God, are you there?
- RRSunknown
- Elder God
- Posts: 9514
- Joined: Thu Nov 01, 2007 9:54 am
Ватикана си е Ватикана. На него религиозния фундаментализъм му е в длъжностната характеристика.
Иначе, като човек минал през общообразувателната българска програма, трябва да кажа, че се осведомих за религиите сама от други източници, щото в училище НАИСТИНА не казват почти нищо. В часовете по история учехме много накратко за Великата Схизма, кръстоносните походи, Лутер и Вартоломеевата нощ. С две думи са ни казвали, че ислямът се е появил след християнството и го плагиатства в няква степен. По философия ни занимаваха със Св. Августин, т.е. нечии си там интерпретации на нещо си от Библията (единствено). По литература учехме житията на светците, което беше доста безумно и налудничаво и дори не е включено в Библията. А, да и Илиадата и Одисеята. По психология не са ни казали НИЩО. По разните изкуства сме минавали безкрайно транзитно през темата, под формата на заглавия на картини и музикални произведения. А за някакви мъртви религии или настоящи религии от азиатския регион не сме учили НИЩИЧКО.
А като се има предвид, че религиите продължават да бъдат ползвани като инструмент за контрол буквално навсякъде, музеите ни са пълни с предмети, чието създаване е вдъхновено от тях, и че битието ни е подчинено на някакви религиозни празници, е по-добре да сме осведомени за тях по един по-организиран и обективен начин. Помня, че бях преглеждала предложената от МОН програма за тея часове и тя изглеждаше доста смислено. Не помня подробностите, но не приличаше на християнска пропаганда за всеки случай.
Иначе, като човек минал през общообразувателната българска програма, трябва да кажа, че се осведомих за религиите сама от други източници, щото в училище НАИСТИНА не казват почти нищо. В часовете по история учехме много накратко за Великата Схизма, кръстоносните походи, Лутер и Вартоломеевата нощ. С две думи са ни казвали, че ислямът се е появил след християнството и го плагиатства в няква степен. По философия ни занимаваха със Св. Августин, т.е. нечии си там интерпретации на нещо си от Библията (единствено). По литература учехме житията на светците, което беше доста безумно и налудничаво и дори не е включено в Библията. А, да и Илиадата и Одисеята. По психология не са ни казали НИЩО. По разните изкуства сме минавали безкрайно транзитно през темата, под формата на заглавия на картини и музикални произведения. А за някакви мъртви религии или настоящи религии от азиатския регион не сме учили НИЩИЧКО.
А като се има предвид, че религиите продължават да бъдат ползвани като инструмент за контрол буквално навсякъде, музеите ни са пълни с предмети, чието създаване е вдъхновено от тях, и че битието ни е подчинено на някакви религиозни празници, е по-добре да сме осведомени за тях по един по-организиран и обективен начин. Помня, че бях преглеждала предложената от МОН програма за тея часове и тя изглеждаше доста смислено. Не помня подробностите, но не приличаше на християнска пропаганда за всеки случай.
Разбира се, че еVex wrote:Това не е вярно.Trip wrote: Единственото особено обстоятелство около Библията е, че е най-старият, богат и с единен комплекс от символика и повествователни връзки разказ за света, от началото му до края му

Иначе, Силвър, то от това особено обстоятелство (историческата и културна инерция, набрана от Библията) следват и останалите неща, но те са си баш това - следствия

ррс,
И както обясних, и както ти не прочете - на децата ти това ще им се изясни в часа по история и философия. При това по много по-добър начин, отколкото в часа по религия, който ще се води от свещеник.
Ти виждал ли си програмата по религия, бтв? Дори в идеалния си вид е кошмарна, а всички знаем какво ще се случи с нея като мине през месомелачката на т.нар. българско образование.
И както обясних, и както ти не прочете - на децата ти това ще им се изясни в часа по история и философия. При това по много по-добър начин, отколкото в часа по религия, който ще се води от свещеник.
Ти виждал ли си програмата по религия, бтв? Дори в идеалния си вид е кошмарна, а всички знаем какво ще се случи с нея като мине през месомелачката на т.нар. българско образование.
- RRSunknown
- Elder God
- Posts: 9514
- Joined: Thu Nov 01, 2007 9:54 am
Амелия,
Да, Ватикана си е Ватикана. И там - на Св. Петър - се изсипаха милиони поляци да празнуват обявяването на някакъв заблуден и вече мъртъв старец в светия.
За общообразователното училище... Много странно... аз придобих чудесна представа за религиите във всички аспекти, за които споменах. Ясно е, че това зависи от качеството на преподаването (може би съм имал късмет), но във всеки случай - програмата, поне по мое време беше така направена, че човек да придобие основата, която му е необходима. Цялата история за 7-ми и 8-ми клас беше водена от религиозни конфликти. И ти вече имаш представа защо, след като в 6-ти си минал през Библията и Древногръцките митове и легенди по литература. В редките случаи, в които преподавателят не се е оправял добре със задълженията си - имал съм учебник, от който да прочета. Час по религия не би ми дал нищо повече. Напротив, в критичен момент (6-7-8 годишна възраст) би ми наблъскал главата с неща, които после ще противоречат на половината учебна програма (биология, физика, история...)
Трип, естествено, че са следствия. Но точно те са важното, не дали Библията се чете на един дъх или на час по лъжичка.
Да, Ватикана си е Ватикана. И там - на Св. Петър - се изсипаха милиони поляци да празнуват обявяването на някакъв заблуден и вече мъртъв старец в светия.
За общообразователното училище... Много странно... аз придобих чудесна представа за религиите във всички аспекти, за които споменах. Ясно е, че това зависи от качеството на преподаването (може би съм имал късмет), но във всеки случай - програмата, поне по мое време беше така направена, че човек да придобие основата, която му е необходима. Цялата история за 7-ми и 8-ми клас беше водена от религиозни конфликти. И ти вече имаш представа защо, след като в 6-ти си минал през Библията и Древногръцките митове и легенди по литература. В редките случаи, в които преподавателят не се е оправял добре със задълженията си - имал съм учебник, от който да прочета. Час по религия не би ми дал нищо повече. Напротив, в критичен момент (6-7-8 годишна възраст) би ми наблъскал главата с неща, които после ще противоречат на половината учебна програма (биология, физика, история...)
Трип, естествено, че са следствия. Но точно те са важното, не дали Библията се чете на един дъх или на час по лъжичка.
- RRSunknown
- Elder God
- Posts: 9514
- Joined: Thu Nov 01, 2007 9:54 am
- RRSunknown
- Elder God
- Posts: 9514
- Joined: Thu Nov 01, 2007 9:54 am
- RRSunknown
- Elder God
- Posts: 9514
- Joined: Thu Nov 01, 2007 9:54 am
Подкрепям горното мнение.
Такива часове, ако евентуално се появят някога, би следвало да са свободноизбираеми и да са за по-големите класове, не да бъркат децата с някакви неща, които не всеки иска или може да приеме.
За щастие такива часове още не са въведени, да се надяваме че няма и да ги въведат.
Трип, а относно моя/твоя въпрос няколко поста по-горе - ще проверя тази вечер из книжките, че не ми се говори наизуст. Устройва ли те?
Такива часове, ако евентуално се появят някога, би следвало да са свободноизбираеми и да са за по-големите класове, не да бъркат децата с някакви неща, които не всеки иска или може да приеме.
За щастие такива часове още не са въведени, да се надяваме че няма и да ги въведат.
Трип, а относно моя/твоя въпрос няколко поста по-горе - ще проверя тази вечер из книжките, че не ми се говори наизуст. Устройва ли те?

Bosnia... they don't have roads, but they have Facebook.
- JohanVladimir
- Sorcerer
- Posts: 381
- Joined: Fri Mar 19, 2004 1:40 pm
Историята за Аврамовата жертва е прекрасна притча като за първолаци според мен. Първо е достатъчно "страшна", за да е по вкуса на децата, второ съдържа простичка поука, която те са способни да схванат, за разлика от много други библейски сюжети, трето, като старозаветна история е интеркултурна, така да се каже.Trip wrote:Силвър вероятно има предвид, че историята на Аврам и сина му е доста... хм, adult-ориентирана като за първолаци. Както и цялата Библия. И въобще, това четиво трябва да се учи от 11 клас нагоре, при това в специализирани класове от по-умни чавета с литературен или философски уклон.
А що се отнася до Библията - именно затова има вероучение за деца има и академични философски курсове - може да се изучава на различни равнища. Нищо не пречи на децата да схванат неща като 10-те заповеди и да им се обясни какво всъщност празнуваме на Коледа и на Великден. И според мене е НАЛОЖИТЕЛНО! Предвид общата култура на варненския Общински съвет, например, който лично аз преди години спасих от резила да бъде публикувано в регионалния всекидневник празнично поздравление към гражданите:
"Честит Великден, честито Рождество Христово!" Та така.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 23 guests