Прави ми впечатление как всяка гледна точка, която казва нещо неласкаво за човешката природа или общество е остаряла. Нито психоанализата, феминизмът, LGBT-, афро-американския или постколониалният критицизъм губят значение, може и да ни се иска да е така, за да се успокоим, че явленията, които критикуват всъщност вече ги няма или никога не са съществували, но за съжаление сме далеч от истината.
Никак не си ме разбрал. Не губят значение. Развиват се. Погледни това:
http://liternet.bg/publish/ngeorgiev/m_s/pol.htm
А психоанализата може да не е остаряла - в психологията. Но във възприемането на литературата Е. Защото ако искаме да сме справедливи към литературата, четем НЕЯ, не авторите й във връзка с нея.
Затова когато изкуството е расистко, сексистко, хомофобско или псевдоморално, предпочитам да го наречем така, отколкото да го теоретизираме в опит да го превърнем в нещо по-еволюирало от културата, която го е родила или автора, който го е написал.
То е такова единствено, ако е ЛОШО ИЗКУСТВО. А не, ако е МОРАЛНО НЕПРАВИЛНО. Хомофилското изкуство е също толкова отвратително, колкото хомофобското, когато е некадърно изпълнено. Когато е добре изпълнено, то е ДОБРО, пък ако ще да адвокатства и смъртта на девици.
Образът на една „раса”, етнос или каквато и да е част от обществото се гради най-вече от изкуството, защото то е по-достъпно за възприемане от един научен труд. Едва ли някой от нас има възможност да срещне и опознае всяка общност по света. Все пак символите, културните модели, архетиповете, ако щеш, са заложени в подсъзнанието ни точно чрез изкуствата и ние, искаме или не, ги ползваме, защото в крайна сметка така се изгражда цивилизацията ни.
Не, не се гради от изкуството. Още по-достъпни за възприемане от изкуството са популярното забавление, (градските) легенди, медиите и политическата пропаганда във всичките й форми. Изкуството проблематизира образите на расите, етносите и обществото - когато отявлено се занимава с това. Лъвкрафт например НЕ СЕ занимава с това. Изкуството му е импресионистично и абстрактно. Все едно някой да се опитва да чете политика в одите на Кийтс. Търсене на теле под вола, както казах. Изкустовто манипулира архетипите. Не ги залага у нас. Залагат ги колективното ни социално съзнание и подсъзнание, продукт много повече на споменатите в първото изречение неща, отколкото на изкуството.
Считаш ли, че африканската култура е богата като европейската? Едва ли, но едва ли и някой от нас я познава така както собствената си, за да прави сравнения, и то защото на нас ни е наложен един модел, в който Африка е континент на диваци.
Не, не ни е. Не живеем в 60-е. Абсолютно всеки малко от малко културен съвременен човек, сред които спадат и активните читатели, е възприел културния плурализъм. И смятам африканската култура за ПОТЕНЦИАЛНО също толкова богата, колкото нашата, въпреки че не знам почти нищо за нея. Африка толкова отдавна не е "континент на диваци" (в смисъла отпреди 100 години), че не знам защо още живееш с мисълта, че това е моделът на мисленето ни...
Ясно е, че и литературата има вина за това, щом ние все още четем образа на туземеца като символ на примитивизма. Дори литераторите да го разглеждат като морално остарял архетип, това не намалява впечатлението у читателя.
Добре, нали съвсем конкретно ти обясних, че четем образа на туземеца като символ на примитивизма, ЗАЩОТО ТОЙ Е ТАКЪВ В КОНТЕКСТА НА ТВОРБАТА? Ако творбата обаче е първата книга от поредицата за Патернистите на Бътлър, образът е е символ на нещо съвсем различно, защото Бътлър ГО РАЗВИВА И ГО НАПАСВА В КОНТЕКСТА СИ. И това, че е негърка, няма почти нищо общо с това. Да, заради това може би избира да проблематизира точно тези неща, но какво кара Ричард Морган да проблематизира толкова графично и подробно ситуацията с гейовете във фентъзито? Творчески импулс. И това дали той е или не е гей (не е), няма нищо общо с това. С четенето на САМОТО ПРОИЗВЕДЕНИЕ.
Да искаш "честно" представяне на негрите в стогодишните супернечъръл хорър-творби на Лъвкрафт и да си недоволен, че там го няма, е абсурдно. Може да говориш за расистки елемент, но той не е важен там. Да искаш "честно" представяне на негрите в 10-годишните социални романи на 30-годишния Хараламби ЛюбовЗанаятчийски през 2009 г. Е валидно. Расисткият елемент в тези творби Е важен. Расизмът на Лъвкрафт не е проблем на хората, които го четат днес, а на тези, които са го чели преди 90 години И не са одобрявали ескейпистката жилка (всъщност артерия) в творчеството му.
Точно това правят феминистите от 60-те. Искат повече плурализъм, по един доста недодялан начин. И това правят настоящите феминисти, по един доста по-фин начин. Тези неща еволюират.
И фройдистката психоанализа еволюира в юнгианска критика и после в митологичната критика на Нортръп Фрай. И посоката ВИНАГИ е КЪМ литературата и нейната структура и традиции, НЕ ИЗВЪН НЕЯ към някакви социални, психологически или исторически фактори.
И не литераторите разглеждат негрите-примитиви като остарял архетип, а активните читатели - малка част от които са литератори. Хал Дънкан не е литератор, а програмист, станал писател. Но пък е "свръхактивен" читател. И може подробно да обясни в тази или онази книга или филм какво е "остаряло и невалидно" и съответно естетически грозно.
А впечатлението у един АКТИВЕН читател е винаги двояко. И това казах. Ще приема символизма на лъвкрафтовския архетип И съвременната гледна точка. НО ще преценя кое да е водещо ОТ ГЛЕДНА ТОЧКА НА ПРОИЗВЕДЕНИЕТО, а не на днешната политическа коректност.
За мен проблемът не е, че някой автор е бил расист или сексист, това не го прави по-добър или лош писател, за мен проблемът е, че расизмът или сексизмът му отново не се четат, този път не защото ги отричаме, а защото ги смятаме за маловажен детайл, за, както казваш, просто източник на готови символ за по-лесна характеризация.
Не, не ги смятаме за маловажен детайл. Ако расизмът и сексизмът или любовта му към човечеството са поднесени дърварски и некадърно, ги смятаме за ПРОБЛЕМ. Понеже никой от гореспоменатите три проблема не заслужава дърварско третиране. И проблемът не е в това ДАЛИ се четат расизмът и сексизмът му, а КАК. За мен няма и един чеп значение дали Фицджералд е ебал мъже и дали заради това е набутал хомоеротика в книгата си. Г-н Маккий, между другото е много ясно описан като скрит хомосексуалист, не виждам за какви финости си говорим. И въобще проблемът със сексуалността е много ясно засегнат във "Великия Гетсби", така както е описан в повечето творби на авторите от Изгубеното поколение. И това е всепризнато. Не е скрито. И представлява точно част от проблематизацията на личността през 20-30-е години на 20-и век, при това открита.
Между другото аз нямам интереси към друга култура освен европейската и онези, които са непосредствено повлияни от нея, но ми е пределно ясно, че така се самоограничавам.
Какво пречи тогава, така както ти се самоограничаваш, друг да не се? Или мислиш, че той няма шанс, дори да опита?
На мен са ми интересни и историята, и живота на автора, и начина, по който е писал и не разбирам защо според теб това няма връзка с личността му.
Естествено, че всичко това има връзка с личността му. И със създаването на творбата му. Но не и с четенето й. Ако човек без ръце нарисува почти перфектен кръг с устата си, можеш да се възхитиш на постижението му, но няма да се възхитиш съвсем на самия кръг. Ако човек с ръце нарисува перфектен такъв, ти ще се възхитиш по-малко на постижението му, но повече на кръга. Така че това как и защо един автор прави нещо може да има ПОВЕЧЕ ЗНАЧЕНИЕ за теб, но НЯМА ВРЪЗКА с творбата му.
На мен ми е интересно и как душевните преживявания на автора бележат творчеството, а каква е вината ми в случая, че човечеството най-често страда от собствената си сексуалност. Не аз пъхам това страдание като източник или тема в произведенията, не Фройд го поставя в основата на теорията си, то е там така или иначе и от него се зараждат конфликтите.
Да, но за съжаление така ти четеш автора, не творбата му. Ако това ти доставя удоволствие, чудесно, но не е четене НА художествена литература (виж заглавието на темата), а четене ПОСРЕДСТВОМ художествената литература НА нещо друго. Със сексуалността и позицията ти спрямо нея и нейната роля в развитието на света нямам никакъв проблем, даже не си спомням да съм я повдигал като тема на разговора. Имам проблем с психоанализата на автора през произведението му и със същевременното настояване, че четем произведението, а не автора му.
Освен това личността на автора може да е изходната точка, от която да тълкуваме произведението.
Хомофобията в “Американски психар” е иронизирана, защото в крайна сметка Бейтман е хомофобът, но тъй като в този тип литература антигероят може и да е харизматичен (в случая, да речем, защото е жертва на консуматорското общество), читателите се объркват. Каква позиция има авторът всъщност, какво иска да ни каже? Нещо подобно се случва и в „Лолита” и ако там го нямаше прозрението на Хъмбърт, че всъщност така и не опознава Лолита заради неравностойността в тяхната връзка, че тя не му позволява да я опознае, романът също щеше да е в подобна безтегловност и да мине за възхвала на педофилията.
"Каква позиция има авторът, какво иска да ни каже"?!?! Извинявай, но това е въпрос от часовете по литература в трети клас... И не, не е валиден - справедливо го оплюват всички като лоша перифраза на "какво разбирате от това произведение". Един роман ТРЯБВА да е във възможно най-голяма безтегловност - отворен към интерпретации, обвинения дори. Защо ни е тая морална спасителна мрежа в "Лолита"? Защо романът ДА НЕ Е възхвала на педофилията, ako е сложна, красноречива и изключително майсторска възхвала на педофилията?
Едит: (Това е подвеждащ въпрос, никоя естетически добра творба не възхвалява или отрича тотално "тезата" си.)
От гледна точка на простия, пасивен читател той и бездруго Е точно такъв. От гледна точка на активния, в Лолита се съдържат един милион уточнения и дори подривни елементи на тезата "Ебете дечица", която простия читател вижда. И дори такива да нямаше, естетическта сложност на романа ни дава поглед отвътре на един педофил. Обогатяващо отвсякъде преживяване. И един активен читател никога няма да реши, че трябва да я пробва тая работа с педофилията, освен ако самият той не е психопат.
Не мога да разбера защо би бил против подобна гледна точка....
Понякога тази информация ми помага да преценя доколко е искрен авторът и доколко ме манипулира, ползвайки толкова щекотливи теми. Има ли разлика, когато чета Батай или дьо Сад? Не, ако не взема предвид автора. Да, когато знам, че едният е интелектуалец от 20 век, запознат с фройдизма, а другият е живял през най-смутното време на френската история и е лежал в затвора по обвинения, съвпадащи с доста от темите в творбите му. Единият е изживял „разпада” на човешката личност, другият само я теоретизира.
Какво значение има дали е искрен писателят, ако той е правдив?