За Дейвид Линч и ползата от заведенията за психично болни
За Дейвид Линч и ползата от заведенията за психично болни
В една друга тема тука се пообсъдиха филмите на Линч, но все пак мисля, че човекът си заслужава отделна. Иде реч всъщност за "Мълхоланд Драйв", който най-сетне и аз гледах. Хубавото кино, казват, пораждало въпроси. В случая с Линч у мен обикновено възниква въпросът "WTF?", последван от "Този човек нормален ли е?" и "Какво искат от мене все пак?" Май няма друг режисьор, чиито филми толкова да не разбирам. И понеже съм си такъв човек, не се отказвам и търся смисъла. Но вчера в един момент просто се отказах и реших, че Линч ми се подиграва, на мен и на всеки друг зрител. Защо си причинявам това? Защото Линч е повече от хвален, направо култов режисьор, и все трябва да има нещо там, не може всичките тия хора да са заблудени, мисля си... И аз пак се опитвам да проумея. Може би ценят липсата на смисъл. Така де, повече от приятно изключение от масата. Няма защо да се мрънка тогава... Че и за развитието на психиатрията допринася, убедена съм. Това в някакъв извод, но e по-лесният, и май все пак не е верен, защото има все пак някакъв смисъл, усещам го с нещо като интуиция, покрай яростта и недоумението, и продължавам да гледам. Започвам да се дразня дори - знам, че е там, но не мога да го издебна. Само не знам дали ще е добре, ако един ден започна да го разбирам отведнъж, или тогава ще съм за преглед.
Та, какво мислите за Линч и харесвате ли стила му? (щото има и такива) Какво разбрахте от Мълхоланд драйв? На последния въпрос да отговарят по желание хората със стабилна психика.
Един отговор на въпрос "Нищо не разбрах, моля обяснете ми" :) от ИМДБ:
Diane Selwyn is a failed actress who has seen her career collapse spectacularly, and her girlfriend walk off with a hotshot film director. So she arranges to have her killed. However, when she realises the enormity of what she has had done, and that the cops are on the verge of arresting her, she retreats into a final paranoid fantasy, in which she casts herself as the greatest actress and nicest person ever, and brands everyone who (as she sees it) contributed to her failure as losers, gangsters, perverts and idiots. Most of all, she views her former lover as a helpless amnesiac, rather than the strong, confident woman she was. However, it all goes pear-shaped and she is forced to confront what she has done. Unable to cope, she kills herself.
Това, разбира се, е чудесно, но на мен нямаше да ми хрумне, не и след едно гледане.
There is another school of thought which says that the entire movie is actually all the thoughts that go through Diane Selwyn's mind as her head falls to her pillow after she shoots herself. This would make the shot in the beginning (when the camera slowly moves closer toward a reddish pillow) make a lot more sense.
Та, какво мислите за Линч и харесвате ли стила му? (щото има и такива) Какво разбрахте от Мълхоланд драйв? На последния въпрос да отговарят по желание хората със стабилна психика.
Един отговор на въпрос "Нищо не разбрах, моля обяснете ми" :) от ИМДБ:
Diane Selwyn is a failed actress who has seen her career collapse spectacularly, and her girlfriend walk off with a hotshot film director. So she arranges to have her killed. However, when she realises the enormity of what she has had done, and that the cops are on the verge of arresting her, she retreats into a final paranoid fantasy, in which she casts herself as the greatest actress and nicest person ever, and brands everyone who (as she sees it) contributed to her failure as losers, gangsters, perverts and idiots. Most of all, she views her former lover as a helpless amnesiac, rather than the strong, confident woman she was. However, it all goes pear-shaped and she is forced to confront what she has done. Unable to cope, she kills herself.
Това, разбира се, е чудесно, но на мен нямаше да ми хрумне, не и след едно гледане.
There is another school of thought which says that the entire movie is actually all the thoughts that go through Diane Selwyn's mind as her head falls to her pillow after she shoots herself. This would make the shot in the beginning (when the camera slowly moves closer toward a reddish pillow) make a lot more sense.
PICARD: Now, are we progressing, Mister La Forge?
LAFORGE: About like you'd expect, sir.
PICARD: Splendid. Splendid. Carry on.
LAFORGE: About like you'd expect, sir.
PICARD: Splendid. Splendid. Carry on.
- Moridin
- Global Moderator
- Posts: 19290
- Joined: Fri Dec 19, 2003 10:21 pm
- Location: On the other side
- Contact:
Ето, казвам си - аз го харесвам. Филма. Специално за него мисля, че идеята за преобърнатия сън на Даян, който представлява първата част от филма, е много концептуална сама по себе си, макар че й куцат две неща - едното, че има елементи, които не се връзват с нищо (клошаря, театъра); другото - че е rip-off на Изгубената Магистрала.
По-общо - мисля, че е чудесно да има филми, които не значат нищо. Мисля, че няма друга част от изкуството, която да служи за симулиране на объркан сън - а това е нещо, което си заслужава и няма своята ниша. Нито думите са достатъчно силни, нито картините достатъчно динамични. Трябва кино. И с филми като този тази концепция намира своето място. На мен ми харесва искрено.
По-общо - мисля, че е чудесно да има филми, които не значат нищо. Мисля, че няма друга част от изкуството, която да служи за симулиране на объркан сън - а това е нещо, което си заслужава и няма своята ниша. Нито думите са достатъчно силни, нито картините достатъчно динамични. Трябва кино. И с филми като този тази концепция намира своето място. На мен ми харесва искрено.
This is it. Ground zero.
Мда, и на мен не ми хрумна след едно гледане. За мен това си беше чисто наблъскване на random сцени, пък нали ги има маниакалните фенове - те ще си ги разгадаят. Защо Линч да се мори да мисли сюжет? Аз съм твърдо убеден, че даден режисьор веднъж стане ли "култов", и растенето на тревата да заснеме ще се намерят хора, които да открият в това смисъла на живота. Както е казал народа "да търсиш под вола теле".
В скоро време аз филм на Линч не смятам да гледам. Enough is enough. Различните интерпретации са нещо чудесно, но не чак до такава степен. Пък и интерпретацията трябва да е повече за идеите, не за сюжета.
Мор, ако искам объркан сън, просто ще си легна да спя, няма да гледам филм.


В скоро време аз филм на Линч не смятам да гледам. Enough is enough. Различните интерпретации са нещо чудесно, но не чак до такава степен. Пък и интерпретацията трябва да е повече за идеите, не за сюжета.
Мор, ако искам объркан сън, просто ще си легна да спя, няма да гледам филм.

Ridcully: "A few twenty-mile runs and the Dean'd be a different man."
Bursar: "Well, yes. He'd be dead."
Ridcully: "He'd be healthy."
Bursar: "Yes, but still dead."
Bursar: "Well, yes. He'd be dead."
Ridcully: "He'd be healthy."
Bursar: "Yes, but still dead."
Добре...аз вече веднъж споделих личното си и искрено мнение за Линч, но все пак...
Не съм му истински предан (та чак до смърт) фен. Не съм. И определението "култов" много го мразя. Вони на псевдоинтелектуалност и позьорство. Този режисъор бил култов; онзи филм бил култов. Онази книга и тя. И ако не го осъзнаваш - си тъп селянин. Глупости!...
Дейвид Линч не е "култов" режисъор. Не е "Режисъорът". Просто прави различно кино. За различни хора с различен живот. И това му е ценното. Не извратеността, която показва във филмите си. Не откачените му герои. Не тъмната страна на живота, пред която се прекланя. А просто тънкото острие, по което се движат всичките му филми. Между светлото и тъмното. Между пошлото и истинското. Между простотата на черно-бялата лента и кичът на препълненото с цветове кино. Понякога е толкова отвратително, че единственото, което ти се иска е да си върнеш вечерята на бял свят. Че и обяда и закуската. Понякога е толкова искрено и истинско, че те боли.
Понякога си казваш - абе тоя що направи тая простотия? (За "Мълхоланд драйв" иде реч). Той ли криво се изказа, аз ли криво го разбрах? Не ми хареса, пък. Признавам си го с ръка на сърцето. И отивам да си изгледам поредния епизод от "Туин Пийкс". А още по-добре - да си намеря отнякъде "Синъо кадифе".
Не съм му истински предан (та чак до смърт) фен. Не съм. И определението "култов" много го мразя. Вони на псевдоинтелектуалност и позьорство. Този режисъор бил култов; онзи филм бил култов. Онази книга и тя. И ако не го осъзнаваш - си тъп селянин. Глупости!...
Дейвид Линч не е "култов" режисъор. Не е "Режисъорът". Просто прави различно кино. За различни хора с различен живот. И това му е ценното. Не извратеността, която показва във филмите си. Не откачените му герои. Не тъмната страна на живота, пред която се прекланя. А просто тънкото острие, по което се движат всичките му филми. Между светлото и тъмното. Между пошлото и истинското. Между простотата на черно-бялата лента и кичът на препълненото с цветове кино. Понякога е толкова отвратително, че единственото, което ти се иска е да си върнеш вечерята на бял свят. Че и обяда и закуската. Понякога е толкова искрено и истинско, че те боли.
Понякога си казваш - абе тоя що направи тая простотия? (За "Мълхоланд драйв" иде реч). Той ли криво се изказа, аз ли криво го разбрах? Не ми хареса, пък. Признавам си го с ръка на сърцето. И отивам да си изгледам поредния епизод от "Туин Пийкс". А още по-добре - да си намеря отнякъде "Синъо кадифе".
"Somewhere over the rainbow way up high
There's a land that I've heard of once in a lullaby..."
There's a land that I've heard of once in a lullaby..."
Първо изначално не съм съгласен, че думите и картината не могат да пресъздадат сами по себе си обърканите криволици на съня. Изобщо. При това могат да го направят по-добре от киното, защото концентрират всичката си енергия върху един елемент - внушението. При кино-изкуството винаги има прекалено много съпътстващи неща, които могат да прецакат всичко.Moridin wrote:Ето, казвам си - аз го харесвам. Филма. Специално за него мисля, че идеята за преобърнатия сън на Даян, който представлява първата част от филма, е много концептуална сама по себе си, макар че й куцат две неща - едното, че има елементи, които не се връзват с нищо (клошаря, театъра); другото - че е rip-off на Изгубената Магистрала.
По-общо - мисля, че е чудесно да има филми, които не значат нищо. Мисля, че няма друга част от изкуството, която да служи за симулиране на объркан сън - а това е нещо, което си заслужава и няма своята ниша. Нито думите са достатъчно силни, нито картините достатъчно динамични. Трябва кино. И с филми като този тази концепция намира своето място. На мен ми харесва искрено.
Второ за самия филм. Ами не, на мен не ми хареса. Смисълът му е да е puzzlebox - да трябва сам да си го наредиш. Онова за объркания сън на Даян - втф? Кой пък казва, че наистина е това? Изобщо не съм убеден, не бях и след като ми се обясни каква била според *някой си* идеята. Подобно внушение има смисъл САМО ако зрителят може сам да достигне до него, при това не след 5 часа анализи, а ако не веднага, то бързо. Иначе внушението изчезва просто. В смисъл, да си кажа след 3 часа четене на обосновка на същия тоя *някой си* "Въх, ма знаете ли, че *евентуално* може и *примерно* да е *нещо подобно*" просто не ми се връзва изобщо с представата за качествено внушение на качествено кино.
Че Линч е майстор на камерата, звука и експеримента с тях няма да тръгна да споря. Но конкретно тоя филм ми е... безсмислен. Не излъчва нищо, след като прочетох теориите за него ПАК не ми въздейства, щото не ми звучат убедително, и изобщо... ми издишаше ми. Само откъм претенция беше наситен, та чак ушите ти бучат от налягането. А и освен това, дето каза Мор, е тотален клонинг на Магистралата, която имаше АБС същата *уж* *евентуална* идея, само дето при нея беше някак по-явна и по-изведена. Тука всичко е на принципа "Дай да е абсурдно, нека го напълним с многозначителни реплики и безцелно шматкащи се персонажи, все ще се намери някой умник да измисли какво съм искал да кажа". Така не се прави кино. Не съм аз тоя, който ще казва как се прави, но това не е начинът. Защото според мен идея в този филм няма. А произведение от този тип, квото и да ми разправят деятелите на клуб "Абсурдността-като-такава", трябва да имат идея. Дори обърканият сън на смахната комплексарка Е идея, но трябва, пак поентвам, зрителят да може да го усети като такъв. А, Мор, мисля, че ако си сложиш ръката на сърцето и честно ми кажеш дали ти си усетил КАКВОТО И ДА Е такова при гледането му, отговорът няма да е положителен.
And you can't dance with a devil on your back...
От Mulholland Drive издържах само 20-ина минути, но затова пък героично изгледах целия Lost Highway, който оттогава заема първо място в личната ми класация за най-безсмислен, неясен и неразбираем филм. АЗ съм твърдо за това филмите да изискват по няколко гледания, за да разбереш по-голямата част от идеите и внушенията, но съм твърдо против филми, които изискват да си дедектив и да ги гледаш по 6 пъти, за да зацепиш малко от малко WTF is going on.
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!
Рол, съгласна съм с това, дето го каза. В тази връзка си спомянм как преди няколко години в едно предаване по телевизията за съвременното авангардно изобразително изкуство, един човек, който претендираше, че е мноооооого голям, но за съжаление неразбран художник каза следната реплика: "аз може и да не знам какво съм нарисувал, но посетителят на изложбата е длъжен да го разбере!" Тъжното беше, че говореше съвсем искрено. Категорично отказвам да се наслаждавам на лишени от смисъл светови контрасти, независимо от коя сфера на изкуството принадлежат - дали ще е съвременна "музика", дали ще е скулпторна композиция, приличаща на поразително на купчинките, дето котката ги оставя сутрин в легена си, дали ще е театрална постановка или филм - лишените от смисъл неща никога не са ми харесвали. Пък и както каза Мат:
Мор, ако искам объркан сън, просто ще си легна да спя, няма да гледам филм.
Не, аз съм на мнение, че това е много качествена идея обърканият сън. А и в голяма част от съвременната "музика" също има смисъл. Хватката е, че тя не е комерсиална, пък линчовото кино е. И няма да споря по тоя въпрос, просто е така. Освен това дори при всичките обяснения за кво точно идело реч във филма, аз пак голяма идея не виждам. Мор ще каже "Не му е идеята да има голяма идея", но аз пък ще кажа, че има претенция за такова нещо. И пак няма да споря. А щом е масов, трябва да е разбираем. Неразбираемостта я свързвам с посланията, идеите и прочее, не със сюжета. Когато той е омешан без друга цел, освен да е омешан и да се блъскат зрителите над дълбоката концепция, резултатът е евтин.
Останалото го казах в предния пост, а Дем много точно го каза:
Останалото го казах в предния пост, а Дем много точно го каза:
АЗ съм твърдо за това филмите да изискват по няколко гледания, за да разбереш по-голямата част от идеите и внушенията, но съм твърдо против филми, които изискват да си дедектив и да ги гледаш по 6 пъти, за да зацепиш малко от малко WTF is going on.
And you can't dance with a devil on your back...
Този линк става ли?А още по-добре - да си намеря отнякъде "Синъо кадифе".

http://store.find-bg.com/Video/Movies/B ... %20(1986)/
БТВ, от нямане какво да свалям захванах първите епизоди на Туин Пийкс.

Абсолютно съгласен.Неразбираемостта я свързвам с посланията, идеите и прочее, не със сюжета. Когато той е омешан без друга цел, освен да е омешан и да се блъскат зрителите над дълбоката концепция, резултатът е евтин.
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!
- Freddy Krueger
- Adept
- Posts: 208
- Joined: Tue Oct 05, 2004 3:02 pm
- Location: Elm Street
- Contact:
-
- Paragon
- Posts: 642
- Joined: Tue May 11, 2004 10:39 am
Свалих си аз вчера short films of David Linch
Кретениика, ма кефи ме. Омръзна ми да се набутва СмисълЪ(тм) във всичко. Смисъл има каде си го намериш, а не където са ти казали.

„Ние можещите, водени от незнаещите, вършим невъзможното за кефа на неблагодарните. И сме направили толкова много, с толкова малко, за толкова кратко време, че можем да правим всичко от нищо. ... За мен най-лошото в България е чудесното наслаждение, което тук имат хората да се преследват един друг и да развалят един другиму работата.”
аааа, то трябвало да има, ц ц ц, кво да се прави, разочарование ;р Ми ако не търси човек под вола теле, може и да се порадва на повече неща в живота
. Ако някой го постигне да каже как е успял де.
Ахем, някъде да има читав рип на twin peaks че ми втръсна да точа все некви грозни. Имам предвид сериите. За fire follow me не го броя.

Ахем, някъде да има читав рип на twin peaks че ми втръсна да точа все некви грозни. Имам предвид сериите. За fire follow me не го броя.
„Ние можещите, водени от незнаещите, вършим невъзможното за кефа на неблагодарните. И сме направили толкова много, с толкова малко, за толкова кратко време, че можем да правим всичко от нищо. ... За мен най-лошото в България е чудесното наслаждение, което тук имат хората да се преследват един друг и да развалят един другиму работата.”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests