Mysterium
Разработчик: Oleg Sidorenko, Xavier Collette
Издател: Asmodee
Едва ли има почитател на все по-популярните бордови игри, който да не е имал досег с Dixit. Още по-малко вероятно е да не е заклеймил играта като елементарна, твърде абстрактна и в общи линии далеч по-удачна за разтоварващо занимание в големи компании, отколкото за пълноценно board game преживяване. Mysterium запълва нишата между лежерната Dixit и обвързаните с по-сложен геймплей игри. Зад този проект дори стоят същите издатели – Libellud и Asmodee, а художникът Xavier Collette е рисувал единия от експанжъните (Dixit 3).
В света на Mysterium един от играчите влиза в ролята на дух, който обитава разкошно и зловещо имение и търси покой. За да го намери, той/тя трябва да си припомни отдавна случилата се насилствена смърт, която го е приковала на границата между света на живите и мъртвите. Ролята на останалите играчи е да разберат какво се е случило с покойника и така да го освободят. Дотук сюжета може да ви се стори доста банален, вероятно защото е именно такъв. Но нека го избутаме настрана и да се фокусираме върху самата реализация на идеята.
От момента, в който пристъпят в имението, играчите имат 8 часа/хода, за да разкрият каква нерадостна съдба е застигнала бедния дух. За по-лесно обяснение ще взема примерна игра с 5 души (Играта позволява от 2 до 7). Четирима от тях (в ролята на ексцентрични гадателки) трябва да разплитат мистерията, а един (този, който играе духа, за неразбралите) да ги напътства в това нелеко начинание. Как се случват нещата на практика?
Играчът призрак се разполага зад доста практичен и красив параван където подрежда няколко комплекта карти (по един за всеки медиум). За да се разкрие мистерията, трябва да се установят съответно убиецът, мястото на убийството и оръжието (в този ред). Всеки играч трябва да открие точно определена комбинация от трите, индивидуално избрана за него. В първия ход на масата се появяват шест заподозрени (броят на гадателите +2). За да насочи медиума към точно определения убиец, призракът изпраща видение (едно или няколко), които изглеждат като класическа Dixit карта с абстрактна рисунка. Тъй като играта има кооперативен характер, публичното обсъждане е препоръчително и когато се стигне до решение, всеки от гадателите залага на определен убиец. Ако познае, в следващия кръг се провежда аналогично разкриване на местопрестъплението, а в по-следващия – за оръжие. В случай че някой не успее да отгатне някое от трите в определения кръг, то гадателят продължава да получава „видения“, докато отгатне. В рамките на 8 хода всички играчи трябва да са събрали по един уникален за всеки комплект от убиец, място и оръжие. В случай че са успели, играта може да навлезе в следващата си фаза. Ако дори един от медиумите не е познал някой елемент от своя случай, всички губят играта (вероятно призракът осъзнава, че си има работа с врачки менте, които нищо не познават, и ги изяжда ядосан).
И така, ако по стечение на обстоятелствата играчите са докретали до втора фаза, няма място за притеснения – и тук могат да се провалят. На масата се появяват всички индивидуални комплекти, разкрити до момента от медиумите. В този съдбовен миг на капризния дух най-сетне му просветва кой го е убил и със сетни сили изпраща последното си „видение“ от три карти, за да подскаже на гадателите истината за случилото се. В зависимост от това колко бързо са се досещали през играта, те получават право да видят една, две или трите карти, подсказващи окончателния убиец. Следва гласуване. При правилно предположение, всички печелят и духа намира покой, а при погрешно тълкуване на картите следва да си спомните вкуса на провала и разбеснелия се призрак, ядосан на фалшивите гадатели.
Сега по-накратко – играта се отличава както със страхотен арт и много добри компоненти, така и с влудяващ елемент на късмет, който може да съсипе всичко. Причината за това е, че картите, чрез които подсказва духа, идват в ръката му на случаен принцип и в ограничен брой. От това следва една огромна вероятност просто да няма подходящо видение и колкото и абстрактни сънища да изпраща нещастният дух, само да обърква медиумите. Тогава играта се проваля заради липсата на карти с рисунки, дори бегло свързани с очакващите разпознаване убийци и местопрестъпления. Разбира се, има предвидена механика за подмяна на картите на духа, но тя също не гарантира снабдяване с подходящи такива.
Да обобщим – Mysterium е кооперативна игра за гледане на карти, сякаш извадени от Dixit, в която един объркан дух и лишените му от схватливост и въображение приятели, трябва да разкрият отдавна забравено убийство. Чудесен арт, хубави компоненти и голяма достъпност за всякакви играчи, без значение имат ли опит с игрите или не. Малко вероятно е да се превърне в съсредоточие на събиранията за игри и мания за всичките ви приятели, но може да бъде подходяща за начинаещите в бордовите игри или пък разтоварващо занимание между другото. При всички случаи си струва да опитате, преди да решите дали е вашата игра.
Оценка: 5/10
„Още по-малко вероятно е да не е заклеймил играта като елементарна, твърде абстрактна и в общи линии далеч по-удачна за разтоварващо занимание в големи компании, отколкото за пълноценно board game преживяване.“
– да, да, да! това е едно към едно мнението ми за Dixit, откровено най-надценяваното борд гейм творение евър!
Диксит е разкошна игра! И разчита на доста въображение, и може да е много забавна! И най-вече – лесно се схваща! Нямам търпение за Мистериум с други думи :Д
И Диксит и Мистериум имат своите достойнства (арта наистина радва окото), но специално в нашата компания не се радват на популярност поради няколко причини. От една страна вкусовете ни са ориентирани към игри с по-сериозна доза стратегия и планиране, от друга – при често преиграване в една и съща компания много бързо се научаваме как да предугаждаме ходовете си.
Не мога да отрека, обаче факта, че ако ми се наложи да организирам игра за повече стравнително непознати хора, или такива с малък до никакъв опит с игрите, Диксит, ще е една от опциите (Макар че Маскарад и Съпротивата са по-нагоре в клакацията ми).