Спектър
Режисьор: Сам Мендес
Сценарий: Джон Лоугън, Нийл Първис, Робърт Уейд, Нийл Бътъруърт
В ролите: Даниел Крейг, Лея Сейду, Рейф Файнс, Кристоф Уолц, Бен Уишоу и др.
Материалът на: Random Claymore
Има причина Джеймс Бонд да е един от най-дълготрайните, обичани и доходоносни филмови франчайзи – има за всекиго по нещо. За хората, които си падат по скъпи емблеми на висока класа, има коли, костюми, оръжия; за гийковете има джаджи и култови уанлайнъри; за екшън феновете – някои от най-оригиналните и добре заснети каскади, експлозии и бойни сцени. А преди съвременния рибуут, към тази сюрия елементи биха могли да се добавят и долнопробни научнофантастични сюжети. Независимо обаче дали сме верни фенове, или не, повечето от нас почти винаги са готови да видят филм за британския шпионин в ново или старо амплоа.
Нещо, което се набива на очи и в Скайфол, режисьорския дебют на Сам Мендес в поредицата, и в новата лента, е колко внимателно и красиво са заснети. Докато предният филм разчиташе на дигитална фотография, Спектър е заснет на 35 милиметрова лента и определено си личи. Във въвеждащата част на филма, заснета в продължителен, непрекъснат проследяващ кадър, откриваме Бонд в Мексико насред огромен парад за Деня на мъртвите, с дама под ръка и маска на череп. Камерата го наблюдава, докато се качва на асансьора, оставя дамата в хотелска стая и съвсем безгрижно прескача по покривите на няколко сгради, за да се настани на подходящо за снайпер място и да взриви цяла сграда с набелязаната му цел вътре, след което следва особено забавна серия перипетии, завършваща с битка в хеликоптер, от която Бонд се измъква с доста специален пръстен. След това започват може би най-любимите ми отварящи надписи в Бонд франчайза, издържани – както голяма част от филма – в наситени топли нюанси на шоколадово и жълто и пълни със злокобни силуети и гигантски октопод, символизиращ организацията от заглавието; всичко това на фона на доста прилична песен на Сам Смит. По-слаба от Skyfall на Адел, разбира се, но младата британка доста вдигна летвата.
Впоследствие разбираме, че Бонд, новият Ем (Рейф Файнс) и МИ-6 са изправени пред опасността да останат без работа поради евентуално сливане с МИ-5 и международна програма за сателитно наблюдение, оркестрирана от нахакания млад агент Си (Андрю Скот, познат на болшинството хора като Мориарти от Sherlock). Научаваме и че причината за екскурзията на 007 до Мексико е заповед, записана от покойната Ем (Джуди Денч) преди смъртта й в края на Скайфол, Бонд да издири и убие определен човек и да присъства на погребението му в Рим: детайл, който ми хареса особено много, защото както и с Казино Роял и Спектър на утехата не се игнорира случилото се в предните части. Разбира се, след фиаското от началните сцени всякакви привилегии на Бонд са му отнети, а на Кю е наредено да го следи чрез GPS-наноботи, инжектирани в кръвта му. В няколко доста забавни сцени Бонд се пазари с Кю (Бен Уишоу) и Мънипени (Наоми Харис), за да му окажат подкрепа и да го снабдят с нужната екипировка. А оттам вече сюжетът преминава в типичната за Бонд филмите серия от ескалиращи по бомбастичност и разнообразни като локация приключения и битки, чак до финала.
Малко по-горе отбелязах как започва филмът, и то неслучайно. Както в началните кадри чисто визуално следим отблизо супершпионина, така по-нататък получаваме и доста по-дълбок поглед към характера му и вътрешния му свят, отколкото в който и да е предишен филм. На няколко пъти различни персонажи адресират липсата му на личен живот, а психоложката и дъщеря на член на Спектър, Маделин Суон (прекрасната Лея Сейду), анализира героя първо в професионална среда, а после и в ресторанта на влак. От опитите му да отклони потенциално болезнени въпроси получаваме чувството, че ако Бонд спре за момент и се замисли защо прави това, което прави, и колко много другари и любовници е изгубил, ще се пръсне на хилядите парченца от отварящата тема. Това е може би най-голямото постижение на филма за мен. Не, не е изключително детайлен модернистки душевен портрет а ла Вирджиния Улф, но от тези сцени и по-скоро от това, което повече се показва, отколкото се казва, се изгражда доста интересна психологическа картина на безскрупулния агент. Тук не пречи и страхотната игра и физическо присъствие на Даниъл Крейг. Още когато беше избран за ролята в Казино Роял, много хора казваха че няма как да бъде Бонд. А всъщност най-големият му коз е, че той наистина не подхожда на ролята от пръв поглед – изглежда по-скоро като нашарен с белези ветеран от някоя война, отколкото като елегантен шпионин и женкар. Когато пие, не изглежда сякаш го прави за удоволствие, а колкото за да поддържа емоционалната си изолация и стабилност. Аурата му на недосегаем мъжкар обаче беше пропукана още в предния филм и Спектър продължава този мотив, както и мотива за старо срещу ново. Дори когато съблазнява жени на случаен принцип, Бонд на Крейг изглежда някакси неловко, поради което сякаш задължителната по договор секс-сцена/инфодъмп с Лучия (Моника Белучи) изглежда странно нелепа. От друга страна обаче е хубаво, ако ще има такива сцени, поне да е с партньори на една възраст, а Белучи винаги е радост за окото. Именно заради опитите на Мендес за психологизация и хуманизация на един де факто митичен персонаж, в този филм Крейг хем е повече Бонд отколкото в предните филми, хем е деконструкция на самата идея за физически и емоционално неуязвим алкохолизиран шпионин-женкар в ерата на масовото видео наблюдение и бомбардировки с дрони. Филмът хвърля и доста връзки между предните три филма и Спектър, в що-годе успешен опит да се създаде нещо като митология на Крейговия Бонд.
Друга силна страна на филма е споменатата Маделин Суон, която е най-интересната и сексапилна Бонд-гърла в последните 20 години след Веспър Линд (Ева Грийн). Най-малкото получава бонус точки, че не ляга с Бонд, веднага когато се отваря възможност, но освен това е и добра написана като второстепенен герой, с ясна мотивация и минало. Тя познава света на интриги и убийства, в
който живее Джеймс заради баща си, притежава остър ум и знае как да използва оръжия, ако се наложи. В една бойна сцена всъщност Бонд оживява само заради екипната работа с нея, след което разбира се правят секс. Ключовата разлика с изключително неловката и леко зловеща секс сцена от Скайфол обаче е, че тук въпросният секс изглежда страстен и е иницииран от Маделин, а не от Бонд, и се губи ритуалността от по-ранната сцена с Лучия. Характеризацията на Суон, в комбинация с някои сюжетни детайли, които се разкриват към края на филма, адресират по доста адекватен начин проблемите на поредицата с женските персонажи. Към края на филма ѝ се отрежда леко досадно клиширана роля, но развръзката, в която тя участва, е доста необичайна за франчайза, и като цяло сценаристите и режисьорът са свършили добра работа с нея.
Екшънът е на ниво, има една изключително забавна гонка из уличките на Рим с иконичния Астън Мартин, където Бонд е преследван от бабаита Хинкс (в ролята е култовият кечист Дейв Батиста), както и няколко други доста зрелищни стълкновения и каскади с участието на въпросния бияч. Всичкият екшън е кристално ясен и, слава богу, няма никакъв гаден shaky cam. Не че съм очаквал друго от Сам Мендес и избора му за оператор. Има и добро количество хумор, не толкова в екшъна, колкото в отделни моменти с участието на Кю, но все пак това приятно олекотява тона на места. Има ги и задължителните джаджи, които и този път са сравнително практични, но пък забавни в употреба.
От кинематографична гледна точка, има няколко изключително красиви момента, особено няколко сцени в Алпите, и употребата на истинска филмова лента добавя към по-земната атмосфера на тази последна изява на Крейг. Това е може би най-модерният Бонд филм, както като характеризация и тематика, така и като кинематография. Би било просто смешно да се сравни шареният кич от последните филми на Броснън или тези на Роджър Мур с красивия реализъм от новите филми.
След толкова похвали обаче, трябва да изкажа оплакването си от слабата структура на сюжета, клишираното трето действие и неубедителността на главния лош, лидера на Спектър, Оберхаузер (Кристоф Уолц). Не знам дали заради режисьора, сценария или поради факта, че Уолц вече е играл ролята на сладкодумен психопат в Гадни копилета, но дори след разкритието на неподозирана връзка между злодея и Бонд, той така и не става наистина заплашителен или интересен. Особено при сравнението със страхотния мономаниакален Силва (Хавиер Бардем) от Скайфол. По-интригуващо е това, което се случва с него във финала вследствие действията на Бонд, след доста антикулминационна, ако и уж напрегната сцена. Самата развръзка и краят на тематичната нишка на Бонд са изключително задоволителни от гледна точка на развитието на персонажа му и историята на героя във версията на Крейг.
Като цяло, при все кьопавия злодей, някои глупости в сюжетирането, потенциално отблъскващата за доста хора (но не и за мен) песен и слабото трето действие, препоръчвам Спектър. Както споменах в началото, тези филми предлагат за всекиго по нещо, а това е най-Бонд филмът от всички нови. Ще си прекарате от умерено до много добре, а със сигурност има по-лоши начини да се похарчат няколко лева.
Оценка: 8/10
Материалът на: Random Claymore
Проблема на филма, е че това вече сме го гледали. Е младите едва ли са, но по възрастните сме. И съответно очакваш нещо ново но такова няма, а малкото промени са само в минус. Филма е изключително раздут, два часа и половина е твърде много, освен това сцената с базата на Спектър бе все едно гледам сцената с хотела в пустинята от Quantum of Solace. Блофелд пък няма нищо общо с персонажа от предишественика си, да не споменавам и липсата на двойниците му. Главата на най могъщата престъпна организация е престъпно самостоятелен и незащитен. Самата организация е само загатната със сцената в Рим и след това просто я зарязаха и се превърна в поредната групировка от предните филми. Виж Баутиста бе достоен лош противник, какъвто липсваше в предишните филми, но пък няма как да не спомена битката във влака където лошия бе изключително ограничен от сценария и съответно си отиде по тъп начин. Има си хубавите сцени-Мексико Сити и фестивала, Рим с целият си блясък, Танжер, та дори и Лондон, каста е добър, но общо взето, не става за повторно гледане. Казино Роял си остава единственият засега стойностен от новия рестарт на франчайза, Скайфол имаше потенциал да го задмине, но последният половин час провали всичко.