Топ 10 най-добри научнофантастични филми на десетилетието (2010-2019)
5. Лудия Макс: Пътят на яростта
Mad Max: Fury Road (2015)
Лудия Макс: Пътят на яростта щеше да се озове на върха на класацията ми за фантастични филми през последното десетилетие даже да не беше филм… а саундтрак. Нидерландското чудо Junkie XL, който по принцип не е писал музика единствено за коледните партита на ShadowDance (мега скука), толкова добре е напипал пулса на продукцията, че и до ден-днешен не спирам да въртя адреналиновия му микс. Никаква идея как да продължа елегантно този параграф, исках само да се избъзикам с колегите, прощавайте.
Пътят на яростта е добър екшън, защото е с изгризан до кокал сюжет, но богат свят, изглежда зашеметяващо и звучи агресивно, а това е напълно достатъчно да задоволи всяко диво прасенце като мен, което често има нуждата от невъзвишена касапница, мощни превозни средства и китари, които бълват огън. Сериозно, толкова ли е трудно?
Оказва се, че да, толкова е трудно, а свестните екшъни през последното десетилетие се броят на пръстите на едната ми ръка. Вероятно не е случайно, че сред въпросните е Джон Уик, който буквално покрива същите точки:
- Главен герой, който последно е изпитвал емоции на Световното ’94 и не е говорил горе-долу също оттогава;
- Загатване на страхотен свят, криещ се зад всеки ъгъл, но без той да ни бъде навиран в лицата. И изпепелената пустош на Макс, и глобалният килърски ъндърграунд на Джон са чудесен фон, който обогатява лентите и гъделичка въображението, но никога не си позволява да застане пред героите и историите им;
- Казах ли за жестокия звук? Казал съм;
- Сюжети-скелети, върху които екшънът необезпокоявано трупа тестостеронов мускул. На Джон му е криво, някой убива кученцето му и той отмъщава. Макс бяга и след това търси вода.
Зад подобно уж „простичко“ начинание обаче стоят месеци къртовски труд, както и свръхестествен усет за мярка. Възхищавам се на режисьори (а и творци въобще) като Милър, които са способни така прецизно да издялкат творението си, че върху туптящото му сърце да не остане и грам сланина. Това трябва да се възприеме в следния контекст – Милър и двамата му ко-сценаристи са имали история за всеки персонаж, за всяко превозно средство, за всяко колелце във филма. Предполагам изкушението да се впуснеш в отклонения и да покажеш всичко сътворено от теб е изключително, но тук сериозно рамо удря и съпругата на Джордж, която свежда няколкостотинте часа заснета лента до френетичните 120 минути, които сега възхвалявам.
О, да, още контекст – почти всички ефекти, които виждаме, са практически, а компютърните магии са използвани много пестеливо. Каскадите са каскади, костюмите са костюми, а Шарлийз Терон е… тайната ми любов от ученическите години (да бе, достатъчно съм дърт, за да се влюбя в нея от Адвокат на дявола).
Друго? Няма, но не е и нужно, Лудия Макс: Пътят на яростта е сред събитията на последната декада и ако останалите от екипа ви натякват за разни дълбоки психологизми, им кажете да си набутат Блейд Рънъра на онова място и пак си пуснете ръмжащото момче и божествената Императрица.
Чапи
Chappie (2015)
Чапи е един от най-киберпънк филмите, които съм гледал, и според мен незаслужено остана извън тази класация. Въпреки привидно скромния си външен вид в него има много пънк и са поставени много въпроси относно себеосъзнаването на изкуствения интелект и дистопичното общество, в което живеем.
Сюжетът много напомня филмите за Робокоп. В Йоханесбург, Южна Африка престъпността непрекъснато се покачва и полицията не може да се справи със задачите си да пази обществения ред. Затова градът решава да роботизира полицейските сили и купува отряд полицейски роботи. Това започва да дава резултат и да вгорчава живота на много от бандитите. На сцената излизат пънкарите Нинджа, Йоланди и Америка, които са затънали до шията в проблеми и им трябва начин много бързо да се сдобият с много пари. Решението е просто – идва им гениалната идея да отвлекат полицейски робот и да го препрограмират да краде.
Същевременно разработчикът на изкуствения интелект непрекъснато се стреми да усъвършенства творението си. Като следваща стъпка в развитието му решава да го научи да изпитва чувства и да има собствено мнение. Бандитите пънкари отвличат разработчика, който поради липсата на други възможности инсталира неговия ъпгрейднат прототип на един бракуван полицейски робот. Така пънкарите създават Чапи, а Йоланди започва да си играе на негова майка и да го учи на живот.
Във филма има и класически лош, който иска да активира тежките си военни роботи, които да патрулират улиците, но не му позволяват. Той решава да направи схема, като повреди всички текущи полицейски роботи и управата на града няма друг избор, освен да се довери на него. Така забъркана перфектна буря се завихря и получаваме интересен екшън с малко философски привкус.
Защо този филм е впечатляващ обаче?
Първо – действието се развива в съвсем близкото бъдеще. Като го гледате, напълно можете да си представите, че това е истинският Йоханесбург, в истинския свят. Фантастичният елемент е съвсем дребен и толкова добре се вписва в обстановката, че изглежда напълно реален.
Второ – Йоланди, Нинджа и Америка са най-добре показаните пънкари на кино. По принцип. Практически Йоланди и Нинджа играят своето амплоа от странния южноафрикански хип-хоп дует Die Antwoord. Те са играли тези роли във всичките си клипове и на всеки свой концерт. За тях двамата това са просто техните музикални алтер егота, които получават свой собствен филм. Чапи получава ударна доза пънкарщина само поради тяхното участие и всеки друг, който се опита да представи пънкарската култура, ще бледнее. Защото няма да е взел Йоланди Висер и Нинджа да играят … Йоланди Висер и Нинджа.
Трето – изключително добре е представено недоверието и омразата, които престъпната част на Йоханесбург има към Чапи. В крайна сметка той е в тялото на полицейски робот. В началото всички ги е страх от него, а когато виждат, че той няма да ги арестува или нарани, започват по всякакви начини да го унижават и да изливат насилие върху него. А той всъщност е дете. Колкото и да се опитва да го предпази, майка му Йоланди не успява да го защити от гетото. Предполагам, че и на вас, както на мен, това ми се струва една перфектна алегория за невинните деца, които растат в токсичната среда на престъпността и излизат от нея… престъпници.
Четвърто – Хю Джакман за разнообразие играе лошия. И е страшно добър в ролята си на бивш военен и настоящ инженер, който се опитва да продаде огневата мощ на роботите си. Ако и вие като мен сте свикнали да го виждате в ролята на добрия протагонист, ще изпитате изключително удоволствие от злодейската му роля тук.
Пето – филмът е точно такъв киберпънк, какъвто заслужава обществото ни днес. Показва как това, което ни дели от киберпънка, е тънката завеса на един единствен фантастичен елемент – на изкуствения интелект. Цялата останала антиутопия вече си я имаме.
Чудно!!! :yay:
Супер класация!
Хубав списък, но липсва Predestination, който е един от най-идейните и добри sci-fi филми за последното десетилетие 😉
А къде е другият филм на Гарланд – „Анихилация“ ?
Много добър списък!
Но и аз съм за Predestination.
Невероятен :)!
Arrival е грозен, тягостен, на моменти блудкав филм с вредни за психиката послания. Извънземните пък са хибрид между нелепи октоподи, внезапно оживели пънове и мутирали кокоши крака… което не ги прави по-малко гротескно отблъскващи. Ако зависи от мен – моментално изпращам тази фантастика на Дени Вилньов в безвъзвратно забвение. Уви, мога само да изпитвам умиление при спомена как известно време страницата с фаворита на списанието не се отваряше. 🙂
***
Иначе добри попадения в класацията и извън нея. Разбира се – не всичко съм гледала. В едната част от случаите поради липса на интерес, в друга – незнание за съществуването на някои от филмите. Заинтригувах се от Okja и може би някой ден ще го изгледам.
***
Моята класация:
10. Ex Machina – като цяло приятна изненада. Не ми допадна финала, обаче. Остави ми впечатление за претупване и предвидимост.
9. Blade Runner 2049 – сюжета тотално бледнееше пред атмосферата и с това ще запомня този филм. Артистичната ми (везде)същност не може да не оцени подобаващо почти съвременния прочит на Микеланджело – кадрите с огромната холограма и Кей, както и двата масивни каменни женски профила, напомнящи ми лицевите характеристики на Анджелина Джоли, в радиационната пустош.
8. Edge of Tomorrow – дори съмнителната харизма и актьорщина на Том Круз не ми отне удоволствието от гледането.
7. Oblivion – втори филм с Том Круз, но и този ми хареса. “We are an effective team” и „Find me when you wake up” са култови, макар и по различен начин. 🙂
6. Cloud Atlas – прекрасен филм!
5. Predestination – парадоксално на заглавието си е по-скоро история тип „разкази с неочакван край” и гледането му бе вълнуващо (при все, че се бях оспойлила жестоко :)).
4. Inception – единствено не ми допадна от саундтрака към филма композицията 528491. Според мен така би трябвало да звучи една паническа атака…
3. Interstellar – чудесен по всички параграфи и велик саундтрак към него.
2. Mr. Nobody – от 2009 е, но заради него си заслужава да се нарушат правилата. 🙂
1. Ready Player One – един от най-смислените, красиви и поучителни филми, които съм имала щастието да гледам. Привидно направен за подрастващи (и/или) геймъри, нърдове, гийкове и т.н., но с прекрасни общочовешки послания. Изключително „човешки” филм, въпреки жанра си. И да е имало някакви референции и великденски яйца към гейминг-културата, по никакъв начин не ги отчетох… но в сюжета присъстваше и умело съчетан символизъм, който също доставяше мощно! 🙂
Въобще, намирам Ready Player One шедьовър за всички сетива.
… Докато гледах разкошната сцена с танца във виртуалната дискотека, се усетих, че съм затаила дъх и за една бройка да се разплача… само че рискувах да пропусна нищо и не го сторих. 🙂 Не исках филмът да свършва, а това не ми се случва никак често. Мъдър, забавен, красив, интригуващ, изпипан,въздействащ, многопластов, с една дума – разкош!
Благодаря за статията 🙂
1. Arrival !
Чудесна статия, особено защото и аз поставям The Arrival на първо място. 😉
не можем да се оплачем, имаше хубави жанрови филми през последните 10 г.