passer-by wrote:Не, не я следвам.
И за мен има добри и лоши книги. Или силни и слаби.
Просто преценката ми кои са добри и кои са лоши е МОЯ. Тоест СУБЕКТИВНА. И през ум не би ми минало да я издигам като "обективна" истина.
Съжалявам, но аз не виждам разлика. Щом смяташ, че това са чисто субективни възприятия и само в тях са разликите в качеството, значи смяташ, че ОБЕКТИВНО разлика няма.
passer-by wrote:Ти преценяваш книгите, които четеш от гледна точка на твоя натрупан опит във всякакви области. На твоята ценностна система. На твоя мироглед. Това, което ти дава Оскар Уайлд, на друг ще му го даде Паулу Коелю, макар че за теб и мен субективно това звучи абсурдно. Защото ние сме на друг етап. Или друго ниво.
Разликата е, че това, което ми го дава евентуално Уайлд, аз ще мога да го обясня, при това с конкретика. Пичът с Паулу Коелю няма да може да ми обясни какво му дава въпросният, а дори и да може, ще използва разни тотално общи понятия като "усещане", "спектър от емоции" и други точно нищо незначещи приказки. Респективно логично е да се смята, че аз съм извлякъл повече от Уайлд и съм стигнал до по-голяма (или най-малкото по-осмислена) дълбочина при него, отколкото въпросният с Коелю. Нима искаш да ми кажеш, че това не ми дава право да смятам, че разбирам общо повече от литература и мнението ми е по-правилно на определени нива, чисто обективно?
passer-by wrote:Има значение кой чете дадената книга и на какъв етап от живота си. Оттам и подписът ми. За един човек в даден етап "Спасителят" ще е по-слаба от "Вероника", защото втората ще го е докоснала повече от първата в момента на прочита им. Него. На тоя етап.
Да се върнем на момента с разликата между "харесва ми/докосва ме/трогва ме" и "добра е". Тони също го написа в горния си пост - реална представа за качествата на едно произведение имаш, когато се абстрахираш от емоционалното си възприятие - било то позитивно или негаивно - поне в някаква степен. Ти ми говориш за докосване. Аз ти говоря за литературно качество.
passer-by wrote:В една филмова тема казах нещо подобно на Вивиан - тя има по-широка кино-култура от повечето от нас и съответно по-широка база на сравнение при преценки на филми и филмови похвати. Обаче това, че тя е преценила даден филм като слаб не би ми пречило аз да го възприема като добър.
Сигурен ли си? Чисто хипотетично, ако тя ти покаже точно в какво този филм е слаб, ако ти ВИДИШ дефектите, които дотогава не си виждал, ако ти се демонстрират всички примери защо този или онзи елемент от филма не работи, т.е. ако ти се налее информацията, на чиято база Тони евентуално смята филма за по-слаб, наистина ли това няма да ти промени мнението? Може би не усещането, но мнението? На мен ми се е случвало безброй пъти.
passer-by wrote:Пример - "Уочмен", който може да не ми е връх, но ми хареса. А тя го разкости на съставни части и обясни кое откъде било взето и колко слабо било приложено. (Торн впрочем много добре каза нещо по този повод в частта си за аналитичния подход при четенето). Затова и ще е абсурдно да се заяви, че "Уочмен" като филм е "Обективно Добър" или "Обективно Лош".
Уочмен като филм е обективно СРЕДЕН. Точно затова е лесно да има различни мнения за него. Той има явни сериозни дефекти и явни положителни страни. В зависимост от това кое ти направи по-силно впечатление, ще клониш по-скоро към харесване или по-скоро към нехаресване. Но за да стигнеш до пълен екстаз или пълно отрицание, трябва или умишлено да си затвориш очите/тотално отхвърлиш всичките му ЯВНИ дефекти, или да отхвърлиш пък явните му качества. И в двата случая би било проява или на липса на сетива, или на неискреност към самия себе си.
passer-by wrote:Beauty is in the eye of the beholder.

А Добър/Лош или Силен/Слаб в областта на литературата и въобще изкуството са СУБЕКТИВНИ категории.
Ей с това н съм съгласен. Това са обективни категории, просто с фасетъчна обективност. Субективно е ОТНОШЕНИЕТО към тези категории, не самите те.
Пример:
Юбик на Филип Дик. Това е една книга с
ОБЕКТИВНО средняшки стил,
ОБЕКТИВНО разнообразни идеи, О
БЕКТИВНО много на брой,
ОБЕКТИВНО непротиворечащи си и непречещи си в романа.
Историята й е ОБЕКТИВНО заплетена,
мистерията е ОБЕКТИВНО неразгадаема почти до финала.
Въпросният финал ОБЕКТИВНО е директно обяснен, но накрая завършва с ОБЕКТИВНО хвърляне в дивото с цел объркване на читателя.
В червено са отбелязани елементите, които са или биха могли да се третират като недостатък. В зелено са онези, които по-скоро не могат или поне би било изключение за някой да ги сметне за недостатък. Каква е целта на книгата? Целта на книгата ОБЕКТИВНО не е стилова. Целта на книгата ОБЕКТИВНО е сюжетно-идейна. Просто защото цялото творчество на Дик ОБЕКТИВНО е подчинено на идейността. Първата червенилка е чисто стилова, очевидно. Втората, при сюжетно-идейна цел, не е минус. Третата е по-скоро минус. Четвъртата е 50/50 според СУБЕКТИВНИТЕ възприятия. Всичко зелено е подчинено на сюжетно-идейната рамка.
Съответно, чисто математически ако погледнем през призмата на целите, които си поставя романът, имаме 1 премахнат минус (тъй като не е важен за целите на книгата), 5 плюса, 1 минус и 1 не-може-да-прецени. Плюс, че повечето СУБЕКТИВНИ възприятия на
Юбик са дълбоко положителни. Не е ли логично тогава да сметнем, че това е една ОБЕКТИВНО добра (за целите, които си поставя) книга? И да позволим на всеки СУБЕКТИВНО да я хареса или да не я хареса? Аз смятам, че това е интелигентната позиция.