Ловци на духове
Режисьор: Пол Фийг
Сценарий: Пол Фийг и Кейт Диполд
В ролите: Кристен Уийг, Мелиса Макарти, Кейт МакКинън, Лесли Джоунс, Крис Хемсуърт, Нийл Кейси, Чарлз Данс, Бил Мъри и др.
Две основни впечатления се блъскаха в главата ми през последните месец-два, откак се появи първият трейлър на новата инкарнация на Ловци на духове. От една страна, въпросният беше плосък и не особено забавен. Следващите два, тоже. От друга, обожавам всички – и наистина имам предвид всички – замесени в него хора. Кристин Уийг написа и изигра прекрасно Bridesmaids. Мелиса Макарти е комедиен оргазъм във всеки филм. Кейт МакКинън е най-хубавото нещо, което се е случвало на Saturday Night Live откакто Уийг напусна. Крис Хемсуърт винаги е бил обезоръжаващо забавен и ми го вдига с поглед, а Пол Фийг е режисьор на няколко от най-любимите ми комедии, включително споменатия Bridesmaids. Междувременно, интернет избухна в негодувание, че любимите герои на цяло едно поколение получават операция на пола. За стандартния хетеро мачо това по някаква причина е огромна обида, което, слава богу, не попречи на филма да направи солидните $46 милиона в първия си уикенд. Остава въпросът дали преживяването си заслужава.
Отговорът е по-скоро да. За незапознатите, тазгодишният Ловци на духове не е продължение, а рибуут. Четирите главни героини не са женски версии на оригиналните ловци и историята няма много общо с тази на първия филм, но духът на първообраза витае наоколо и оправдава заглавието. Ерин Гилбърт (Кристен Уийг) и Аби Йейтс (Мелиса Макарти) са учени, които някога са написали книга, теоретизираща съществуването на духове, но после са поели в различни посоки. Когато книгата става публично достояние, Гилбърт се опитва да накара Йейтс и новата ѝ партньорка Джилиън Холцман (Кейт МакКинън) да я свалят от онлайн магазините, за да не застраши работата ѝ в Колумбийския университет. Скоро след тази среща, трите се сблъскват с първия си призрак, и след като тази среща става публично достояние, Пати Толан (Лесли Джоунс), която работи в нюйоркския градски транспорт, се присъединява към тях след своята собствена среща с мъртвите. Някъде в града, някой се опитва да разбие преградата между нашия свят и отвъдното, а Гилбърт, Йейтс, Холцман и Толан може би са единствените, способни да го спрат.
Ловци на духове е тотален Бехделгазъм (read about it). Не само, че всички протагонисти са жени, но всички мъже са злодеи или идиоти, включително асистентът на ловкините, Кевин (Крис Хемсуърт), който може би е най-забавният персонаж в целия филм, да не говорим за чудовищната обджектификация, която всички останали сипят отгоре му. Изключвайки този оригинален подход, филмът тромавее в първата си половина, но към средата набира скорост и става все по-добър. Финалът е епичен и въпреки че историята не е нищо гениално, усещането за завършеност и потенциално начало на франчайз, е наистина страхотно.
Специалните ефекти са великолепни, не защото са нещо ново и невиждано, а просто защото са изключително красиви. Призраците са разкошно визуализирани, а последната битка в един момент буквално ме накара да ръкопляскам. Ловци на духове ни прави услугата да използва оригиналната музикална тема в няколко различни вариации, което води до освежаващо добър саундтрак.
За съжаление, филмът страда от няколко неприятни недостатъка. Вече споменах, че ритъмът не е оптимален и историята губи време преди да стане наистина интересна. По-лошото е, че Пол Фийг очевидно е имал много повече продуцентски надзор, отколкото при предишните си филми, защото комедията е значително по-умерена и „холивудизирана“. Уийг и Макарти са страхотни, но не и наполовина толкова забавни, колкото в други техни роли. Кейт МакКинън е прелестна като излъчване и присъствие, но ролята ѝ е безкрайно никаква и освен да ни даде най-якия екшън във фантастична комедия за последните 150 години, нито научаваме, нито виждаме кой знае какво. Лесли Джоунс ме накара да се чувствам доста некомфортно. Съзнавам, че персонажите, които играе в Saturday Night Life, обикновено са нахакани черни жени, но да показваш през 2016-а три бели жени-учени и една черна, която е гето работничка, „познаваща улиците“, е доста кофти решение, колкото и забавна да е на първо четене.
Независимо от тези дефекти (повярвайте ми, те няма да ви развалят кефа), Ловци на духове е чудесен филм и ярък пример за това, че жените могат да бъдат главни герои и да се справят не по-зле от кой да е мъж. Дори по-важно – това е страхотна фантастична комедия, режисирана и изиграна от страхотни хора, която просто трябва да видите.
Оценка: 8/10
И с какво филм, в който всички главни герои са жени, а всички мъже са идиоти или злодеи е по-добър от филм в който е обратното? Но никой няма да посмее да плюе филма по този параграф, а ако беше обратното щеше да има рев до небесата. Жена съм, но такива самоцелни демонстрации ме дразнят и ще ми развалят кефа от филма.
Това ревю беше капчицата, от която чашата преля. Този филм няма да го гледам на кино. Няма да платя абсолютно никакви пари за него – или ще го изпиратствам, когато излезе читав рип, или просто няма да го видя.
Едно, че Роланд за пореден път тръгва да просвещава неандерталците в България за нещо, което всеки, който би тръгнал да му чете ревюто, вече знае със сигурност – а именно че филмът не е продължение, а рестарт на франчайза. (Провален рестарт, ама…) Преди беше около „Sense8“ и Нетфликс, после пък „Тотал щета“ и стенд ъп комедията. Сигурно има и други подобни.
Другото е, че откакто започнаха псевдосексистките скандали около това нещо, бях абсолютно убеден, че Роланд ще нахвали филма, колкото и зле да е. Сори, ама… Ама.
Третото е, че ми идва до гуша от ревюта, хвалещи филма, защото жените ставали за екшън герои. Стига вече, напоследък всеки високобюджетен екшън го доказва това. Миналата година даже излезе един такъв с десет номинации за „Оскар“, включително и за най-добър филм… Беше безумно як, де, и си постигна целта, без да се опитва да издърпа чергата изпод краката на мъжете, както, явно, прави „Ловци на духове“. Обаче хайде да го докажем това с оригинален франчайз, бива ли? Последният такъв май е „Подземен свят“… от преди милион години, и от преди „феминизмът“ да завладее медиите както го е направил сега. Всичко друго след него е базирано я на книга, я на комикс, я на друг филм, я на сериал…
Между другото, хайде да не си говорим за солидни 46 милиона, че е смешно. С подобен откриващ уикенд при бюджет от подобен порядък „Денят на независимостта 2“ беше нарочен от медиите за финансов провал, въпреки че в първия си уикенд извън Щатите изкарва буквално над пет пъти повече от „Ловци на духове“.
Това, че шефовете на маркетинг отдела на Сони разправят, че са се представили добре, далеч не означава, че наистина са. „Ловци на духове“ започва с близък до другите комедии на Фейг уикенд – с дребната подробност, че те бяха с в пъти по-ниски бюджети, с рейтинг R и прочие, и нямаха името на най-популярната фантастична комедия изобщо на свое разположение.
Съгласен с Tigermastеr за бюджета, филмът общо взето флопна – или няма да си избие парите, или ще бъде слабо над чертата, тъй като не се очаква някаква особено силна международна касичка (като случая с Pacific Rim, например).
Много пари хвръкнаха тоя месец, та ще си го отбележа докато не се появи на някакъв хубав Рип. Жалко, че флопна обаче, докато досто по-тъпи глупави филми правят кинти.