Катрин Бигалоу преди "The Hurt Locker" (който така и не гледах, бтв) правеше деветдесетарски екшъни и трилъри - примерно "Point Break", който си е тоталният мъжкарски филм от едно време. А и Локърът е писан от мъж. Не че режисьорът няма огромно влияние върху начина, по който ще се разкаже историята, обаче нека и това се вземе предвид.
Social Justice in Speculative Fiction
- tigermaster
- Elder God
- Posts: 6471
- Joined: Wed Jun 14, 2006 11:39 am
Re: Social Justice in Speculative Fiction
Света аз цял обходих
и изправен гордо пак стоя.
Срещнах милиони хора
и на всичките им взех ума.
Блог
The Painting
Случаят с изтрития спомен
РЕВЮ: „The Lord of the Rings: The Rings of Power”
и изправен гордо пак стоя.
Срещнах милиони хора
и на всичките им взех ума.
Блог
The Painting
Случаят с изтрития спомен
РЕВЮ: „The Lord of the Rings: The Rings of Power”
Re: Social Justice in Speculative Fiction
Факт. Но то жените доскоро въобще не им се даваше да работят с по-сериозна творческа свобода, та не ме изненадва какво е правила преди.tigermaster wrote: ↑Mon Nov 18, 2019 8:37 pmКатрин Бигалоу преди "The Hurt Locker" (който така и не гледах, бтв) правеше деветдесетарски екшъни и трилъри - примерно "Point Break", който си е тоталният мъжкарски филм от едно време. А и Локърът е писан от мъж. Не че режисьорът няма огромно влияние върху начина, по който ще се разкаже историята, обаче нека и това се вземе предвид.
And you can't dance with a devil on your back...
Re: Social Justice in Speculative Fiction
Говорим основно за холивудско масово производство, където продуцентите се бъркат навсякъде, режисьорът трябва да се съобразява с прищевките на звездните актьори, всичко минава през test screenings, а сценаристите са последната дупка на кавала. Къде при тях виждате достатъчно забележим индивидуален почерк, че да познавате пола на режисьора, а дори и на сценариста, не ми е много ясно...
The Hurt Locker си е съвсем стандартен арт военен филм, в който фокусът не е на екшъна, BTW, има бол такива правени от режисьори мъже
The Hurt Locker си е съвсем стандартен арт военен филм, в който фокусът не е на екшъна, BTW, има бол такива правени от режисьори мъже
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!
- Dr. Horrible
- Forsaken
- Posts: 2932
- Joined: Wed Jul 22, 2009 8:53 am
Re: Social Justice in Speculative Fiction
Така и не получих някакъв смислен отговор на въпроса си
От "Сериозно ли питаш?" през "Ми то е страшно сложно за обяснение, готов ли си за такава дискусия, а?" и "Няма винаги фрапантни различия" до "Не знам как да го обясня, за мен е очевидно".
Ама това "очевидно" в социалната психология се нарича феноменът "Знаех си" (I knew it) - при който даден отговор изглежда много очевиден, когато вече го знаем, но изобщо не е такъв, когато не го знаем. Ако на лекари им се покаже списък със симптомите и причината за смъртта на даден пациент, те казват "Аааа, то се вижда какво му е било, много е ясно!", ама ако им се покаже само списък със симптомите изобщо не познават какво вкрайна сметка е заболяването. Така е и с филмите. Хиляда неща може да се измислите защо история, за която знаете, че е писана от жени, действително има индикатори на такава. Но това означава грозни полови стереотипи. Нали знаете, че има всякакви жени, с всякакви убеждения, ценности и подходи? Извън света на киното - Ким Дейвис, Сара Пейлин и Тереза Мей са жени точно колкото Александраия Окасио-Кортес и Елизабет Уорън. Можем ли да кажем, че веднага си личи дали даден закон/политика се прокарва от жена или мъж? Не. И за филмите е така.
Най-различни филми за женското приятелство - от великолепни класики като "Телма и Луиз" и "Girl, Intеrrupted" до супер тъпни като "Сестри на макс" са режисирани от мъже. Сериали, които поставят в центъра жената и отношенията, като "Отчаяни съпруги", "Big Little Lies" и Once Upon a Time са писани от мъже. Бъфи е създадена от мъж, а Хари Потър от жена. И в "Хари Потър" точно женското приятелство е някакво камео, не си спомням Хърмаяни една приятелка да е имала, освен сестрата на Рон, в цялата поредица сигурно има пет сцени на кръст, където жена говори с жена. Ан Ноусенти - една от малкото жени в комиксите, пише страхотен рън за Деърдевил, а в последствие - отвратителна боза за Кетуомън. Във филма "Wonder woman" амазонките бяха отсвирени на 30-тата минута и забравени напълно, цял филм тя се мотаеше само с мъже и говореше с мъже, Ета Кенди беше малко повече от камео, а други интересни женски образи от комиксите като Джулия и Ванеса Капателис бяха тотално изтрити. Същата година излезе Guardians of the Galaxy 2, където главната история уж е за конфликта между един мъж и баща му, пък Джеймс Гън пак успя да разкаже страхотна история за женското приятелство и сестринство и да изгради по-добри отношения между женски героини отколкото имаме в "Уондър уомън". Punisher: War zone като е режисиран от жена, голям праз, пак си е боклук.
Да се каже "на жените им е присъщо да правят филми за отношенията" Е сексистко.
Изобщо откъде ви идват тея идеи?
От "Сериозно ли питаш?" през "Ми то е страшно сложно за обяснение, готов ли си за такава дискусия, а?" и "Няма винаги фрапантни различия" до "Не знам как да го обясня, за мен е очевидно".
Ама това "очевидно" в социалната психология се нарича феноменът "Знаех си" (I knew it) - при който даден отговор изглежда много очевиден, когато вече го знаем, но изобщо не е такъв, когато не го знаем. Ако на лекари им се покаже списък със симптомите и причината за смъртта на даден пациент, те казват "Аааа, то се вижда какво му е било, много е ясно!", ама ако им се покаже само списък със симптомите изобщо не познават какво вкрайна сметка е заболяването. Така е и с филмите. Хиляда неща може да се измислите защо история, за която знаете, че е писана от жени, действително има индикатори на такава. Но това означава грозни полови стереотипи. Нали знаете, че има всякакви жени, с всякакви убеждения, ценности и подходи? Извън света на киното - Ким Дейвис, Сара Пейлин и Тереза Мей са жени точно колкото Александраия Окасио-Кортес и Елизабет Уорън. Можем ли да кажем, че веднага си личи дали даден закон/политика се прокарва от жена или мъж? Не. И за филмите е така.
Най-различни филми за женското приятелство - от великолепни класики като "Телма и Луиз" и "Girl, Intеrrupted" до супер тъпни като "Сестри на макс" са режисирани от мъже. Сериали, които поставят в центъра жената и отношенията, като "Отчаяни съпруги", "Big Little Lies" и Once Upon a Time са писани от мъже. Бъфи е създадена от мъж, а Хари Потър от жена. И в "Хари Потър" точно женското приятелство е някакво камео, не си спомням Хърмаяни една приятелка да е имала, освен сестрата на Рон, в цялата поредица сигурно има пет сцени на кръст, където жена говори с жена. Ан Ноусенти - една от малкото жени в комиксите, пише страхотен рън за Деърдевил, а в последствие - отвратителна боза за Кетуомън. Във филма "Wonder woman" амазонките бяха отсвирени на 30-тата минута и забравени напълно, цял филм тя се мотаеше само с мъже и говореше с мъже, Ета Кенди беше малко повече от камео, а други интересни женски образи от комиксите като Джулия и Ванеса Капателис бяха тотално изтрити. Същата година излезе Guardians of the Galaxy 2, където главната история уж е за конфликта между един мъж и баща му, пък Джеймс Гън пак успя да разкаже страхотна история за женското приятелство и сестринство и да изгради по-добри отношения между женски героини отколкото имаме в "Уондър уомън". Punisher: War zone като е режисиран от жена, голям праз, пак си е боклук.
Да се каже "на жените им е присъщо да правят филми за отношенията" Е сексистко.
Изобщо откъде ви идват тея идеи?
But goddamn,
you got me in love again
you got me in love again
- Moridin
- Global Moderator
- Posts: 19287
- Joined: Fri Dec 19, 2003 10:21 pm
- Location: On the other side
- Contact:
Re: Social Justice in Speculative Fiction
Както обикновено 100000000% в окото на бика.
Нямам търпение за хлъзгавата смяна на темата и хващане за някоя конкретна фраза от страна @Litz или за динайълизма на @Roland, който ще иска да ни разясни институционалния сексизъм по света, докато набутва в калъпи женското и мъжкото творчество по подразбиране
(п.п. генерализациите понякога са оправдани въпреки изключенията, да. случаят очевидно не е такъв и дори съвсем повърхностно търсене вади всякакви примери във всякакви посоки (особено смешно беше да се вади агресията след като бях цитирал психаря), което би трябвало да е моментална червена лампичка, че нищо не е "супер очевидно, пичове")
This is it. Ground zero.
Re: Social Justice in Speculative Fiction
Meow. Днеска сме нещо много агресивни. Интересно.Moridin wrote: ↑Mon Nov 18, 2019 10:32 pm
Както обикновено 100000000% в окото на бика.
Нямам търпение за хлъзгавата смяна на темата и хващане за някоя конкретна фраза от страна @Litz или за динайълизма на @Roland, който ще иска да ни разясни институционалния сексизъм по света, докато набутва в калъпи женското и мъжкото творчество по подразбиране
(п.п. генерализациите понякога са оправдани въпреки изключенията, да. случаят очевидно не е такъв и дори съвсем повърхностно търсене вади всякакви примери във всякакви посоки (особено смешно беше да се вади агресията след като бях цитирал психаря), което би трябвало да е моментална червена лампичка, че нищо не е "супер очевидно, пичове")
Между мъжете и жените няма никаква разлика, никога не е имало, и всичко, което правят, е абсолютно еднакво. Разбрахме се.
And you can't dance with a devil on your back...
- Moridin
- Global Moderator
- Posts: 19287
- Joined: Fri Dec 19, 2003 10:21 pm
- Location: On the other side
- Contact:
Re: Social Justice in Speculative Fiction
Ye goode olde false dilemma?
п.п. не сме агресивни бе, прокрастинейтвам с тоя форум, have to stop. но мъдър ход да отговориш на мен, вместо на Марто
п.п. не сме агресивни бе, прокрастинейтвам с тоя форум, have to stop. но мъдър ход да отговориш на мен, вместо на Марто
This is it. Ground zero.
Re: Social Justice in Speculative Fiction
Хм, ами в тоя ред на мисли не е ли възможно, чисто статистически, значително повече мъже да се интересуват от кариера в кино режисурата, отколкото жени? Просто подхвърлям идеята, щото е нереалистично да искаме някакви полови равенства в индустрии доминирани от мъже.
- Moridin
- Global Moderator
- Posts: 19287
- Joined: Fri Dec 19, 2003 10:21 pm
- Location: On the other side
- Contact:
Re: Social Justice in Speculative Fiction
@Amikae аргументът отдавна го има в научните среди - единият лагер казва, че може би, евентуално на жените по някакви генетично-хормонално-еволюционни причини някои науки и занимания не са им интересни и закономерно не привличат кандидати, че да говорим изобщо за стъклени тавани. Другият лагер казва, че "не им е интересно" е изцяло заучено поведение, което не зависи или много малко зависи от генетика, хормони и еволюция, а е просто институционализиран наратив, който се репликира, и е някаква важна задача да го счупим с цел разнообразие, използван потенциал, нови гласове и т.н.
В интерес на истината що се отнася до режисура и кино аз съм повече във втория лагер, което не отменя критиката ми към абсурдните тези, изказани по-нагоре.
В интерес на истината що се отнася до режисура и кино аз съм повече във втория лагер, което не отменя критиката ми към абсурдните тези, изказани по-нагоре.
This is it. Ground zero.
Re: Social Justice in Speculative Fiction
Никой не казва, че "Между мъжете и жените няма никаква разлика", казваме, че разликата не е достатъчно голяма, за да е толкова явна на голям екран, особено при положение, че всеки по-популярен филм хич даже не е визия само на един-единствен човек. Ако аргументът е "На жените им дават да правят предимно еди-какви си" филми, вече повече бих бил склонен да се съгласил. Но неща от рода на "при филмите правени от мъже, все един мъж има богат кръг от приятели/близки и на тия им е посветено много време" са толкова произволни обобщения, че няма накъде повече, особено при популярността на героите, които са темерути без почти никакви близки и приятели.
Ridcully: "A few twenty-mile runs and the Dean'd be a different man."
Bursar: "Well, yes. He'd be dead."
Ridcully: "He'd be healthy."
Bursar: "Yes, but still dead."
Bursar: "Well, yes. He'd be dead."
Ridcully: "He'd be healthy."
Bursar: "Yes, but still dead."
Re: Social Justice in Speculative Fiction
Отговарям на теб защото ти започна спора in EXTREMELY obvious bad faith. С Марто имаме огромни разминавания в светоглед, в това как възприемаме изкуството като цяло и в позициите си за social justicе. Нямам никакъв стимул да се заяждам с него, знаейки, че говорим на различни езици.
And you can't dance with a devil on your back...
- Moridin
- Global Moderator
- Posts: 19287
- Joined: Fri Dec 19, 2003 10:21 pm
- Location: On the other side
- Contact:
Re: Social Justice in Speculative Fiction
Между другото малко по-сериозно:
п.п. горното бтв не е нито твоя, нито нейна специално черта, всички сме виновни, и аз почвам да си нагласям целия свят по схемата като стане дума за съдебна реформа и иновации...
тук е разковничето на целия проблем, оголено като поредна илюстрация на интернализирани "племенни" послания, и при теб, и при Литц. наистина е смущаващо очевидно това, което казваш. лошото е, че го комбинираш с твърдение, което в никакъв случай не е факт, откъдето цялото ти заключение се инвалидира. "жените в тези среди нямат друг избор, освен да виждат света по МНОГО различен начин от колегите си мъже" е безобразна генерализация, която колапсва хиляди различни преживявания на "тези среди" от хиляди различни характери и зорлем ги обезвластява, провиждайки задължително институционализираната машинария от познатия наратив. Това осакатява възможностите за реален и продуктивен анализ на подобна институционализирана маширания, защото вижда някакви двуизмерни проекции на евентуалната истина и следователно не позволява формирането на работещи действия за адресирането ѝ. Нито си бил с тия жени дето нямат избор, нито си им замерил МНОГО различния начин на виждане на света, нито - както видяхме- правилно можеш да отсееш проявите на този евентуално различен начин на виждане и да предвидиш нещо смислено по този модел. Просто виждаш важност в това да реитерираш наратива. Няма нужда - всички тук го знаят. Проблематиката заслужава по-сериозен анализ просто, ако искаме да идем някъде повече от поляризирани чаршафи по социалки, туитове и форуми.Не знам, за мен е някакво такова смущаващо очевидно, че изкуството, което твориш, почива на начина, по който виждаш света, а жените в тези среди нямат друг избор, освен да виждат света по МНОГО различен начин от колегите си мъже.
п.п. горното бтв не е нито твоя, нито нейна специално черта, всички сме виновни, и аз почвам да си нагласям целия свят по схемата като стане дума за съдебна реформа и иновации...
This is it. Ground zero.
- Dr. Horrible
- Forsaken
- Posts: 2932
- Joined: Wed Jul 22, 2009 8:53 am
Re: Social Justice in Speculative Fiction
Това за изкуството ми стана интересно, чисто любопитно, извън настоящето обсъждане, без да искам да се заяждам - какви според теб са разликите? Как виждаш изкуството ти и как го виждам аз? Какво е то за теб, и какво смяташ, че е за мен? Наистина не питам с лошо чувство - обичам разговорите за природата на изкуството.
Иначе, по настоящата беседа, напълно подкрепям последните постове на Жоро и Мат.
But goddamn,
you got me in love again
you got me in love again
Re: Social Justice in Speculative Fiction
Е ся, то е ясно че не само пола на режисьора е важен , ами и че много други хора също са важни. Но да се спрем на Американски Психар. Да там режисьорите и сценаристите са жени, но първоизточника е писан от мъж. За съжаление няма как да знаем какво би било ако американски психар би го режиьирал мъж, но сигурно не би изглеждало така. Но там режисьорката, която е и сценаристка успява да укроти еджолординеса на BEE. Жена е режисирала Тит Андроник с Антъни Хопкинс, и? И там има насилие. Но това не ми пречеше аз още като бях на 17 и го гледах тоя филм да знам, че е правен от жена. Ся не знам как точно трябва да се мерят тия неща. Ако сложим две адаптации на Тит Андроник, едната правена от мъж, другата от жена, сигурно ще заключим че са различни, щото различни хора са ги адаптирали. Ще ни трябват минимум сто адаптация от жени и сто от мъже, да видим има ли някакви допирни точки, но вярвам никой не е толкова изтрещял да гледа 200 адаптации на Тит Андроник.
Не знам до какво е, честно. При романтичните комедии примерно тва е супер очевидно (освен при Хедърс, ама братята Уотърс са гении в това отношение и за всичко си има изключение).
Идеята е, че донякъде (не изцяло), възприятията ни за света и жизненият ни опит се определят от пола, сексуалността и расата ни, защото са социално обусловени, което значи че бихме писали по-различни истории или поне бихме шифтнали фокуса върху нещо друго, което някой друг не би намерил за важно.
Не знам до какво е, честно. При романтичните комедии примерно тва е супер очевидно (освен при Хедърс, ама братята Уотърс са гении в това отношение и за всичко си има изключение).
Идеята е, че донякъде (не изцяло), възприятията ни за света и жизненият ни опит се определят от пола, сексуалността и расата ни, защото са социално обусловени, което значи че бихме писали по-различни истории или поне бихме шифтнали фокуса върху нещо друго, което някой друг не би намерил за важно.
Re: Social Justice in Speculative Fiction
Ми аз лично не го виждам като ограничаващо. Няма преживяване, което да е универсално, няма ситуация, която да е еднаква за всички, но има тенденции, които еле па в неравна среда като Холивуд не са никак трудни за идентификация, и които влияят по все пак доста сходен начин на много хора. Пет дена в седмицата слушам няколко различни канали на хора в тоя бизнес, които говорят за бизнеса и как той влияе на работещите в него. Ясно, че това не е някакъв универсален източник на информация, но е НЯКАКЪВ източник на информация, а не празно философстване.Moridin wrote: ↑Mon Nov 18, 2019 11:10 pmМежду другото малко по-сериозно:
тук е разковничето на целия проблем, оголено като поредна илюстрация на интернализирани "племенни" послания, и при теб, и при Литц. наистина е смущаващо очевидно това, което казваш. лошото е, че го комбинираш с твърдение, което в никакъв случай не е факт, откъдето цялото ти заключение се инвалидира. "жените в тези среди нямат друг избор, освен да виждат света по МНОГО различен начин от колегите си мъже" е безобразна генерализация, която колапсва хиляди различни преживявания на "тези среди" от хиляди различни характери и зорлем ги обезвластява, провиждайки задължително институционализираната машинария от познатия наратив. Това осакатява възможностите за реален и продуктивен анализ на подобна институционализирана маширания, защото вижда някакви двуизмерни проекции на евентуалната истина и следователно не позволява формирането на работещи действия за адресирането ѝ. Нито си бил с тия жени дето нямат избор, нито си им замерил МНОГО различния начин на виждане на света, нито - както видяхме- правилно можеш да отсееш проявите на този евентуално различен начин на виждане и да предвидиш нещо смислено по този модел. Просто виждаш важност в това да реитерираш наратива. Няма нужда - всички тук го знаят. Проблематиката заслужава по-сериозен анализ просто, ако искаме да идем някъде повече от поляризирани чаршафи по социалки, туитове и форуми.Не знам, за мен е някакво такова смущаващо очевидно, че изкуството, което твориш, почива на начина, по който виждаш света, а жените в тези среди нямат друг избор, освен да виждат света по МНОГО различен начин от колегите си мъже.
п.п. горното бтв не е нито твоя, нито нейна специално черта, всички сме виновни, и аз почвам да си нагласям целия свят по схемата като стане дума за съдебна реформа и иновации...
And you can't dance with a devil on your back...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests