Post
by Couatl » Mon Mar 26, 2007 1:25 am
Ето ви и едно хейтърско мнение от сърце.
Първо - определено никаква форма на историческа достоверност не може да бъде очаквана от този филм. Ама абсолютно никаква. Не може да бъде очаквана и форма на биологическа достоверност, нито на физическа достоверност. Дори и логическа достоверност не се намира много-много.
По въпроса за историята - значи, ако Франк Милър, или който там е отговорен за филма, си беше направил труда да промени имената на Спарта, Персия, Термопилите, Зевс и т.н. и ги беше кръстил примерно Парта, Ерсия, Ермопилите, Евс и т.н. щеше да си се получи един средностатистически фентъзи филм. И само щеше да спечели от това. Сега, извинявам се много, но филм, за който ми твърдят, че не претендира да е исторически достоверен няма право да използва някои интересни и "яки" исторически факти, които са му удобни. Защото това, че персийските пратеници били хвърлени в кладенец например си е вярно. Не съм кой знае какъв специалист в областта, но до колкото знам една голяма част от описаните във филма спартански войнски традиции и те са си така. Но когато сложиш всичко това в обкръжение на пълни исторически абсурди то стои едновременно смешно, трагично и покварено. А всичко останало стои само смешно и трагично, като например 3 метровия Ксеркс, странните подобия на троли във войската не персийците, бронираните носорози и безсъмртните, които са някаква смесица между самураи, назгули и Дарт Вейдър. Така че ако на режисьора му се е правело фентъзи да си го беше направил. Ако пък му се е правел сериозен исторически филм - ми да го беше направил него. По принцип нямам кой знае колко против исторически филми с лека драматизация и малко художествена измислица, защото както казва Мандзони само историята е скучна работа. Но все пак трябва да правим разликата между "лека" и "оливане".
Сюжетът смърди от всякъде. Но то е обяснимо де, хората са се опитвали да правят зрелище, не интересен филм от тази гледна точка. Всичките интриги в спартанския двор бяха толкова смешни, че нямаше на къде вече. По-добре да ги бяха изкарали - нямаше да се насичат "епичните" моменти, пък и от тях така или иначе нямаше голям смисъл.
Музиката по мое мнение е жалка. По принцип се радвам на идеите да вкарват тежки парчета по филмите, но тук беше просто смешно. Сега, сравнете ми гъзарските моменти от Подземен Свят с тамошния метъл и тука с куфеещите спартанци. Извинявайте, ама тука коравите войни ми заприличаха точно на няква тайфа шестокласници, които са им казали, че учителката по литература е болна и ще имат свободен. Изобщо метъла съвсем не стои на мястото си.
А тоталното омесване на коренно различните ценности на Атина и Спарта просто е способно да размаже логиката по стените. Сега извинявайте, ама каква свобода ми претендират, че защитават? Свободата, че си задължен да отидеш в "полицейската академия" на 7 години? Или тая, че трябва да убиеш недъгавото си дете? А може би тая да даваш най-красивата девойка на града на някви ненормални пустиняци? Абсолютно същия беше и ефекта от фаланговия бой - Леонид отряза предателя, защото не можеше да се бие в строя. Забелязахте ли в какъв процент от времето се биха в строй и в какъв процент показваха разни индивидуални пируети и размесване на войските? Дори да се абстрахираме съзнателно от исторически доказанта сила на фалангата не можем да се абстрахираме от най-елементарните физически и логически закони.
Простотиите с 3 метровия Ксеркс, с човека с ръце сатъри, с фетиша към пиърсинги и всичките лоши персийци на гъзарски тронове не искам да го коментирам. Не искам да коментирам и персийските безсмъртни. Според мен просто на режисьорите им се е сторило глупаво всички персийци да са харадрими и са решили, че трябва някой и друг бос да сложат. И какво стана - имахме Трола от Кирит Горгорот, който се би с Арагорн на края на третия властелин, само че тука беше някъв урод, който се би с Леонид. Имахме мумаци под формата на бронирани бойни носорози. Имахме сатир. Имахме гъзарски, крайно непрактични за употреба и масово производство стрели. Имахме персийски лъкове с обхвата на балистични ракети. Имахме дори римските легионери от Астерикс и Обеликс, които правят костенурка, каре, ромб, цариградско грозде и пица формации. Това последното като го видях просто се сцепих.
Всичките физични малоумщини като начина на бой на фалангата, хвърченето на щитове, рязането на глави, бутането, боя в стил Кил Бил и т.н. само допълват качеството на филма, което е под всякаква критика.
Онея гнусотии и глупости със "старите богове" са пък още по-голямо безумие. За какъв хуй нашия ходи горе при тях, при положение, че изобщо не ги послуша - за да могат да покажат поредната изродия и поредната еротична гнусна сцена, по време на която пуберчетата на последния ред сигурно почнаха да онанират.
А най-лошото в цялата тая работа е, че зад мен седяха някви пикльвци от 6 клас, които не са чули думата "история" през живота си и които през цялото време коментираха колко било яко всичко. Още тогава у мен се зароди пулсиращото безпокойство, но си казвах - все пак съм в България, тука не сме американци. Но когато се видях случайно след прожекцията с един познат, когото имам за над средното ниво на интелигентност и той почна да ми обяснява, че иранците не били прави да се оплакват и да вият против филма. Та наистина си били лоши и, разбирате ли, той филма бил направен за да покаже героизма на 300-те спартанци. Като толкова много разбирали защо не отишли 300 персийци срещу 30 000 спартанци. Какъв беше резултатът? Ами вече спрях да имам онзи мой познат за над средното ниво на интелигентност и се притесних от поредното доказателство, че културата на младежта тук обезпокоително много е заприличала на американската такава.
И като завършек - давам 1 точка на филма за компютърната графика, 0.5 за готиния трейлър, 0.5 за българската песен и с клизма 1 за участието на Фарамир. Резултат: 300 - 3/10
...