Топ 10 най-добри научнофантастични филми на десетилетието (2010-2019)
3. Генезис
Inception (2010)
Колко често в днешно време се натъквате на истински оригинален фантастичен филм? Такъв, в който нито един елемент от него да не сте срещали вече? За мен Генезис бе именно такъв.
Споделени сънища, в които умели крадци се добират до важна информация. Сънища в сънищата. Фантазията на подсъзнанието, чиито рамки героите трябва да следват. Дори предметът на „кражбата“ е истински нестандартен. На фона на всички тези фантастични елементи имаме постепенното опознаване на главния герой и разкриване на миналото му. И постоянния ужас от вечния въпрос „това реалността ли е?“
Сюжетът ни запознава с Коб, който е най-добрият крадец на тайни. Иновативна технология позволява споделянето на сънища между няколко души, което дава достъп до подсъзнанието на целите му. Но новата му задача е нещо, което никога не е правено досега – вместо да открадне знание, той трябва да посади идея.
Когато казах, че всеки един елемент е качествено нов, не съм съвсем прав. В сърцевината си Генезис е филм за обир. Съответно имаме някои класически елементи като събирането на екип, внимателната подготовка и проучване на целта и неминуемото скапване на положението, което кара героите да променят плана си в движение. Имаме някои стереотипни персонажи и травмиращото минало на Коб. Но от там нататък всичко е невиждано досега. Това важи в най-голяма степен за фантазията, която режисьорът и сценарист Кристофър Нолън развихря пред очите ни. Тя е в огромни мащаби, сложна и последователна, красива, вдъхновяваща и малко плашеща.
Реализацията на тази фантазия е на изключително ниво. Във визуално отношение всичко е грандиозно. Звукът и музиката не просто са на високо ниво, а играят много важна сюжетна роля до степен, че началните тонове на песента на Едит Пиаф „Non, je ne regrette rien“ неминуемо вече се свързват с този филм. Напрежението се покачва с всеки следващ тон на песента, който отеква навред през различните нива на сънища и отброява малкото оставащо време. Декори, костюми и грим допълват великолепната игра на изключителния актьорски състав, начело с Леонардо ди Каприо. А под цялата тази фантастичност стоят непреходните човешки теми за позволяването на миналото да си отиде и търсенето на дома и спокойствието.
Крайният резултат е, че когато приключите с гледането на Генезис, в главата ви има една единствена дума – УАУ!
Агенти на съдбата
The Adjustment Bureau (2011)
Трудно е да се определи дали Агенти на съдбата е научна фантастика, или фентъзи. Едноименните представители на неназованата във филма организация използват странни книги, шапки и врати, а така също притежават умения, подобни на телекинезата. Но в крайна сметка „всяка достатъчно развита технология е неотличима от магия“*, затова все пак мисля, че този филм има място в тази статия.
По дух Агенти на съдбата е романтичен филм, разказващ ни за силата на любовта и непримиримостта на хората в преследването ѝ. А препятствия пред нея винаги има. Това важи с особена сила за главните герои Дейвид и Елийз. Те се срещат в най-подходящия и за двама им момент – на болка, разочарование и съмнение в себе си. След втора случайна среща, те вече започват да развиват силна симпатия един към друг. Но в този момент се намесват агентите на съдбата, които всячески се опитват да попречат на връзката им. И макар те да разполагат със свръхчовешки способности, Дейвид в нито един момент не се отказва от преследването на любовта си.
Агенти на съдбата е филм за борбата и триумфа на истински човешките ценности и стремежи над свръхсилите и необяснимото. За непреходността на най-важните неща, които ни правят хора – желанията, стремежите и целите ни, любовта и най-вече правото на избор. Правото да вървим срещу предопределената ни съдба.
Чудно!!! :yay:
Супер класация!
Хубав списък, но липсва Predestination, който е един от най-идейните и добри sci-fi филми за последното десетилетие 😉
А къде е другият филм на Гарланд – „Анихилация“ ?
Много добър списък!
Но и аз съм за Predestination.
Невероятен :)!
Arrival е грозен, тягостен, на моменти блудкав филм с вредни за психиката послания. Извънземните пък са хибрид между нелепи октоподи, внезапно оживели пънове и мутирали кокоши крака… което не ги прави по-малко гротескно отблъскващи. Ако зависи от мен – моментално изпращам тази фантастика на Дени Вилньов в безвъзвратно забвение. Уви, мога само да изпитвам умиление при спомена как известно време страницата с фаворита на списанието не се отваряше. 🙂
***
Иначе добри попадения в класацията и извън нея. Разбира се – не всичко съм гледала. В едната част от случаите поради липса на интерес, в друга – незнание за съществуването на някои от филмите. Заинтригувах се от Okja и може би някой ден ще го изгледам.
***
Моята класация:
10. Ex Machina – като цяло приятна изненада. Не ми допадна финала, обаче. Остави ми впечатление за претупване и предвидимост.
9. Blade Runner 2049 – сюжета тотално бледнееше пред атмосферата и с това ще запомня този филм. Артистичната ми (везде)същност не може да не оцени подобаващо почти съвременния прочит на Микеланджело – кадрите с огромната холограма и Кей, както и двата масивни каменни женски профила, напомнящи ми лицевите характеристики на Анджелина Джоли, в радиационната пустош.
8. Edge of Tomorrow – дори съмнителната харизма и актьорщина на Том Круз не ми отне удоволствието от гледането.
7. Oblivion – втори филм с Том Круз, но и този ми хареса. “We are an effective team” и „Find me when you wake up” са култови, макар и по различен начин. 🙂
6. Cloud Atlas – прекрасен филм!
5. Predestination – парадоксално на заглавието си е по-скоро история тип „разкази с неочакван край” и гледането му бе вълнуващо (при все, че се бях оспойлила жестоко :)).
4. Inception – единствено не ми допадна от саундтрака към филма композицията 528491. Според мен така би трябвало да звучи една паническа атака…
3. Interstellar – чудесен по всички параграфи и велик саундтрак към него.
2. Mr. Nobody – от 2009 е, но заради него си заслужава да се нарушат правилата. 🙂
1. Ready Player One – един от най-смислените, красиви и поучителни филми, които съм имала щастието да гледам. Привидно направен за подрастващи (и/или) геймъри, нърдове, гийкове и т.н., но с прекрасни общочовешки послания. Изключително „човешки” филм, въпреки жанра си. И да е имало някакви референции и великденски яйца към гейминг-културата, по никакъв начин не ги отчетох… но в сюжета присъстваше и умело съчетан символизъм, който също доставяше мощно! 🙂
Въобще, намирам Ready Player One шедьовър за всички сетива.
… Докато гледах разкошната сцена с танца във виртуалната дискотека, се усетих, че съм затаила дъх и за една бройка да се разплача… само че рискувах да пропусна нищо и не го сторих. 🙂 Не исках филмът да свършва, а това не ми се случва никак често. Мъдър, забавен, красив, интригуващ, изпипан,въздействащ, многопластов, с една дума – разкош!
Благодаря за статията 🙂
1. Arrival !
Чудесна статия, особено защото и аз поставям The Arrival на първо място. 😉
не можем да се оплачем, имаше хубави жанрови филми през последните 10 г.