Здравословните съотношения между литература и философия
Здравословните съотношения между литература и философия
Без да споменавам тенденцията да се изменят в полза на второто ще помоля само за мнение какви са тия съотношения и какви трябва да бъдат във фентъзито и фантастиката.
53,5 / 46,5 % във фентъзито.
65,3 / 34,7 % във фантастиката.
Това важи за всички автори, всички течения, всички поджанрове и всички стилове. А, и всички възрастови групи. Както и всички времеви периоди. Изключенията се заклеймяват като нездравословни и се горят на клада, по възможност заедно с прегрешилия автор.
65,3 / 34,7 % във фантастиката.
Това важи за всички автори, всички течения, всички поджанрове и всички стилове. А, и всички възрастови групи. Както и всички времеви периоди. Изключенията се заклеймяват като нездравословни и се горят на клада, по възможност заедно с прегрешилия автор.
Last edited by passer-by on Sun Apr 05, 2009 1:56 am, edited 1 time in total.
The Best of Mozart
https://www.youtube.com/watch?v=Rb0UmrCXxVA
https://www.youtube.com/watch?v=Rb0UmrCXxVA
Moridin wrote:Нещо хайпът във форума силно намаля
Добре де, достатъчно свободно употребявате и двата термина, за да си позволите да ги разберете и в този смисъл. Колко книги са възхвалени по ревютата, защото "има философия".
Но, хайде, проста дефиниция, нищо, че много може да зависи от контекста. Литература- експресивното, философия- всичко, което изказва и аргументира някаква идея. Ще задам въпроса по друг начин, малко ще го попроменя: Каква част от сюжета е приемливо да се жертва за идеята? Как е най-добре да се изрази идеята?
Като наклоних "какви" намекнах за характеристика, различна от количествената.
И забележете, че питам тук, не в Цитаделата.
Но, хайде, проста дефиниция, нищо, че много може да зависи от контекста. Литература- експресивното, философия- всичко, което изказва и аргументира някаква идея. Ще задам въпроса по друг начин, малко ще го попроменя: Каква част от сюжета е приемливо да се жертва за идеята? Как е най-добре да се изрази идеята?
Като наклоних "какви" намекнах за характеристика, различна от количествената.
И забележете, че питам тук, не в Цитаделата.
Там нямаше ептен да ти схванат въпроса, те книги с идеи не четат
Ами виж, зависи от целта на произведението. Ако целта му е развитие на идея, то история може буквално да НЯМА или да е абсолютно про-форма (Stand on Zanzibar на Брънър, Dying Inside на Силвърбърг, милиони други заглавия). Ако обаче целта му е да развие най-вече история, хубаво е идейният фактор да допринася за нея, а да не отмества вниманието. За мен например Ериксън в последните си три книги монументално се олива с това съотношение и затова те изглеждат развлачени и често досадни. Човек на ръба, но все пак без да падне в негативната част на спектъра, е Скот Бакър и неговата The Prince of Nothing фентъзи трилогия (предстоящо излизане тия месеци).

Ами виж, зависи от целта на произведението. Ако целта му е развитие на идея, то история може буквално да НЯМА или да е абсолютно про-форма (Stand on Zanzibar на Брънър, Dying Inside на Силвърбърг, милиони други заглавия). Ако обаче целта му е да развие най-вече история, хубаво е идейният фактор да допринася за нея, а да не отмества вниманието. За мен например Ериксън в последните си три книги монументално се олива с това съотношение и затова те изглеждат развлачени и често досадни. Човек на ръба, но все пак без да падне в негативната част на спектъра, е Скот Бакър и неговата The Prince of Nothing фентъзи трилогия (предстоящо излизане тия месеци).
And you can't dance with a devil on your back...
Е добре де, ама ти питаш
После, какво значи "какви трябва да бъдат съотношенията философия:литература във фентъзито и фантастиката"? Искаш да знаеш дали има някаква международна мерна система от типа на СИ, в която е дефинирана единица мярка за философия във фантастичната литература ли, що ли? Ако това питаш, такава единица мярка няма. В едно произведение може да има философия, може да няма философия, може да има евтина философия, много работи може в зависимост към коя целева група е насочено то. Винаги съм си мислела, че това е очевидно.
Какъв ще е следващият въпрос? Каква част от детските книжки е допустимо да е заета с картинки ли? Като под "каква" се няма предвид количествена характеристика, разбира се.
И какво общо има Цитаделата? Кълна се, не разбирам за какво е тази тема.
обаче не искаш количествени характеристики. Как се предполага да изглежда отговорът на такъв въпрос?Каква част от сюжета е приемливо да се жертва за идеята?
После, какво значи "какви трябва да бъдат съотношенията философия:литература във фентъзито и фантастиката"? Искаш да знаеш дали има някаква международна мерна система от типа на СИ, в която е дефинирана единица мярка за философия във фантастичната литература ли, що ли? Ако това питаш, такава единица мярка няма. В едно произведение може да има философия, може да няма философия, може да има евтина философия, много работи може в зависимост към коя целева група е насочено то. Винаги съм си мислела, че това е очевидно.
Какъв ще е следващият въпрос? Каква част от детските книжки е допустимо да е заета с картинки ли? Като под "каква" се няма предвид количествена характеристика, разбира се.
И какво общо има Цитаделата? Кълна се, не разбирам за какво е тази тема.
Стига заяждане де! Въпросът беше малко неясно зададен, но това не го прави лишен от смисъл
Факт е, че баланс между тия две неща ИМА и немалко автори губят усета за него. Макар че като цяло май може да се злоупотреби само с твърде МНОГО "философия", а не с твърде малко...

And you can't dance with a devil on your back...
За мен нещата стоят така - идеите са хубаво нещо, обаче не може да са единственото важно в художествена творба и всичко останало да е тотално неразвит фон за тях. За тази цел си има есета, научни статии и книги и т.н. С други думи, ако авторът има за цел да ни убеди в идеите си, пишейки художествена литература, той трябва най-малкото да добави към тях интересни герои и/или сюжет, и да свърже идеите си със останалото по ннякакъв начин, който не е твърде изкуствен и неестествен. Книгите от поредицата за Малазана са добър пример за това и в положителен, и в отрицателен аспект - в ранните от тях идеите бяха много добре съчетани с сюжета, сетинга и героите, обаче в последните няколко всеки герой стана филисоф и безкрайните им размисли на тема безсмислието на битието тотално затлачиха сюжета.
Естествено точно съотношение между развитието на сюжета/героите/сетинга и това на идеите не може да се даде, а и всеки читател си има някаква лична поносимост към максималното количество "идейност" в творбата.
Естествено точно съотношение между развитието на сюжета/героите/сетинга и това на идеите не може да се даде, а и всеки читател си има някаква лична поносимост към максималното количество "идейност" в творбата.
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest