Posted: Sat May 02, 2009 10:07 am
Вивиан, относно readerly/writerly текстовете мисля, че е доста субективно да се делят така. Класическите романисти от 19 век са били абсолютно readerly автори по тяхно време. Сега стилът им е тежък, конструкциите – сложни, езикът твърде богат и те стават writerly заради стиловите промени, наложени през 20 век. За някои хора постмодернизмът може да е readerly заради заигравката му с формата и нежеланието му да се ангажира с морална позиция. Другото, което не приемам, е знакът на равенство между стил и сложност на текста. Сложният стил не прави текста труден за възприемане, той може да го направи труден за четене, но идеите му да остават явни, ако ги има въобще. Важи и обратното. Брет Ийстън Елис е сложен автор въпреки опростения си до макс стил.
Трип, това, което и аз се опитвам да кажа е, че не е важно доколко съзнателно сме разбрали текста, а доколко сме го почувствали. Да, анализът раздробява текста, той може да каже как отделните елементи действат, но не може да обясни текста като цяло. В тоя смисъл мнение от сорта на „книгата много ме кефи” може да е по-меродавно, защото поне е плод на синтеза на тези елементи. Както и да анализираме едно изкуство, колкото и стилово съвършено да е то, колкото и големи идеи да има, колкото и теоретично да сме подготвени да го обсъждаме, ако то не ни импонира на едно съвсем основно ниво, няма как да го оценим напълно. Мисля, че големите изследователи на дадено произведение или автор са преди всичко големи фенове.
Големите текстове са непосилни за стилов анализ, никой няма толкова време или желание да раздроби изречение по изречение такъв текст. Критическите теории в болшинството си боравят със сблъсъка на идеологиите, тоест те пак гледат текста като цяло. Същото важи и за един читател – нима може да обърне внимание на всеки стилов похват в продължение на стотици страници. Никой не притежава такова активно внимание, колкото и да е суперактивен като читател. А и всъщност не на него се разчита. В един момент тези похвати стават скрити, дали защото не са толкова явни, или защото читателят свиква с тях, но те започват да действат подчинено на сюжета или идеята, това, което всеки читател всъщност следи активно, както каза Вивиан. Тоест те действат несъзнателно, също както колоритът на една картина може да ти въздейства, без да знаеш точно как са положени мазките или съчетани цветовете. Другото, което се забравя, е и че авторът твърде често несъзнателно ползва тези похвати, той се води от усещането си за текста, а не от познанията си.
Бтв, разбирам, че спорът се върти около слабата литература, която по една или друга причина е популярна. Проблемът е, че дори да сме ужасно активни читатели, това няма да ни попречи да се кефим и на боклучави книги. Аз също мога да изредя доста такива книги, както и причините защо. Тъпите книги могат да имат интересни идеи, макар и поднесени кофти. Тъпата книга може да казва доста по-интересни неща за обществото и културата, която са я родили, отколкото шедьоври на сериозната литература. Тъпата книга е и тази, благодарение на която можем да оценим добрата истински. Въобще важно е да се чете, а как и какво не толкова, в крайна сметка с времето и опита нещата се наместват.
Трип, това, което и аз се опитвам да кажа е, че не е важно доколко съзнателно сме разбрали текста, а доколко сме го почувствали. Да, анализът раздробява текста, той може да каже как отделните елементи действат, но не може да обясни текста като цяло. В тоя смисъл мнение от сорта на „книгата много ме кефи” може да е по-меродавно, защото поне е плод на синтеза на тези елементи. Както и да анализираме едно изкуство, колкото и стилово съвършено да е то, колкото и големи идеи да има, колкото и теоретично да сме подготвени да го обсъждаме, ако то не ни импонира на едно съвсем основно ниво, няма как да го оценим напълно. Мисля, че големите изследователи на дадено произведение или автор са преди всичко големи фенове.
Големите текстове са непосилни за стилов анализ, никой няма толкова време или желание да раздроби изречение по изречение такъв текст. Критическите теории в болшинството си боравят със сблъсъка на идеологиите, тоест те пак гледат текста като цяло. Същото важи и за един читател – нима може да обърне внимание на всеки стилов похват в продължение на стотици страници. Никой не притежава такова активно внимание, колкото и да е суперактивен като читател. А и всъщност не на него се разчита. В един момент тези похвати стават скрити, дали защото не са толкова явни, или защото читателят свиква с тях, но те започват да действат подчинено на сюжета или идеята, това, което всеки читател всъщност следи активно, както каза Вивиан. Тоест те действат несъзнателно, също както колоритът на една картина може да ти въздейства, без да знаеш точно как са положени мазките или съчетани цветовете. Другото, което се забравя, е и че авторът твърде често несъзнателно ползва тези похвати, той се води от усещането си за текста, а не от познанията си.
Бтв, разбирам, че спорът се върти около слабата литература, която по една или друга причина е популярна. Проблемът е, че дори да сме ужасно активни читатели, това няма да ни попречи да се кефим и на боклучави книги. Аз също мога да изредя доста такива книги, както и причините защо. Тъпите книги могат да имат интересни идеи, макар и поднесени кофти. Тъпата книга може да казва доста по-интересни неща за обществото и културата, която са я родили, отколкото шедьоври на сериозната литература. Тъпата книга е и тази, благодарение на която можем да оценим добрата истински. Въобще важно е да се чете, а как и какво не толкова, в крайна сметка с времето и опита нещата се наместват.