Играта - Светлини сред сенките

Литературни критики и възхвали. Всичко, което винаги сте искали да знаете за Даниел Стийл и Нора Робъртс, а ви е било срам да попитате :р
User avatar
passer-by
Elder God
Posts: 8280
Joined: Thu Sep 20, 2007 5:42 pm

Post by passer-by » Fri Nov 28, 2008 1:08 am

Току-що изслушах записа от дискусията - благодаря за линка, Калине. :)

Доста интересно. В много отношения. :wink:

На авторите на книгата, които сигурно ще изслушат записа, предлагам да обърнат специално внимание на казаното от Емо (Trip) и Симеон (Roland) в самия край на обсъждането - от 01:12:30 до 01:17:20. И после да помислят дали тези двама души заслужават враждебно отношение. Че са критици, да, такива са. Но добронамерени.


ДОБАВКА: Има една хубава френска поговорка за този случай - Qui aime bien chatie bien.
За нефранкофоните - английският еквивалент е Spare the rod and spoil the child, но повече ми харесва френската версия (буквално - Who loves much castigates much). :)
The Best of Mozart
https://www.youtube.com/watch?v=Rb0UmrCXxVA
Moridin wrote:Нещо хайпът във форума силно намаля :)

User avatar
kalein
Arcanist
Posts: 904
Joined: Tue Feb 15, 2005 5:08 am
Location: smiling next to you
Contact:

Post by kalein » Fri Nov 28, 2008 7:51 am

passer-by -

...Има и друга хубава поговорка - даже си я изведох в подписа, да се набива на очи...

1. Колко пъти ти мина думичката "самореклама" (или някакъв неин синоним) през мислите, докато чете тази тема и слуша записа?

2. Обърна ли внимание на това?
...никой не чува, че ние СЕ учим :D
Благодаря на всички за мненията! За откритите и посочините грешки, там където бяхте обективни
3. Повярва ли му?

...Това ми е последното включване в графа "умения за общуване". Оттук насетне няма да реагирам на ОП.
Spoiler: show
(Само ще трупам фрустрация... докато ми се събере толкова, че да не мога да идвам повече тук.)
Аз съм мазохист. От грубостта и агресивната глупост ме боли ужасно, но нещо ме кара да продължавам...

Ако не харесваш думите ми, спомни си: винаги можеш да ми спретнеш бан.

User avatar
Kia
Smallfolk
Posts: 21
Joined: Sat Sep 08, 2007 10:49 am

Post by Kia » Fri Nov 28, 2008 8:44 am

passer-by wrote:Току-що изслушах записа от дискусията - благодаря за линка, Калине. :)

Доста интересно. В много отношения. :wink:

На авторите на книгата, които сигурно ще изслушат записа, предлагам да обърнат специално внимание на казаното от Емо (Trip) и Симеон (Roland) в самия край на обсъждането - от 01:12:30 до 01:17:20. И после да помислят дали тези двама души заслужават враждебно отношение. Че са критици, да, такива са. Но добронамерени.


ДОБАВКА: Има една хубава френска поговорка за този случай - Qui aime bien chatie bien.
За нефранкофоните - английският еквивалент е Spare the rod and spoil the child, но повече ми харесва френската версия (буквално - Who loves much castigates much). :)
Внимание обърнахме на ВСИЧКО! А това, което исках да повторя е излишно, защото Калин ви е отговорил и го е цитирал. Ние слушаме МНОГО внимателно, проблемът е, че вие не искате да чуете. Искате само да наставлявате... ОК! Но Силата е могъща в нас и трябва да си пипа внимателно :P
Именно Калин има най-голямо право за това да говори дали се учим или не, защото точно от него научихме най-много неща!

User avatar
Moridin
Global Moderator
Posts: 19290
Joined: Fri Dec 19, 2003 10:21 pm
Location: On the other side
Contact:

Post by Moridin » Fri Nov 28, 2008 9:01 am

Киа, мисля, че въпросът малко от малко започва да се превръща не толкова в литературно-критически, колкото в личностно-етичен. Усещам, че това не върви на добре и предпочитам да го прекратя.

Ще помоля ако нямате нужда от съвети (мисля, че поучения е малко силна дума за словата ми по-надолу), да не четете нататък поста ми, но мисля, че би имало полза.

Калин ми е свидетел, че съм един от най-положително настроените към вашето начинание хора, поне в общите ни среди. Но с ръка на сърцето си признавам, че подходът ви към читателската аудитория е донейде странен, поне за моите разбирания. Мисля, че би било за доброто на цялото мероприятие, ако малко посмените тона. Няма нужда от яростни защити, или стаено недоволство - ако нечии мнения са неоправдани, не ги взимате под внимание. Ако са оправдани, ги взимате. Толкоз, ваш е изборът.

Просто няма нужда от постоянни размени на реплики, тук, или в Ефремов, или където и да е, защото наистина те поставят въпроса извън плоскостта на книгата в плоскостта на междуличностните отношения, което води до изключително излишни търкания, когато целта на всичко това е писателският процес на децата да върви напред и да жъне още и нови успехи :)
This is it. Ground zero.

User avatar
Kia
Smallfolk
Posts: 21
Joined: Sat Sep 08, 2007 10:49 am

Post by Kia » Fri Nov 28, 2008 9:12 am

Благодаря! Мисля, че не съм нападнала никого! :D
Аз изчетох търпеливо всичко. Приех доста от нещата и благодарих за тях. На някои места не ми хареса отношението и там поясних, пак без да нападам. Просто останах с впечатлението, че докато дават съвети, пишещите не забелязват, че ние ги чуваме.
Надявам се, че никой не смята просто да размахва показалец срещу ни и на всяко обаждане да пише забележки. :D

User avatar
Moridin
Global Moderator
Posts: 19290
Joined: Fri Dec 19, 2003 10:21 pm
Location: On the other side
Contact:

Post by Moridin » Fri Nov 28, 2008 9:32 am

Еми принципно реакциите са бавни - как да знаят, че ги чувате, да не са гадатели :))) Както и да е, успехи напред
This is it. Ground zero.

hellside
E'lir
Posts: 174
Joined: Mon May 14, 2007 2:51 pm
Location: Sofia
Contact:

Post by hellside » Fri Nov 28, 2008 10:01 am

Киа, позволи ми да направя едно така относително конструктивно предложение - можете да обмислите варианта, преди да издадете следващата си книга, да предоставите части или пасажи или цялата дори на някои от хората, чието мнение принципно се счита за меродавно и нищо-не-спестяващо по отношение на фентъзи, фантастика или ню уиърд книги, ей така - за мнение преди официалното представяне на крайния продукт? Може би двама редактори, които са емоционално обвързани с начинанието не могат да дадат най-обективната оценка. А колкото и да не ви се вярва с Калин - всички искаме точно тази инициатива да просперира страшно много. Защо да не помогнат някои, чието мнение се е доказало с времето като сравнително обективно, да се създаде един наистина великолепен продукт, за който няма да чуете и една критика, или поне смислена такава, в последствие?
Помислете, може пък и да ви е от полза.
И не визирам себе си за меродавен източник на критика във никакъв случай, да подчертая преди Калин да ме е сръфал :P Аз съм просто читател.

User avatar
Kia
Smallfolk
Posts: 21
Joined: Sat Sep 08, 2007 10:49 am

Post by Kia » Fri Nov 28, 2008 10:15 am

Проблемът ни до сега не беше с редакторите. Преди да продължа, ще кажа, че мисля по предложението ти.
Калин предложи много повече промени. Боряна Коскина също. Вината до голяма степен е наша. Целият колектив настоя да се запази писаното от тези, които си тръгнаха. Аз разбирам, че читателят не се интересува от процеса. Тай иска добър резултат. Опитайте се, поне за момент и не като оправдание, и вие да ме разберете. Клубът е създаден преди 5 години. През него са минали около 40 деца, писали са малко повече от 20. Имахме проблеми с недоволни родители с обидени с разплакани и т.н. Това което се научихме е да уважаваме тази част от труда си в която има зрънце талант. Според нас!
Следващата книга е на значително по-високо ниво. Работим с 3-ма редактори и за сега НИКОЙ не е оспорил забележка. Може би пак ще остане нещо, което няма да се хареса на всички, но има ли книга в която не е така.
За четенето!
В момента се четата 2 неща: 10 на минус девета, и Хиперион...
Всеки си избира коя. Първата книга е препоръчана на клуба от Калин, за което сме му много благодарни. Втората се чете :D - защото феновете на Николай Теллалов тук вече няма какво друго да прочетат от него. А искат. Книгата им се вижда сложна, но дори най-малката от групата е във възторг от идеите й, така че продължаваме.
Четем много и за матурите! То тава ще е основното ни четиво за тази и следващата година. :P

User avatar
Kia
Smallfolk
Posts: 21
Joined: Sat Sep 08, 2007 10:49 am

Post by Kia » Fri Nov 28, 2008 10:23 am

Moridin wrote:Еми принципно реакциите са бавни - как да знаят, че ги чувате, да не са гадатели :))) Както и да е, успехи напред
Е, аз си казах! Трябва вече да се е чуло :P
Благодаря!

User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Post by Roland » Fri Nov 28, 2008 10:41 am

Калине, искам да ти кажа нещо, което отново ще ти мине покрай ушите, но няма да ми е спокойно, ако не си го кажа. Адски много се самозабравяш. Наистина.
kalein wrote:Киа - забравих да ви пиша, че след срещата се замислих спокойно, припомних си повече факти от книгата и видях, че - за мене, с моите разбирания за литератиура и писане - голяма част от критиките от записа са несъстоятелни. Сетих се детайли от книгата, които критикуващите не бяха забелязали и които до голяма степен обезсилват препоръките им. На самата среща нямахме време за истинска дискусия, а и бях информационно претоварен и паметта ми отказваше - иначе щях да ги изтъкна още тогава. Нищо... сега си имаме форуми и мейли, да доуточняваме каквото е останало. :)

@ Всички: С горното не отричам, че вчера имаше суперценни забележки, за които в следващата книга ще внимаваме още повече.
Значи, от това аз си извадих два извода:

1. От около петте или шест критики, които в крайна сметка се повтаряха в сряда, между три и пет са "несъстоятелни".

2. За останалите между една и две ще внимавате още повече, с което ясно ми се показва, че са ви ясни и не е имало нужда да се казват.

Искам да помоля теб или Киа да изброите кои са критиките от втората група, тези, за които ни благодарите. И кои са несъстоятелните.

Kia wrote:Ето едно от нещата :D
Дневникът: "Адски скучен и ужасно подреден, като за дневник" - ами Шенг Лукас смяташе да го продава и много държеше да не се изложи пред целокупното човечество :D
Старало се е момчето, мислило е върху всяка дума, а доколкото е заложен има с какво да мисли... :P
Което не променя факта, че пише в палатка, с фенер в зъбите, примерно. А и никой не планира да продава директно първата чернова на това, което пише. Ако е мислел, че ще се измъкне, значи е бил наясно и че ще има време после да изглажда стил, да подрежда събития, да добавя емоции (понеже е умно момче, приемаме, че няма да забрави какво е изпитвал в съответните моменти). Предвид условията, в които го пише, не мислиш ли, че подредеността все пак наистина е по-скоро недостатък?

Кефи ме аватарът ти междувпрочем, откъде е? :)
And you can't dance with a devil on your back...

User avatar
Kia
Smallfolk
Posts: 21
Joined: Sat Sep 08, 2007 10:49 am

Post by Kia » Fri Nov 28, 2008 10:57 am

Аватарът е от един много стар филм :D "Седморката на Блейк"! В този филм има няколко много скъпи на сърцето ми неща, та напоследък слагам този аватар на всичко :D
За основателните критики. Има ги да. Това за тромавото и незаинтригуващо начало. Донякъде си го знаехме. Поне едно от децата редактори го каза няколко пъти, но е друго да го чуем отстрани и обосновано. За прекалената "изява" на Люк, Ити иии... за Тика малко не съм съгласна, на мен тя ми харесва повече от двамата. Героите са взети от реалността, но е вярно, че трябваше да се изявяват по-малко за сметка на Елириан, Антарес и може би Кардам, който аз много харесвам.
Мая - не знам защо никой не я забеляза - започна да пише в тази книга на 10 години и завърши на 13. Не сме й помагали с нищо освен с напътствия, от редакторите, а те не бяха много точно към нея. Аз намирам Мая за положителен, макар и второстепен герой.
Шарлот е любимка на всички от 11 до 18 год които са чели книгата и са ни пратили мниния. Мисля, че това е една от положителните й страни. Децата масово я предпочитат пред "Аурелион", което малко ме притеснява все пак.

User avatar
Kia
Smallfolk
Posts: 21
Joined: Sat Sep 08, 2007 10:49 am

Post by Kia » Fri Nov 28, 2008 11:00 am

Което не променя факта, че пише в палатка, с фенер в зъбите, примерно. А и никой не планира да продава директно първата чернова на това, което пише. Ако е мислел, че ще се измъкне, значи е бил наясно и че ще има време после да изглажда стил, да подрежда събития, да добавя емоции (понеже е умно момче, приемаме, че няма да забрави какво е изпитвал в съответните моменти). Предвид условията, в които го пише, не мислиш ли, че подредеността все пак наистина е по-скоро недостатък?

Кефи ме аватарът ти междувпрочем, откъде е? :)[/quote]

Не, Лукас мислеше да продаде оригинала. Неговата стойност е най-голяма. Точно затова посланието до Шарлот накрая е предназначено за откъсване или изтриване, по неин избор.
Гадното е, че и аз пешех точно такива скучни и подредени дневници преди години :oops:

User avatar
Trip
Moderator
Posts: 6353
Joined: Sat Dec 31, 2005 7:30 am
Contact:

Post by Trip » Fri Nov 28, 2008 12:16 pm

Съгласен с Роланд за дневника. Ако не ме лъже паметта, поне в първите няколко entry-та Лукас никъде не изказва намерение да публикува писанията си. Ако има подсказки, ще да са били много тънки. А разлики в изказа между тези първи записки и следващите му няма.

Но дори да приемем безкритично, че той поначало пише за широкия свят (...макар вътрешно да зна(е)м, че снася купове готова информация на читателя на книгата "Играта", а не на евентуалните читатели на дневника му).

Киа, няма значение, че ти си писала такива дневници преди години. Това тук е дневник, който е част от художествено произведение. Той трябва да изпълнява информативна и дори естетическа функция, да държи интереса на някой друг, освен на собствения му автор. Твоя личен дневник не е нужно да покрива тези изисквания, но този на Лукас - да.

Да видим къде са проблемите на тоя пасаж например:
Нещо не е наред! Не е възможно да подозират за Дупката. За нея знам само аз и затова съм тук. И все пак, вече двадесет и втори ден във въздуха витае нещо, което не мога да определя. Не знаех, че на осемнайсет години ще ми хрумне да си водя дневник. Бях взел тефтера, за да отбелязвам в него някои по-важни неща, но макар че писането не ми се отдава много, се оказа по-лесно от говоренето. Общуването обикновено ме изнервя, държи ме в постоянно напрежение. А така мога да споделя със сините редове много неща, без да се притеснявам. Това ме успокоява, но може и да се окаже важно.
Първото изречение звучи много по-интересно без удивителния. Удивителният идва в повече. Третото изречение е излишно. Тромавото "и затова съм тук" е твърде явна подсказка за читателя. Не е нещо, което човек би написал на себе си (това е първият запис по дневника и все още Лукас не е заявил, че ще го продава). Четвъртото също е тромаво, да не говорим, че е мъгляво и недоизведено в последвалите изречения.

1. "Три седмици сме тук, а във въздуха все така има нещо странно. Не знам какво." На мен това ми харесва повече, а и има ранна подсказка, че не е сам. "Витае във въздуха" е по-дълга, да не говорим, че е готова, почти клиширана фраза. И не, наличието на такива фрази не прави дневника "по-непосредствен". Никой няма да усети проблем, ако тях ги няма.

2. Нещо витае във въздуха. Точка. Не ми е хрумвало, че ще си водя дневник. Къде е логическата връзка?! И не, липсата на такава в този случай НЕ Е проява на "дневнически реализъм"!
Не знаех, че на осемнайсет години ще ми хрумне да си водя дневник.
Споменаването на възрастта е ненужно, отново не виждам логическата връзка. Хората започват да си водят дневници и на 40. Отново не на място вкарана информация за героя. Никой няма да припира да научи възрастта на героя толкова рано.
Бях взел тефтера, за да отбелязвам в него някои по-важни неща, но макар че писането не ми се отдава много, се оказа по-лесно от говоренето.
"Тефтерът ми беше само за да отбелязвам някои по-важни неща (какви неща? възможност за индивидуализиране на образа. Кое му е важно, кое би му било, когато започне играта?). Писането не ми се отдава, но като че ли се оказва по-лесно от говоренето."
Общуването обикновено ме изнервя, държи ме в постоянно напрежение. А така мога да споделя със сините редове много неща, без да се притеснявам. Това ме успокоява, но може и да се окаже важно.
Отбелязаното в червено е излишно. Това със сините редове е много маниерно и изкуствено. "Общуването обикновено ме изнервя (дотам. после ще видим нагледно как го изнервя, нали така?), а когато пиша се успокоявам, така по-лесно мога да споделям повече. Може би записките ми ще се окажат важни."

Това са лични предпочитания, проблемът е решим по много начини, но си остава - тромавост, обяснителност.
Вече познавам всички и сигурно ще ми е от полза да запиша първите си впечатления от тях. Баща ми често повтаряше, че първото усещане за човека срещу теб е най-вярното. Обаче в момента си задавам въпроса има ли изобщо нормални хора в хижата? Двайсет и два дни стоя затворен с още тринайсет момчета и момичета, събрани чрез интернет за една безумна реалити-игра – незаконна, с недоизяснени правила. Като се изключат обещанията за лесна слава и бързо забогатяване, направо се чудя, че господин Форд въобще е намерил всичките тринайсет участника. Дано да ги опиша безпристрастно.
Първо изречение - тромаво, обяснително. Няма нужда да се споменава, че ги познава, ако е пропуснато - читателят ще го приеме за даденост. Така де, вече са 22 дни заедно, естествено, че се познават поне бегло. "Сигурно ще ми е от полза" - излишно.
Бих подредил информацията в този абзац другояче:

"Общо тринадесет сме в хижата, момчета и момичета. Всички са по-малки от мен, някои са направо деца. Може би заради това г-н Форд успя да ни събере в безумната си игра. Децата взимат безрасъдни решения, приемат неясни предложения по Интернет, все едно всичко е наужким, само защото е на компютърен екран. Играта, за която се готвим, няма да е на компютърен екран, а наистина, само че дори не знаем правилата й. Понякога се питам, дали всички са тук просто защото са наивни? Лесна слава, бързи пари - част от неясните предложения. Не, не е само наивност. А нормални ли сме дори, та въобще да участваме в нещо такова?
Баща ми често повтаряше - първото усещане за другия е най-важно. Ето ги и другите и моите усещания за тях."

Набързо скалъпено е, но на мен ми звучи по-добре и по-подредено - в правилния смисъл на думата.


Но така или иначе смятам, че каталогът като цяло е излишен и дори едно обобщение на Лукас за преживяванията си с тия хора, оцветено повече от личното му отношение към тях - или описание на някакви случки, така че да видим тия персонажи в действие, ако и индиректно и през осъждащия (примерно) поглед на Лукас - биха били много по-успешен подход.
____


Бих могъл да предложа още от същото, ако смятате, че има нужда или смисъл и ако това е конкретиката, която търсите. Някои от горните неща може да ви се сторят дребни - но такава думичка в писането просто не съществува ;)


Едит: Знам, че вероятно ще се измислят аргументи против това, което съм посочил, но подобно обсъждане така или иначе няма много смисъл. Приемете написаното от мен по-скоро за конкретна демонстрация на моите усещания като читател. Така или иначе книгата вече е издадена.

User avatar
Kia
Smallfolk
Posts: 21
Joined: Sat Sep 08, 2007 10:49 am

Post by Kia » Fri Nov 28, 2008 1:28 pm

Ще медитирам върху това! :D

User avatar
kalein
Arcanist
Posts: 904
Joined: Tue Feb 15, 2005 5:08 am
Location: smiling next to you
Contact:

Post by kalein » Fri Nov 28, 2008 2:01 pm

hellside wrote:Киа, позволи ми да направя едно така относително конструктивно предложение - можете да обмислите варианта, преди да издадете следващата си книга, да предоставите части или пасажи или цялата дори на някои от хората, чието мнение принципно се счита за меродавно и нищо-не-спестяващо по отношение на фентъзи, фантастика или ню уиърд книги, ей така - за мнение преди официалното представяне на крайния продукт?
1. Кои да бъдат тези хора?

2. Може ли някой тук да се ангажира да направи връзката с тях: да ги убеди да отделят достатъчно от времето си, така че да осигурят 2а) добри резултати, 2б) без твърде много нерви в процеса на работа?

След като бъдат привлечени - аз поемам ангажимента да им пратя всякакви материали, които показват как сме работили досега (за да имат основа каква критика е разбираема и каква - не е), и да следя за общото качество на продукта.

(Защото, в края на краищата, когато издава една книга, Човешката библиотека влага своите пари или, както в случая с "Играта", парите на читателите, които са й се доверили лично - значи, редно е да взима всички крайни решения, ако няма консенсус някъде. Ако някой друг плаща и полага огромната част от усилията - естествено ,че той ще има крайната дума. На мен ми е все едно, аз само държа да продължаваме да се развиваме и плодовете ни да стават все по-узрели. ;) )

- - -

@ Rol: Kia ти е отговорила конкретно. Аз се сещам да добавя: съвсем на място беше забележката ти за оня пасаж, в който сме забравили да оправим инфодъмп за миналото на едната девойка (понеже съм се заблудил, че това са нейни мисли).

Като ми мине малко афекта от всички ОП, които продължават да се сипят тук (...не знам дали си давате сметка какво означава да си презалят с информация - и как се отразява психологически сблъсъкът с допълнително непоискана информация...), пак ще слушам записа, с клавиатура под ръка.

Принципните неща, за които следим по време на редакция, са:

- ПНК - "показвай, не казвай"... ясно е

- СКИВ - "слей камерите и виж": да няма повече от една гледна точка в една секция

(Отбелязани гафове от Митко в сряда: как виждаме вампира с врата си; как виждаме Кардам, като той тича далеч назад)

- ОПС - "опрости, пръсни, съкрати": всеки инфодъмп да бъде разбит на реплики, показан в ситуации или просто пропуснат, оставяйки на читателя сам да си досглоби картината (Последното - много омразно действие за някои читатели. Тия, дето са свикнали чичко Толкин/Азимов/Кларк всичко да им разкаже, а те да си лежат край огъня, вперили поглед в пламъците, с леко увиснала долна джука...)

- излишно многословие - разгледайте двете версии по-горе за примери.

НБ! Но НЕ колкото препоръчва Емо в подробния си анализ на дневника. За неговия анализ - по-късно днес или утре. Междувременно приканвам и самите Светлинки или Kia да коментират изборите си. Засега само ще кажа "Благодаря, ето това очаквах от самото начало". :),
Spoiler: show
(И още нещо ще кажа. Емо... понякога си страхотно досаден за мене, като се запънеш на "няма значение, че ти си писала такива дневници преди години. Това тук е дневник, който е част от художествено произведение". Опитвам се много отдавна - поне от спора по "Мигновечност" - да ти обърна внимание, че литература не се пише само въз основа на друга литература. Литература - особено тази, която аз искам да чета - се пише И въз основа на живота около нас. Затова аргументът "аз съм го правил/а, познавам и други хора, които са", всъщност е валиден аргумент. (Помниш ли аз какво ти казах за личния ми дневник на срещата?) Ако отричаш това, дето е в получерния шрифт - значи никога няма да стигнем до принципно съгласие във възгледите ни за литературата. Значи - не бихме могли да работим в един редакторски екип. Това последното го добавям, понеже поне на мен би ми било интересно ти да си един от редакторите на следващите книги на Светлинките. Не се шегувам.

... Да усетиш тръпката и отвътре, точно така. *хихикам злорадо*

И - нали няма да приемаш горното като лична нападка, а като читателска критика към определен аспект на това, което пишеш в рецензиите си? Просто мнение. Читател говори за писателя Трип.

И още нещо, което все забравям да споделя:

Дори нещата, в които съм твърдо убеден, съм проверявал с буквално стотици хора - читатели, точно като вас, - преди да се престраша да се убедя твърдо. Не ми е в характера да го казвам, все си мисля, че звучи самохвално - нещо като притеснението на Ян какво ще си помисля за вас от неговата реплика, че тук има хора, прочели повече от всички Светлинки, взети заедно, барабар с мене ;) - но опитът ми наистина е достатъчно широк и дълбок, за да възразявам упорито по определени въпроси. Ако не вярвате, че е - или ме "тествайте" някак, или направо прескачайте постовете ми. Без взаимно доверие комуникация просто няма да стане.

За мене - @ Моридин - точно това беше разковничето на проблема, за който ти писа последно. Kia вече беше писала, че авторите се учат, но другите събеседници не й повярваха (или просто не са го видели?!) и продължиха да натякват. Което може да е безкрайно добронамерено... но само който не е бил дете, той не знае какъв е ефектът да ти повторят едно нещо 3+ пъти.)
- консистентност на персонажите: речева характеристика, връзка м/у предистория (вкл. нещата, които не влизат в текста, а ла Хемингуей/Зелазни) и настоящи действия/характер, възможни/невъзможни реакции

- логика на повествованието: противоречия; неоползотворяване на ситуации с потенциал (нали ви е ясно, че тук един редактор ще види една пропусната възможност, друг - съвсем друга?); скъсване на връзката в действието; деицид срещу Деус екс махина

- динамика: аут, описания по време на екшън! ин, кратки, накъсани изречения! Или: героят сега ще си мисли Тежки, Депресиращи Мисли, дайте да направим едни Дълги, Потискащо Дълги Изречения; и т.н.

- оригиналност: всяка реакция; всяко литературно средство; всеки сюжетен обрат - виждали ли сме ги другаде вече? Клишета ли са? Ако сме, ако са - айде да ги измислим другояче! (стига да не навредим на логиката, разбира се... сами знаете за архетипните сюжети)

~ (доколкото е по силите на млади пишещи): емоционален интензитет: боли ли ги наистина тия герои? като умре някой пред тях, удачни ли са реакциите им? Не забравят ли травмите си прекалено бързо? Не убиваме ли твърде много "лоши", просто за спорта? (Аз самият съм лично отговорен за спадането на броя на жертвите в книгата с поне две трети. Ако можех, щях да "спася" някак и всичките тия лордени, дето погинага за бадева - ама не можахме да измислим как... Мразете ме, фенове на екшъна!)

Кажи ми сега ти колко от забележките ви не покриваме в работата си принципно. (Че ще има индивидуални пропуски по всяка линия - докато не се съберат препоръчваните от hellside външни редактори и не дарят по 2-3 пълни дни от времето си за всяка книга... еми ще има.)

Впрочем - горното е съвсем опростено и писано според както се сетя в момента. Ако някой тръгне да ме тормози за неизчерпателност... ще го взема за автор на материалите в секция "Авторска кухня" в следващите ни алманаси. Пък.

Айде, стига за днес... :/
Аз съм мазохист. От грубостта и агресивната глупост ме боли ужасно, но нещо ме кара да продължавам...

Ако не харесваш думите ми, спомни си: винаги можеш да ми спретнеш бан.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests