See How They Fly Пазителите, S01E09
Създател: Деймън Линделоф
Сезони: 1
Формат: 9 епизода по 1 час
В ролите: Реджина Кинг, Яхия Абдул-Матийн II, Хонг Чау, Джеръм Айрънс, Джеймс Уолк, Джийн Смарт, Тим Блейк Нелсън и др.
И така, финалът на първи сезон на Пазителите е тук, и въпросът „струваше ли си цялото това нещо?“ получава своя категоричен отговор: „Повече да, отколкото не“. В следващите редове ще се опитам да дам мнението си за последния епизод без да разкривам сюжета, след което ще коментирам по-подробно впечатленията и анализите си в спойлер секция.
See How They Fly започва с ретроспекция, в която виждаме не особено романтичния произход на лейди Трю (Хонг Чау), последван от дълга поредица от събития, които най-накрая поставят сюжетната линия на Ейдриън Вейдт във времевата рамка на сериала и го превръщат в част от основната история. Една от главните функции на този епизод е резонансът между Вейдт и Трю, който играе огромна роля във финала на историята, и според мен е изграден великолепно. Очаквано, всички елементи на повествованието – и повечето главни герои – кулминират на едно място и See How They Fly ни представя климакс, който е удовлетворителен на няколко нива, и частично разочароващ на други.
Ако гледаме историята в чисто сюжетен план, за мен интригата около Циклопа, плановете на Трю и ролята на Анджела, дядо ѝ Уил и Доктор Манхатън в тях беше изненадващо добре затворена. Към днешна дата HBO не са планирали втори сезон и Пазителите изпълнява обещанията, поставени в първи епизод. Разбира се, недоволни винаги ще има, но като цяло финалът е удовлетворителен, ако и в крайна сметка нещата да се оказаха идея-две по-прости, отколкото изглеждаха първоначално.
На тематично ниво е малко по-сложно. Сериалът си постави доста сериозни цели, вкарвайки още с началните си кадри расизма и белия тероризъм на преден план, и тези теми бяха вплетени в почти всеки епизод от сезона. Не е случаен фактът, че по време на опита на Циклопа да залови Доктор Манхатън, той е приел формата на чернокож мъж. Същевременно обаче, вкарвайки лейди Трю в централна роля и превръщайки силите на Джон в нещо, което на практика всеки може да притежава, това силно разводнява расизма като фокус на повествованието. В добавка, начинът, по който Пазителите третира Циклопа в този епизод, е на ръба на фарса, което допълнително счупва тематизма. Разбира се, важно е на расистите да не се дава значимостта и важността, които те отчаяно искат да си придават както в света на сериала, така и в нашия собствен. Но същевременно балансът между тази необходимост и напълно реалната заплаха, която тези хора представляват, е труден за напипване и не съм сигурен, че See How They Fly го постигна.
Което ме води до героите. И тук са едновременно най-силните и най-слабите попадения както на епизода, така и на сезона като цяло. На първо място, искам да отдам дължимото на Яхия Абдул-Матийн II, чиято игра като Джон Остерман/Доктор Манхатън/Кал е абсолютно зашеметяваща. Били Кръдъп беше сред добрите попадения на средно ужасната екранизация на оригиналния комикс, но той показа само една страна от персонажа – божествената*. Абдул-Матийн ни дава и човечността на Джон. Макар и да имаше само два епизода да го постигне, той съумя да изгради персонаж, който е едновременно богоподобен и обладан от ангелско спокойствие, но и емоционално уязвим и в постоянна борба с неспособността си да се докосне изцяло до човешкото у себе си. Динамиката между Трю и Вейдт също е невероятна – връзка, почиваща на прогнили основи и олимпийски амбиции, базирани на изцяло гротескна мотивация. Сценарият играе немалка роля за този успех, но Чау и Айрънс са отговорни за токсичната химия между героите си и съумяват да излъжат зрителя да се вживее в отношенията им, при все че току-що е научил за тях. Сходна е ситуацията и с Джон и Анджела, на които почива единствената наистина емоционална сцена в епизода. Актьорите са толкова силни в нея, че аз поне забравих, че научих за връзката между тях едва миналата седмица.
Уви, За да могат да блеснат Трю, Вейдт и Джон, всички други герои изпадат в миманса. Сенатор Джо Кийн получава съмнителната чест да изнесе злодейски монолог, който е превърнат в шега от сценария. Лори Блейк – толкова обещаваща в трети епизод – така и не получава повече развитие и е там, колкото да е там (и което е най-престъпно – така и не получава свой собствен момент с Джон). Уейд Тилман мутира от нюансиран персонаж, който се бори с травма, до безхарактерен помощник. И най-тъжното – Анджела, която водеше сериала до седми епизод, се превърна в зрител в последните моменти на сезона. Вместо да движи сюжета и да получи ново психологическо развитие след разкритията за дядо ѝ, тя започна да реагира на много по-комиксовата посока, която сериалът пое, често напълно пасивно. При все великолепните моменти между нея и Джон (както и Уил), според мен героинята заслужаваше повече.
Но при все че това не е непременно епичният завършек на всичко що е Пазителите, сериалът съумя да затвори всички важни линии и да намери удовлетворителни кулминации на повечето си тематични елементи. Във визуално отношение See How They Fly (цитат от песента „I Am The Walrus“ на Бийтълс, която звучи в края на епизода по причини, които би следвало да са очевидни, ако сте го гледали) е изключителен и парадоксално на критиките ми, е може би най-силният пример за употреба на камера и екшън за експониране на темите на сериала. Изборът на музика също е прекрасен, като може би най-силният комичен момент в целия сезон е благодарение на саундтрака (или ще го познаете сами, или чувството ни за хумор не съвпада).
Като финал, преди да се впусна в спойлерите, мисля, че Пазителите беше свръхамбициозен проект, който мнозина очакваха да се провали изцяло. Вместо това, епизод след епизод, сериалът ни даде зашеметяваща кинематография, комплексно светостроене и герои и провокативна тематика. Финалът достави, поне за мен, около 80% от оптималния резултат на тези обещания, и въпреки че в някои отношения се надявах на повече, определено останах доволен. Стискам палци за втори сезон.
И така, време е за спойлери.
Ако не сте схванали намека, следващите редове ще ви развалят тотално кефа, ако не сте гледали епизода.
Свободни разсъждения:
Симетрията на Уил Рийвс
Когато срещаме Уил в първата сцена на сериала, той е дете, седящо в кино-салон. Столетие по-късно, Анджела го намира в същия салон, и отново извън театъра е настанал апокалипсис. В клането на Black Wall Street Уил губи родителите си, но тази сцена във финала на епизода му носи ново семейство.
Извън чисто сюжетните елементи обаче, тук има и тематична симетрия. Животът на Уил като Hooded Justice е история за отмъщение и болка. И когато той казва на Анджела „You can’t heal under a mask“, това е не просто героичен акт, който той извършва без качулката си, но и признание, че ужасът, който е родил тази болка, не може да бъде спрян с прости решения и магически пръчки (визирам синия пенис на Доктор Манхатън, в случай че символизмът се изгуби по трасето). Ако Пазителите има наистина силно послание, за мен то е това, че расизмът и всякакви други форми на ненавист към различността са отрова, която не изчезва, ако накажеш онези, които я разпространяват, защото тя се просмуква през маската и става част от теб.
Лейди Трю и Исус Христос
Докато Трю чака да получи силите на Доктор Манхатън, камерата я показва в профил, на чийто фон е кръстът с Христос, но и двата елемента са еднакво във фокус, което размива разстоянието помежду им. Страхотният визуален ефект (чието техническо название „split-diopter shot“ уви не знам как се превежда на български) първоначално изглежда като доста елементарен символизъм, докато не се замислим малко. Този кръст не е част от религиозен ритуал, а менте, използвано за декор, на чийто фон Циклопът да заснеме пропагандата си. Размиването на границите между този фалшив идол и Трю има ясната цел да покаже колко жалка имитация на „спасител“ би била тя.
От самото начало на епизода (а и нека не се лъжем – от досегашните ѝ появи в сериала) знаем, че това е жена с месиански комплекс, която иска да се докаже не за да получи признание, а обожание. На практика всичко, което тя казва за себе си, е лъжа*. Резонансът между нея и баща ѝ е очевиден през цялото време, като един от най-важните компоненти в личността и на двамата е жаждата за божественост без никакво осъзнаване на цената на подобна сила. Преследването, болката, страданието, отговорността – тези елементи на месианството са нещо, за което също като Озимандиас преди няколко десетилетия, лейди Трю изобщо не мисли.
И не случайно когато дъждът от ледени мекотели започва да вали, първият удар оставя дупка в дланта ѝ, също като пироните на кръста на Исус, а невярващото ѝ изражение демонстрира точно колко неподходяща е тя за подобна сила.
За мен най-силната сцена в епизода – и може би в целия сериал – са последните секунди от съществуването на Доктор Манхатън, когато шумът и хаосът изчезват и Джон и Анджела споделят последния „момент“ от живота на божество, което е в състояние да преживява всяка секунда от съществуването си, и избира финалната секунда да бъде съвкупност от всички моменти, които двамата са изживели заедно. След развитието на героя в оригиналния комикс и доста по-човешката му интерпретация в сериала, това е толкова заслужен драматичен момент, че буквално ми взе дъха.
Усмивки от старите ленти
Нещо, което все още не мога да преценя дали ме разочарова, или радва, е фактът, че в крайна сметка цялата история се въртеше около двамата най-важни Пазители от оригиналния комикс – Озимандиас и Доктор Манхатън. Всички сюжетни линии кулминираха в тях и това донякъде компенсира на сюжетно ниво факта, че немалко от новите герои на сериала просто изчезнаха от средата нататък.
Реджина Кинг и патриархията
Струва си да се отбележи, че кариерата на Реджина Кинг се развива точно по траектория, която доскоро беше запазена ексклузивно за бели мъже: първо спечели Оскар, после изигра супергерой в комиксова история, а гаджето ѝ беше изиграно от много по-млад изгряващ актьор. Браво на нея ^_^
Бельото на ГЕНОЦИДА!
Когато Джо Кийн се съблича, за да влезе в камерата*, той носи безумни гащи, на които Лори се подиграва. Това е великденско яйце: в оригиналния комикс Доктор Манхатън е в постоянен конфликт с мениджърите си относно това какъв да бъде „костюмът“ му, който разбира се кулминира в добре познатия ни развяващ се син шлонг. Но версията под плочките на Кийн е тази, която Джон носи, когато покорява Виетнам. В което има доста смисъл – естествено, че расисткият терорист избира бельото, с което Доктор Манхатън е изтребил един куп хора с различен цвят на кожата.
Може ли Анджела да ходи по водата?
Разбира се, най-интересният въпрос остава това дали самотното оцеляло яйце ще даде на Анджела силите на Джон. На чисто сюжетно ниво отговорът изглежда очевиден – тя е тази, която му дава идеята, той прави всичко възможно да привлече вниманието ѝ към ходене по вода и яйцата, и дори оставя съобщение на дядо ѝ. И в случай че сте пропуснали този момент, оцелелите букви от името на театъра Dreamland накрая изписват „DR M“, когато Анджела и Уил излизат от него след ледения дъжд от мекотели.
На тематично нещата са по-сложни. Едва няколко сцени по-рано Вейдт, в случаен изблик на рационалност, доста правилно казва, че никой, който иска силите на Доктор Манхатън, не бива да ги притежава. А и Анджела демонстрира нееднократно, че е способна на импулсивност и насилие и че доста от нервните окончания на личността ѝ са оголени. Но от друга страна, не е ли това единственият начин да запази част от мъжа, когото е обичала цяло десетилетие? И не е ли именно човек, преминал през толкова перипетии и страдание, способен да използва божествените сили на Доктор Манхатън по начин, който да доведе до истинска промяна? Защото Уил е прав – като супергерой, Джон в крайна сметка е тотален провал.
Разбира се, този въпрос най-вероятно е предвиден да не получи отговор, ако сериалът не бъде подновен за втори сезон. Но ако Линделоф има план за нова история, в която Анджела Ейбар трябва да осмисли новопридобитата си божественост, аз лично с удоволствие бих гледал такъв сезон.
И най-важният въпрос! КАКВО СТАНА С LUBE MAN?!
Спомняте ли си онзи странен тип със сивия костюм, когото Анджела преследваше в предишен епизод и който се олигави с олио, за да се изхлузи в канала? Пазителите така и не ни казва what the actual fuck, но на сайта на HBO има една интересна страница на име Peteypedia. Това са файловете на агент Пити от ФБР (Дъстин Инграм), когото срещнахме в трети епизод като помощник на Лори и фенбой на супергерои. Тези файлове са забавни бонуси към света на Пазителите и в новия, който излезе след този епизод, научаваме, че Пити е бил уволнен заради отказа си да спре собствените си разследвания в Тулса. Малки великденски яйца из документа разкриват, че именно той е „Lube Man“. Сърце фенбойско не трае, явно. Ако сме късметлии, целият втори сезон ще бъде неговата история из каналзацията на Тулса!
Оценка: 8/10
Относно ходенето по вода, моето предположение е, че ще приеме само част от силите му, без времевото объркване. Така наистина ще може да действа, вместо да стои като божество извън времето. Надявам се да видим дали съм бил прав във втори сезон 🙂
Очаквах повече, Деймън Линделоф отново се доказа, като бастун от класа.
Тия забележчици кой колко бил секси и как трябвало по-често да се съблича са много неприятни за четене и стоят доста неандерталски 🙁 Роланде, стига си развява либидото, съсредоточи се в това, което ревюираш.
Еми аз като неандерталец с развято либидо, като се съсредоточа в това, което ревюирам, това е резултатът. Слава богу никой не е принуден да ме чете ^_^
Кои са тези бели мъже, които са спечелили Оскар и след това са отишли в комиксов филм???
Бри Ларсън спечели Оскар и после отиде в комиксов филм, Дженифър Лорънс беше номинирана за Оскар и после продължи в комиксов филм, Марион Котияр спечели оскар и продължи в комиксов филм, Натали Портман взе Оскар и после се появи в комиксов филм, Махершала Али взе Оскар и сега ще бъде Блейд…. Бен Кингсли е печелил Оскар и доста години по-късно се снима в комиксов филм… Хали Бери взима Оскар паралелно докато си снима Х-менските филми…
Въобще, не знам откъде ги измисляш тия неща за „траекторията на кариерата на белите мъже“, ама така си ги ръсиш 😀