. Не носеше нито за Блейд Рънър, нито тук. Както за филма от 1982-ра, за 2049 важното е, че да си роден човек или репликант е нещо недотам значимо. Независимо дали говорим за Декард на Форд, Бати на Рутгер Хауър или Кей на Гослинг, крайният резултат от лични избори и решения е това, което дефинира наличието на душа.
2049 е претенциозен и не го крие. Играе си с тази собствена характеристика така, както версията на Скот го правеше. Със същата сдържаност, частично високомерие и хладна пресметливост. Това е продукт на екип, наясно с високото качество на работата, която е вложена, продукт на добре съзнаван талант. Което на свой ред вероятно би отчуждило голяма част от средностатистическите зрители – факт, демонстриран от колебливия бокс-офис в стартовата седмица. Истината е обаче, че 2049 е и достатъчно харизматичен филм, който с лекота създава магия – нещо, което хората обичащи кино, няма да подминат. Дали ще го регистрират сега или ще са нужни години, както при оригинала – времето ще покаже. Ако мога да оприлича филма на друго произведение (освен първата част), то вероятно бих се върнала обратно към Дейвид Боуи и неговите албуми. Нека кажем, че в много отношения 2049 напомня на Low в неговата дискография. С всички позитивни, и негативни аспекти, които подобно сравнение носи със себе си.
Превъзходен, елегантен наследник на оригинала, новият Блейд Рънър е изумително красив, идеално дозиран, безупречно поднесен и интелигентен. Филм, който подобно на предшественика си ще даде тласък на вълна от имитации, които няма да секнат през идните няколко десетилетия. Това превръща вселената на Блейд Рънър в силно уникална: всяко произведение, занимаващо се с нея – роман, първи и втори филм, – е съвършено, но и автономно. Така също се постига рядката хармония отделните звена не само да се дообогатяват взаимно, но и да нямат нужда едно от друго, за да бъдат харесани и оценени. Основната заслуга 2049 да бъде така въздействащ е разбира се режисурата на Денис Вилньов, който съумя да направи титан в сферата на научнофантастичното кино и шедьовър, съизмерим със заглавия от филмографията на Кубрик и Тарковски. За разлика от Дюнкерк, Блейд Рънър 2049 не е кино-преживяването на годината. То е кино-преживяването на изминалото десетилетие.
Оценка: 10/10
Визуално е страхoтен, но нещо в сюжета не ми е ясно:
как репликантка, която е _направена_ да няма деца,
изведнъж успява да роди? Това наистина уплаши и
полицайката, и корпорацията (друг репликант то
нарече „чудо“), но ми се струва, че точно такова
нещо не може да бъде случаен „производствен“ дефект,
а ще е нещо повече. Обаче никой от гетоите не си
зададе подобен въпрос, а го приеха като нещо
почти естествено. Странно ми си вижда.
Това, че възпроизводството беше основната движеща сила за този сюжет, в съчетание с представянето му за тайнство с фундаментално значение, по-голямо от това на съзнанието например, никак, никак не ми допадна, и както е написал Рандъм нямаше никаква логика биологичното възпроизводство – с прилежащия му солиден недостатък да бъде бавно, рядко, и да води до наличието на негодни за работа деца в продължение на много години, – да е по-ефективно от фабричното производство на пораснали андроиди.
Но все пак, в диалога си с Декард Уолъс му намекна, че Рейчъл и Декард са произведени специално с цел да имат биологично поколение, и цялата мотивация на корпорацията да намери детето им е, за да може да повтори процеса (може би неговата документация е загубена в Затъмнението?) с други андроиди. Това е само едно от многото възможни обяснения, но е това, за което аз се хванах. За всички герои, които узнаваха за това зачеване, то беше експлозивно, но си прав, че малко от тях си задаваха въпроса как е възможно, което за мен беше част от невдъхновяващото ме представяне на възпроизводството като нещо отвъд-рационално, религиозно, мистично
Мен много повече ме дразнеше реакцията на андроидите към това зачеване – те си имаха съзнание и емоции, но чак като научат, че евентуално някои от тях може би могат да имат деца, ще разберат, че животите им имат стойност, и ще се вдигнат на революция.
Извинявайте, пък и ме поправете, ако нещо греша, ама не беше ли най-просто Кей да си провери серийния номер под окото и така да разбере дали въобще е раждан. Не ми се струва логично някой роден (а за технологията на това събитие дори не ми се говори), да се появява на бял свят със сериен номер. Елементарна проверка, която щеше да ни спести цял филм мотане напред-назад….
Кей вероятно много пъти е виждал серийния си номер. Но ако репликантите са се опитали да го „скрият“ сред хората като нормален репликант, би било логично да са му сложили такъв допълнително. Или поне така би могъл да разсъждава Кей, ако подозира, че може да е роденото репликантско дете. Това се оказва съвсем не така във филма, но според мен е разумно възможно тълкуване, особено ако си подозрителен полицай и в същото време всичко, което знаеш за света, е изведнъж радикално разколебано.
Да, но имаше и номера на микрониво. Там не знам дали може да се манипулира допълнително. В крайна сметка можеше да бъде упоменато във филма. Щеше да обогати диалозите и да добави към сложността на изградената реалност.
Така е, много неща за материалната реалност на света можеше да са поне загатнати и филмът да спечели от това.
Впечатляваща визия, интересен свят и отегчаващ сюжет. За мен филмът е една голяма тричасова греда, през която повече ми се искаше да разгледам в детайли града и вселената, а не да трамбовам насам-натам в търсене на „чудото“, което се и третира като библейско събитие в един изцяло технологичен свят.
Със сигурност беше много ясно намекнато, че Тайрел е създал Рейчъл с тази възможност, по някакви си негови съображения (не помня много образа му от оригиналния филм, но той май имаше някакъв божествен комплекс) и Уолъс иска да постигне същото. Съгласявам се с недоумението как това е по-бързо от нормалното репликиране, но мисля, че замисълът тук е за economies of scale, т.е. корпорацията няма ресурс да контролира толкова широк производствен процес, но оставен на самотек, той ще доведе до геометрична прогресия от нови репликанти след немного време. Но докато за Уолъс това е просто още нова работна ръка, защото той не провижда промяна в социалния статус на репликантите, то за „бунтовниците“ това е съвсем друго сюжетно развитие, при което те са вече „равноправни“ хора. Не знам дали това противопоставяне на еднакви цели-различни мотивации сработи много добре при мен във филма, също толкова достоверно ми беше бунтовниците да помагат на Уолъс и само полицията да е лошият. Но нейсе. Може би именно в перцепцията за мистичност се крие истинският конфликт между корпорацията и бунтовниците и това донякъде ми оправдава сюжетната постройка. (Инак, мистичността около възпроизвеждането има много силен исторически отпечатък, свързан впрочем именно със съзнанието, и как родителите „предават“ душа и съзнание „надолу“ по поколенията).
Добре де, ама това си е абсолютен plot hole. Имам предвид, какво му пречи на Уолъс да си произведе възпроизвеждащи се репликанти, ако чак толкова иска? Да оставим настрана въпроса защо въобще му е това, нали. Значи, може да си ги прави с всякакви форми и размери, само по някаква причина с половите органи нещо се прецаква и то в свят, дето още преди трийсет години си произвеждаха каквото и както си го поискат. Филмът си беше красивичък, но безсмислен.
Гледай филма пак
След „затъмнението“ повечето информация липсва, което обяснява загубата на някои технологии.
Помисли и над факта, за какво и къде му трябват репликанти?
На колониите където няма промишления комплекс и ресурсът на земята, там трябва да се произвеждат сами в неизвестни условия.
Филмът е мислен много в детайлите и мисля пак да го гледам просто за да обърна внимание на много дреболии който съм изтървал.