Разработчик: 2K Marin

Издател: 2K Games

bioshock-infinite-box-artСигурен съм, че всеки, който се интересува от игри, вече е играл новото творение на 2K, но в случай, че сте сред малцината, които някак са останали подминати от хайп-машината, няколко въвеждащи думи. Bioshock Infinite е идеен наследник на Bioshock 1 и 2 – хитовете на от 2007 и 2010 г. Макар и правена от същите хора и със сходен геймплей, играта е ситуирана в съвсем различен свят и друга епоха, така че геймплейната механика и общата атмосфера са единствената връзка с предните части.

Годината е 1912. Букър ДеУит е затънал в дългове към опасни хора, които няма да се поколебаят да му светят маслото, ако не успее да се разплати. За щастие (дали?), те му предлагат сделка – да открие едно специално момиче и да им го достави в Ню Йорк. Ако се справи със задачата, дългът му ще бъде опростен. Ако не… ДеУит не знае какво го очаква, когато сяда в странния стол на върха на фар някъде сред океана. После небето се разтваря, и той осъзнава колко малко знае за света, в който живее.

Bioshock-Infinite-delayed-again-console-yourself-with-these-screenshots-1Някъде в края на 19-ти век, Закари Комсток получава видение и се впуска в начинание, което никой досега не е опитвал – да построи град и да го издигне в небето. Няколко години по-късно, с помощта на технология многократно изпреварила времето си, Колумбия напуска земята. В началото на новия век отношенията между небесния град и Съюза се обтягат и в крайна сметка Комсток решава да се отрече от Съединените Щати – Колумбия става самостоятелна и изчезва сред облаците. Именно в този странен град ДеУит трябва да намери Елизабет и да я отведе в Ню Йорк.

bioshock.infinite.03.lgРазбира се ситуацията далеч не е толкова проста. Елизабет не е обикновено момиче. Тя притежава способността да манипулира реалността, отваряйки портали към други светове – други вероятности. Комсток я държи затворена в кула, пазена от механично чудовище, което е едновременно неин тъмничар, и единственият й приятел. Задачата на ДеУит става още по-сложна, когато се оказва, че Комсток има пророческа дарба и повече или по-малко е предвидил почти всяка негова стъпка преди да я е направил.

Bioshock_infinite_wallpapers_HD (1)А Колумбия не е дружелюбно място. Зад фасадата от красиви сгради, площади, паркове и вежливост, се крие култура на жесток расизъм и нетолерантност, в която бунтовниците „Vox Populi“ са рисувани като черни дяволи, които трябва да бъдат изтребени. Облачният град носи най-грозните черти от расисткия Щатски юг и макар и да не са роби, черните, ирландците и другите малцинства от тази епоха са третирани като животни. Нищо чудно, че идиличното съществуване на белите господари на Колумбия е на път да се срине в жестока гражданска война.

Bioshock-infinite

В случай, че още не е станало очевидно, в Bioshock Infinite сюжетът е много сериозно застъпен. Светостроенето винаги е било от жизнена важност в тази поредица, но новата игра отвява предшествениците си не само в него, но и в историята, която изгражда. Макар и подводният Rapture oт предните две части да беше изключително атмосферично място, сюжетът им в крайна сметка не предлагаше кой знае какво за странните особняци, които играят игрите заради историята. Тук няма такъв проблем. Всъщност действието се заплита все повече и повече с напредването в играта, а финалът е абсолютно шеметен.

BioShock-Infinite-Songbird-DetailsГеймплейно, Infinite е в общи линии порция от същата манджа, която предлагаха и предходните две части. Екшън от първо лице, с елементи на ролева игра – развитие на магическите умения (тук наричани „vigors“), ъпгрейд на оръжия, повишаване на кръв, мана (salts) и щит и дори наличие на странични куестове тук-таме. Обширните небесни простори на Колумбия са много различно място спрямо затворените коридори на Рапчър, и това се отразява на геймплея. Освен множеството странични зони за разследване, реещите се сред облаците сгради и площади са свързани с жици, по които Букър и Елизабет могат да се движат с помощта на специални пистолети… с перки…

BioshockInfinite1Самата Елизабет е част от геймплея. Тъй като девойчето въобще няма мерак да стои затворено в кулата си и идва с теб напълно доброволно, уменията й са на твое разположение. За щастие, не са идиоти и ДеУит няма нужда да я пази от поражения – тя се грижи сама за себе си. Първоначално, ролята й е основно да си лафите (прочее, диалозите в Infinite са на невероятно високо ниво, дори когато не се обсъжда нещо важно) и да ти отключва заключени врати и сейфове (както тя самата отбелязва, затворена в кула пълна с книги, ще се изненадаш какви умения е придобила). Малко по малко обаче уменията й се развиват и към края на играта е в състояние да призовава оръжия, барикади и механизирани защитници от различните вероятности, до които има достъп. Тези й умения, естествено, са и важна част от историята – без да спойля, ще кажа само, че прескачането между вероятности става доста сериозна причина за някои значителни промени в декора и настроението на околните.

BioshockInfinite_Hero

Bioshock Infinite е зашеметяващо красива игра. Без да навлизам в технически детайли (понеже не мога), ще кажа само, че визуално Колумбия е може би най-впечатляващият гейм-сетинг, който някога съм виждал, дори на Xbox 360 (която е теоретично най-слабата от трите платформи, на които играта е налична). Реещите се сред облаците сгради, дирижаблите и кабините, които се носят между тях… Градът никога не е статичен, нещо в него винаги се движи и променя. Сгради се срастват една с друга чрез мостове, летящи кораби акостират край площади, покрити с цветя и дървета, колосални статуи се издигат насред паркове… Колумбия има дори плаж и симулиран морски бряг, всичко това – на километри в небето. А когато ситуацията се разлайнява и ДеУит и Елизабет са принудени да започнат да прескачат между вероятности, градът също се променя. Драстично, но без за миг да спира да впечатлява.

bioshock-infinite-gallery-25Насред цялото това очарование обаче, Bioshock Infinite за съжаление страда от два доста сериозни недостатъка и един малък, но дразнещ. Първият и основен е, че играта не съумява да принуди играча да използва разнообразието й от магии и оръжия. Има няколко момента, в които трябва да използваш снайпер, тъй като обширните пространства не позволяват друго, и има един момент, в който трябва да намериш и използваш умението да хвърляш електрически заряди. Но през останалото време е въпрос единствено на твоя избор. Няма оръжия, които да са по-добри срещу един враг и по-лоши срещу друг, повечето магии са взаимозаменяеми, и аз всъщност минах цялата игра с помпа, снайпер, способността да поемам контрол над противник и тук-таме някоя огнена топка за цвят.

lizcomstock_ONLINEМалкият, но дразнещ недостатък, са тукашните версии на Big Daddy/Big Sister от предходните две части. Колумбийският звяр се нарича „handyman“ и представлява странна кръстоска между mech и маймуна, с жално човешко лице. Но докато аналозите му в Bioshock бяха съществена част от историята, в Infinite липсва каквото и да е обяснение какво представляват хендимените, защо са толкова печални и мрънкащи, и защо са толкова силни. А те са много силни. Което е и допълнителен проблем, тъй като докато Големите Татковци можеха да бъдат пречукани със стратегия, тези изчадия се убиват в общи линии на паническия принцип – бягаш, стреляш, умираш, бягаш, стреляш, умираш, и така докато тварта падне. Хендимените са в състояние да скачат на десетки метри, могат да използват жиците, за да те преследват, бълват шокови вълни около себе си и въобще, са прекалено силни, за да позволяват каквато и да е стратегия.

urlПоследният – и всъшност най-сериозен, макар и не непременно очевиден – недостатък на Bioshock Infinite е светът на играта. Някъде в дълбоката древност екипът, стоящ зад тази поредица, сътвори System Shock серията – ролеви игри с екшън елементи. Bioshock обаче винаги е бил екшън с ролеви елементи, и в тази трета част това се превръща в проблем. Докато Рапчър беше полуизоставен, Колумбия гъмжи от живот. Градът просто е направен за ролева игра, в която да срещаш хора, да изпълняваш куестове, да качваш нива и т.н. Вместо това обаче, действието е ограничено до сравнително линеен екшън, и интеракцията ти с жителите е почти нулева, освен в редките случаи, когато можеш да ги убиваш. bioshock-infinite_screenshotЛичното ми мнение е, че от Bioshock Infinite можеше да се получи многократно по-качествено РПГ, отколкото екшън.

Но в крайна сметка играта е екшън, и при все изброените недъзи, бих казал – МНОГО добър екшън. Геймплейно Infinite може би е крачка назад спрямо предните две части, но крачка назад от почти пълно съвършенство си остава в зоната на „зверски добра“, а и сетингът и историята са на много по-високо ниво спрямо предшествениците й и компенсират изцяло. И ако материалът ми изглежда като че ли е на кантар, то това е само защото Bioshock Infinite можеше да е наистина смазващ шедьовър, а вместо това е просто изключително качествено заглавие. Със сигурност обаче това е една от игрите на годината и задължително трябва да се изиграе, независимо от платформата.

bioshock-infinite-b-side

Оценка: 8/10