За средното образование, гравитоните, колайдера, Хендел...

За коментари и излияния от всякакъв род, число, спрежение и залог

Moderator: Moridin

User avatar
kalein
Arcanist
Posts: 904
Joined: Tue Feb 15, 2005 5:08 am
Location: smiling next to you
Contact:

Post by kalein » Tue Mar 30, 2010 6:16 pm

bsb wrote:Искате ли да направим обратното - вместо да се наддумваме кое е по-важно за оцеляването на човечеството, да измислим какво непременно трябва да се махне от училищното образование :)
Задължението да учиш по 15 предмета в гимназията.

Нека има повече избор още след седми клас - и във всеки избран предмет да се влиза в дълбочина. Т'ва е единственият начин да се изкорени зубращината, според мен. Сравнявам с университета, където ми се е налагало да зубря само по "встъпителните/обзорните" предмети, където някой тъпак си е наумил, че трябва да избродиш всичките дебри на някоя дисциплина - и така по два дебъра на лекция. За "обща култура", р'ийш ли...

User avatar
RRSunknown
Elder God
Posts: 9514
Joined: Thu Nov 01, 2007 9:54 am

Post by RRSunknown » Tue Mar 30, 2010 6:17 pm

Зависи от университа и конкретно какво учиш там.

User avatar
Amelia
Moderator
Posts: 12921
Joined: Mon Aug 30, 2004 9:49 am

Post by Amelia » Tue Mar 30, 2010 6:37 pm

Аз съм доста против тия избирателни предмети и глупости още от гимназията. Защото ученикът още си няма идея какво иска да учи и какво му трябва да знае за целта. Така е добре - ако някой иска да учи повече наука, да ходи в ПМГтата, ако иска повече изкуства или езици - има си специализирани гимназии за тая цел.
И в университета тая система е леко дебилновата. Оценявам го с това, че 4 години ревах, че ме занимават и с предмети, които са ми тъпи и излишни. Е, сега за работата са ми нужни знания от ВСИЧКИТЕ. Нямахме излишен предмет в химическия, с ръка на сърцето го казвам. Дори отвратителните производства, които за човек с теоретична нагласа като мен са ебати тъпизма досаден, дават нужни знания, за направата на теоретичните ми модели. В средата на 3ти курс се профилирахме и хората имаха избор да поемат по една от няколко възможни пътечки, отново със задължителна програма (имахме и малко повече избираеми курсове на тоя етап от време вече - като ЗИП малко). Но иначе дотогава всички учехме едно и също, даже с един и същ преподавател, щото бяхме достатъчно малко.
Бтв, от няколко години водя упражнения на студенти и ги виждам колко тотално са неориентирани - ти няма как да знаеш кво ти трябва да знаеш, ако не знаеш вече материята отпреди това. Затова - по-добре да се довериш на някой умен човек, дето ти прави задължителната програма и дето може да прецени кво ти трябва да знаеш.
Last edited by Amelia on Tue Mar 30, 2010 6:55 pm, edited 1 time in total.
My Anime List , My Manga List

Oui. Je suis garbage.

bsb
Paragon
Posts: 640
Joined: Sun Dec 06, 2009 7:33 pm

Post by bsb » Tue Mar 30, 2010 6:54 pm

А, сега пък се набутахме в дебрите на задължителното срещу избираемото образование. Задавал съм си този въпрос неведнъж и още не съм намерил достатъчно приемлив отговор.
Не можете да ме убедите, че един счетоводител или шофьор ще работи по-добре, ако знае физика на гимназиално ниво, примерно закона на Ом (който всъщност е страшно важен, понеже като не го знаеш, можеш да си запалиш къщата, но това е друга тема). Или пък квантовият химик ще бъде по-добър, ако е чел стихотворения на Дебелянов или може да направи разлика между равноделен и неравноделен размер.
От друга страна, ако не знаеш за съществуването на стихотворенията на Вапцаров или за находчивия начин вирусът да създаде свои копия, как ще разбереш, че са ти интересни?
Все пак, може би защото остарявам :), клоня повече към задължителни учебни програми. Но много ми се иска да се обяснява защо е добре нещо да се знае, а не просто "защото така сме казали" (учители, родители, министерство).

Amikae
Ascendent
Posts: 4199
Joined: Thu Aug 07, 2008 12:07 pm

Post by Amikae » Tue Mar 30, 2010 7:15 pm

В България преподавателите не са наясно каква да е учебната програма, та ние ли ще сме? Примерно аз уча Компютърни системи и технологии, като живо се интересувам от хардуер, но положението с преподаването е критично. Може би най-важният ни предмет, основоположен за тази специалност е Електронни Елементи. По този предмет ни преподава алкохолик, който всъщност не ти преподава, а дава разни задачи. Съответно на нищо не можеш да се научиш от него, трябва сам. От този предмет на горе има само няколко нужни предмети, като всички останали са пълен смях и неща, от които нито аз, нито колегите(които и без друго не знаят какво искат) се интересуваме. Отделно имаме избираеми предмети, от които задължително трябва да си изберем и трябва да държим изпит при най-големия олигофрен. Всичките избираеми са ненужни и безсмислени за специалността. Съжалявам, но или фокусирано ще се занимаваме с хардуер или не. У нас в образованието просто се стреля във всички посоки, като се учат най-разнообразни неща и не се фокусира силно на нищо, което съответно води и до много трудно научаване на материята, от която се интересуваш.

Аз мамка му искам още от ден 1 да се седне и да се разясни на ученика точно с какво ще се занимава и каква е целта на всичко. Деканът се изправя пред всички и обяснява какъв ще е учебния план, като обяснява това и това за какво се учи, тези и тези са целите ни и така и така смятаме да ги постигнем. Само така могат хората, които се записват за учение, да бъдат наясно с това дали ще получат нужното обучение или не.

User avatar
tigermaster
Elder God
Posts: 6584
Joined: Wed Jun 14, 2006 11:39 am

Post by tigermaster » Tue Mar 30, 2010 8:12 pm

Сега, ако ще си говорим за образователната ни система, по нея има толкова за промяна, че просто... Най-малкото трябва да се премахнат отсъствията и да се въведе определен брой задължителни присъствия за всеки учебен предмет - т.е. ако ученикът ги няма, да се яви на изпит. Да се елиминира цялата простотия с медицинските бележки, извинения, неизвинения, скандали и т.н. Ако си бил толкова болен/ангажиран, че да не си посещаваш часовете, сори.
Това с избираемите предмети е няма такава гнус, и аз да кажа. В десети клас имах доста сериозен скандал с класа, понеже поради малоумието на системата бях принуден да избера задължително един от двата предмета които най-много мразя - физкултура и география. Спойлер, че е дълго и няма много общо с темата.
Spoiler: show
Значи, трябваше всеки ученик да избере задължително два ЗИП-а, само че за да се осъществи съответният ЗИП, трябваше в класа задължително поне дванайсет човека да го искат. Е, да, ама... Всеки си казва предложението, нали, та да сформираме групите и да подадем молби. Казвам аз:
-В техническо училище сме, дайте да пишем нещо информатика, информационни, математика...
-НЕ! - отговарят ми, - това е трудно...
-Нали недоволствахте, че не учите достатъчно компютър бе? - питам, - Защо сега...
-НЕ! Нещо, което да си клатим краката и да минем лесно. `айде география.
Тук вътрешно вече беснея, понеже...
-Абе вие луди ли сте бе! При тая овца с отрицателно IQ аз ЗИП няма да карам по никакъв начин. Заради нея намразих предмета.
(Историята за това е дълга и широка, няма да я разправям сега...)
Продължавам:
-Добре де, дайте да е биология тогава, като искате такъв предмет. `ем лесно се минава, `ем и учителката е печена...
Освен това и предметът ми беше интересен по онова време. Идеята ми минава през известно обсъждане, даже малко остава да я приемат, ама накрая ми се дава избор за два от три ЗИП-а: литература, география, физическо.
-!@#$% класа! - кресвам, - Вие идиоти ли сте бе! Аз да не съм дошъл тука да си клатя краката! - и продължавам да меля в тоя стил още бая време. Продължих си и вкъщи по-късно.
Избрах литература и физическо. Аз, който в девети клас едва минах с три по тоя предмет. Само защото географката беше по-тъпа от клавиатурата, на която пиша в момента. И ми викаше "дългокоското", овцата му с овца! :evil:
Та така... По физическо на ЗИП-а имах 6, бтв.
Иначе аз лично бих махнал задължителните часове по рисуване, музика и спорт - за който наистина иска да се занимава с това, има достатъчно извънкласни занимания, а за който не иска, са само загуба на време. Мисля и че изучаването на правописа трябва да се промении из основи, понеже сега с разните морфеми и подобни простотии само се утежнява всичко. Така или иначе вече не помня какво е морфемата, а пиша по-добре от 90 процента от тези, които помнят. :P И литературата трябва да се промени, и като материал, и като начин на изучаване. Отговор на литературен въпрос, сложни анализи, включващи изрази като "имплицитно" и "експлицитно", каквото и да означават, са брутално ненужни, още повече, че, както казва Морвен, вместо да помагат за разбирането на произведенията, пречат. Що се отнася до материала - липсва ми световната класика. Започнах да усещам това едва наскоро, де, и ще поработя над отстраняването на по-важните пропуски, но все пак трябва да се учи малко повече в училище. Ама не, блъскаме българска литература, докато тотално отвратим ученика от нея. Така или иначе, друго не се постига така. Разнообразие трябва. Може би да ни въведат и в жанровата класика - говорим за класики във фантастика, фентъзи, крими и т.н., но май вече искам твърде много. В осми клас имахме урок за фантастика и фентъзи, но единственият реален пример, който разгледахме, беше "Дамата с рентгеновите очи". Сега, сори, ама... Такова... Поне Азимов да бяхме взели...
И т.н. Спирам, че ме заболяха ръцете от писане.
Света аз цял обходих
и изправен гордо пак стоя.
Срещнах милиони хора
и на всичките им взех ума.

Блог
The Painting
Случаят с изтрития спомен
РЕВЮ: „The Lord of the Rings: The Rings of Power”

User avatar
Morwen
Shadowdancer
Posts: 13468
Joined: Sat Dec 20, 2003 1:20 am

Post by Morwen » Tue Mar 30, 2010 8:23 pm

Съгласна съм с Калин за 15-те предмета.

Видоизменено, смятам да се съглася донякъде и с Жоро. Хубаво би било, човек да има възможността 2/3 от предметите да са му изкуство. По възможност всичко това в малко повече часове. В момента повечето форми на изкуство просто са тера инкогнита за нормалните училища.

Амели, може би за теб не е имало излишен предмет, но първо не всички се занимават с подобни на твоята област и второ... Хайде географията и примерно историята от гимназията да не са ти били ужасно полезни. Истината е, че у нас училищата все едно са де факто профилирани, защото учениците не насмогват на целия материал и научават добре почти само профилните си предмети.
Сега, ако ще си говорим за образователната ни система, по нея има толкова за промяна, че просто... Най-малкото трябва да се премахнат отсъствията и да се въведе определен брой задължителни присъствия за всеки учебен предмет - т.е. ако ученикът ги няма, да се яви на изпит. Да се елиминира цялата простотия с медицинските бележки, извинения, неизвинения, скандали и т.н. Ако си бил толкова болен/ангажиран, че да не си посещаваш часовете, сори.
В НПМГ беше точно така.
Иначе аз лично бих махнал задължителните часове по рисуване, музика и спорт - за който наистина иска да се занимава с това, има достатъчно извънкласни занимания, а за който не иска, са само загуба на време.
Ти пък обратното на Жоро. В големите класове е така все едно, а в малките е нужно, ако щеш за обща култура. И извънкласните занимания (ако имаш предвид курсове) все пак не са част от образованието, просто не се броят.
Що се отнася до материала - липсва ми световната класика. Започнах да усещам това едва наскоро, де, и ще поработя над отстраняването на по-важните пропуски, но все пак трябва да се учи малко повече в училище. Ама не, блъскаме българска литература, докато тотално отвратим ученика от нея. Така или иначе, друго не се постига така. Разнообразие трябва. Може би да ни въведат и в жанровата класика - говорим за класики във фантастика, фентъзи, крими и т.н., но май вече искам твърде много. В осми клас имахме урок за фантастика и фентъзи, но единственият реален пример, който разгледахме, беше "Дамата с рентгеновите очи". Сега, сори, ама... Такова... Поне Азимов да бяхме взели...
Съгласна съм.
Last edited by Morwen on Tue Mar 30, 2010 8:30 pm, edited 1 time in total.
I don't wanna die
But I ain't keen on living either

User avatar
tigermaster
Elder God
Posts: 6584
Joined: Wed Jun 14, 2006 11:39 am

Post by tigermaster » Tue Mar 30, 2010 8:29 pm

В специалност Математика в СУ се учат и пародии на учебни предмети като увод в механиката на непрекъснатите среди - където целият семестър мина в решаване на идиотски тъпи интегралчета и когато попитахме професора какво, да му се не знае, е непрекъсната среда, той не отговори - и доста ненужни за тая специалност неща като оптимирането - цялата действителна математика от което вече я бяхме взели под друга форма. За сметка на това ни изпорязаха на изпита без обяснение.
Света аз цял обходих
и изправен гордо пак стоя.
Срещнах милиони хора
и на всичките им взех ума.

Блог
The Painting
Случаят с изтрития спомен
РЕВЮ: „The Lord of the Rings: The Rings of Power”

User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Post by Roland » Tue Mar 30, 2010 8:31 pm

Уф, тва винаги безкрайно съм го обичал - познаването на околния свят и т.н. Е, изкуството пък ти позволява да опознаеш себе си. Мен това винаги ми е било и ще ми бъде по-важно от трупането на информация заради информацията.

Наука остро трябва да има в училищата, защото иначе от тях ще излизат някакви тотални игнорамуси. Въпросът е, че в България примерно в училищата де факто има САМО наука. Единствено тя и езиците се преподават на някакво адекватно ниво (говоря принципно, ясно, че в много училища НИЩО не се преподава на адекватно ниво). Същевременно неща като литературата, музиката и изобразителното изкуство се минават по тангента, колкото да ги има, и в университетите влизат хора, които не правят разлика между Моцарт и Вагнер и не са прочели ЕДНА книга през живота си. Което, сори, ама колкото и ИНФОРМАЦИЯ (зомг) да са натрупали, ги прави също толкова тотални игнорамуси, колкото и ако не са наясно със "заобикалящия ги свят"... Барем щото душевният и психологически свят не ни заобикаля всичките, нали...

Аман, сериозно. Много се дразня на спорове тип "изкуството срещу науката". Малоумни са. Хора си има за всичко и тия две неща са еднакво важни за ЧОВЕЧЕСТВОТО, независимо с какъв приоритет са за отделния човек. Но да ми се приказва, че видиш ли науката в училище била по-важна от изкуствата (и спорта) - ае не, а? Средния тийн ждрольо е доста по-важно да го направиш човек първо (и съм склонен да поспоря доколко дебилизирането на американската нация, дето Амелия квичи по него, е резултат от слабо застъпена наука и доколко на слабо застъпени съвсем други и доста по-"отвлечени" работи. Ако не можеш да мислиш сам, цялата наука на света няма да ти помогне да се научиш), преди да му бухаш практическа информация, но дори да не беше така, пълният игнор на секви маааааалко по-малко практични неща е смехотворен.
And you can't dance with a devil on your back...

User avatar
Morwen
Shadowdancer
Posts: 13468
Joined: Sat Dec 20, 2003 1:20 am

Post by Morwen » Tue Mar 30, 2010 8:41 pm

Бтв, между другото тук се сблъскват теория и практика.
Принципно по сегашната програма средният тийн ждрольо би трябвало да прави разлика между Моцарт и Вагнер и да е прочел доста книги. Но когато те са му налети с фуния и е каран да пише някви малоумия по тях, не става. А между другото, същото е и с науките. Средният тийн ждрольо би трябвало да може спокойно да се оправя с тригонометрия, примерно, но на практика за повечето синус е само нещо, което се лекува като хване синузит. Какво ти тригонометрия, масово не могат да се решават уравнения. Така че май е общ проблем. Но специално за изкуствата наистина би трябвало да има повече възможности да се практикуват.
I don't wanna die
But I ain't keen on living either

User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Post by Roland » Tue Mar 30, 2010 8:44 pm

Повече от никакви, тоест. Тук всяко училище си има аудиториум.
And you can't dance with a devil on your back...

User avatar
tigermaster
Elder God
Posts: 6584
Joined: Wed Jun 14, 2006 11:39 am

Post by tigermaster » Tue Mar 30, 2010 8:50 pm

Роланд, начинът, по който сега се изучава музиката поне там, където аз съм учил, я превръща в нещо еквивалентно на свободен час - особено пък в техникума, където изкарах от девети до дванайсети клас - защото като не му е специалност на ученика и вероятно няма да бъде, какво го интересува дали в момента изучаваме рок или класика. Рисуването ни го водеше алкохолик, който така вонеше на бъчва, че направо не се траеше. Така наистина няма смисъл. В началните класове може и да е необходимо, но по-натам вече е въпрос на избор.
Същото и със спорта - ако съм преценил, че спортът ми е необходим след осми клас, ще се запиша да тренирам нещо или ще отида в спортно училище. Часовете по физкултура в нормалното СОУ не могат да ме подготвят адекватно за спорта, който искам или ми е необходим.
Прочее, в дванайсети клас трябваше да ходя на частни уроци по математика, за да попълня доста липси - иначе надали щях да се справя както трябва на кандидатстудентските изпити. С един съученик се явихме заедно на изпита на СУ. Аз влязох където исках. Той изкара 2. Това при положение, че половината задачи сега са на ниво шести клас. И при положение, че е възпитаник на техникум, където на теория математиката е важна. И при положение, че в техникума има само шестици и нито една по-ниска оценка. Ето ти още един проблем на системата поне там. Забавно.
Света аз цял обходих
и изправен гордо пак стоя.
Срещнах милиони хора
и на всичките им взех ума.

Блог
The Painting
Случаят с изтрития спомен
РЕВЮ: „The Lord of the Rings: The Rings of Power”

User avatar
Morwen
Shadowdancer
Posts: 13468
Joined: Sat Dec 20, 2003 1:20 am

Post by Morwen » Tue Mar 30, 2010 8:51 pm

Е, английската си има оркестър, при нас веднъж в годината имахме пиеса... има някакви, но да, повече от жалки условия:)

Тайгъре, не говорим за конкретния учител идиот, за предмета като концепция. И аз съм попадала на лоши учители по физика, но това не правеше физиката несъвместима с учебния план.
I don't wanna die
But I ain't keen on living either

User avatar
Amelia
Moderator
Posts: 12921
Joined: Mon Aug 30, 2004 9:49 am

Post by Amelia » Tue Mar 30, 2010 8:53 pm

Рольо, ще те помоля ако ползваш моята аргументация (познаване на околния ФИЗИЧЕСКИ свят, което е супер важно, информационна база и т.н.) да го правиш добре и ако ще оспорваш нещо по нечии други гледни точки (който там е твърдял, че изкуството е ненужно в училище - аз не помня да съм казала такова нещо, казах точно обратното) прави го с аргументацията на съответното лице.

За мен изкуството и хуманитарките в гимназията са от същото значение като науката, щото ние живеем И ЕМОЦИОНАЛЕН ЖИВОТ в ЧОВЕШКО ОБЩЕСТВО, а не само ФИЗИЧЕСКИ НА ПЛАНЕТАТА, така че, за да водим добър живот ни трябва да знаем разни неща, които да ни улесняват битието и в човешкото общество. Следователно - изкуствата са важни. Хуманитарките са важни. Спортът е важен. Науката е важна. 15-те предмета в училище са важни, а учениците си нямат никакви други задължения, освен да ги учат, така че оправдания колко би ги претоварило това не желая да слушам. Аз и досега страдам от факта, че музика ни преподава Пърцуца, която не ни научи на нищо, а рисуването - Мармаладка, при която имахме същия резултат. Не са ми жизнено важни за физическото битие и професията ми, но са ми важни за психическото и емоционалното битие и хобитата. Т.е. важни са и щеше да е добре да не са минали по тангентата.

Морве, историята и геогхрафията са двата предмета, които ти показват как живеят и са живели хората по света сега и преди, какви грешки са допуснали, как са се променяли с времето. Ако ги знаеш, няма да си религиозен фанатик примерно, щото ще ти е ясно откъде идва религията ти и кво е причинила досега по света. На мен и те са ми дали супер важни знания - жалко е, че ги знам толкова малко всъщност и че съм ги забравила до такава степен...
My Anime List , My Manga List

Oui. Je suis garbage.

User avatar
Morwen
Shadowdancer
Posts: 13468
Joined: Sat Dec 20, 2003 1:20 am

Post by Morwen » Tue Mar 30, 2010 9:04 pm

Амели, аз съм за това да има някакъв минумум знания по всичко. Определено и непременно. Но имам чувството, че в гимназията все пак искат да те изкарат специалист по всичко, което е невъзможно. И някак можеш да видиш колко лоши неща са ставали заради религията и без да помниш наизуст куп дати на битки и броеве убити, примерно. А се задълбава именно в това обикновено. (А конкретния пример го дадох заради онова с работата.)

А Мармаладка (за пръв път чувам да й викат така) ни беше класна и беше една от най-милите учителки, които съм срещала.
I don't wanna die
But I ain't keen on living either

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests