Лош ли е Джаксън и добър ли е Властелинът?

Филми, бре, филми... Джена Джеймсън, Трейси Лордс – we have them all!
User avatar
Morwen
Shadowdancer
Posts: 13468
Joined: Sat Dec 20, 2003 1:20 am

Post by Morwen » Tue Nov 28, 2006 11:38 pm

Какво казвам още в първото си изречение? В първото си изречение. Това, което ти казваш в последното от куота.
Че битките може би не са му важни на Толкин? Но ти смяташ, че е нормално за Джаксън да са основополагащи. Аз не смятам така. Вижда ми се буйно противоречие. И не смятам, че чрез битки е най-добрият начин да се опише Средната Земя.
А ти как я виждаш вкарана любовната история между Еовин и Фарамир? И всъщност, Еовин се зарибява с Фарамир накрая, ама много накрая на книгата. Дотогава си кеси с Арагорн.
Работата с Арвен и Арагорн е там, че в книгата може да ни бъде разказана, както и е, ама същността на киното е драматизация, не разказване.
Всъщност в разширената версия си е съвсем прилично драматизирана въпросната любовна история между Еовин и Фарамир.
Ок, какъв е изводът от това, което каза? Че публиката не може да издържи цели два филма без романтика. Съответно Джаксън им я осигурява. А ако публиката поиска и извънземни вътре, трябва ли да бъдат сложени? Защото са добавени адски много неща, просто защото са Популярни -битките(в такива количества), скейтбордът, семейните ценности (терзанията на Арвен), целувки на фона на залеза, двубои един срещу стотима, някакви гадини, които никъде ги нямаше (по някое време във втория), само за да има повече битки...
Ами не, доста типичен пример за фентъзи са си всякакви такива похвати. Особено фентъзито, което излиза напоследък. Джаксън вероятно е бил наясно с теченията във фентъзито по времето, по което е правил филмите и е разбрал, че може да привлече хората по този начин. Освен това Толкин не описва по никакъв начин битките си, така че реално погледнато те може да изглеждат по всякакъв начин.
А това дали е прекалено, или не, е толкова субективно, че въобще не би трябвало да го изтъкваш като аргумент. Единственото, което то показва, е че може би имаш по-добър вкус от мен в това отношение - на мен битките си ми харесаха достатъчно.
Ама... точно похватът Сам Добър Герой Намлатващ Сто Лоши е от епичното фентъзи за тийнейджъри. И от холивудските епопеи. А Толкин описва битките си, но не в числа, наистина. Но просто за мен никога не са оставяли такова впечатление и мисля, че трябва да имам някои обективни причини за това.
Какъв диалог? Какво имаш предвид под пълнокръвни герои? Какво е пълнокръвен герой за теб? Питам, защото не съм убеден, че тези неща ги има дори в книгата, а на мен във филмите нищо от това не ми се е сторило недостатъчно. Добавянето на кои пропуснати моменти би направило филма по-добър?
Най-малкото герой с мотивация. Ок, не казвам, че всички герои във Властелина са крайно дълбоки. Но и от тези с дълбочина тя е премахната. Денетор е самоцелно лош, Саруман също. Някви изкукали старци с власт, общо взето, а те са малко повече от това в книгата. Леголас и Гимли един филм най-вече се състезават кой ще избие повече врагове. Това го има в книгата, но не половината от нея. Всеки възможен мейнстрийм е екплоатиран. А за мен книгата е нещо повече от мейнстрийм и битки.
А какъв беше Денетор в книгата? Просто не си спомням. Проблемът ми, че вмъкването на Палантирите щеше да отнеме екранно време, щеше да е статично, и това, на фона на другите неща, които стават в третия филм, щеше да е скучно и публиката щеше да зяпа. Ако имаше повече статични елементи, можеше да се впише някак. То обаче няма. В случая Джаксън си е карал по модела, който той си е създал за филма.
В книгата Денетор беше леко порочен нещастник, запазил привидно величие, който крие доста гадна тайна, която го разкъсва. Във филма е главно лош.
И с Рол говорихме за Палантира, не знам защо смятате, че трябва едва ли не половин филм за Палантирите... Те имат много история, да, но не и в тази книга. Няколко минути с кристално кълбо с образи в него едва ли са такава фатална загуба на време.
Кои са тези неща?
Ми аз такова... ги бълвам през параграф като нефтен кладенец от началото на миналия век? В смисъл, и тук дори съм споменала някои...
I don't wanna die
But I ain't keen on living either

User avatar
shayhiri
Elder God
Posts: 6111
Joined: Mon Dec 20, 2004 7:15 pm

Post by shayhiri » Wed Nov 29, 2006 3:29 am

Лейди Морвен, опасявам се, че ни предстои да станем свидетели и на друга срамна десакрализация през декември. Хора, представяте ли си как Холивуд ще омърси и принизи безсмъртния епос на младия Паолини?!

(По темата: принуден съм да се съглася с някои от доводите ти - ама само с някои. Знаеш какво мисля, но като цяло основният ми контрадовод е, че филмът е различна медия - особено когато става въпрос за такава безсрамно развлачена и разпасана книга. Освен това, помисли кво можеше да направи Лукас*... :shock: )

* мисля, че това вляво:
http://img106.imageshack.us/img106/66/lucasbi0.jpg
passer-by wrote:А, сетих се. Гледайте "Големият Стан". В programata.bg беше злостно оплют, ама трейлърът ми допадна, рекох да рискувам и го гледах оня ден. Доста приятна комедийка. Напомни ми на оная другата с Адам Сандлър и затворническия футбол, но в по-добър вариант.

User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Post by Roland » Wed Nov 29, 2006 8:47 am

Morwen wrote:Че битките може би не са му важни на Толкин? Но ти смяташ, че е нормално за Джаксън да са основополагащи. Аз не смятам така. Вижда ми се буйно противоречие. И не смятам, че чрез битки е най-добрият начин да се опише Средната Земя.
Всъщност човекът каза, че описването на Средната Земя като герой е невъзможно във филм, а битките са основополагащи за сюжета (не за Джаксън, а принципно), каквито те са. И ако в книгата могат да бъдат прескочени, във филма това е невъзможно, защото няма какво друго да ги замести. Вече дали е прекалено с тях е друга тема, ма понеже пак ше предизвикаш "къде, аджеба, съм казал такова нещо?" пост, рекох да го спестя и на двама ви.

За останалото нямам време ся, после ше пиша.
And you can't dance with a devil on your back...

User avatar
Morwen
Shadowdancer
Posts: 13468
Joined: Sat Dec 20, 2003 1:20 am

Post by Morwen » Wed Nov 29, 2006 2:59 pm

Лейди Морвен, опасявам се, че ни предстои да станем свидетели и на друга срамна десакрализация през декември. Хора, представяте ли си как Холивуд ще омърси и принизи безсмъртния епос на младия Паолини?!
Мисля, че безсмърния епос на младия паолини ще се окаже едно от малкото произведения, които Холивуд може да извиси :lol:
Всъщност човекът каза, че описването на Средната Земя като герой е невъзможно във филм, а битките са основополагащи за сюжета (не за Джаксън, а принципно), каквито те са. И ако в книгата могат да бъдат прескочени, във филма това е невъзможно, защото няма какво друго да ги замести.
А аз казвам, че и битките не описват Средната Земя като герой. И че във филма те са в пъти повече, отколкото в книгата. И в книгата не са прескочени, просто не заемат 3/4 от нея. И не виждам защо трябва да заемат такава част.
I don't wanna die
But I ain't keen on living either

User avatar
Demandred
Moderator
Posts: 6266
Joined: Sun Jan 11, 2004 8:42 am
Contact:

Post by Demandred » Wed Nov 29, 2006 3:13 pm

Защото ако нямаше толкова битки, приходите щяха да са в пъти по-малко. Особено ако бяха заместени с неща като съвета на ентите.

Моето мнение е някъде по средата. Голяма част от отпадналите наща си заслужават изрязването, защото първо, ще са безкрайно скучни за масата зрители, и второ, филмите щяха да станат твърде дълги. От друга страна, има много неща, особено в последните 2 филма, които са твърде досадно протяжни и излишно дълги, а разни ключови моменти от сюжета са пропуснати или променени без смислена причина.

А доколко е запазена атмосферата на книгите., мисля, че първата част постигна това по един отличен начин. Другите обаче не успяха . Което не е кой знае каква загуба лично за мен.
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!

User avatar
Elayne
Elder God
Posts: 6266
Joined: Fri Jan 23, 2004 9:15 pm

Post by Elayne » Wed Nov 29, 2006 3:42 pm

Не че имам право да се намевам в спора, а и не искам да го правя, именно защото не съм чела книгата, но исках да споделя, че разширените версии гледани една след друга са наистина великолепни.

Някои знае ли точната цена на луксозните издания на трите части на ДВД?
I dont care if it hurts
I want to have control
I want a perfect body
I want a perfect soul
I want you to notice
When Im not around

zhivik
Archmage
Posts: 2252
Joined: Fri Jul 09, 2004 3:59 pm
Location: Off from the circus

Post by zhivik » Wed Nov 29, 2006 4:05 pm

Ами май излизат към 110-120 лв., ако не се лъжа - аз понеже съм по-нетърпелив, купувах си ги веднага след като бяха излязли, и за първите две ме одраха от Александра с по 50 лв., да им приседне дано :x

Но определено си заслужава, и то далеч не само заради филмите. Смея да твърдя, че документалните филми за правенето на филма в DVD-тата са от най-добрите, които някога съм гледал, освен това е адски забавно да се гледат филмите и да се слушат коментарите на Питър Джаксън.
This signature is not yet rated

User avatar
Morwen
Shadowdancer
Posts: 13468
Joined: Sat Dec 20, 2003 1:20 am

Post by Morwen » Wed Nov 29, 2006 4:55 pm

Дем, аз като се замисля, май съм напълно съгласна с теб... :)
I don't wanna die
But I ain't keen on living either

User avatar
Demandred
Moderator
Posts: 6266
Joined: Sun Jan 11, 2004 8:42 am
Contact:

Post by Demandred » Wed Nov 29, 2006 5:15 pm

Особено с последното изречение, нали? :P 8-)
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!

User avatar
Morwen
Shadowdancer
Posts: 13468
Joined: Sat Dec 20, 2003 1:20 am

Post by Morwen » Wed Nov 29, 2006 5:16 pm

Е, не мога да споря с личните ти чувства, ти си ги познаваш най-добре :P
I don't wanna die
But I ain't keen on living either

User avatar
Trip
Moderator
Posts: 6353
Joined: Sat Dec 31, 2005 7:30 am
Contact:

Post by Trip » Wed Nov 29, 2006 9:41 pm

Че битките може би не са му важни на Толкин? Но ти смяташ, че е нормално за Джаксън да са основополагащи. Аз не смятам така. Вижда ми се буйно противоречие. И не смятам, че чрез битки е най-добрият начин да се опише Средната Земя.
Не са важни за Джаксън. Важни са за сюжета. Аз не помня книгите особено добре, пак повтарям, но ги помня достатъчно добре, за да съм почти сигурен, че ако свалиш от Властелина цялата странична информация, която не служи за двигател на историята, за втората и третата книга ще останат пътешествието на Фродо и Сам от една страна и...войната на хората против Саурон от друга. Къде съм казал, че битките описват Средната Земя или че това е цел на Джаксън? Смятам, че не това е целта на Джаксън. Тя е да ни разкаже история, да се опита да направи Властелина нещо, което да се гледа, а не да се чете.
А ти как я виждаш вкарана любовната история между Еовин и Всъщност в разширената версия си е съвсем прилично драматизирана въпросната любовна история между Еовин и Фарамир.
Ок, какъв е изводът от това, което каза? Че публиката не може да издържи цели два филма без романтика. Съответно Джаксън им я осигурява. А ако публиката поиска и извънземни вътре, трябва ли да бъдат сложени? Защото са добавени адски много неща, просто защото са Популярни -битките(в такива количества), скейтбордът, семейните ценности (терзанията на Арвен), целувки на фона на залеза, двубои един срещу стотима, някакви гадини, които никъде ги нямаше (по някое време във втория), само за да има повече битки...
Ма аз не съм ги гледал разширените версии :) Използваш си предимството нечестно и неморално :) Освен това, не, не казах, че не може да издържи два филма без романтика.
Не разбирам между другото защо извърташ нещата в тая посока - "Той го направил, щото публиката така искала" (ако толкова му пукаше за това, което публиката би могла да иска и да очаква, нямаше въобще да поеме тоя ТИТАНИЧЕН риск с правенето на тия филми, на тая тематика, в тоя жанр, по тоя начин) В случая говоря само за решенията, които Джаксън е взел като творец, а в тоя тип решения публиката няма думата.
В случая не говоря за емоционалното въздействие на разширената любовна история между Арагорн и Арвен, а за чисто структурния момент. Казах го и в предния си пост - ако Арагорн и Еовин яздят рамо до рамо и си хвърлят палави поглед два филма, и ако на Арвен е отделено толкова "екранно време", колкото в книгата, спойката между Арагорн и Еовин е много по-естествена за зрителя. И зрителят ще се цъкли и ще си вика "втф?" като види как Арагорн се жени за оная, дето са я показали за 5 минути в първия филм. Единственият начин (според Джаксън, и мисля че решението му е добро) това да се направи със средствата на киното е да се приближи фокуса върху образа на Арвен като й се разшири ролята. В книгата има една сюрия късове странична информация за любовната история между Арагорн и Арвен в цялата й съдбовност и лиричност, но както казах в предния си пост, същността на киното е драматизация (показване в сцени, не иде реч за драма, мелодрама и т.н.), а не някакъв войс-оувър или инфодъмп, който да ти разказва някакви работи, докато ти се чудиш накъде да се обърнеш, че да ти е по-сладка дрямката.
Нещата, които могат да се изтълкуват като "популярни" ги има в тонове и в книгата, епичните битки накрая примерно, които са просто "Един срещу сто" в по-голям мащаб. Семейните ценности ги има и в книгата, това си е немалка част от посланието на Властелина. А какъв е проблемът с целувките на фона на залеза, при положение, че в книгата има песни, танци и героични реплики на килограм? А кои са създанията, които ги няма? Не помня добре, но ако говориш за уарговете, тях ги има в книгата.

Ама... точно похватът Сам Добър Герой Намлатващ Сто Лоши е от епичното фентъзи за тийнейджъри. И от холивудските епопеи. А Толкин описва битките си, но не в числа, наистина. Но просто за мен никога не са оставяли такова впечатление и мисля, че трябва да имам някои обективни причини за това.
Не. Няма го само там. Има го в Малазана, в Бакър, в Гемъл и т.н.А те определено не са за тийнейджъри. Тук иде реч за героични изпълнения, от които "един срещу сто" е само вариация. Освен това Гимли и Леголас в книгата, състезавайки се кой ще изтреби повече орки и стигайки до цифри от сорта на двадесет и нещо, разбиват усещането за реализъм не по-малко.
Не е задължително да имаш обективни причини точно за впечатленията си. Даже те са това, което най-честно субективно. Не виждам обаче защо продължаваш да буташ специално битката във втория филм като аргумент, след като ти казах, че на мен не ми е прекалена, докато на теб очевидно ти идва в повече. Това са точно субективни впечатления, за които не си струва да се спори.
Най-малкото герой с мотивация. Ок, не казвам, че всички герои във Властелина са крайно дълбоки. Но и от тези с дълбочина тя е премахната. Денетор е самоцелно лош, Саруман също. Някви изкукали старци с власт, общо взето, а те са малко повече от това в книгата. Леголас и Гимли един филм най-вече се състезават кой ще избие повече врагове. Това го има в книгата, но не половината от нея. Всеки възможен мейнстрийм е екплоатиран. А за мен книгата е нещо повече от мейнстрийм и битки.
Как Саруман е самоцелно лош? И какъв е в книгата? А специално за Леголас и Гимли - това са два от най-еднопластовите образи във фентъзи литературата въобще и това на подлежи на спор. Леголас, доколкото си спомням, няма нито история (освен че е някакъв принц от Мраколес), нито реплики във Властелина, докато във филма дори се изявява като ментор на Арагорн в някои моменти. Гимли - също, бил син на Глоин и толкоз. Вярно, че образът е малко "негърски" във филма, ама на мен ми хареса и освен това поне имаше някакъв характер.
Според мен правиш грешка като съизмеряваш обема на ситуациите в книгата и във филма - кинодраматизацията и драматизацията въобще отнема време и място. Така че една битка, описана набързо от Толкин, при това битка, както вече казах, важна за сюжета, на филм ще отнеме, при това доста. Това е неизбежно. И вече два поста те питам, какво точно са заменили с толкова многото битки? Всякакви пасивни обяснения и описания (които изобилстват в книгата) са нефилмируеми (освен ако героите не седят на маса и не си говорят, което го няма в 99% от киното по принцип, щото тия неща не се гледат). Така че, какво, в смисъл на неща (даже по-точно сцени), които движат сюжета, е пропуснато?
В книгата Денетор беше леко порочен нещастник, запазил привидно величие, който крие доста гадна тайна, която го разкъсва. Във филма е главно лош.
И с Рол говорихме за Палантира, не знам защо смятате, че трябва едва ли не половин филм за Палантирите... Те имат много история, да, но не и в тази книга. Няколко минути с кристално кълбо с образи в него едва ли са такава фатална загуба на време.
Ами мисля, че пропускаш основната мотивация, на която е обърнато внимание във филма. А именно смъртта на Боромир. Просто Джаксън се е концентрирал върху това, а на мен липсващите моменти с Палантира не ми бяха особено драматични като загуба. А ако присъстваха, трябваше да са повече от няколко момента, защото, както казваш, са важни за образа на Денетор от книгата. Обаче филмът не е книгата. Третият филм е завършекът на историята, която Питър Джаксън разказва, а в нея няма място за още един герой, покварен от Палантир, при положение, че и така третият филм е най-дълъг от всички. Освен това фокусът върху бащата останал без любимия си син е доста по-удачен (защото го прави по-реален и пълнокръвен) от фокуса върху поредния покварен от магически камък владетел. И освен това "леко порочен нещастник, запазил привидно величие, който крие доста гадна тайна, която го разкъсва" всъщност не е ли равнозначно на "главно лош"?
Ми аз такова... ги бълвам през параграф като нефтен кладенец от началото на миналия век? В смисъл, и тук дори съм споменала някои...
Не, всъщност предимно говориш общи приказки - думи като "пълнокръвен", "лош", "герой с мотивация" или мнения от сорта на "не смятам, че с битки може да се покаже Средната Земя" без да кажеш какво би искала да видиш във филма, за да ти хареса. Всъщност казваш, но пак с обобщения, без никаква конкретна обосновка. Докато аз се опитвам да давам примери защо тази ситуация или онази сцена са сполучливи или не толкова. Затова ти задавам и въпроси и се интересувам (не се заяждам, а използвам въпросителните изречения по предназначение) от това как ти виждаш добрата екранизация на Властелина от една страна, и как виждаш настоящия филм, като филм, а не като екранизация на книга.

User avatar
Ghibli
Elder God
Posts: 5783
Joined: Sat Dec 20, 2003 11:36 am
Location: not really here

Post by Ghibli » Thu Nov 30, 2006 1:03 am

Да си вметна и аз мнението: филмите не ми харесаха, и въпреки че оценявам огромния труд, хвърлен по тях, ги смятам по-скоро за слаби в творческо отношение. Твърде много недостатъци, които надделяват над добрите намерения. Може да се изтъкнат много доводи - например, че се искат свръхчовешки качества, за да се овладее такава гигантска продукция, или че нищо такова не е правено до момента (защо ли ми идва наум старата Клеопатра тука за сравнение...) - но в крайна сметка си остава фактът, че Питър Джаксън не се справи така, както трябваше. Самият факт, че ги има разширените версии, говори повече от всякакви други аргументи. Колкото и да е огромно едно произведение, три филма по три часа просто трябва да ти стигнат да го адаптираш без да се налага да скърпваш историята с още часове.
PICARD: Now, are we progressing, Mister La Forge?
LAFORGE: About like you'd expect, sir.
PICARD: Splendid. Splendid. Carry on.

User avatar
Demandred
Moderator
Posts: 6266
Joined: Sun Jan 11, 2004 8:42 am
Contact:

Post by Demandred » Thu Nov 30, 2006 1:24 am

Съгласен съм с Гибли за разширените версии и нуждата от тях. Да не говорим, че последният филм силно приличаше на 3-часов трейлър с цел да ни накара да си купим extended DVD-то, толкова грубо бяха орязани не на място някои сцени.
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!

User avatar
Morwen
Shadowdancer
Posts: 13468
Joined: Sat Dec 20, 2003 1:20 am

Post by Morwen » Thu Nov 30, 2006 1:49 am

Не са важни за Джаксън. Важни са за сюжета.
Не съм отрекла това. Просто за сюжета (на книгата) те са важни, а за филма са фатално изграждащи всичко. Ако махнеш битките от книгата, пак ще остане някаква що-годе свързана, макар и левашки написана история, а ако махнеш битките от филма, ще останат димящи руини.
Не разбирам между другото защо извърташ нещата в тая посока - "Той го направил, щото публиката така искала" (ако толкова му пукаше за това, което публиката би могла да иска и да очаква, нямаше въобще да поеме тоя ТИТАНИЧЕН риск с правенето на тия филми, на тая тематика, в тоя жанр, по тоя начин) В случая говоря само за решенията, които Джаксън е взел като творец, а в тоя тип решения публиката няма думата.
Защото го е направил заради масовия вкус и клише. И ако публиката няма думата, то продуцентите, ръководещи се изцяло от публиката могат да имат думата. И не мисля, че рискът е титаничен. По същата логика може да се каже и за Матрицата, и за Шрек, че са титаничен риск. Това че са нови, не ги прави рискови автоматично. Рискови са арт драмите, които никой няма да отиде да гледа, ако не се окажат шедьовър. Филм с много екшън, с невиждани специални ефекти и написан по книга, която се води за нещо като класика и има фен клубове къде ли не, извинявай, не е ТИТАНИЧЕН риск.
Тук иде реч за героични изпълнения, от които "един срещу сто" е само вариация. Освен това Гимли и Леголас в книгата, състезавайки се кой ще изтреби повече орки и стигайки до цифри от сорта на двадесет и нещо, разбиват усещането за реализъм не по-малко.
Не, във филма си имаше точно "трима срещу триста" в най-чистия му вариант. Съжалявам, абсурдно беше. И в книгата Гимли и Леголас все пак не стигат до стотици и далеч не се бият сами срещу тях. Повечето неща във филма имат първообраз във книгата, но във филма за някои той е раздут до гротескност.
Как Саруман е самоцелно лош? И какъв е в книгата?
И той като Денетор е покварен по някаква необяснима причина. Луд, най-вече. Не корумпиран от някъв палантир, просто по някаква причина е решил да премине от Тъмната страна, нали.
И вече два поста те питам, какво точно са заменили с толкова многото битки?
Аз също толкова поста ти отговарям, че тези битки просто могат да бъдат орязани, както са изкуствено прибавени. И да се прибавят диалози, образи, история...
Ами мисля, че пропускаш основната мотивация, на която е обърнато внимание във филма. А именно смъртта на Боромир.
За част от нещата е. Но ако ми обясниш и защо след като синът му е убит от орки, баща му решава да действа в тяхна полза...
Не, всъщност предимно говориш общи приказки - думи като "пълнокръвен", "лош", "герой с мотивация" или мнения от сорта на "не смятам, че с битки може да се покаже Средната Земя" без да кажеш какво би искала да видиш във филма, за да ти хареса.
Това ми звучи в стил "След като не можеш да направиш по-добър, нямаш право да намираш кусури на този"... И съжалявам, че не съм достатъчно конкретна, но нямам филмите пред мен, за да ти давам пример сцена по сцена, пък тези, които предлагам все не важат, явно...
(не се заяждам, а използвам въпросителните изречения по предназначение)
Хайде сега да те помоля да не ползваш наготово изрази от Симеон. Много е яко, но всъщност дори не си сигурен, че е вярно. По една случайност използвам въпросителните изречения и по предназначение. Но специално за случая си махнах всички въпросителни от поста, да не стават недоразумения. И, бтв, аз непрекъснато ти отгаварям на въпросителните изречения, но теб не те устройват отговорите.
как ти виждаш добрата екранизация на Властелина от една страна, и как виждаш настоящия филм, като филм, а не като екранизация на книга.
Виждам добрата екранизация на Властелина, без нещата, които ми стоят абсурдно. И които съм изброила. Без едночасови битки и без елфи на скейтборди. Без награбване на елфически принцеси. Без герои, които за три секунди драматични погледи решават да променят съдбата си с патетична реплика на уста. Без Фродо и Сам да се държат за краищата на пръстите като в рискова сцена от 98% от филмите на Сталоун.
Самият филм като филм е много приятен фентъзи екшън. Страхотни специални ефекти (с изключение на Съдбовния връх, там си личаха някакви декори), герои за всеки вкус - драматични, комични, симпатични, уродливи, твърде яки битки, макар и прекалено много...
Бтв, аз някак мисля, че във втория (първия към света по принцип, а не конкретно към CruelGoblin) си пост казах, че е хубав филм, но лош Властелин. Мислех, че за това говорим. Ако не е така, не виждам за какво спорим.
I don't wanna die
But I ain't keen on living either

User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Post by Roland » Thu Nov 30, 2006 11:30 am

Еми айде пак, с риск да ме набедят за адвокат на Емо, да се включа вместо него:
Не съм отрекла това. Просто за сюжета (на книгата) те са важни, а за филма са фатално изграждащи всичко. Ако махнеш битките от книгата, пак ще остане някаква що-годе свързана, макар и левашки написана история, а ако махнеш битките от филма, ще останат димящи руини.
Човекът доста ясно ти обясни защо е така. В книгата можеш да кажеш "ми имаше там неква битка" и това като за Толкин особено, където акцентът пада върху света, а не сюжета, би било напълно достатъчно. Акцентът във филма обаче просто не може да падне върху света повече, отколкото го прави чрез хеликоптерните пейзажи, просто филмът е драматизация. И като всяка драматизация, вкл. литературна, нещо, което описателно можеш да обобщиш в три думи, изисква много повече обем, за да покажеш. Което е и поантата на дългите битки, защото ако в описание могат да са "бихме се дни наред, но накрая надвихме", в показване това трябва да отнеме по един или друг начин всички тези дни, както и начина, по който са надвили. Неизбежно е просто и именно затова от филма наистина биха останали димящи руини, ако махнеш битките. А не защото видиш ли вътре друго нямало. Просто те са скелетът на сюжета както на книгата, така и на филма, но докато в първото могат да бъдат само разказани, във второто трябва да бъдат показани.
Защото го е направил заради масовия вкус и клише. И ако публиката няма думата, то продуцентите, ръководещи се изцяло от публиката могат да имат думата. И не мисля, че рискът е титаничен. По същата логика може да се каже и за Матрицата, и за Шрек, че са титаничен риск. Това че са нови, не ги прави рискови автоматично. Рискови са арт драмите, които никой няма да отиде да гледа, ако не се окажат шедьовър. Филм с много екшън, с невиждани специални ефекти и написан по книга, която се води за нещо като класика и има фен клубове къде ли не, извинявай, не е ТИТАНИЧЕН риск.
Напълно съм съгласен, че рискът изобщо не е толкова голям. Но пък не съм съгласен, че го е направил и заради масовия вкус и клише. Тука точно за тва спорите толкова време, мисля, защото ти отхвърляш нещо като задължително клиширано, а то е, в случая с битките примерно, неизбежно при пренасяне на думи в картини. В смисъл, ако искаш можем да обобщим целия спор с "Еми не може да се филмира добре книата просто и това е", но ако ще твърдим, че може...
Не, във филма си имаше точно "трима срещу триста" в най-чистия му вариант. Съжалявам, абсурдно беше. И в книгата Гимли и Леголас все пак не стигат до стотици и далеч не се бият сами срещу тях. Повечето неща във филма имат първообраз във книгата, но във филма за някои той е раздут до гротескност.
Къде? По-надолу казваш, че не ги помниш подробно филмите, но за това явно си сигурна, защото настояваш. Къде точно се случва това? Кои са тримата? Щото Аагорн, Гимли и Леголас през цялото време са част от някаква по-голяма армия, освен в първия филм, където пък няма такова стръупване на врагове. Освен това исторически факт е онова там за едни 300 спартанци, дето, Термопилите, тва-онова. И ако в историята РЕАЛНО може да се случи нещо, защо в Епично И Приказно Фентъзи С Героизъм, Жертвоготовност И Прилики Със Сага да не може да се хиперболизира? Кое е гротескното? Съвсем в духа на повествованието си е, както на книгата, така и на филма, да има именно такива уберменшен.
И той като Денетор е покварен по някаква необяснима причина. Луд, най-вече. Не корумпиран от някъв палантир, просто по някаква причина е решил да премине от Тъмната страна, нали.
Ми не, не е така. Покварен е от контакта със Саурон чрез Палантира. Също толкова обосновано, колкото и в книгата. Даже Саурон във филма има с поне сцена-две повече, свързани с това, отколкото Саурон от книгата. Ако можеш да ме обориш, направи го, естествено, все пак съм я чел отдавна... Но филмите ги помня твърде добре и в тях лошотията както на Денетор, така и на Саруман, Е обоснована добре.
Аз също толкова поста ти отговарям, че тези битки просто могат да бъдат орязани, както са изкуствено прибавени. И да се прибавят диалози, образи, история...
Нито една битка не е изкуствено прибавена, всичките си ги има в книгата. Съответно нито една не може да се махне, могат да се намалят. Но това, което през цялото време повтаряте и двамата като развален грамофон - "кажи нещо конкретно"/"ми диалози, образи, история" - вече почва да ме нерви. Значи, "диалози, образи, история" НЕ Е конкретно. Конкретно е "в еди коя си сцена, която в книгата е еди как си, а във филма е самоцелно еди каква си, трябва еди кой си да има еди каква си реплика в повече, да покаже еди какви си чувства" и т.н. Диалози във филма има повече, отколкото в книгата. Просто са махнати страничните, тип "Ей, скиваш ли оная крепост, чакай ся да ти пасна един 10-страничен инфодъмп + песен + стихче + изброяване на един куп имена, свързани с нея, нищо, че няма нищо общо с наш'та история". Които са си чудесни за изграждане на света като главен герой в книгата, но не могат да се вкарат във филм.
Образи? Мери и Пипин от книгата са един и същ дженерик персонаж. ЕДНАКВИ. Във филма имат различна индивидуалност. Единият е по-смотан, другият - по-схватлив. Леголас и Гимли де факто НЯМАТ личности, както и Емо е писал по-горе. Във филм имат. Някакви. И не само това, но мисля, че пропускаш един важен момент. Толкин само лепи етикет на героите си и после не го обосновава с почти никакви действия от тяхна страна. Не е нужно да се съгласяваш с мен, но това съм го чел и като мнение на доста признати фентъзи-автори. Човекът просто не са му били важни героите. Но в един филм етикети не можеш да лепиш, поне не за всеки. Там обаче героите ги ВИЖДАШ, техните мимики, жестове, действия, интонация и думи ти дават етикета. Не с ти нужни "тя е дъщеря на крале" описания, за да получиш впечатление за тях.
За историята нямам какво да кажа, докато не конкретизираш. Какво точно липсва в чисто сюжетно отношение?
За част от нещата е. Но ако ми обясниш и защо след като синът му е убит от орки, баща му решава да действа в тяхна полза...
Ъ? като как по-точно? Тоя момент наистина не го помня.
Това ми звучи в стил "След като не можеш да направиш по-добър, нямаш право да намираш кусури на този"... И съжалявам, че не съм достатъчно конкретна, но нямам филмите пред мен, за да ти давам пример сцена по сцена, пък тези, които предлагам все не важат, явно...
Ми на конкретни въпроси общи отговори не важат, да. И не щото са твои и щот той знае най-добре, а просто защото не са конкретни. Ся... аз отстрани до момента добих чувството, че ти всъщнсот изобщо не помниш филмите, а си караш по някакви хиперболизирани спомени за тя :/ И понеже и на мен многократно ми се е случвало упорито да споря, плюейки по нещо, което изобщо не помня, някакси ми се струва познато. Но според мен той не ти е казал да не критикуваш, като не можеш да направиш по-добър, а просто, че е хубаво като не ти харесва нещо, да знаеш защо и как би ти харесало повече. Как конкретно би ти харесало повече. Щото си спомням за оня древногръцки скулптор, дето беше показал статуята си на народа и беше питал кой кво не го кефи, че да го оправи. И като го "оправил", им показал ква грозна чикия се е получила. Така че е важно човек дазнае какво точно иска, а не само да изброява нещата, които го кефят като идея по принцип и в други медиуми (каквато е книгата).
Хайде сега да те помоля да не ползваш наготово изрази от Симеон. Много е яко, но всъщност дори не си сигурен, че е вярно. По една случайност използвам въпросителните изречения и по предназначение. Но специално за случая си махнах всички въпросителни от поста, да не стават недоразумения. И, бтв, аз непрекъснато ти отгаварям на въпросителните изречения, но теб не те устройват отговорите.
1) Изразът е негов, аз ти го пуснах на кю-то в последствие :mrgreen:

2) Той наистина говори за себе си, а не за теб.

3) Следвайки от второ, не ми е ясно що в целия тоя топик си твърдо убедена, че всъщност някой те напада, и вместо да спориш, ти се защитаваш войнствено. Еми ок, да, знам, че така съм ви дресирал с богоподобието си, че вадите базуката при първия признак за мое участие в спор 8-) , ма Емо и аз не сме равнозначи, а човечецът още страда от някакви идеалистични представи за разумен, аргументиран и градивен спор. Т.е. престани да третираш всичко, което ти пише като нападение, срещу което трябва да се отбраняваш, щото не е такова ;)
Виждам добрата екранизация на Властелина, без нещата, които ми стоят абсурдно. И които съм изброила. Без едночасови битки и без елфи на скейтборди. Без награбване на елфически принцеси. Без герои, които за три секунди драматични погледи решават да променят съдбата си с патетична реплика на уста. Без Фродо и Сам да се държат за краищата на пръстите като в рискова сцена от 98% от филмите на Сталоун.
Не си ги изброила. Изброила си общи положения, които всъщност не би харесала, ако видиш на кино. Защото смесваш медиите. Лично мнение. Изброяваш "герои с мотивация", обаче те са едва ли не ПО-мотивирани от литературните си първообрази, точно щото са главни герои, а не марионетки на фона на Средната земя. Изброяваш "едночасови битки", обаче такива всъщност няма. Дори във втора част битката за Шлемово Усое я прави 20 минути, я не. Просто е непрекъсната и създава впечатление за огромност. Само че 20 минути от 3 часа и половина... Изброяваш награбване на елфически принцеси, само че, прощавай, по тоя начин може цинично да се изкриви ВСИЧКО, вкл. и цялата книга. Няма "награбване", има някаква характеризация на Арвен и на връзката й с Арагорн, която иначе е ПОКАЗАНА САМО В ПРОКЛЕТИЯ УКАЗАТЕЛ НА КРАЯ НА ВЛАСТЕЛИНА, а дори не в самата книга, и за която Емо писа достатъчно (нещо, което изобщо и изцяло си игнорирала в коментарите си, например). Изброяваш някакви герои с някакви трисекунди решения и песен на уста, за които изобщо не успявам да се сетя и ще те помоля да ми ги посочиш. Изброяваш Фродо и Сам, държащи се като във флм на Сталоун, забравяйки, че, също както и битките, това във филм трябва да се покаже (защото в книгата го има казано, което значи, че не може да отсъства в драматизацията). Е, изброяваш и Леголас на скейтборда, за което няма как да споря :oops: :oops: :oops: НО това е единичен случай :mrgreen:
Самият филм като филм е много приятен фентъзи екшън. Страхотни специални ефекти (с изключение на Съдбовния връх, там си личаха някакви декори), герои за всеки вкус - драматични, комични, симпатични, уродливи, твърде яки битки, макар и прекалено много...
Бтв, аз някак мисля, че във втория (първия към света по принцип, а не конкретно към CruelGoblin) си пост казах, че е хубав филм, но лош Властелин. Мислех, че за това говорим. Ако не е така, не виждам за какво спорим.
Уел, да, но не мисля, че можеш изобщо да си представиш добрия филмов Властелин в конкретика. А ако смяташ, че такъв не е възможен, според мен просто го кажи, че да се прекрати тоя спор.

@ Гибли:
Да си вметна и аз мнението: филмите не ми харесаха, и въпреки че оценявам огромния труд, хвърлен по тях, ги смятам по-скоро за слаби в творческо отношение. Твърде много недостатъци, които надделяват над добрите намерения. Може да се изтъкнат много доводи - например, че се искат свръхчовешки качества, за да се овладее такава гигантска продукция, или че нищо такова не е правено до момента (защо ли ми идва наум старата Клеопатра тука за сравнение...) - но в крайна сметка си остава фактът, че Питър Джаксън не се справи така, както трябваше. Самият факт, че ги има разширените версии, говори повече от всякакви други аргументи. Колкото и да е огромно едно произведение, три филма по три часа просто трябва да ти стигнат да го адаптираш без да се налага да скърпваш историята с още часове.
Ноу ъфенз, но "слаби в творческо отношение"? "Твърде много недостатъци, които надделяват над добрите намерения"? "Питър Джаксън не се справи така, както трябваше? Какво все пак имаш предвид с тия генерализации?

Що се отнася до разширените версии, за мен само в третия филм това е порочно (в случая съм съгласен с Дем), но там вече комерсиализмът си е казал думата и не мисля, че Джаксън е виновен. Всъщност подозирам, че дори е бил принуден да реже от онова, което е трябвало да излезе на кино, за да има повече кънтент за екстендед двд-то. Първият и вторият обаче са си съвсем пълноценни без екстендед версии. Да не говорим, че в екстендедите на първи и втори всъщност има само ДОПЪЛНИТЕЛНИ сцени, ала "песничка + безмоторна епичка", с каквито книгата изобилства, а не движещи сюжета неща, липсващи в кино-вариантите. Така че всъщност това не е никакъв аргумент за липсата на качество в оригиналните версии. Пък и тука вече си важи с пълна сила коментарът "като не си правила такова нещо, отде знаеш колко времетраене му стига, за да се получи?" Ся, то не, че Джаксън не е манияк на тема дълги филми...

П.П. @ Морви: бтв, планирам напролет да напрая един маратон трите екстендеда в три поредни вечери. Можеш да се включиш, че поне да имаш конкретния материал да ме хлебиш после ;)
And you can't dance with a devil on your back...

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests