Защо трябва да рекламираме в Цитаделата!
Moderator: Moridin
Ето добра възможност да се отклони темата в смислена и дори полезна посока. Някой би ли дал по-конкретни предложения, щото на мен нещо не ми хрумват?zhivik wrote:И тук Валерий Русинов е напълно прав, че ако обедините усилията си, и притиснете издателствата, бихте могли да постигнете нещо добро за всички читатели на НФ и фентъзи в България.



passer-by wrote:А, сетих се. Гледайте "Големият Стан". В programata.bg беше злостно оплют, ама трейлърът ми допадна, рекох да рискувам и го гледах оня ден. Доста приятна комедийка. Напомни ми на оная другата с Адам Сандлър и затворническия футбол, но в по-добър вариант.
shayhiri, както се установи Цитаделата се интересуват от твърде тесен поджанр на фентъзито - нали знаеш за орел и рак и щука?
Едит: Хмм, притискането на издателите е нещо, което явно може да се постигне с малко средства - постоянно дуднене за неиздавани книги по всевъзможни канали е може би единственият законен метод.
Едит: Хмм, притискането на издателите е нещо, което явно може да се постигне с малко средства - постоянно дуднене за неиздавани книги по всевъзможни канали е може би единственият законен метод.
Иначе Роланд е прав, какво според вас може да се направи. Тук има една - две други теми в които се вижда че на никой от управляващите си няма идея с какво се занимава, ни то пък го боли фара че някой не е съгласен с него и евентуално не е прав.
Единственият вариант е да направим фонд с който да съберем пари за таксиджиите да задръстят София, тогава евентуално може да стане нещо...
Единственият вариант е да направим фонд с който да съберем пари за таксиджиите да задръстят София, тогава евентуално може да стане нещо...
I like rusty spoons....
I like to touch them...
It's almost orgasmic...
I like to touch them...
It's almost orgasmic...
При положение, че всички по-големи сайтове за фентъзи и НФ се обединят, те могат да претендират, че изразяват мнението на по-голямата част от читателите в този жанр. Така може любезно да се обясни на издателите, че ако се вслушват повече в читателите си, продажбите им ще вървят по-добре. От друга страна, непрекъснатата лоша реклама на даден издател може само да му навреди. Когато само един сайт казва, че политиката на даден издател е меко казано нелогична, това е капка в морето. Когато всички по-големи подобни сайтове го направят, тогава все някой ще се вслуша. Ако не го направи, проблемът си е негов.
Между другото, в подобна инициатива могат да се включат и съотвените клубове по места, сигурен съм, че хора като Калин (kalein, т.е.) биха подкрепили подобна идея. Може и да се организира и нещо като общо допитване, на кого какво му се чете, след това да се обобщят резултатите и да се пратят до издателствата, които издават НФ и фентъзи. Ясно е, че не всеки ще остане доволен, но поне ще е стъпка в правилната посока.
Между другото, в подобна инициатива могат да се включат и съотвените клубове по места, сигурен съм, че хора като Калин (kalein, т.е.) биха подкрепили подобна идея. Може и да се организира и нещо като общо допитване, на кого какво му се чете, след това да се обобщят резултатите и да се пратят до издателствата, които издават НФ и фентъзи. Ясно е, че не всеки ще остане доволен, но поне ще е стъпка в правилната посока.
This signature is not yet rated
Човече, идеята не е за това какви книги се издават. Куцо кьораво и сакато може да си издава каквото си иска, техен си проблем.
Проблемът е в цените на книгите. Както каза Преводача:
Проблемът е в цените на книгите. Както каза Преводача:
Вече сте поне 10 сайта с НФ - фентъзи ориентация там, защо не громите издатели и издателска политика, и държавна най-вече, а то - 20% ДДС, 35 % търговска отстъпка, 15 % данък печалба, не знам какво, ами то поне 75% поне от коричната цена на книгите се плаща за тоя, дето духа.
I like rusty spoons....
I like to touch them...
It's almost orgasmic...
I like to touch them...
It's almost orgasmic...
Не е само в цените на книгите. Пък и там громим доколкото можем от нета - почти всяко редакционно на ШД засяга издателската политика, СЛ също има 2 статии на тема цени на книги и грешки на издателите.
Проблемът е в качеството на издаваната в България литература - както на книжното тяло, така и в избора на автори. Щото даже за 2 лв да ми предложат някой от "култовите" фентъзи доайени - ще се позамисля дали да ги дам.
Проблемът е в качеството на издаваната в България литература - както на книжното тяло, така и в избора на автори. Щото даже за 2 лв да ми предложат някой от "култовите" фентъзи доайени - ще се позамисля дали да ги дам.
Това беше като пример - може да се включи и допитване до това каква цена всеки е склонен да плаща, кое му се струва скъпо и кое не. Макар че това с търговската отстъпка по-скоро трябва да се обърне към разпространителите, а не към издателите. Тук трябва да отделя няколко думи, тъй като проблемът е по-сложен.
У нас все още търговията с книги става най-вече на консигнация, т.е. разпространителят не купува книгите, които предлага, а взема комисионна. Това не е особено изгодно за издателите, особено при новия Закон за ДДС, според който те ще могат да възстановят данъчния си кредит само след реализация на стоката (което може да отнеме доста време). Ако издателят се опита да продаде книгите направо на разпространителя, обикновено исканата търговска отстъпка е 50% (!) Така че вината не е само в издателя, а до голяма степен и в разпространителя.
От друга страна, издателите също гонят големите печалби, защото за последните 3-4 години, цените средно са се увеличили с 50%, което не съответства нито на промените в цената на консумативите (хартия, електричество и т.н.), нито на данъците, които намаляха доста (само за информация на уважаемия Преводач, данък печалба вече е 10%). Така че не е просто, и изобщо няма да е лесно. Но най-сигурният начин нищо да не се получи, е да не се направи нищо.
У нас все още търговията с книги става най-вече на консигнация, т.е. разпространителят не купува книгите, които предлага, а взема комисионна. Това не е особено изгодно за издателите, особено при новия Закон за ДДС, според който те ще могат да възстановят данъчния си кредит само след реализация на стоката (което може да отнеме доста време). Ако издателят се опита да продаде книгите направо на разпространителя, обикновено исканата търговска отстъпка е 50% (!) Така че вината не е само в издателя, а до голяма степен и в разпространителя.
От друга страна, издателите също гонят големите печалби, защото за последните 3-4 години, цените средно са се увеличили с 50%, което не съответства нито на промените в цената на консумативите (хартия, електричество и т.н.), нито на данъците, които намаляха доста (само за информация на уважаемия Преводач, данък печалба вече е 10%). Така че не е просто, и изобщо няма да е лесно. Но най-сигурният начин нищо да не се получи, е да не се направи нищо.
This signature is not yet rated
Проблемите са много и далеч не се изчерпват само с подбора на автори, макар и този проблем да е голям. Основната драма за мен е лошият рисърч преди издаване. Пример - в момента превеждам първа книга от Троянската трилогия на Дейвид Гемел (лека му пръст), която (лично мнение) собственоръчно ще ЗАГРОБИ автора на бг-пазара за вечни времена. Защо? Пояснявам. Гемел беше издаден навремето от Бард в не особено атрактивно издание, с калпав превод на една от по-слабите му поредици, при това незавършена. Авторът има, в най-добрия случай, нестабилна основа тук. И какво се издава сега? ИСТОРИЧЕСКИ ЕПОС! Феновете на подобни книги няма да си го купят, защото е от "фентъзи автор", а фентъзи читателите ще се почувстват излъгани, че няма магия и дракони вътре, и повече няма да си купят нищо от него. Резултата - един прекрасен автор ще остане низвернгат на бг-пазара.
А това е само върхът на айсберга. Никой от издателите не следи съвременните тенденции - кои автори са награждавани, какво пишат феновете по чуждестранните сайтове и блогове. Хел - дори шибаните отзиви в АМАЗОНА да четяха! Но не. В резултат подборката е малоумна. Или се следват някакви отдавна утвърдени автори, които в момента са меко казано неактуални (Брукс, Фийст), или се кара по най-шеметния и тясно ограничен комерс (Салваторе, Вайс и Хикман), или се пускат по някакъв не особено атрактивен начин и без предварителна реклама неща, с които бг-читателят не е свикнал (Ериксън, Модезит). А силно вървежни и същевременно адски ценни автори като Скот Линч и Наоми Новик пасат трева, щото понеже са изгряващи таланти, чичковците от бг-издателствата още не са ги чули.
Обратната страна е не по-малко сериозна. Тук си мислим, че класикът във фентъзито е един и първото му име е Джон. Е да, ама на запад знаят и за втори, с първо име Майкъл. И какво има издадено от Муркок на бг? НЕЩО СИ, преди хилядолетия, от Бард, сшмръзнато в две книжки с по две книжки във всяка. Ами Джийн Улф? Едно от най-големите имена във фантастиката ИЗОБЩО, на което целият англоговорящ свят се КЛАНЯ, смятан за може би най-добрият стилист в жанра... Издаван с 4 от петте книги от, факт, най-популярната му поредица, но... как? Това е автор, с който трябва да се заеме преводач от Любомир Николов нагоре. Преводач не просто талантлив, но и с отношение, и най-вече - с МНОГО време за работа. Не "дай да го издадем до месец, ше смогнеш, нали?", че после Chatelaine да се оказва "Господарка" (въпреки че Улф твърди, че ВСЯКА титла в книгите му е реално съществуваща), а Thе House Absolute да се превърне в "Дворецът на Сузерена" @_@
Така че проблемът с това какво се издава е колосален, но е важно и КАК. Освен недостатъчния рисърч и несъобразяването със сложността на текста при избора на преводач и определянето на срокове, го има и моментът с рекламата. Бг-издателите всичките се вайкат колко са бедни, но истината е, че ако влагаха малко повече пари в реклама, това ЩЕШЕ да даде ефект. Защото Ерагон до излизането на филма никой нямаше да го е чувал, ако Ивайло Крумов навремето не тича по телевизии, радиа и вестници да го рекламира като луд. Барем единия Потър да бяха взели за пример. Една от стотици детски книжки. Но с такава шеметна рекламна кампания, че се превърна в най-продаваната книга на всички времена. Колко по-ясно трябва да им се покаже?
Що се отнася до обединяването обаче, аз съм скептичен. Как точно да се получи обединен натиск със сайт, който пропагандира Салваторе за любимия автор на бг-народа и смята, че Станек изобщо подлежи на издаване? Какви общи позиции мога да защитавам с хора, за които ако не е по шаблона, не е елементарно, примитивно и наивно, не става за четене? По-сериозно, а?
Ще се обединявам с хора, с които имам ПОНЕ БЕГЛИ допирни точки...
А това е само върхът на айсберга. Никой от издателите не следи съвременните тенденции - кои автори са награждавани, какво пишат феновете по чуждестранните сайтове и блогове. Хел - дори шибаните отзиви в АМАЗОНА да четяха! Но не. В резултат подборката е малоумна. Или се следват някакви отдавна утвърдени автори, които в момента са меко казано неактуални (Брукс, Фийст), или се кара по най-шеметния и тясно ограничен комерс (Салваторе, Вайс и Хикман), или се пускат по някакъв не особено атрактивен начин и без предварителна реклама неща, с които бг-читателят не е свикнал (Ериксън, Модезит). А силно вървежни и същевременно адски ценни автори като Скот Линч и Наоми Новик пасат трева, щото понеже са изгряващи таланти, чичковците от бг-издателствата още не са ги чули.
Обратната страна е не по-малко сериозна. Тук си мислим, че класикът във фентъзито е един и първото му име е Джон. Е да, ама на запад знаят и за втори, с първо име Майкъл. И какво има издадено от Муркок на бг? НЕЩО СИ, преди хилядолетия, от Бард, сшмръзнато в две книжки с по две книжки във всяка. Ами Джийн Улф? Едно от най-големите имена във фантастиката ИЗОБЩО, на което целият англоговорящ свят се КЛАНЯ, смятан за може би най-добрият стилист в жанра... Издаван с 4 от петте книги от, факт, най-популярната му поредица, но... как? Това е автор, с който трябва да се заеме преводач от Любомир Николов нагоре. Преводач не просто талантлив, но и с отношение, и най-вече - с МНОГО време за работа. Не "дай да го издадем до месец, ше смогнеш, нали?", че после Chatelaine да се оказва "Господарка" (въпреки че Улф твърди, че ВСЯКА титла в книгите му е реално съществуваща), а Thе House Absolute да се превърне в "Дворецът на Сузерена" @_@
Така че проблемът с това какво се издава е колосален, но е важно и КАК. Освен недостатъчния рисърч и несъобразяването със сложността на текста при избора на преводач и определянето на срокове, го има и моментът с рекламата. Бг-издателите всичките се вайкат колко са бедни, но истината е, че ако влагаха малко повече пари в реклама, това ЩЕШЕ да даде ефект. Защото Ерагон до излизането на филма никой нямаше да го е чувал, ако Ивайло Крумов навремето не тича по телевизии, радиа и вестници да го рекламира като луд. Барем единия Потър да бяха взели за пример. Една от стотици детски книжки. Но с такава шеметна рекламна кампания, че се превърна в най-продаваната книга на всички времена. Колко по-ясно трябва да им се покаже?
Що се отнася до обединяването обаче, аз съм скептичен. Как точно да се получи обединен натиск със сайт, който пропагандира Салваторе за любимия автор на бг-народа и смята, че Станек изобщо подлежи на издаване? Какви общи позиции мога да защитавам с хора, за които ако не е по шаблона, не е елементарно, примитивно и наивно, не става за четене? По-сериозно, а?

And you can't dance with a devil on your back...
А, още нещо, и го пускам отделно, щото не е много в контекста на горния пост.
За каквито и обединения да си говорим, всичко това е излишно, щото ако изключим някакви вяли Инфодарски опити, НИКОЙ от издателите (всичките расли по соц-време) не му минава и през ума да смята интернет медия за определяща общественото мнение. Тва, че на Шадоуденс например месечните посетители са ПОНЕ три пъти повече от общия тираж на фантастиките на Бард, тях не ги притеснява изобщо, за тях сме си все така някакви там, които изобщо не им представляват интерес. Нито виждат причина да са в добри отношения с нас ("нас списанията" имам предвид), нито да ни слушат за квото и да е. Което си е за тяхна сметка де...
За каквито и обединения да си говорим, всичко това е излишно, щото ако изключим някакви вяли Инфодарски опити, НИКОЙ от издателите (всичките расли по соц-време) не му минава и през ума да смята интернет медия за определяща общественото мнение. Тва, че на Шадоуденс например месечните посетители са ПОНЕ три пъти повече от общия тираж на фантастиките на Бард, тях не ги притеснява изобщо, за тях сме си все така някакви там, които изобщо не им представляват интерес. Нито виждат причина да са в добри отношения с нас ("нас списанията" имам предвид), нито да ни слушат за квото и да е. Което си е за тяхна сметка де...
And you can't dance with a devil on your back...
Ами струва ми се, че точно това искам да кажа: ако всички сайтове и клубове за НФ и фентъзи у нас излязат с обща декларация към издателите за това, което не наред, включително политиката на издаване на книги (кои точно и защо), подбиране на автори, ценообразуване и т.н., то тогава биха ви обърнали внимание. Например, това което си обяснил по-горе относно какво не е наред в подбора на издавани книги, е идеално за целта. При всички положения, ако се действа самостоятелно, със сигурност си оставате някакви там. Освен това, ако наистина се направи едно проучване, което да е представително за читателите на НФ и фентъзи, то това ще е и много изгодно за издателите, защото ще знаят какво се търси, и то без да плащат и стотинка за това. Както и може да се изтъкне на издателите, че от търговска гледна точка е много по-добре да общуват с читателите си, отколкото да ги пренебрегват.Roland wrote:А, още нещо, и го пускам отделно, щото не е много в контекста на горния пост.
За каквито и обединения да си говорим, всичко това е излишно, щото ако изключим някакви вяли Инфодарски опити, НИКОЙ от издателите (всичките расли по соц-време) не му минава и през ума да смята интернет медия за определяща общественото мнение. Тва, че на Шадоуденс например месечните посетители са ПОНЕ три пъти повече от общия тираж на фантастиките на Бард, тях не ги притеснява изобщо, за тях сме си все така някакви там, които изобщо не им представляват интерес. Нито виждат причина да са в добри отношения с нас ("нас списанията" имам предвид), нито да ни слушат за квото и да е. Което си е за тяхна сметка де...
Но за съжаление това явно няма да стане, тъй като май личната неприязън е твърде голяма. Честно казано, не ме интересува личния ви конфликт. Само че предполагам, че има определен кръг хора, които по една или друга причина са попаднали първо в Цитаделата, и гледайки подобни теми, едва ли биха започнали да четат ШД, дори и при положение, че вашият продукт е по-качествен. Затова смятам, че подобни теми само наливат вода в тяхната мелница, защото така затвърждават идеята, че конфликтът е единствено и само на лична основа. В крайна сметка, ако някой си харесва Станек, негова си работа, има правото да го прави, както и да го хвали колкото си иска. Това не означава, че всички пишещи във въпросния форум са идиоти, поне по моето скромно мнение. Но прекалено много се задълбах, и честно казано не е моя работа, така че се извинявам, ако съм засегнал някого.
Чувствай се свободен да пренебрегнеш последния параграф, но бих бил благодарен, ако помислиш върху идеята за диалог с издателите, в крайна сметка това ще е от полза за всички.
This signature is not yet rated
Отворен съм към предложения в тази посока. Но се опитай да вникнеш написаното в дългия ми пост, за да видиш, че проблемите ни с онзи сайт ИЗОБЩО не са само на лична основа. Говориш за единна позиция, но такова нещо е немислимо с хора, за които всяко твое черно е бяло и обратно.
And you can't dance with a devil on your back...
Да, все пак техния сайт би лобирал например да се издава Станек, докато нашият и още няколко други - да не се. И как тогава с общи усилия да влияем или по-скоро в каква посока?
Що се отнася до проучването - може да се направи, но най-малкото има хора, които от криворазбрани интереси помпат гласове към техния автор. И после се оказва, че той се купува в пъти по-малко. Освен това на теория всеки би си купил какво ли не, но когато опред до практика при много хора това се оказват добри пожелания. Просто вероятно ще има твърде големи отклонения, но не би пречило да се опита.
Що се отнася до проучването - може да се направи, но най-малкото има хора, които от криворазбрани интереси помпат гласове към техния автор. И после се оказва, че той се купува в пъти по-малко. Освен това на теория всеки би си купил какво ли не, но когато опред до практика при много хора това се оказват добри пожелания. Просто вероятно ще има твърде големи отклонения, но не би пречило да се опита.
I don't wanna die
But I ain't keen on living either
But I ain't keen on living either
Съгласен съм със всичко казано до тук. Само искам да подхъврля, че винаги в корена на конфрикта между Цитаделата и Шадоуденс е бил бат Рольо, който от както Спар се е появил в моя сайт ни следи като същински S.T.A.L.K.E.R. следи всяко едно наше действие и не пропуска да пуска провокативни към нас теми в "собственият си форум"
Като цяло имам добро мнение за списанието Шадоуданс. Чета ви всеки път ъпдейтите и се радвам че има поне няколко сайта за НФ, които изразяват лична гледна. Не веднъж съм се разправял със Спар да обмениме банери с вас. И тъкмо закрепиме некво по-добро отношение Рол като че ли получава амнезия.Или ще е Салваторе, Станек или пък това че имаме реклама на сайта.
Повече няма да пиша по темата. Правете каквото сметнете за добре.
Като цяло имам добро мнение за списанието Шадоуданс. Чета ви всеки път ъпдейтите и се радвам че има поне няколко сайта за НФ, които изразяват лична гледна. Не веднъж съм се разправял със Спар да обмениме банери с вас. И тъкмо закрепиме некво по-добро отношение Рол като че ли получава амнезия.Или ще е Салваторе, Станек или пък това че имаме реклама на сайта.
Повече няма да пиша по темата. Правете каквото сметнете за добре.
Last edited by inkheart on Tue Mar 20, 2007 2:47 pm, edited 1 time in total.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests