An Almost Religious Awe Пазителите, S01E07
Създател: Деймън Линделоф
Сезони: 1
Формат: 9 епизода по 1 час
В ролите: Реджина Кинг, Дон Джонсън, Тим Блейк Нелсън, Яхия Абдул-Матийн II, Андрю Хауърд, Джереми Айрънс и др.
Голяма новина! Доктор Манхатън е жив, тук е и почти се появява!
Вече веднъж ви говорих колко много харесвам заглавията на отделните епизоди на този сериал. Какво можехме да очакваме от епизод със заглавието An Almost Religious Awe тогава? В контекста на развитието на сериала да фокусира епизодите си върху един избран супергерой, беше логично този да е посветен на Джон Остерман – Доктор Манхатън. И напълно в духа на заглавието, реално не виждаме самия него, а само резултатите от неговите действия и култа, който светът е развил към личността му.
Този епизод започваме с Анджела, която продължава престоя си в Хилядолетния часовник на Лейди Трю. Все още не е напълно изчистена от носталгията на дядо си и продължава да се засипсва с епизоди от спомени. Този път обаче те са основно от нейното минало.
Серията ни запознава с детството на Анджела. Изглежда тя живее заедно с родителите си в новоанексирания Виетнам. Освен може би смъртта на родителите ѝ, в детството ѝ няма нищо кой знае колко шокиращо и особено, но дори тази смърт е използвана по-скоро да илюстрира мотивацията на Анджела да стане тази, която е в момента*. Тези спомени обаче са използвани от създателите на сериала, за да ни покажат живота във Виетнам след анексирането му. Очевидно има окупационен корпус, част от който е бащата на Анджела, и съпротива срещу окупацията, но по-важното е смесеното отношение, което местните хора имат към Доктор Манхатън. Виждаме куклен театър, в който той се бие с партизани, големи стенописи с него, на някои места – надраскани. Очевидно Доктор Манхатън е много противоречива личност във виетнамското общество – боготворен от някои като почти истински бог (както знаем от пълнометражния, филм част от войниците от Виет Конг искат да се предадат лично на Доктор Манхатън), мразен и наричан убиец от други.
Същевременно в настоящето се случват много по-интересни работи. Най-накрая получаваме отговори на въпросите за мотивацията полицейския шеф Джъд Крауфорд. Лори решава да отиде да говори със съпругата му и, напълно в свой стил, разкрива всичките си карти но безкрайно наивно попада в клопка на Седмата кавалерия. Това развитие на персонажа на Копринения Призрак е прекалено удобно на развитието на сюжета. Силният образ, който досега ни показваха на отворената и винаги ориентирана в обстановката Лори Блейк, която не се поколеба да застреля атентатор на Седмата кавалерия преди всички останали да са реагирали, да попадне толкова удобно и нагласено в клопка? Сериозен минус и развитие в противоречие с всичко изградено за образа досега. Развитие, което деконструира образа на супергероинята без маска и я поставя в ситуацията на принцеса, нуждаеща се от спасяване (а спасяването вероятно съвсем скоро ще дойде от поне три различни места).
След като удобно я пленяват, сенатор Кийн още по-удобно разкрива пълния план на Седмата кавалерия – защо строят тия работи, които строят още от първа серия насам, какво искат (както и, имплицитно, защо Джъд Крауфорд е толкова близък с Анджела и какво е общото му със Седмата кавалерия всъщност). Общо взето по-запознатият зрител ще стигне до извода, че от сюжетна гледна точка Лори Блейк няма как да не се окаже точно в тази ситуация. Въпреки това, същият ефект можеше да се постигне и по-елегантно и без да се дискредитира по този начин нейният образ.
Анджела пък провежда свое собствено разследване в Хилядолетния часовник, като се възползва от отсъствието на Лейди Трю, която е ангажирана с активирането му. Тук, за съжаление, сериалът също си спестява дълбочина и усилие в изграждането на постепенно навиване на сюжетни пружини. Нещата се случват прекалено елементарно: Анджела се скита из Часовника и търси начин да си тръгне, попадайки в доста сюрреалистични ситуации, докато накрая отникъде се появява Лейди Трю, която (също като Сенатор Кийн) разкрива някои важни мистерии без видима причина.
Както е вече обичайно, продължаваме да не разбираме нито какво точно прави Озимандиас, нито каква е тази ситуация, в която се е оказал, нито кога точно се развива действието на сцените с него.*.
В обобщение – тази серия ни разкрива един от най-важните елементи на сюжета на целия сериал – къде е Доктор Манхатън и какво прави в момента. Същевременно обаче все по-сериозно е усещането, че случващото се на екрана е повече конспирация срещу зрителя, отколкото конспирация между героите. Всеки „случайно“ попада на подходящото място и знае всичко, което ние научихме тук – просто по някаква причина не го е споменавал досега. А лишаването на редица герои от сивотата им и превръщането им в черни или бели техни варианти е още по-голям минус. Все пак в комикса (и пълнометражния филм) имаме един злодей – Озимандиас, който е много противоречив и доста повече му отива да бъде определен като трагичен антигерой, и поне двама „протагонисти“ – Роршах и Комедианта, които са доста по-черни, отколкото бели. Опростяването на персонажите в тази серия значително ги дискредитира.
Общо взето единствените, които остават относително мистериозни в настоящата ситуация, са Лейди Трю и Озимандиас. Силно се надявам, че те ще останат верни на образа си и няма да бъдат опростени, както останалите.
Впрочем, бонус материал за всеки, изненадан от слона в серията – Лейди Трю е истинска историческа личност, която е национален герой на Виетнам. Казва се точно по същия начин като героинята от сериала и някои я наричат виетнамската Жана д’Арк – заради съпротивата, която организира срещу китайските окупатори през трети век. А освен това я изобразяват като яздеща слон. А пък логото на Трю Индъстрис от сериала всъщност не е преработеното „Т“ на Тесла, а е стилизиран слон. Случайност? Не мисля
Оценка: 6.5/10
Този епизод много ми хареса. Това с др. Манхатън беше неочаквано. Силно се надявам в следващия епизод да се развихри и да ги попилее.