Pacific Rim: The Black Йегер срещу Кайджу: трети рунд!
Жанр: екшън
Студио: Legendary Television
Формат: 7 епизода по 20+ минути
Когато излезе през 2013 г. (изглежда цяла вечност!), Pacific Rim се оказа неочаквано приятна изненада и веднага влезе в класацията ми с любими филми. И нищо чудно – за човек, расъл с анимета с роботи и токусатсу, да види подобно зрелище на големия екран, си е същинска радост. Още повече когато е направено с толкова уважение и видимо разбиране на жанровите тропи. Гийермо дел Торо отдаде огромна почит на класиките и ме накара наистина да почувствам режисьора – поне до известна степен – като сродна душа.
Част от мен се надяваше на продължение, друга част от мен се надяваше такова да не излезе, за да не скапят усещането от първия филм. Е, в крайна сметка продължението – Pacific Rim: Uprising – излезе през 2018-а… и не можа да стъпи и на малкия пръст на оригинала, защото творческият екип явно си е нямал и най-малка представа какво е направило първия филм специален. Трейлърът на Nerdist, в стила на токусатсу класики от 70-те, се оказа по-готин от самата лента.
Но да си дойдем на думата. Наред с двата филма и няколкото комиксови поредици, от години се говори и за аниме по Pacific Rim и ето, че то вече също е реалност. Първи сезон на Pacific Rim: The Black, състоящ се от 7 епизода, всеки от които с времетраене между 20 и 30 минути, беше пуснат в Netflix преди броени дни и известната доза оптимизъм, която таих за сериала, надделя и си устроих малък маратон. И честно казано, не съм сигурен дали останах доволен от видяното, или не.
А ако вие още не сте изгледали сериала – спокойно – ще се постарая максимално да избягвам спойлери.
Действието в Pacific Rim: The Black се развива години след събитията от втория филм. Гигантските Кайджу продължават да нападат Земята, а малкото останали Йегери не могат да смогват. По време на отчаяна битка в Австралия, пилотът Хърк Хенсън (познат от първия филм, където пилотираше Striker Eureka) активира протокол „The Black”, с който на практика светът обръща гръб на целия континент и оставя чудовищата да вилнеят свободно там.
Сред останалите в Австралия са Тейлър и Хейли Травис – кадет от PPDC (Pan Pacific Defense Corps) и малката му сестра. Техните родители – Форд и Брина – са пилоти на Йегер, участвали в последната битка за Австралия. Двамата оставят децата си с група евакуирани граждани в покрайнините на стара военна база, докато те се опитат да доведат помощ.
Минават пет години, но Форд и Брина така и не се завръщат. Тейлър се е превърнал в сериозен, умълчан младеж, чиято единствена цел е да пази сестра си и околните от върлуващите Кайджу. Хейли, от своя страна, вече изгубила надежда, че ще види отново родителите си, просто се опитва да си живее живота, доколкото това е възможно. Един ден обаче тя намира вход към изоставената база на PPDC, за която са говорели родителите ѝ, а вътре в нея – тренировъчния Йегер Atlas Destroyer.
Atlas Destroyer се различава от останалите Йегери по това, че е невъоръжен (тъй като е предвиден само и единствено за обучение), и по това, че бордовият му компютър е всъщност изкуствен интелект на име Лоа, който да напътства кадетите. Открили нова надежда, Тейлър и Брина стават пилотите на Йегера и се отправят в търсене на родителите си. По време на пътуването си обаче ще разберат колко всъщност се е променил както светът, така и хората и Кайджутата в него.
Макар в много отношения първия Pacific Rim да наподобява игрална екранизация на аниме с много от съответните клишета, The Black някак не успява да улови този тон. Докато филмът разказваше за това как светът се обединява, по-голямата част от героите в The Black гледат само личната си изгода и интерес. Положението напомня малко на Mad Max с отделните групички оцелели, които гледат да просперират в малките си откъснати селища и си търгуват с редки стоки като батерии и оръжия. Този път хората може би са по-големи чудовища дори и от Кайджутата и това е интересна нова гледна точка, която The Black представя. Сериите обаче загърбват приятния приключенски тон и започват да го избиват на ненужни кръвопролития, като основният злодей е особено безскрупулен. Другите нови действащи лица се оказват също доста шаблонни – мълчаливо дете, което крие (крайно предвидима) тайна, стрелецът с кофти минало, който уж „не е от нашите“, а постоянно се притичва на помощ на героите, компютърният изкуствен интелект, който най-редовно го избива на сарказъм, и маскирани фигури, които наблюдават събитията отдалеч (и чакат търпеливо да им се даде по-голяма роля в бъдещ сезон).
Самата анимация също е средностатистическа – CG моделите със cell-shading изглеждат добре и Йегерите и Кайджутата са в тон с познатото от филмите. Дизайните на голяма част от хората обаче са като вадени от калъп – русокосото синеоко момиче, отраканият воин с белег на лицето и задължителният герой с нетипичен цвят на косата. Имаме още подобие на Тони Старк, а лошият пък толкова прилича на филмовия продуцент Джон Питърс, че очаквах всеки момент да заприказва за гигантски паяци.
И точно това ми е проблемът с Pacific Rim: The Black. Тук имам чувството, че клишетата не са целенасочен поклон, а на сценаристите просто им е липсвало въображение да направят нещо по-интересно. И в крайна сметка, става така, че ако махнем концепцията за мисловното сливане между пилотите на роботите, получаваме аниме, което би могло да носи абсолютно всякакво заглавие. Поне в музиката се улавят наченки на част от темите, композирани от Рамин Джавади за първия филм.
Също както с Pacific Rim: Uprising, липсата на Дел Торо като движеща сила се усеща много сериозно и получаваме краен продукт, който се чувства откъснат от първоизточника. В крайна сметка обаче, сам по себе си Pacific Rim: The Black не е лош сериал – анимацията е на ниво, драмата е поносима и екшънът е окей… но всичко това сме го виждали и преди. Но определено е приличен начин да се убият няколко часа. Само не го пускайте с нагласата, че ще ви остави без дъх от вълнение.
See you in the Drift!
Между другото „Ама това не се чувства, като аниме“ идва от факта, че сценаристите и продуценте не са японци.
Сериалчето е технически аниме, защото анимационната част е изпълнена от японско студио – Polygon Pictures. Цялото нещо напомня по-скоро RWBY.
И може би проблемът си е мой, но и оригиналното Racific Rim не ми звучеше като мека аниме или пък токусацу. Препратки и елементи – да, но ядрото е различно.
И да, прилично се е получило. Може би защото бях с ниски очаквания дори ми хареса.
Бруталните моменти (колкото и комични да бяха) всъщност са стъпка в правилната посока, особено промяната в тона в началото. Бях готов да го зарежа още на първа серия.
Ама то не пише, че „не се чувства като аниме“ – точно обратното. Има тон на средностатистическо аниме и с минимални промени може да стане нещо, което въобще да не е свързано с „Pacific Rim“. Това е и проблемът – не ми се вписва в тона на оригинала. Те и дел Торо и Травис Бийчъм не са японци 🙂 При дел Торо всичко е сякаш направено с реверанс към кайджу киното (нещо, което става напълно ясно само като го слуша човек как говори). Бил е съвсем наясно на кои тропи да се позовава и как да подходи към тях. Положението тук ми е малко „everything but the kitchen sink“ и „throw it at the wall and see if it sticks“.
И аз нямах високи очаквания и заради това горе-долу ги оправда. Но тайничко таих надежди за повече.
Филма беше толкова мега зле, че не гледах втория, жалко за дел Торо, че се продаде и той за пари, топ малоумен сценарий и неадекватни изпълнения.
Дел Торо въобще не се е продал за пари, а по-скоро е направил филма на мечтите си 😉
Интервю с него в японско предаване, в което говори за любовта си към Kaiju филмите и Tokusatsu: https://www.youtube.com/watch?v=IHeyBL31XwQ
Малко неинформирано се изгазваш тук. Ще добавя към поста на Здравко, че в периода за който говорим, освен филмите на ужасите и токусацуто, мексиканските деца са повлияни силно от lucha libre културата (маса мексикански филми с известни лучадорес в главните роли – с маската, костюма, измисления персонаж и всичко), като и от аниме, най-вече super robot заглавия.
Първият Pacific Rim представят абсурда и чара от тези детски спомени в перфектна форма.
Ми то за вас правят такива филми, нали раята трябва да се стриже, гледайте си ги и се кефете, ама да ми обяснявате, че имат някава драматургия и кинематефрафична стойност, мога само да ви съжалявам.
„Ми то за вас правят такива филми, нали раята трябва да се стриже“
Ти па си един чорбаджия…
„че имат някава драматургия и кинематефрафична стойност“
А, кой го е казал това? Тук говорим главно от гледна точка на забавлението (ако не е очевидно от термини, като токусацу и мека). Да търсиш изкуство в цялата поредица е все едно на умряло куче нож да вадиш. Извинявай, Totenkopf, но продължаваш да звучиш неинформирано и дезориентирано.
И да, Гийермо дел Торо е правил първия филм с голям кеф. Относно комерсиализма – едва е покрил разходите и е на минимална печалба.
Какво падение за човека, който направи „Златната Армия“ и после не се бил продал, ха-ха.
„ха-ха“
Пффф.