The Happening & The Best of Shyamalan

Филми, бре, филми... Джена Джеймсън, Трейси Лордс – we have them all!

Кой ви е любимият филм на Шаямалан?

The Sixth Sense
30
52%
Unbreakable
4
7%
Signs
2
3%
The Village
7
12%
Lady in the Water
0
No votes
The Happening
0
No votes
Кефя му се на общо основание
4
7%
Тая надувка нямам търпение да се срине окончателно
5
9%
Нямам мнение, щото ми липсва филмова култура
6
10%
 
Total votes: 58

Silver
Jaghut Tyrant
Posts: 1765
Joined: Fri Jul 18, 2008 2:17 am
Contact:

Post by Silver » Wed Aug 26, 2009 1:37 pm

Roland wrote:
Silver wrote:Личното ти мнение по повод Зоуи Дешанел и Марк Уолбърг е несъществено. Дори да бяха ужасa, който описваш, ето че имаме пример как този тип ужас може да се впрегне в нещо креативно и да функционира.
Освен дето не са. И не функционира.
Ролик, функцията ти в този топик да ми тропаш с краче ли е? Не мислиш ли, че можем да минем и без това? Ок, разбрах, че не си разбрал защо функционира, безсилен съм да го обясня по по-прост начин. My bad, сега ни остави с Виви да си поприказваме. :)

Вивиан,
Бюджетът го споменах, защото подобни експерименти, които ти визираш обикновено са най-евтиният жанр в киното, но изглежда според теб Найт е мегаломан, който изпитва нуждата да влага колкото му се даде и тъй като е човек на скъпи вкусове, поддава се на желанията си да иска много.
Бюджетът на The Happening е такъв, защото Шиамалан е скъп режисьор и сценарист и защото работи винаги с първокласен екип. Ако имаш претенции по отношение на формата - предложи ги. Аз нямам - нито към Так Фуджимото, нито към Джеймс Нютън Хауърд, например.
Фактологическите грешки, които имам предвид са свързани с начина, по който пътуването с влак в района около Филаделфия работи във филма. Имайки предвид, че неточностите са потресаващи, поне за човек, който малко е пътувал там с влаковете им, аз съм изненадана. Особено ако приемем факта, че М. Найт влага толкова много размисли върху детайлите и съдържанието на филмите си. Нима ако беше планирал тъй внимателно Явлението като добре конструирано произведение, щеше да се запусне дотам, че да съществуват неточности в местоположенията на местност, където е прекарал детството си?
Прочети отново отговора ми в т. 2. Ще го кажа накратко - Явлението не е документален филм и ако седна да се захващам за подобни нелепости когато ми падне, филм върху филма няма да остане.

Какво ще кажеш да се концентрираме върху сериозните неща, които имат значение, за да не си губим времето?

Нататък:

Наскоро (разбирай преди по-малко от месец) започнах The Buried Secret... и още не съм го догледал. Знам отдавна за него, но намирам, че е проява на глупост от страна Шиамалан да пада толкова ниско. С това искам да кажа, че мнението ми за Явлението по никакъв начин не е подчинено на това mockumentary.

Благодаря за напомнянето на историята около Жената от водата - знам я в детайли, рабира се. Единственото за което мога да гадая е доколко решението на Джейкъбсън е било продиктувано от проблемите около Селото (при все, че е очевиден комерсиален успех) и доколко от детайлите в сценария на Жената от водата (убийството на кинокритика, самопровъзгласяването за месия и т.н.). Склонен съм да заложа на последното - просто не е искала да рискува с толкова очевиден ташак.
Не защото съдържанието на въпросната книга беше кой знае колко шокиращо, а защото режисьор, мъж на съответната възраст, глава на семейство, всъщност се беше нацупил като малко дете на чичковците, които не му бяха дали пари. Бих разбрала ако подобно нещо се случи с актьор, все пак те са емоционални и обичат да предраматизират, но подобни навици са винаги вредни за един режисьор. После взех да връщам назад предходни негови реакции, свързани с цялата му филмография и на мен ми стана ясно, че колко и як режисьор да е, наистина е човек с крехко, уязвимо его, който предимно се стреми да бъде харесван, което вече го прави поставя в рамка, различна от тази, която му приписваш, според мен.
Изумен съм как точно формулира причините, поради които поставям Шиамалан точно в рамката, в която го поставям - на страхотен режисьор и сценарист със собствен почерк, но с ужасяващо его, реакционистки настроен и способен да подчини 2 свои филма, правени в продължание на 4 години на това, че хората масово са наплюли най-хубавия и най-дълбокия му филм до момента (Селото).
Това, което се пробвам да демонстрирам по-горе е, че си дадох сметка, че Найт е човек, който не е вътрешно ужасно самоуверен и изключително често слуша какво се иска от него като механично го прилага във всеки следващ филм.
Никак не мога да се съглася с това. Шиамалан е ужасно самоуверен и никога не слуша какво му се приказва - той само прави така, че за околните да изглежда, че се вслушва в тях, но иначе си прави каквото иска. Пример: след 6-то чувство и Неуязвимият го спукаха с тоя туист ендинг трейдмарк и кво направи той? Филм без туист ендинг? Не - филм, в който Хоакин Финикс с бейзболна бухалка чупи чаши вода, оставени от малката на ключови места преди това. Не ми казвай, че не виждаш иронията в това. :) Втори пример: когато Нина Джейкъбсън го нагъна, че не може да пусне сценарий съдържащ подобна наглост (мисля, че думите на Шиамалан във филма - "И какво, ще бъда убит заради думите си", са всъщност нейните думи, които тя му е казала), той какво направи? Преработи ли го? Не - отиде при Уорнър. Трети пример: а, чакай, ти сама го даде - той не промени нито дума, нито сцена в Селото. Четвърти пример: масово критиците искат от Шиамалан да започне САМО да режисира и да спре да пише филмите си. Той слуша ли ги? Не само че не ги слуша, ами има два проекта ("Хрониките на Найт"), в които той е основната креативна сценарна сила, а проектите ще бъдат режисирани от други. Пети пример: The Last Airbender. Тук не забравяй, че той му е сценарист. И после: той се захвана с този филм освен като желание да угоди на щерката си (поне така казва в интервютата си), но отново като реакция на външния натиск: след Жената и Явлението хората предричаха края на кариерата му. Вместо край на кариера обаче имаме 250 милионна продукция за Парамаунт. Ха. Ха.

Последен пример (отделен, защото е свързан с Явлението точно): След Жената от водата куцо и сакато ревна защо продължава да се появява като актьор във филмите си. Какво направи той? Спря ли да се появява? Не. Ограничи ролята си до тази на Джоуи, който непрекъснато е игнориран от главната героиня на филма и е държан на разстояние от нея. Точно както на повърхността Явлението изглежда като филм, в който режисьорът-сценарист е държан на разстояние от него (т.е. не функционира нормално). Ето това е поредното парченце в пъзела. Повечето хора дори няма да усетят, че Шиамалан присъства като актьор във филма. Тези, които го познават обаче ще разберат защо присъства и то по такъв начин.
Имайки предвид тази вътрешна неувереност на Шаямалан, обаче, не съм способна да му припиша това, което ти търсиш и намираш. За мен никой нормален човек не би рискувал толкова много от кариерата и името си в общественото пространство (защото факт е, че Явлението излезе на екран в неособено розов период за него), за да получи удовлетворение, че се е изгаврил (особено ако иде реч за толкова суетен, самовлюбен и несигурен човек). Просто ако го приема, трябва да започна да си преобръщам представата за него и новата ми визия да вземе да граничи с представа за средностатистически лабилен психопат.
Мисля, че с горните неща успях да покажа, че не можем да говорим за вътрешна неувереност на Шиамалан. Напротив - намирам го за твърде самоуверен и това, което се събира в думата stubborn. И аз мисля, че никой нормален човек не би рискувал кариерата си и името си в общественото пространство, но също не мисля, че Шиамалан е нормален човек. Като изключим "средностатистически" (защото е смешно, айде сега...), да понякога реакциите му са на лабилен психопат. Много талантлив лабилен психопат. Ето как сама стигаш до изводите. :)
Освен заради личностните му характеристики, не мога да възприема Явлението като нещо различно от стандартен негов филм, защото то съдържа теми, с които той винаги се е занимавал.
Вивиан, знаеш ли защо харесвам Явлението? Точно поради тази причина - защото е провокативен, реакционистки и подчинен на егото му, и едновременно с това е типичен Шиамаланов филм, в който всичко хубаво и лошо от предишните му филми в най-добрия случай присъства, а в най-"лошия" - е изкривено до гротеска. Причината да харесвам Явлението е точно защото е последната част от неговата хексалогия (ако не броим Wide Awake за част от нея).
Аз лично мислено аплодирах избора на Хичкок филм в случая, защото ако има нещо, в което М. Найт да е безкомпромисно добър, то това е Хичкоковския подход, лошото е, че той продължава да смята, че Спилбърговата сантименталност е нещото, на което трябва да заложи и нещата придобиват кошмарни размери като е кръстосал двата похвата.
Колкото и да го спрягат за новия Спилбърг, не мога по никакъв начин да си обясня защо го правят (правеха, де). Няма нищо общо между сантименталността при Шиамалан и при Спилбърг. При Спилбърг я няма тази нюансираност, пестеливост, ироничност, поетичност каквато навсякъде присъства при Шиамалан (с изкл. на Шесто чувство - там очевидно е повлиян, макар и да е абсурдно да бъде обвиняван, че използва неправилно спилбъргови похвати). И ако трябва все пак да говоря за субективното си мнение - на мен във филмите му не са ми толкова интересни сцените, които предполагат хичкоковски подход, колкото сцените, в които безпрецедентно напипва емоционалността: сцената с количката на паркинга пред магазина от Шесто чувство; сцената, в която Брус Уилис носи Робин Райт по стълбите от Неуязвимия; сцената, в която Мел Гибсън спасява сина си след астматичния пристъп (и преди това, когато зачуквайки врати и прозорци говори на дъщеричката си какво е изпитал при раждането й); сцената с връщането на Айви с лекарствата, които може и да не спасят Лушъс, но пък тя ще продължи да живее живота си в лъжата на родителите си; кадърът, с който Жената от водата свършва; сцената от Явлението, в която Елиът е скапан психически и Джес отива и му прошепва нещо в ухото... Ето тези сцени не са спилбъргски, а шиамалански. При Спилбърг нещата винаги са много по-артикулирани и очевидни. Хичкоковите сцени при него винаги са били "необходимото зло", опаковката, с която да рекалмира филма си... Оттук идват и непрекъснатите необосновани очаквания към филмите му - от неразбирането на хората какво представляват. Шесто чувство спокойно можеше да не е за духове, а за кофти живи хора, които тормозят Хейли без майка му да знае (трикчето с Брус беше, за да се продаде филмът); Неуязвимият - сама го каза - просто няма как да е повече ориентиран към излекуването на едно изпочупено семейство, в което любовта обаче още съществува, макар и негласно. В Знаци спокойно можеше да няма извънземни, а вълци. Селото можеше да мине и без туиста си и пак да бъде толкова тъжна и сърцераздирателна история. Хората си мислят, че тези неща имат някакво кой знае колко голямо значение, защото те са тези, които присъстват в трейлърите, и отиват на кино не за да почувстват нещо истинско и оригинално поднесено, а за да бъдат уплашени или погнусени. Оттук идва и всичко - неадекватните очаквания.

По въпроса за това, че не можеш да отчетеш грам ирония или интертекстуалност - прочети отново абзаца ми за Явлението в по-горния ми дълъг пост (Posted: Fri Aug 08, 2008 1:44 pm).

В избора му на актьори няма да има нищо особено, ако Явлението е първия филм, който му гледаш. Ок, с Марки Марк са приятелчета, но това няма значение в случая - важен е начинът на игра. Ако се върнеш назад ще видиш, че някъде от Знаци във филмите му постоянно присъства този тип... и аз не знам как да го нарека... актьорска игра... Когато актьорите се държат като малоумни с определена цел. Виж примерно сцената със станиолените шапки от Знаци. Виж истериите около сестрата на Айви в Селото (и реакциите отново на Хоакин). Виж почти всяко актьорско изпълнение (освен това на Хауърд и Джамати... а всъщност - дори и техните на места) в Жената от водата. Градацията е очевидна. Мисля, че Шиамалан има много точни инструкции как актьорите му да се държат на сцената и крайният резултат не е толкова следствие от техните способности, колкото от тези негови инструкции. Изобщо не подлагай на съмнение, че и Зоуи и Уолбърг са направили сцените си ТОЧНО така, както Шиамалан е изисквал от тях да го направят. И начинът, по който играят е строго подчинен на идеята на филма - едно от нещата, които намирам за изключителни във филма. Поясних вече, че идеята на филма е да представи двама инфантилни възрастни, които се държат, мислят и чувстват като деца в началото на филма (спомни си първата сцена с Уолбърг, когато директорката влиза; спомни си първата сцена с Дешанел - когато гледа телефона си критично). Постепенно те израстват емоционално и на финала достигат до израз на истинските си чувства един към друг, което всъщност ги и спасява. Намирам "лошата" актьорска игра за адекватна: 1) защото е сценарно подплатена и 2) защото е очевидна еволюция на типичния начин, по който Шиамалан режисира актьорите си. Ето тези две неща не можеш да приложиш към Парис Хилтън. За мен истински лоша би била актьорската игра на Уолбърг, ако така играеше в Departed. Съответно, в Явлението играта му би била лоша, ако беше "добра" (като онази в Буги нощи), защото щеше да противоречи на замисъла на филма. Единственият критерий дали дадена актьорска игра е добра или лоша е дали тя е подходяща или не, в този смисъл "лоша" актьорска игра може да е добра, т.е. функционална. И като такава не трябва да бъде критикувана.
И не на последно място защо смятам, че точно М. Найт е способен да роди конспирацията срещу зрителите, която описваш – все пак говорим за човек, според чийто сценарий извънземен интелект, за който водата е смъртоносна решава, че ще завладее планета, която е 2/3 вода...
Защо смяташ или защо НЕ смяташ? Питам, защото аз не смятам Явлението за някаква конспирация. Смятам го за странен филм, който работи на много нива и от който можеш да извлечеш много неща при добро желание. Също го смятам за филм, по който можеш с лекота да се разхейтиш... при лошо желание.

Е, аз съм чел първия вариант на сценария и знам какво е махано и добавяно в него. Сред промените има много хинтове, които потвърждават тезта ми, че Шиамалан не слуша какво му се говори, както и че умишлено е направил филма си такъв. В първия драфт това е бил много по-типичен шиамалански филм и очевидно е писан БЕЗ идеята да е B-movie в крайна сметка. Историята първоначално е много по-сериозна - чете се повече като драма, а не като комедия/пародия, много по-глобална е и някак предполага друг стил - и технически (осветление, композиция, камера), и актьорски. Във финалния драфт, освен че са орязани част от взаимоотношенията между Алма и ЕЛиът (мисля, че нищо не е пострадало от това), орязани са и всички самоубийства, които могат да бъдат възприемани по сериозен начин (мога да дам примери, ако се интересуваш), т.е. оставени са само тези самоубийства, които са откровено ridiculous. Което освен всичко друго показва и еволюция в идейно отношение (отново виж предния ми пост, където говоря за рейтинга на филма). Също във финалния драфт последната сцена на филма е изменена - от съзерцателна - почти пасторални картини в които се вижда как навсякъде по света явлението спира, до такава (точно като извадена от B-movie), в която то започва в Града на любовта. :) И идеята във финалния филм е оставена да се развие много по-subtle (в първоначалния е директно изказана с думи), което намирам също за много сериозен плюс.

User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Post by Roland » Wed Aug 26, 2009 5:11 pm

Тъжното в случая е колко много приказки си в състояние да изсереш, за да защитиш очевидна делюзия. Не знам дали съзнаваш, че тоя тип изсмукани от пръстите връзки и интертекстуалности можеш да ги намериш абсолютно във всичко, ако си поставиш за цел да ги търсиш. Вероятно включително и филмите на Бол можем да изкараме огромно и могъщо изкуство, ако се захванем да ги чоплим по тоя начин.

Аз обаче бих се върнал към Бръснача на Окам. Доколкото другото вече е чиста психопатия и само те прави за смях...

Прочее, предвид твоята смешна гъгнивост в темата за True Blood, наистина ли смяташ, че можеш да ми правиш забележки за поведение тук? Я по-скромно плс :lol:
And you can't dance with a devil on your back...

User avatar
tigermaster
Elder God
Posts: 6594
Joined: Wed Jun 14, 2006 11:39 am

Post by tigermaster » Wed Aug 26, 2009 5:36 pm

Roland wrote:Тъжното в случая е колко много приказки си в състояние да изсереш, за да защитиш очевидна делюзия. Не знам дали съзнаваш, че тоя тип изсмукани от пръстите връзки и интертекстуалности можеш да ги намериш абсолютно във всичко, ако си поставиш за цел да ги търсиш. Вероятно включително и филмите на Бол можем да изкараме огромно и могъщо изкуство, ако се захванем да ги чоплим по тоя начин.

Аз обаче бих се върнал към Бръснача на Окам. Доколкото другото вече е чиста психопатия и само те прави за смях...

Прочее, предвид твоята смешна гъгнивост в темата за True Blood, наистина ли смяташ, че можеш да ми правиш забележки за поведение тук? Я по-скромно плс :lol:
+колкото решиш.
Бтв, без изобщо да имам намерение да чета всичко на Силвър, да спомена нещо. Има една доста приятна книга. Казва се "Богове, гробници, учени". Автор е Курт В. Марек, използвал псевдонима К. В. Керам. Четох я преди почти десет години, поради което в главата ми е останал предимно смътен спомен, но мисля, че си струва да се прочете. Та там се споменава за нещо, което авторът, ако помня правилно, наричаше "мистерията с числата". Става дума за схаващанията, че размерите на египетските пирамиди в сантиметри имали важно астрономическо значение или нещо подобно. Керам твърди, че това са абсолютни глупости и казва, че ако извършиш някаква проста аритметична операция размерите на стаята си, вероятно също ще получиш някакво астрономическо число. Мисля, че е ясно защо написах това, затова няма да обяснявам.

Само да кажа, че ако Шаямалан ми развали "Аватар", ще му счупя главата... ...или поне много ще ми се иска. А за момента натам отиват нещата, въпреки че тийзърът не изглеждаше толкова зле.
Last edited by tigermaster on Wed Aug 26, 2009 9:18 pm, edited 1 time in total.
Света аз цял обходих
и изправен гордо пак стоя.
Срещнах милиони хора
и на всичките им взех ума.

Блог
The Painting
Случаят с изтрития спомен
РЕВЮ: „The Lord of the Rings: The Rings of Power”

Silver
Jaghut Tyrant
Posts: 1765
Joined: Fri Jul 18, 2008 2:17 am
Contact:

Post by Silver » Wed Aug 26, 2009 5:47 pm

Ролик, толкова много приказки съм "изсрал" в отговор на любопитството на Вивиан. Ако това е психопатия, би ли си затворил форума и би ли спрял да пишеш 10х толкова всеки месец за разни други филми, които с много по-голямо основание не заслужават за тях да бъде писано? Колко пъти трябва още да повтарям, че твоята игнорантност, заблуденост и най-обикновен детски инат, в случая не са в ничия полза тук? Ако има нещо психопатично в цялата работа, то не е да се напише пост подобен на моя, а някой да го прочете и да "изсере" след това пост подобен на твоя, който ни най-малко не касае десетките неща, които конкретно казвам за филма и срещу които явно НИЩО друго не можеш да направиш. :lol:

Подобни връзки НЕ можеш да намериш във всичко, ако си поставиш за цел. Ето, примерно, аз мога да ти поставя за цел да ми докажеш тезата си, като намериш подобни връзки и интертекстуалност във филма House of the Dead на Уве Бол (нали за този Бол говорим тук?). Докато не направиш това, просто говориш празни приказки. Успех! :)

User avatar
Vivian
Forsaken
Posts: 2630
Joined: Thu Aug 07, 2008 3:25 pm
Location: Pandora

Post by Vivian » Wed Aug 26, 2009 9:38 pm

Разбира се, че нямам претенции нито към Фуджимото, нито към Нютън Хауърд, просто съм впечатлена, че подобен сорт хора са ползвани за целите на въпросната продукция.

Всъщност, Селото се брои за 'разочарование' от критици, публика и самото студио, което го е продуцирало. А че си е избило бюджета е факт, но просто след филм, който до такава степен е възприет на толкова нива като 'разочароващ', реакцията към следващ опит на същия режисьор неизменно се е отразявала на приходите, тъй че съвсем резонно е студиото да подходи внимателно. Някак си не възприемам идеята за Джейкъбсън да е била 'сплашена' от очевидния ташак...просто защото иде реч за жена с големи топки (и тук не визирам и сексуалните й предпочитания). Говорим за жена, която не се посвени да пусне зелена светлина на Вътрешен човек, Cradle Will Rock и говорейки си за ташаци...O Brother, Where Art Thou & Full Frontal...просто, намирам, че изреденото от теб не би я спряло да направи филма.

За мен поведението на Шаямалан не е автентично самочувствие, а защитно-компенсаторен механизъм, възможно е да греша, но е лично схващане, което съм си изградила и засега той не се е постарал да смени (не че има каквато и да е необходимост да го прави, ениуей :neutral: ).

Засичала съм самият Шаямалан да твърди, че е 'humbled' пред критици и публика и винаги ще работи за изисквания идващи отвън. Ще се постарая да открия точен цитат или самото интервю в youtube, ако успея. 2000 година на luncheon-a за Оскарите той каза, че за него един режисьор трябва да подчинява филма не само на собственото си виждане, а на компромисно такова, симбиоза между неговото и това на публиката (така обясни комбинацията между семеен филм/ хорър).

Не знам за теб дали Джоуи реално е роля, но...за мен не е и определено беше доста явно дръпване назад. Разбира се, ако виждаш ирония и пъзели, твое право е. На мен в случая не ми достига, за да стигна това ниво. :)

Проблемът на хората с Шаямалан и писането му на сценарии не е, че той трябва да спре да пише цялостно. Това, което те искат е колаборатор за идеите. Това, че той е изключително грамотен и кадърен сценарист е явно, да не забравяме все пак как е започнал кариерата си. ;)

Абе, копието на сценария на Явлението, за което говориш, да не би случайно да носи дата 7.01.2007 и заглавието The Green Effect? Защото това, което ми описваш го имаше в моето копие, а то дефинитивно не е първото.

Благодаря ти за изчерпателните обяснения. Отчасти успявам да видя какво къде търсиш и по какъв начин, но аз наистина не успявам да видя същите неща. Предполагам дължи се на твърде по-конформисткото ми мислене и някак си опитите ми да видя изброените неща в Явлението ужасно много ми напомнят на нещата, които Ръсел Кроу виждаше като зависимости в Красив ум докато бавно врътваше. Вероятно ми е по-комфортно да експериментирам с по-дълбоки интерпретации върху друг сорт режисьори, като вон Триър, примерно. :)
Абе да спориш с Вивиан за филми е като да ловиш пираня с патката си - нито много риба ще наловиш нито члена ти ще става за нещо след това .... --The Dragon

Напомнете ми да не споря с Вивиан. Лайк евър. -- Muad_Dib

User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Post by Roland » Wed Aug 26, 2009 11:00 pm

Silver wrote:Ролик, толкова много приказки съм "изсрал" в отговор на любопитството на Вивиан. Ако това е психопатия, би ли си затворил форума и би ли спрял да пишеш 10х толкова всеки месец за разни други филми, които с много по-голямо основание не заслужават за тях да бъде писано? Колко пъти трябва още да повтарям, че твоята игнорантност, заблуденост и най-обикновен детски инат, в случая не са в ничия полза тук? Ако има нещо психопатично в цялата работа, то не е да се напише пост подобен на моя, а някой да го прочете и да "изсере" след това пост подобен на твоя, който ни най-малко не касае десетките неща, които конкретно казвам за филма и срещу които явно НИЩО друго не можеш да направиш. :lol:

Подобни връзки НЕ можеш да намериш във всичко, ако си поставиш за цел. Ето, примерно, аз мога да ти поставя за цел да ми докажеш тезата си, като намериш подобни връзки и интертекстуалност във филма House of the Dead на Уве Бол (нали за този Бол говорим тук?). Докато не направиш това, просто говориш празни приказки. Успех! :)

Значи, в една вселена, където на мен ми пука за твоята оценка, може би бих ти поискал да ми дадеш за задание друг филм, който да съм гледал, и бих посветил нужните час-два, за да ти измисля символиката вътре. За съжаление в нашата на мен наистина ми е през центъра дали смяташ, че говоря празни приказки. Всякак е по-добре от префърцунени претенциозности, подправени с галактически количества училищен надменен сарказъм. Така по се харесвам, разбираш :)
And you can't dance with a devil on your back...

Silver
Jaghut Tyrant
Posts: 1765
Joined: Fri Jul 18, 2008 2:17 am
Contact:

Post by Silver » Thu Aug 27, 2009 1:15 pm

Ролик, нека перифразирам това, което казваш - "на мен изобщо ми е през оная какво за какво приказваш, но смятам отново да се намеся, за да изкажа единствено, че ми е през оная какво и за какво приказваш, в топик, който не е посветен на мен, а на някакъв филм; освен това не знам какво говоря, защото хем твърдя, че мога да доказвам интертекстуалност във ВСЕКИ филм, хем отказвам да го демонстрирам, когато бъда помолен да докажа твърдението си; освен това говоря убедено за Бол, но пък не съм запознат с творчеството му..." Инфантилно е точно толкова, колкото аватара ти предполага. :lol: Харесвай си се, де, няма проблем.

Вивиан,

Едно от нещата които веднага ме печелят по принцип е привидно несъвместим сериозен технически подход в несериозна продукция (това по повод Фуджимото и Джеймс Нютън Хауърд). За пример мога да ти дам нещо твърде екстремно - епичната оркестрова музика на Марк Шеймън в игралния Саутпарк. :)

По повод историята с Джейкъбсън, както казах мога само да гадая какви са истинските причини. Все пак, ако е така както ти казваш, тя би заявила нежеланието си да работи с Шиамалан още след Селото и той не би правил труда да си бута сценария в ръцете на недобронамерен вече към него човек. Доколкото съм запознат със събитията, конфликтът идва след като сценарият е прочетен от Джейкъбсън и (в момента не мога да се сетя от чия уста излезна това, но) причината е именно в това, че наглостта на Шиамалан и егото му в Жената от водата е безпрецедентна. Както и да е, това не са толкова важни неща, когато обсъждаме качествата на Явлението. Важни са фактите, а те са, че последните му два филма, колкото и шиамаланови да са, се въртят в много голяма степен и около наранените му чувства.

Колкото до интервютата - ама разбира се, че пред публиката ще каже това, което е удобно за ушите на публиката. Ти мислиш ли, че Спилбърг наистина харесва Трансформърс 2, след като го е нарекъл гениален пред Бей и той после одриска нета да се хвали с това (бих дал всичко, за да разбера истинското му мнение, бтв). Няма смисъл да търсиш цитати - в интервютата си Шиамалан прилича на хлапенце, което по случайност е пипнало камера и е почнало да си играе с нея. Нещо подобно се случва и из допълнителните материали в ДВД-тата на филмите му, в които обяснява решенията си, но има десетки дребни неща, които показват, че е изключително властен режисьор, има собствена визия и държи да стане на неговото при всички положения (а филмите му го доказват това повече отколкото е необходимо дори) и въобще цялото това поведение на инфантил е просто маска за пред публиката. Мисля, че съм го казал многократно и преди - ако не правеше толкова консистентни и яки филми, леле как щях да го мразя тва лекенце...

За Джоуи - имаш ли по-добро обяснение на ролята му от това, което предлагам? Спокойно можеше да кастне произволен човек да каже единствената си реплика, но той се е кастнал ТОЧНО там. Защо? Имайки предвид филмографията му и реакциите му след Селото, не ми е трудно да навържа нещата по този начин - просто не ми е оставен друг избор (не смуча нищо от пръстите си, просто за разлика от Ролик съм се замислил над това :)).
Проблемът на хората с Шаямалан и писането му на сценарии не е, че той трябва да спре да пише цялостно.
Реално погледнато болшинството от критиците му искат той да спре да пише филмите си и да режисира материал на друг сценарист. Мисля (и много се надявам), че Airbender-а ще бъде много типичен шиамаланов филм, точно защото той пише сценария си, независимо че взима общата идея от анимацията. И двамата автори на сериите са кредитнати единствено като creators, което означава, че финалният сценарий е такъв какъвто Шиамалан ще го напише (можеш да погледнеш на форума на имдб какви са настроенията по повод последното).

Копието на сценария, за което говоря наистина е това от 7 януари, т.е. това което масово е отхвърлено от студиата. Разбира се, че съвсем първи драфт не е (че кой праща за одобрение баш първия си драфт :)), но всъщност, колкото по-късен е варианта, толкова повече тежест има като аргумент в полза на тезата ми. Радвам се, че си го чела и се учудвам, че не виждаш еволюцията от сериозен драматичен изцяло шиамалански филм в B-movie сатира (оставайки в много отношения обаче типичен шиамалански филм, иначе - ако представляваше само размахване на средни пръсти - нямаше да го харесам изобщо).

От последния ти абзац разбирам, че нещата, които мисля за филма всъщност ги намираш за валидни, но 1) изискват определена настройка, за да бъдат видени по този начин (което не е голямата новина де, защото почти всеки неочевиден филмов анализ изисква определена настройка); 2) твърде плитки ти са, за да си струва човек като теб да си губи времето с тях. Нямам принципен проблем с тези неща - кой каквото си го кефи, но се надявам Ролик да ти прочете последния абзац няколко пъти, ако смята отново да мери и реже по повод дискусията ни. :) Колкото до вон Триър - интересно е как преди 1 пост ми казваше, че ако трябва да приемеш моята интерпретация на Явлението в контекста на кариерата на Шиамалан, това автоматично прави Шиамалан някакъв лабилен психопат (с последното съм почти съгласен, а ти явно предполагаше, че трябва да съм неспособен да харесвам филмите на лабилен психопат, докато не беше наясно с мнението ми за него :)), и в същото време явно забравяш (или подминаваш факта), че след прожекцията на Антихрист в Кан тая година едва ли остана разумен човек в залата, който да не сметне, че вон Триър буквално си е загубил разсъдъка. Ако трябва да ги сравняваме като клинична картина - мисля, че вон Триър бие всеки по всички показатели. :) Иначе ясно, че не можехме да минем без тая безсмислена елитарност на тема "по-дълбок", "по-плитък", "по-незнамсикакъв". Това е най-лесния подход от опониращата ми страна в случая, но е редно да илюстрирам колко е безсмислен. Намирайки творчеството на Кубрик за по-дълбоко и идейно много по-сложно от това на Шиамалан, аз трябва ли да използвам това като оправдание на веригата: гледам Явлението --> не си давам зор да го разбера --> оценявам го като кофти филм. Независимо дали има или няма по-дълбоки режисьори от Шиамалан, реалистичната оценка на Явлението предполага (както при всеки филм) то да бъде разбрано, преди да бъде оценено. До момента не съм срещнал нито един човек, който едновременно е разбрал филма и го хейти усърдно. Мисля, че повечето хора се дърпат от смислените интерпретации на Явлението и ги окичват с "плитки", "изсмукани от пръстите", "алогични" и т.н. не защото не виждат логиката на аргументацията, а защото приемайки я, те практически трябва да признаят или че са приказвали за филма без да разсъждават достатъчно над него и са го оценили като шит преди да го разберат, или просто нямат капацитета да достигнат сами до тези изводи. И в двата случая това е интелектуална капитулация, а опъването а-ла Ролик, е просто защитна реакция от първо ниво като по учебник по психоанализа (по-конкретно - denial) и се характеризира с тотална липса на друга аргументация освен голо настойчиво отрицание. :)

User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Post by Roland » Thu Aug 27, 2009 4:02 pm

Silver wrote:Ролик, нека перифразирам това, което казваш - "на мен изобщо ми е през оная какво за какво приказваш, но смятам отново да се намеся, за да изкажа единствено, че ми е през оная какво и за какво приказваш, в топик, който не е посветен на мен, а на някакъв филм; освен това не знам какво говоря, защото хем твърдя, че мога да доказвам интертекстуалност във ВСЕКИ филм, хем отказвам да го демонстрирам, когато бъда помолен да докажа твърдението си; освен това говоря убедено за Бол, но пък не съм запознат с творчеството му..." Инфантилно е точно толкова, колкото аватара ти предполага. :lol: Харесвай си се, де, няма проблем.
Dude, seriously - how old are you?! :shock:
And you can't dance with a devil on your back...

User avatar
tigermaster
Elder God
Posts: 6594
Joined: Wed Jun 14, 2006 11:39 am

Post by tigermaster » Thu Aug 27, 2009 4:29 pm

Silver wrote:Ролик, нека перифразирам това, което казваш - "на мен изобщо ми е през оная какво за какво приказваш, но смятам отново да се намеся, за да изкажа единствено, че ми е през оная какво и за какво приказваш, в топик, който не е посветен на мен, а на някакъв филм; освен това не знам какво говоря, защото хем твърдя, че мога да доказвам интертекстуалност във ВСЕКИ филм, хем отказвам да го демонстрирам, когато бъда помолен да докажа твърдението си; освен това говоря убедено за Бол, но пък не съм запознат с творчеството му..." Инфантилно е точно толкова, колкото аватара ти предполага. :lol: Харесвай си се, де, няма проблем.
Пич, к`во да ти кажа и аз... Едно време бях доста способен да търся и откривам това, което ти откриваш в Шаямалан, в текстовете на една определена група, с приказките за която станах досаден за доста хора от форума. Сериозно ти приказвам. Тъй де... Принципно съм способен да откривам същото и във филмите на Джеки Чан, вероятно форумът е ставал свидетел на част от изстъпленията ми в тази област. Сега няма да го правя само за да ти се доказвам, пък и отдавна не съм му чак такъв фен.
Света аз цял обходих
и изправен гордо пак стоя.
Срещнах милиони хора
и на всичките им взех ума.

Блог
The Painting
Случаят с изтрития спомен
РЕВЮ: „The Lord of the Rings: The Rings of Power”

Silver
Jaghut Tyrant
Posts: 1765
Joined: Fri Jul 18, 2008 2:17 am
Contact:

Post by Silver » Thu Aug 27, 2009 4:33 pm

Някаква аргументация в постовете ти, която да оборва интерпретацията на Явлението, която предлагам, ли смяташ, че съм пропуснал? :lol:

Фактите, за твое съжаление, са точно такива:
- нямаш аргументи (ако имаше, щеше да ги дадеш; "не ми се занимава" не е аргумент)
- оправдаваш липсата им с инфантилизъм от рода твърде-си-ми-антиважен-за-да-ти-давам-аргументи (ако не ти бях важен, нямаше да ми четеш дългите постове въобще - т.е. важен съм ти точно колкото ти на мен)
- за Бол не можех да бъда по-ясен - ти го спомена, явно си му гледал все пак нещо (иначе за какво го споменаваш?). Вземи това нещо и извади метакоментарите на Уве по адекватен начин, или просто спри да се тупаш в гърдите, че можеш да направиш подобно нещо.

Btw, досега в ревютата ти не съм видял нито веднъж и помен от способност за интерпретация на филм, освен голи оценъчни тривии от рода "тва е такова, онова е онакова, тва работи, онова е грозно", така че ако държиш да бъдеш приет насериозно (а кво правиш изобщо в тоя топик, ако не държиш на това?), твоя задача е да докажеш противното. Обясних как.

И на целия тоя фон имаш наглостта да ме питаш на колко съм? :lol:

User avatar
Amelia
Moderator
Posts: 12921
Joined: Mon Aug 30, 2004 9:49 am

Post by Amelia » Thu Aug 27, 2009 4:53 pm

Спрете да му отговаряте - това е единственият начин да го накарате да млъкне. Виждате, че не е добре, закво се занимавате? Разговорите с него никога не са били и никога няма да бъдат дискусия, защото той е неспособен на такава. Само си губите времето и храните трола. И под "храните" нямам предвид жаргонното значение на думата.
My Anime List , My Manga List

Oui. Je suis garbage.

User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Post by Roland » Thu Aug 27, 2009 5:07 pm

Ок, ок, спирам! Ама то е толкова сладко като се фъчка :oops:
And you can't dance with a devil on your back...

Silver
Jaghut Tyrant
Posts: 1765
Joined: Fri Jul 18, 2008 2:17 am
Contact:

Post by Silver » Thu Aug 27, 2009 5:40 pm

Ама по-сладко ли е от Йелчин? :lol: Ок, да добавим към denial-а и delusional projection-а, че изглеждаш като незнаещ какво говори, и дрънкащ колкото да ми опонира за спорта, само в моите очи, а не в очите на всеки с всичкия си (тва също е примитивното първо ниво). :)

Амелийо, с теб никога не съм искал да водя дискусия, а откакто ми даде сериалчето за Шарп, Skins и IT Crowd като примери, които смачквали от раз сериалите на ХБО и определяли по-добра "оценъчна" система от тях, въобще не искам да знам що за биохимия протича в главата ти. Дискусия тук очевидно водя само с Вивиан, която за разлика от вас двамката е способна да остави чувствата настрана, когато стане дума за обсъждане на филм. Оставете я сама да си преценя дали съм или не съм способен на еди-какво-си.

User avatar
Vivian
Forsaken
Posts: 2630
Joined: Thu Aug 07, 2008 3:25 pm
Location: Pandora

Post by Vivian » Thu Aug 27, 2009 9:44 pm

Относно Джейкъбсън: първо, става дума за човек, който е 'открил' и подкрепял въпросния продукт (Шаямалан кат режисьор), второ НИКОЙ шеф на студио не се има за толкова зле, че мигновено да се изрепчи и да не рискува с проект, колкото и налудничав да му седи, ако предходен проект от същия автор е имал бокс-офис като Следите.

Прости ми, но твърдението за М. Найт и това, че е властен режисьор наистина ме хвърли в неистов смях. Изглежда той е човек с много маски и лица. :lol:

Копието от 7 януари е копието му, което вече е закупено, а не онова дето е изпращал. И да, не говорех за баш фърст драфт, в който си е рисувал цветенца в полетата докато е маркирал кое да остане и кое не от първите му опити да накара героите да проговорят.

Опасявам се, че твърдо не си разбрал нищо от последния ми абзац, както и от значителна доза от това, което аз съм казала. Ще изясня, надявам се след това да остана по-добре разбрана. Не смятам твърденията ти относно Явлението за 'валидни', смятам ги за частично безумни и доста любопитни. Валидност сама по себе си предполага значителна доза на съгласяване от моя страна, което липсва. Просто исках да разбера като как функционира мозъкът ти. Казах, че аз съм твърде плитък човек, за да видя това, което виждаш ти в Явлението, все пак признах, че не съм нобелов лауреат (тук е мястото на Красив ум споменаването, макар че той биде избран и поради друга причина).

Радвам се, че си се хванал за Триър, който беше пуснат от мен тенденциозно, в случая, имайки предвид, че към този момент той е въплъщението на изтрещяло куку в киното. Триър е европеец, пробил с арт-филми и ръсещ и сипещ навсякъде от началото на кариерата си ексцентрични глупости, подхранвайки образа си на демоничен превъртял мизогенист. Това е, което той продава. Тук не говорим за американец от средната класа, завършил прилежно католическо училище и работещ в развлекателната подкатегория на кино-индустрията, заявяващ, че се стреми да прави блокбастъри. Ето тук се крие дребният дисонанс, който надявам се вече забелязваш. Освен това намирам забележката ти за моето препдоложение относно твое нехаресване на филмите на психопат за ...безумно. Това ще рече, че не би харесвал някъде към 2/3 от истински стойностните филми на практика.

Сега по повод финалната ти част от последния ти абзац: аз съм от рядко срещана порода хора и го съзнавам доста добре. Надявам се с недотам удачните ти опити за провокация посредством рисуването и нагаждането на накакъв сорт психологически портрет по мой адрес да си имал за цел просто да продължим дискусията, а не наистина да си взел да се хлъзваш по нанадолнището, към което си залетял с тях. С това, обаче, наистина ме губиш за събеседник, просто защото аз не обичам да изпадам в подробности относно класификации на събеседника ми какъв и онакъв е, освен ако не сме близки.
Абе да спориш с Вивиан за филми е като да ловиш пираня с патката си - нито много риба ще наловиш нито члена ти ще става за нещо след това .... --The Dragon

Напомнете ми да не споря с Вивиан. Лайк евър. -- Muad_Dib

Silver
Jaghut Tyrant
Posts: 1765
Joined: Fri Jul 18, 2008 2:17 am
Contact:

Post by Silver » Thu Aug 27, 2009 11:57 pm

Виви, не ми се дърпай така, последното нещо, което ти правя е психоанализа. (Правя я на Ролик. :))

Съжалявам, но все още не си дала аргументи, които показват, че тълкованието ми на Явлението е неправилно.

Първо коментарите по поста ти в останалата част, която не касае какви хора сме: :)

Относно Джейкъбсън: и ти и аз можем само да спекулираме по този проблем, който няма отношение към моето виждане за Явлението. Предлагам да закрием този въпрос. Ок?

Относно копието на драфта: това, дали въпросният драфт е продаден или върнат от Фокс е също маловажен въпрос. Важното е, че има съществуващ автентичен драфт, който показва еволюция от типичен драматичен шиамаланов филм, до сатирично B-movie, в което метакоментарите биха стояли по-намясто. Ако държиш да спорим по повод драфта, предлагам ти да е в плоскостта на последното изречение, а не на инсайдърски детайли, които нямат отношение към проблема (все пак, любопитно ми е, откъде имаш информация че този драфт е бил купен от студиото; доколкото на мен ми е известно в края на януари 2007 Шиамалан опита да прокара подобен драфт, който беше reject-нат от всички студиа, което най-вероятно означава, че това е бил този).
Прости ми, но твърдението за М. Найт и това, че е властен режисьор наистина ме хвърли в неистов смях. Изглежда той е човек с много маски и лица.
Прости ми, но смятам това за повече от очевидно. Като аргумент в подкрепа на тази моя теза дадох поне 6 примера за "властност" от негова страна. Можеш да добавиш към тях и това, че рекламира всеки свой филм с името си, вкл. Аватар, който се явява негов филм след 2 масирани провала. За да ти повярвам, че наистина се тресеш в неистов смях след тези примери, трябва или а) да ги обориш по някакъв начин (макар и да не си представям как това се случва) или б) да ми дадеш еквивалентни по сила, но превишаващи по количество примери за това, че той не е егоцентричен и властен режисьор. Имай предвид, че моите примери ги дадох като по-силен контрааргумент на твоите примери във втория ти пост до мен.
Радвам се, че си се хванал за Триър, който беше пуснат от мен тенденциозно, в случая, имайки предвид, че към този момент той е въплъщението на изтрещяло куку в киното. Триър е европеец, пробил с арт-филми и ръсещ и сипещ навсякъде от началото на кариерата си ексцентрични глупости, подхранвайки образа си на демоничен превъртял мизогенист. Това е, което той продава. Тук не говорим за американец от средната класа, завършил прилежно католическо училище и работещ в развлекателната подкатегория на кино-индустрията, заявяващ, че се стреми да прави блокбастъри. Ето тук се крие дребният дисонанс, който надявам се вече забелязваш. Освен това намирам забележката ти за моето препдоложение относно твое нехаресване на филмите на психопат за ...безумно. Това ще рече, че не би харесвал някъде към 2/3 от истински стойностните филми на практика.
Тук има много проблеми, за съжаление:
1. Не съм се хванал за Трир. Това което направих беше а) да НЕ разбера, защо го намесваш (намирайки го за по-дълбок от Шиамалан това не прави Шиамалан плитък и не инвалидизира интерпретацията ми на Явлението) и б) да ти дам контрааргумент с Кубрик, който ти пропусна да адресираш (виж цитата по-долу).
2. Това какъв е background-а на двамата е абсолютно несъществено, освен ако не смяташ, че човек, който бичи в мейнстрийма и е продукт на американско католическо училище по дефиниция не може да направи стойностен, смислен и многопластов филм. Сигурен съм, че не мислиш така, т.е. нека да приключим с нелепите сравнения - приеми просто, че не е трябвало да намесваш Трир по какъвто и да било начин, защото аз разглеждам постовете ти като опит от твоя страна да ми докажеш, че не съм прав (и да разбереш каква е позицията ми).
3. Колкото до забележката относно психопатията (последното ти изречение) - моят коментар беше насочен към намекването от твоя страна във втория ти пост, че ако приемеш интерпретацията ми за валидна, това означава да приемеш, че Шиамалан е лабилен психопат, без вероятно да си наясно, че аз всъщност го смятам за такъв от поне 3 години и психопатията му е това, което слагам от другата страна, когато оценявам филмите му. Надявам се тук да сме се изяснили.

И нататък, за съжаление не си адресирала част от нещата, които казвам, което означава или нежелание да се занимаваш с тях (би било честно да кажеш защо, ако това е случая) или мълчаливо съгласие с тях. Ще изброя накратко:
- обяснението на ролята му на Джоуи;
- ролята му на сценарист (и желанието на хората той просто да спре с това, а не да работи в екип);
- и най важното:
Намирайки творчеството на Кубрик за по-дълбоко и идейно много по-сложно от това на Шиамалан, аз трябва ли да използвам това като оправдание на веригата: гледам Явлението --> не си давам зор да го разбера --> оценявам го като кофти филм. Независимо дали има или няма по-дълбоки режисьори от Шиамалан, реалистичната оценка на Явлението предполага (както при всеки филм) то да бъде разбрано, преди да бъде оценено. До момента не съм срещнал нито един човек, който едновременно е разбрал филма и го хейти усърдно.
Тъй като не съм съвсем сигурен доколко ясна е позицията ми по отношение на Явлението (и Шиамалан), въпреки многословността ми, ще я изложа максимално ясно, така че да ти е удобно да адресираш конкретно всеки пункт, в случай че решиш да продължим дискусията:

Относно качествата на Шиамалан, намирам го за:
1. Перфекционист (за което свидетелства винаги високото ниво на екипа му, дори когато снима с идеята за B-movie).
2. Егоцентрик (за което свидетелства реакцията му на критиците на Селото под формата на ролята му в Жената от водата и наглостта да убие филмов критик в същия филм - на практика 50% от филма се върти около егото му в най-изкристализирала форма).
3. Влиятелен/властен режисьор (моля те отново да погледнеш примерите, които съм дал в предните ми постове и допълнението тук - мисля, че са твърде съществени доказателства, за да бъдат игнорирани така леко).

Относно Явлението смятам следните неща:

1. Основният сторилайн на филма е прост и директен - растенията изпускат токсини, които карат хората да се самоубиват по гротескни начини. Бездетно семейство в криза попада в центъра на събитията. Накрая кризата е преодоляна, чрез непосредствено изразяване на чувствo на любов, което съвпада по време със спирането на "явлението".

2. Точка 1 ме навежда на мисълта, че това е поредният филм на Шиамалан за любовта. Растенията (по типичния приказен начин за Шиамалан) са ядосани на хората, заради това, че се държат лошо един с друг (Зоуи неслучайно казва по едно време "Can't believe how crappy people are") и минимизират популацията им. В момента в който главните герои достигат до яснота в отношенията си (частично заради случващото се), те изказват (буквално) чувствата си през тръбата под земята, растенията ги "чуват" (отново приказен елемент, който е типичен за Шиамалан) и прекратяват действието на токсина.

3. Точка 2 директно ме навежда на мисълта за начина по който сценарно е реализирането емоционалното израстване на двамата герои. Проследявайки хронологията виждаме как двамата се държат инфантилно в началото (Уолбърг се крие от Дарт Вейдър-учителката; после говори с пластмасово дърво; после хлапашки опитва да индуцира ревност с историята за аптекарката; Зоуи от своя страна реагира като 13 годишна на обажданията по мобилния си). В края на филма обаче те са вече възрастни, които признават чувствата си.

4. Точка 3 оправдава "лошата" актьорска игра. Тя не е лоша, защото се вижда, че функционира - тя е нетипична за мейнстрийм киното. Нещо повече, както споменах, този тип режисиране на актьори е характерно за всички филми на Шиамалан от Знаци (вкл.) насам. Тук Шиамалан е намерил сценарен механизъм, който да оправдава довеждането на обичайния му подход на режисиране на актьори до крайност. (Тук искам да направя уточнение, че с това не казвам, че всички трябва да го одобрят и изведнъж да го харесат - коментирам обосновката му, заради която аз не мога да го критикувам.)

5. Точка 4 ме води към мисълта, че "лошата" актьорска игра и "лошият" сценарий (на ниво диалог - на ниво история нещата опират до вкус) се връзват перфектно с намеренията (и откритите заявления) на Шиамалан, че прави B-movie (из интервю за aintitcool). Забележи как всичко останало в този филм (а не само актьорската игра) работи като в B-movie: всички образи са карикатурни, насилието е самоцелно (освен в един крещящ случай, за който ще стане дума по-долу) и преекспонирано, диалогът е наистина като от B-movie, дори работата на Фуджимото е някак семпла и привидно не толкова обмислена както в предните му филми, където буквално зад всеки кадър можеш да видиш процеса, който е родил идеята. Музиката на Нютън Хауърд също прилича на такава в хорър филм.

6. Точка 5 обаче не означава, че вътре в явлението ги няма типичните за Шиамалан елементи и сцени (нещото, което ме кара да гледам на филма му като на заключителна част от хексалогия): музиката на Хауърд може и да е хорър в част от филма, но има няколко драматични емоционални момента (като финалното излизане посред бурята и страхотния момент, в който Джес прошепва нещо на Уолбърг, когато той е съкрушен). Между другото - малкото момиченце има една единствена реплика във филма и тя е "I love you, Alma" на финала (това също е премислена странност от страна на Шиамалан). Сцената с бабата на финала има не само стряскащата си функция, но и е дефакто продължение на темата за изолацията и невъзможността тя да бъде някакво спасение от злото (започната от Селото). Освен това: всички самоубийства са гротескни и предизвикват повече смях, отколкото истински шок, и това е направено нарочно, защото Шиамалан безцеремонно убива две деца, само защото вдигат шум. Ето това е истинският шок (в контраст с комичността на предишните сцени на самоубийства) от R-рейтинга и рядко се случва да бъде използван толкова ефективно и толкова подчинено на идеята: истинските задници са хората, а не някой друг. Всички изброени тук неща показват как типичните B-movie похвати тук са впрегнати по оригинален начин да служат на историята и идеята на филма (казвам оригинален, защото не съм срещал често филми, в които да са използвани така).

7. Това, което допълнително подкрепя тезата ми, че Шиамалан съзнателно е използвал B-movie похвати е и разликата между изтеклия ранен драфт и финалния, по който филма е сниман. Почти всички промени сочат в тази посока - минимизиране на семейната драма, максимизиране на карикатурността. Гвоздеят е очевиден - на финала явлението започва в града на любовта. :) Точно B-movie финал.

Така. Почти всичко дотук може да бъде с лекота видяно дори от човек, който не е гледал друг филм на режисьора и не е следил емоционалното му състояние. Т.е. до идеята, че Явлението е правено с B-movie похвати, които се връзват с наратива и "кофти" нещата във филма са оправдани, би трябвало да е достигнал всеки, който поне малко е помислил върху филма.

Оттук нататък ще обърна внимание на метакоментарите във филма, като човек, който е фен на въпросния режисьор и може да проследи нишката. Това не са толкова очевидни неща, но са толкова добре навързани с филма и с филмографията му, че е почти невъзможно да се измисли контрааргумент, който да ги инвалидизира. Повтарям: всичко, което следва са само бонуси за високата ми оценка за филма, а не съществената причина оценката ми да е висока.

С този филм Шиамалан показва отношението си към киното за масова консумация, лишено от смисъл, емоции, техника и оригиналност. Основно две сцени говорят за това:
1. Изкуствената къща, към която сочи знак "You deserve this!" (може да се интерпретира като "вие не харесахте филма, в който излях душата си - Селото - значи заслужавате Трансформърите, Хелбоите, Хенкоковете, Хълковете, Айрънмените и пр. долнопробна измет. Fuck you, motherfuckers!").
2. Бабата на финала е показана от Уолбърг-POV, докато крещи LEAVE! буквално в очите на зрителите (което може да се интерпретира като - "Напуснете киното - в последния час и половина вие гледахте филм, който е зле направен, който си няма режисьор и сценарист, в който героите са оставени на произвола на съдбата и единственото, което им остава е да започнат да се самоубиват. Сега виждате ли разликата между него и Селото? M?").
За това, че филмът, образно казано, е оставен без режисьора си свидетелства и ролята на Шиамалан като Джоуи във филма - роля на човек, който е държан настрана от това, което обича (по същия начин, по който критикарите му искат да стои настрана от това, което обича - а именно да прави филми, да пише филми).

Мога да се съглася, че тези неща са тънки и не всеки може да ги долови, но поведението на Шиамалан особено около Жената от водата ме кара да ги сметна за твърде вероятни пасващи си парчета от пъзел. И забележи как, на всичкото отгоре, се връзват с концепцията за B-movie.

В общи линии това отгоре е позицията ми относно Явлението. Съжалявам за неизбежните повторения, но сметнах, че са необходими, след като така и не ми стана ясно къде и защо не съм прав. Надявам се тези уточнения, с риск да са били досадни на места, да са помогнали.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest