Stranger Things
Създател: Мат Дъфър и Рос Дъфър
Сезони: 1
Формат: 8 епизода по 45 минути
В ролите: Уинона Райдър, Дейвид Харбър, Фин Улфхард, Мили Боби Браун, Ноа Шнап, Гейтън Матаразо, Кейлъб МакЛафлин, Наталия Дайър, Чарли Хийтън и др.
Материалът на: Ordo Malleus Roland
Поредният в редицата качествени оригинални сериали на Netflix, Stranger Things се цели в носталгията по осемдесетте години на миналия век и по-специално – в поп-културата на този период, свързана със свръхестественото. Още с началните си надписи и промо-артовете, първият сезон носи незабавно усещане за две неща – класическите корици на хорърите на Стивън Кинг и постерите на филми като E.T. А когато електронната музика на опънинга започне, нещата стават ясни и за слепите.
Stranger Things ни запознава с няколко момчета, които живеят в мизерно малко градче в Индиана (не е Ню Инглънд, но за целите на сериала е достатъчно близо). Още в началото на първи епизод малкият Уил Байърс (Ноа Шнап) изчезва при мистериозни обстоятелства, а скоро след това става ясно, че той не е единственият. И докато истеричната му майка (Уинона Райдър) и местният шериф-алкохолик (Дейвид Харбър) се опитват да го открият, приятелите на Уил провеждат свое собствено търсене. Вместо него обаче, те се натъкват на Илевън (Мили Боби Браун) – странно момиче с обръсната глава и свръхестествени способности, което очевидно страда от аутизъм и което е избягало от местния строго секретен правителствен комплекс. И докато изчезванията продължават, хората, отговорни за цялата драма, са решени да си върнат Илевън на всяка цена.
Stranger Things е видимо много силно повлиян от същите източници, които ни донесоха прекрасния Супер 8 на Джей Джей Ейбрамс. От Стивън Кинг – амалгамата от трилър, ужас и чиста научна фантастика. От Стивън Спилбърг – смелият отбор предпубертетни юнаци, чието приятелство е най-силното им оръжие срещу света на възрастните. И от Досиетата Х – зловеща правителствена конспирация, която силно не се вълнува от жертвите, необходими за постигането на целта. За съжаление обаче на сериала му липсва фокусът, нужен за превръщането на този микс в нещо наистина запомнящо се. На първо място, като за история, развиваща се в едва 8 епизода, Stranger Things е невъобразимо бавен. И докато подобна скорост би била ок за нещо от порядъка на 12 серии, тук просто имаш усещането за сезон, изграден от филъри. Бюджетът очевидно е бил фактор, защото моментите на реално действие и особено на фантастично такова са безкрайно редки, а напрежението помежду им не се нагнетява достатъчно, за да оправдае прахосването на време.
По-лошото обаче е, че когато тези моменти все пак се случват, те просто не са достатъчно… фокусирани. Не веднъж и два пъти се хванах как си мисля „да му се невиди, тук толкова добре щеше да пасне един забавен каданс или малко по-интензивен саундтрак!“ Почти всяка климактична сцена в Stranger Things носи усещането за „ако само няколко дребни детайла бяха по-добри…“ Най-фрапантен е финалният сблъсък, който се случва на фона на отвратително мигащи светлини, което видимо е с цел пестене на пари от ефекти и води до: а) неяснота за това какво точно се случва, особено визуално, и б) епилептичен пристъп. Липсва и митопоетичното усещане, което носи творчеството на Кинг. Всеки, който е чел То, знае за какво говоря. Структура, която води до епичен финал, в който всяко действие, всяка емоция, всичко, случило се с героите преди и по време на историята, се фокусира в кулминация, която пронизва читателя право в сърцето. Спилбърг също е добър в този тип епика, но истината е, че не е нужно да си един от великите поп-културни творци на миналия век, за да постигнеш този ефект. Трябва просто да използваш всичко, което си сложил в собственото си творение, и да се възползваш от възможностите, които то само ти предоставя.
Нищо обаче не може да се мери с Уинона Райдър. Нека ви разкажа за Уинона Райдър. Уинона Райдър, значи, е една такава странна холивудска аутсайдерка, която през 80-те и 90-те беше убедена, че ще има актьорска кариера, но се оказа, че ѝ липсва дори минимален талант, в резултат на което актьорската ѝ кариера е някаква разгазирана смесица от провали и филми, които са добри въпреки нея. Stranger Things можеше да е буквално двойно по-силен, ако в ролята на Джойс Байърс беше практически който и да е друг, защото това истерично торнадо от преиграни ръкомахания и слюнчести прегракнали изблици те вади насилствено от атмосферата и те натиква в стола на очевидно изтормозения режисьор по време на произволна сцена, където бедната Уинона трябва да изиграе някаква емоция и е забравила, че това не е театрална сцена в местно читалище.
Истината обаче е, че въпреки негативния тон на ревюто, Stranger Things е сериал с огромен потенциал. Атмосферата, при все прахосаните възможности, е кондензиран awesomeness. С изключение на оная, всички актьори са прекрасни в ролите си, а историята, макар и сравнително проста (няма как, при само осем епизода, половината от които филър), всъщност е чудесно композирана и реализирана. Ако братята Дъфър имат акъла да се поучат от грешките си и вземат пример от Раян Мърфи, следващият сезон на сериала ще бъде по-фокусиран и ще ни разкаже изцяло нов сюжет, с изцяло нови герои, може би дори в различен период, но запазвайки елементите на фантастика и ужас, които правят тази история уникална. Що се отнася до първи сезон, аз лично останах по-скоро разочарован, но при все това, определено бих препоръчал да му дадете шанс.
Оценка: 6.5/10
Материалът на: Ordo Malleus Roland
Много яко ревю, Ордо! С Роландовото съм силно несъгласна 😀
На мен нещо, което много ми хареса в сериала освен споменатите в ревютата неща, е наличието на три поколения, които разследват случая – освен трите деца и майката с шерифа, има и няколко тинейджъри, които се включват и имат немалко екранно време. И макар да четох доста хейт по тях, самата идея да присъстват много добре ми се върза и внесе разнообразие.
Уинона Райдър, значи, е една такава странна холивудска аутсайдерка, която през 80-те и 90-те беше убедена, че ще има актьорска кариера, но се оказа, че ѝ липсва дори минимален талант,
–
А?
Критиките по конкретното й представяне тук настрана, Райдър има две Оскарови номинации и спечелен Златен глобус, наред с другите неща. Все някакъв талант ще има.
Иначе, мен на моменти ме дразнеше неистово, обаче не съм сигурен доколко това се дължи на актрисата и доколко – на сценария.
Като цяло обаче сериалът е прекалено добър, глътнах сезона на две сядания и искам още, без значение дали ще е продължение със същите герои или изцяло нова история.
Пичове и пички, истината е, че в на Роланд ревютата вече няма капка консистентност и на фона на другия ревюиращ, неговият текст винаги стои излишен. Не разбирам защо се опитва изобщо.
И какво му е неконсистентното?
Че винаги пише какво лично на него му е харесало в даденото заглавие и какво не?
Как би изглеждало според теб едно по-констистентно ревю? Да се изказва добре за любимите ти заглавия и зле за омразните ти?
Или пък смяташ, че трябва да се съобразява повече с обществените нагласи и да премълчава своите?
Абе, ревюто на Ордо е адски вдъхновено и… по-яко от самия сериал. Баси, дори не познах, че това е Уинона. Сериала е за жанра си много много добър, ама не е моя тип явно и от 15 кладенеца вода да се носят колко е носталгично велик, явно имам други ценности от 80-те доколкото съм лазил през тях. По-скоро съм съгласен с Роланд, доколкото издържах 4 епизода да гледам и го заебах за сега. По скоро ще изгледам walkthrough на Beyond two souls пак.
Изгледах целият сезон за 1 ден! Първоначално не ме грабна толкова много, но след 20-та минута на първи епизод стана интересно и приятно за гледане! С нетърпение вече очаквам втори сезон по Netflix 🙂
И все пак вторият сезон ще е сикуъл. Да видим: http://www.highsnobiety.com/2016/07/27/netflix-stranger-things-season-2/
Страхотен е сериалът, адски ме зарадва 🙂 Една от най-добрите тв фантастики, които съм гледал през последните години, май само „The Leftovers“ ми е харесал повече напоследък. Нямам познанията на Ордо, за да оценя всички препратки, но наистина е изпълнен перфектно за жанра и носталгията е уцелена точно както трябва. Саундтракът е веднъж, актьорската игра и тя е на също толкова високо ниво, включително Уинона Райдър. Толкова съсредоточено удоволствие в рамките на ~8 часа дори не си спомням кога последно съм намирал в нещо.
Гледах го…приятен без да блести с кой знае какво ново.Като се замисля – всъщност клишетата преобладават – Лаборатория, зли учени , свръхспособности , друго измерение, силуети под тапетите….
Но! Това си е мое мнение – и аз като маймуната , дето си облизала задника, и възкликнала:
– Е те тва , е вкус!
Ама верно след всичките вампирски повърни – нещо носталгично – от времето на „То“, „Подпалвачката“, и „Капан за сънища“