
Та, сцената им с Джора ми подейства много "HBO-вски", ако мога така да се изразя - и в Жицата, и в Сопраносите, и в Карнавала, и в Дедууд, и т.н. ги има тия леко небрежни разговори край огъня, образно казано, без особени импликации за останалата част от историята, които уплътняват атмосферата и помагат за реалистичността. Не помня да има такъв разговор в книгата и ако съм прав - много добро решение на сценаристите. И евала на момчето, дето играе Ракаро - едно, че е страшно непринуден, и второ, че говори някакъв измислен език като свой роден.
Браво и на пича, дето се включи като Баристан - лаконичен, с едно такова леко неебателно изражение, обветрен такъв един. И страшно се изкефих на Джеймс Козмо! Предвид предните му роли, съм свикнал да лае като побеснял с гърлен шотландски акцент. А и Джеор е образ, който много лесно може да стане по идиотски комичен. Козмо играе срещу типажа на героя и срещу собствения си актьорски - страхотно попадение. Всъщност това важи и за баристана от по-горе, понеже предвид как е описан в книгата, си представях някакво старче, което все стои с вирната брадичка и произнася с огромно Достолепие и Патос (тм) всяка своя реплика. Бенджен пък е може би единственият от каста, заедно с Козмо, който засега като излъчване докарва тая северняшка полуприказна меланхолия, която за мен си е фентъзи елемент, въпреки че няма и още дълго няма да има Други и гиганти, и тем подобни. Разговорът му с Джон на върха на Вала ми беше по-атмосферичен от всичките шотове на Вала досега.
Варис също ми хареса - подобно на Визерис, преиграването му отива. Момчетата, дето играят Пип и Грен, също ми се сториха много достоверни. Особено когато Грен му се иззъби на Джон в оръжейната и почти не си артикулираше репликата - хубав и достоверен момент.
Та всичко това може да се върже със забележките на Силвър за преиграването - аз усещам някакво подмолно течение у второстепенните персонажи, които някак се държат встрани от фокуса на всяка сцена, но я "пълнят". Истински ценните в актьорско отношение моменти са ми сред тия, второстепенните пичове.
Но и немалко от главните за мен все още си държат. Особено се кефя на Динклидж, защото някак успява през превзетия и очевидно фейк акцент да излъчва някакво gravity и като че ли се старае да има осезаема разлика между моментите, в които се прави на интересен за пред другите, и тия, в които е повече себе си (моментите с Джон). Сбогуването им примерно беше много low-key и ми напомни точно на това между Джон и баща му. (В тоя ред на мисли, хареса ми и как без много церемонии се сбогуваха Бенджен и Йорен също така.)
И като споменах Йорен, и той, и Сирио (и Варис в тая графа) също ми бяха много свежи включвания, ако и като игра да бяха в обратния край на спектъра от Ракаро и Джеор примерно.
Петир се поизложи обаче като че ли, но на мен проблемът ми се стори повече в материала, с който са му дали да работи. Стори ми се, че Гилън направо с нежелание си произнесе интродукцията (оная работа с белега от корема до ключицата и как още си пада по Кат). Да не говорим, че развали хубавата сцена с Нед (ужасно ме кефи как Бийн е махнал всякакви спирачки на севернобританския си акцент, много му отива в по-хъшлашките моменти) пред бардака с онова мъдро умозаключение за пред камерата как старките бързо се палели, а мислели бавно. Или преиграното самодоволничене като видя камата (там май самият актьор се престара).
Аря също повика малко повече от нужното, но девойчето има много готино зряло и самоуверено излъчване и това й изкупва евентуално неопитността с разни по-емоционални реплики. Хеди беше хит енд мис, много ме кефи, когато говори цинизми и жестокости с тоя неин тих нежен гласец, но когато трябва да играе силна емоция като в сцената с брат си, не й се получава. Странно, но в Хрониките на Сара Конър имаше много по-агресивно излъчване. Джейми обаче кефи почти безусловно – много интересно, че маниерът му на игра, интонацията и децибелите са подобни на тия на Хеди – усеща се някакво сходство в характерите, кефи ме, че и на него го показват като донякъде уязвим, особено в тоя епизод, където и Нед, и Робърт му се изредиха да го унижават. Хареса ми как *точно* след като Джейми се направи на мъж-закрилник пред сестра си и прошепна оная епична реплика, дето всички я знаем от трейлъра, Робърт го привика и го насра пред командира му. Като охарактеризиране на героя тия двете сцени чудесно се следваха една друга. Иначе не мисля, че Робърт беше точно пиян, та да му е офф пиянството, беше по-скоро пийнал и в мракобесно настроение. А Ади наистина е направен за тая роля. Мишел Феърли бтв също Е Кат, независимо от възрастта. Много силно излъчване има жената, особено в оня момент, когато се разделиха с Нед. Имаше една много готина елегичност в тия дълги кадри на лицата им, подсказка за това, което предстои.
Харесаха ми и паралелните сцени, в които дойката на Бран и майстер Емон приказваха за мрачните мрачности и ужасяващите ужаси на Севера. Още не мога да кажа какъв точно беше паралелът, но може би и не е нужно. Но в случая с дойката, приказките й някак ми се сториха като "обговаряне" на вътрешното състояние на Бран. Представих си го като заместител на вътрешния му монолог. В предния епизод пак имаше един такъв момент, когато Дени седеше на коня си отчаяна, а до нея Джора разправяше как дотраките вярвали, че някаква призрачна трева ще плъпне навсякъде и ще донесе края на света. Стори ми се, че точно мисли с някаква подобна апокалиптична окраска й се въртят на Дени в главата в тоя момент.
За друго не се сещам в момента, ма то и кохерентен анализ епизод по епизод би било идиотско да правя, та затова и си изливам така впечатленията
Edit: Вероятно нърд-момент, но - изключително ме изкефи как показаха колко е лийт Баристан само с една реплика. Пита го Робърт: "Кой ти беше първият?" "Тоя и тоя." "Как го уби?" "Lance through the heart." Ланс е тоя огромен недодялан дълъг прът, дето човек го ползва от гърба на препускащ кон. Through the heart. Куул.