God, are you there?
- RRSunknown
- Elder God
- Posts: 9514
- Joined: Thu Nov 01, 2007 9:54 am
Да, това имам предвид - да се обясни поне откъде да са възникнали празниците защото в момента празниците са само повод да се налющят с алкохол.
Специално за Авраам - покрай притчата за него може да се обясни че той бива смятан за първия мюсюлманин и от исляма. Жертвата в тази притча показва демонстрацията на безкористност без да се очаква нещо в замяна. Древните близкоизточни религии, например в елинския пантеон – жертвата се принася единствено и само при две ситуации:
1. Измолване за нещо бъдеще
2 Измолзване за опрощаване на нещо в миналото
Тоест жервтоприношението в тези религии е било на принципа от архайката - давам за да дадеш .
Именно от тази жертва тръгва много криворазбран екстремизъм и в исляма и в християнството.
Тази Жертва и именно този Авраам (Ибрахим) са в основата на оцеляването на авраамическите религии, защото с началото на поклонението („Поклоних ти се Господи, слушам твоите заповеди“) става възможно последващото – даването на Заповедите на Мойсей, който ще изгради най-стройната система от религиозни закони за времето си. Система, която ще бъде развивана до късно от самите евреи, а по-късно модиицирана от християните и мюсюлманите.
И затова точно от там трябва да се тръгне , защото това е основата на разбирането на организираната религия.
Специално за Авраам - покрай притчата за него може да се обясни че той бива смятан за първия мюсюлманин и от исляма. Жертвата в тази притча показва демонстрацията на безкористност без да се очаква нещо в замяна. Древните близкоизточни религии, например в елинския пантеон – жертвата се принася единствено и само при две ситуации:
1. Измолване за нещо бъдеще
2 Измолзване за опрощаване на нещо в миналото
Тоест жервтоприношението в тези религии е било на принципа от архайката - давам за да дадеш .
Именно от тази жертва тръгва много криворазбран екстремизъм и в исляма и в християнството.
Тази Жертва и именно този Авраам (Ибрахим) са в основата на оцеляването на авраамическите религии, защото с началото на поклонението („Поклоних ти се Господи, слушам твоите заповеди“) става възможно последващото – даването на Заповедите на Мойсей, който ще изгради най-стройната система от религиозни закони за времето си. Система, която ще бъде развивана до късно от самите евреи, а по-късно модиицирана от християните и мюсюлманите.
И затова точно от там трябва да се тръгне , защото това е основата на разбирането на организираната религия.
- Roamer
- Ascendent
- Posts: 4895
- Joined: Wed Jan 03, 2007 5:25 pm
- Location: Hier ist hier und jetzt ist jetzt doch jetzt ist jetzt schon nicht mehr da...
- Contact:
Хм, този разговор май сме го водили и друг път... и май и друг път съм споменавал моята позиция. Да, по принцип обучение за световните религии би било полезно, а в някаква съвсем лека форма дори и още от началното училище. За съжаление обаче смятам, че ако такова нещо бъде въведено сега, *няма кой* да го преподава както трябва - не и във всички училища в България. Няма достатъчно учители, които да погледнат сегашното си натоварване, да вдигнат рамене и да кажат "а, да взема да понауча по нещо и за всички световни религии - или, добре де, дори не за всички, ами за тия 3-4-5-8 най-важни - и то да е достатъчно, че да мога не само да го разказвам, ами от време на време и на откачени въпроси да отговарям? Няма проблем, веднага!"
...да не говорим за това, че дори не съм сигурен, че има кой да напише учебниците и допълнителните материали в помощ на учителите - имам сериозни подозрения, че хората, които *могат* да го направят, няма да искат.
...да не говорим за това, че дори не съм сигурен, че има кой да напише учебниците и допълнителните материали в помощ на учителите - имам сериозни подозрения, че хората, които *могат* да го направят, няма да искат.
Eric: I use my sword to detect good on it.
Ed: It's not good, Eric. It's a gazebo.
Ed: It's not good, Eric. It's a gazebo.
Никога не съм бил убеден в стойността на "поуките" и на всякакъв тип отговори в едно изречение на морални въпроси, пък били те и за/дадени от/на първолаци.
Може би от това би имало полза, наистина ако се наблегне на исторически обусловените неща в разказа - как така някакъв Бог ще иска от някакъв пич да убие сина си? Или ако просто се импровизират отговори (в никакъв случай "финални" и "решаващи") на импровизираните въпроси на учениците.
Може би от това би имало полза, наистина ако се наблегне на исторически обусловените неща в разказа - как така някакъв Бог ще иска от някакъв пич да убие сина си? Или ако просто се импровизират отговори (в никакъв случай "финални" и "решаващи") на импровизираните въпроси на учениците.
- RRSunknown
- Elder God
- Posts: 9514
- Joined: Thu Nov 01, 2007 9:54 am
Няма полза в смисъл на поуки- именно и това е въпроса - че според официалните религии бог изисква жертва без да обещава нищо. Този акт (жертва в името на бога без мисъл) става основа на религиите и оттам се тръгва за да се разбере защо сега се вика Алах Акбар докато се тича със колан опасан с есплозиви.
б.т.в. Ако се сещате в Хиперион един от разказите на поклонниците разглеждаше точно този въпрос.
б.т.в. Ако се сещате в Хиперион един от разказите на поклонниците разглеждаше точно този въпрос.
- JohanVladimir
- Sorcerer
- Posts: 381
- Joined: Fri Mar 19, 2004 1:40 pm
Налага ми се да не се съглася с теб. Обучаването чрез текстове е една от двете форми на обучение в култура - тва според Лотман.Trip wrote:Никога не съм бил убеден в стойността на "поуките" и на всякакъв тип отговори в едно изречение на морални въпроси, пък били те и за/дадени от/на първолаци.

Абе вие със съпорта за историята за Авраам (и особено JohanVladimir), добре ли сте? Това е история, в която един баща е готов да заколи сина си, защото чува глас от небесата. Вие имате ли идея какво означава това?
У нормалното дете тази история ще породи пълно отвращение от тоя Бог, дето изисква подобни ужаси от един баща (каквото породи и у мен навремето, и си казах - абе я чакай малко, кви са тия селски дивотии). Обаче тая притча ти се пробутва с мисълта да ти вкорени морала "обичай безпрекословно бог и изпълнявай каквото ти каже". Това направо е противоконституционно.
РРС тръгнал да ми обяснява как това било причината за оцеляването на авраамовите религии, как се унаследявало в исляма и т.н. (примерно как говори за това, че в онези смотани времена детският живот не е струвал пукната пара). Да, абсолютно - това е така, но часът по религия в първи клас няма да каже НИЩО в тази посока. Най-директното послание на тази притча е - можеш да правиш всичко (вкл. да убиваш жестоко), ако Бог поиска това от теб, т.е. ако имаш халюцинации.
У нормалното дете тази история ще породи пълно отвращение от тоя Бог, дето изисква подобни ужаси от един баща (каквото породи и у мен навремето, и си казах - абе я чакай малко, кви са тия селски дивотии). Обаче тая притча ти се пробутва с мисълта да ти вкорени морала "обичай безпрекословно бог и изпълнявай каквото ти каже". Това направо е противоконституционно.
РРС тръгнал да ми обяснява как това било причината за оцеляването на авраамовите религии, как се унаследявало в исляма и т.н. (примерно как говори за това, че в онези смотани времена детският живот не е струвал пукната пара). Да, абсолютно - това е така, но часът по религия в първи клас няма да каже НИЩО в тази посока. Най-директното послание на тази притча е - можеш да правиш всичко (вкл. да убиваш жестоко), ако Бог поиска това от теб, т.е. ако имаш халюцинации.
Като никога съм съгласен напълно със Силвър.Silver wrote:Абе вие със съпорта за историята за Авраам (и особено JohanVladimir), добре ли сте? Това е история, в която един баща е готов да заколи сина си, защото чува глас от небесата. Вие имате ли идея какво означава това?
У нормалното дете тази история ще породи пълно отвращение от тоя Бог, дето изисква подобни ужаси от един баща (каквото породи и у мен навремето, и си казах - абе я чакай малко, кви са тия селски дивотии). Обаче тая притча ти се пробутва с мисълта да ти вкорени морала "обичай безпрекословно бог и изпълнявай каквото ти каже". Това направо е противоконституционно.
РРС тръгнал да ми обяснява как това било причината за оцеляването на авраамовите религии, как се унаследявало в исляма и т.н. (примерно как говори за това, че в онези смотани времена детският живот не е струвал пукната пара). Да, абсолютно - това е така, но часът по религия в първи клас няма да каже НИЩО в тази посока. Най-директното послание на тази притча е - можеш да правиш всичко (вкл. да убиваш жестоко), ако Бог поиска това от теб, т.е. ако имаш халюцинации.
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!
Между другото, само искам да обърна внимание, че ето този пост го намирам за чудовищен по толкова много начини, че ако отговоря на всяка дума както заслужава, може да ме докара до бан. И недоумявам как това на никого не прави впечатление.JohanVladimir wrote:Историята за Аврамовата жертва е прекрасна притча като за първолаци според мен. Първо е достатъчно "страшна", за да е по вкуса на децата, второ съдържа простичка поука, която те са способни да схванат, за разлика от много други библейски сюжети, трето, като старозаветна история е интеркултурна, така да се каже.
А що се отнася до Библията - именно затова има вероучение за деца има и академични философски курсове - може да се изучава на различни равнища. Нищо не пречи на децата да схванат неща като 10-те заповеди и да им се обясни какво всъщност празнуваме на Коледа и на Великден. И според мене е НАЛОЖИТЕЛНО! Предвид общата култура на варненския Общински съвет, например, който лично аз преди години спасих от резила да бъде публикувано в регионалния всекидневник празнично поздравление към гражданите:
"Честит Великден, честито Рождество Христово!" Та така.
Силвъре, недей се вживява толкова
"Поуката" в тая притча нито е една, нито е простичка - което значи, че и твоята интерпретация хич не е единствената
Иначе разните други болдове за празниците и 10-те заповеди и т.н. според мен са неща, които детето ще прихване от въздуха (вкл. и от 2 приказки на даскала по история/литература и български, ей така помежду другото) и въобще не му е нужно да му се натякват в час - има си по-полезни неща за приказване там. Това с Честит Великден, Рождество Христово според мен е било идиотско изключение по-скоро

"Поуката" в тая притча нито е една, нито е простичка - което значи, че и твоята интерпретация хич не е единствената

Иначе разните други болдове за празниците и 10-те заповеди и т.н. според мен са неща, които детето ще прихване от въздуха (вкл. и от 2 приказки на даскала по история/литература и български, ей така помежду другото) и въобще не му е нужно да му се натякват в час - има си по-полезни неща за приказване там. Това с Честит Великден, Рождество Христово според мен е било идиотско изключение по-скоро

- RRSunknown
- Elder God
- Posts: 9514
- Joined: Thu Nov 01, 2007 9:54 am
Кой както иска да тръгва. Ако някой реши да налива обич към Бог в религиозния смисъл на дете, това директно му нарушава свободата на вероизповедание, а именно - да няма такова. Лудите, ако обичат да държат лудостта за себе си и да оставят хората сами да достигнат до каквото имат нужда.
Трип, притчата е изключително простичка и едно хлапе ще хване от нея точно това, което казвам - това е практически сюжета. Тук става дума за малки деца, не за гениите на мама в университета, дето носят води от 18 кладенеца.
dellusion, по-якото е, че има държави, в които все още има смъртно наказание, ако се отречеш от исляма.
Трип, притчата е изключително простичка и едно хлапе ще хване от нея точно това, което казвам - това е практически сюжета. Тук става дума за малки деца, не за гениите на мама в университета, дето носят води от 18 кладенеца.
dellusion, по-якото е, че има държави, в които все още има смъртно наказание, ако се отречеш от исляма.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 21 guests