Щеше да е чудесно, ако го бяха рамкирали по този начин - да направим математиката по-интересна и приятна за учене за социално уязвими групи деца, за които нормално предметът е труден/скучен/непонятен. Но те не са. Изчетох само Stride 1, документът е ИЗКЛЮЧИТЕЛНО расово ориентиран, навсякъде се говори за white supremacy culture, anti-racism и прочеее. За минуси на текущия модел се изтъкват неща като прецизност, индивидуализъм и контрол от страна на учителите - неща, които изобщо не са свързани с математиката като предмет, а с цялостният подход на преподаване по принцип. И предложените заместители на стария модел според мен са много несъвместими с математиката - предмет, който в основата си ляга на абсолютна обективност и прецизност (и нека да напомня, че тези препоръки са за преподаватели 6-8 клас, когато учениците започват да навлизат в малко по-сериозната математика, която все още се базира на опростена реалност, а не за висша математика - и точна това е времето да се научат на прецизност.Shamajotsi wrote: ↑Wed Feb 24, 2021 3:49 pm@termit, струва ми се, че не си схванал същината на проблема, който този курс се опитва да разреши. Не математиката е расистка, а потенциално преподаването ѝ може да направи предмета по-недостъпен за децата от някои слоеве на обществото.
....
Ако промениш цялата образователна система около хора с бекграунд подобен на моя, ще изгубиш голяма част от учениците и в обществото няма да получиш по-голямо разбиране сред хората за математиката, ще накараш булшинството да намразят предмета дори повече.
Проблемът е, че казват точно товаShamajotsi wrote: ↑Wed Feb 24, 2021 3:49 pmНикой не казва, че "2+2=4" е расистко. Нека вземем нещо по-сложно като пример - класическото определение за граница на редица е пословично анти-интуитивно, а това за граница на функция - дваж повече....


100% съгласен... за сериозни проекти поне на ниво горни класове на средното или университет. Но за изграждане на социални умения би трябвало да има други предмети в училище. В 6-7 клас си подковаваш основата, там трябва да наблегнеш на придобиване на лични знания. Проекти с другарчетата - супер, от време на време. Със сигурност не трябва да е основна цел.Shamajotsi wrote: ↑Wed Feb 24, 2021 3:49 pmIndependent practice is valued over teamwork or collaboration - по мое наблюдение, като всяка друга наука в днешно време, прилагането на математика все повече и повече се върши с други хора, не непременно "математици". Да можеш да работиш с други става много по-ценно.
Виж предишния коментар. Аз поне в 6-и клас ползвах математика в живота само като си смятах стотинките в магазина. Ако приемем, че целта е да се въвлекат в предмета деца от по-бедното население, точно примери с пестене и разпределяне на малко ресурси биха им били полезни и реалистични.Shamajotsi wrote: ↑Wed Feb 24, 2021 3:49 pm“Real-world math” is valued over math in the real world. - тук пойнтът е, че можеш да даваш примери от заобикалящия свят, които не са свързани с парите (които не са особено рилейтъбъл за хора, които, you know, нямат кой знае колко много пари или опит с тях, да кажем). Експоненциален ръст не е задължително да бъде обяснен със сложна лихва, има други далеч по-добри примери, които дори могат да са базата на по-сложни примери за по-сложни концепции.
Reinforcing paternalism and powerhoarding определено не ми звучи така. Но съм го изкоментирал грешно - copy/paste-нах съдържанието и правих коментарите по памет. Става въпрос за това, как се оценяват учениците, и всъщност идеята в тази точка е ОК - как да разберем дали един учител е правилен за ученика и класа, и дали подходът към определен ученик е коректен. Какво общо има това с white supremacy, вместо с читави учители и достатъчно бюджет за да има индивидуално внимание към учениците, вече е друга темаShamajotsi wrote: ↑Wed Feb 24, 2021 3:49 pmStudents are tracked(into courses/pathways and within the classroom). Too often students are tracked based on the notion that adults know what the right thing is for them, which does not allow room for student agency, reinforcing paternalism and powerhoarding. - тук или аз, или ти съвсем не сме разбрали за какво иде реч. Гледайки примерите, които са дадени в документа, става дума да не отказваш хора от нещо, което може би биха харесали или би им трябвало, само защото в началото не им е потръгнало.
Отново се връщаме на частта с 6-8 клас. Изграждането на солидна база в математиката не е само градене на знания, а също и на начин на мислене. И доста от конструктите във висшата математика реално не изискват повече от проста аритметика (примерно матрици), но изискват по-разчупено мислене и мозък, който може да се справи с повече нива на абстракция (представете си n-мерен кубShamajotsi wrote: ↑Wed Feb 24, 2021 3:49 pmMath is taught in a linear fashion and skills are taught sequentially without true understanding of prerequisite knowledge. Никой не твърди че можеш да преподаваш умножение без събиране. Но както в България, така и в Юкей в училище (освен математическите гимназии) аритметика не се учи въобще чак до университета - въприеки че ти трябват единствено знания от 4ти/5ти клас. И така, можем още в гимназията да обясним на хората как работят някои базови методи за криптиране, ама... тъй като всичко се обяснява линейно, няма да го правим. В документа са дали пример с матрици - за някои базови неща за тях не ти трябва повече от това да умножаваш и събираш. Сега, аз бих поспорил до колко на един гимназист би мо било полезно, ама дори сега си давам сметка, че тези съмнения са в следствие на същата тази парадигма, че след А следва В и после С и нищо друго.

@Shamajotsi - аз съм почти завършил приложна математика във ФМИ (почти завършил, защото се издъних на държавния по разни причини, след което life happened и така не го изкарах), и работя като програмист 20+ години, та математиката ми е близка тема. За това и толкова се дразня, като гледам как се опитват да изкасапят обучението в името на политически цели. Защото докато това може да мине при humanities, в STEM няма много място за субективност, когато се наливат основите.
П.П. гледам, че и @Ambartanen е дал сходни точки с моите. Така става, като пиша едно мнение два часа помежду срещите
П.П.П. @Roland - от една страна, така поднесено има смисъл, ако POC е кодова дума за бедни/уязвими деца, и поради някаква културна причина не искат да го напишат. За съжаление обаче рамкирането на цялото нещо като премахване на белия расизъм първо тотално прецаква крайната цел, и второ води до вкарване на език и методи, които ако се имплементират ще постигнат точно обратният на търсения ефект, и ще намалят още повече качеството на математическото обучение.