Игрите и според мен не са изкуство, но аз не съм изкуствовед, тъй че се чувствайте свободни да не ме взимате на сериозно. Но преди, когато се интересувах от нещо по-сериозно от "Minesweeper", след малко повече от два дни играене на каквото и да било спирах да обръщам внимание на графика, музика, озвучаване, история - нещата, които може би правят играта изкуство. За мен оставаше само цъкането с мишката и тракането по клавиатурата. Та затова.AlDim wrote:Искаш да кажеш според видния изкуствовед Роджър Ибърт?
Batman Begins
- tigermaster
- Elder God
- Posts: 6590
- Joined: Wed Jun 14, 2006 11:39 am
Света аз цял обходих
и изправен гордо пак стоя.
Срещнах милиони хора
и на всичките им взех ума.
Блог
The Painting
Случаят с изтрития спомен
РЕВЮ: „The Lord of the Rings: The Rings of Power”
и изправен гордо пак стоя.
Срещнах милиони хора
и на всичките им взех ума.
Блог
The Painting
Случаят с изтрития спомен
РЕВЮ: „The Lord of the Rings: The Rings of Power”
...и именно за това и ти и СашЕто Султанов едва ли сте някакъв особено меродавен критерий. Ти си готин, въпреки диаметрално противоположните ни възгледи за кино, за това не го взимай навътре.
Игрите за мен поне СА изкуство и то с особено страшна сила. И за мен най-трудно и най-голямото майсторство се състои именно в изграждането на въпросната интерактивност. Ако успееш да накараш играча да почувства болка, страх, диво вълнение точно както би ги почувствал ако беше там (например в Сити 17 - Халф Лайф 2) значи определено играта ти е НЕЩО повече.
Разбира се, това е много трудно постижимо без някакво лудо смесване на жанрове или без играта да започна да прилича прекалено много на филм (Фаренхайт).
По темата - Аз и АлДим сме от някакви различни планети така че псевдо-про коментарчето му, което вие сте пропуснали да разгледате и аз ще го пропусна;).
Игрите за мен поне СА изкуство и то с особено страшна сила. И за мен най-трудно и най-голямото майсторство се състои именно в изграждането на въпросната интерактивност. Ако успееш да накараш играча да почувства болка, страх, диво вълнение точно както би ги почувствал ако беше там (например в Сити 17 - Халф Лайф 2) значи определено играта ти е НЕЩО повече.
Разбира се, това е много трудно постижимо без някакво лудо смесване на жанрове или без играта да започна да прилича прекалено много на филм (Фаренхайт).
По темата - Аз и АлДим сме от някакви различни планети така че псевдо-про коментарчето му, което вие сте пропуснали да разгледате и аз ще го пропусна;).
еберт ми е симпатичен дотолкова, доколкото киноревютата му и подходът към ревюирането като цяло са готини. от игри очевидно нищо не разбира, медиумът му е непознат, което поставя всякакви негови мнения по темата под въпрос. а прословутият "авторов контрол" като елемент на изкуството не е нещо консенсусно, че да се взима за чиста монета.
при това игрите _дават възможност за пълен авторов контрол_ - както казах, те са истинско надмножество на киното. авторът решава дали иска такъв контрол или релегира част от него на юзъра. а по-висша форма на изкуство от тази, в която потребителят на изкуството е особен вид съавтор и участва в създаването му, здраве му кажи.
с което съм далеч от мисълта, че всяка игра е творение на изкуството (както и не всеки филм е такова). дори напротив - изключително малко са тия, които могат да влязат в тая категория, според мен.
но медиумът е още млад и тепърва ще се развива във всякакви насоки. и, докато от гледна точка на индустрията, игровата такава вече е надминала (като оборот) киноиндустрията, то креативността все още е в сравнително начален стадий. това донякъде може да се обясни с недостатъците на техническата част - когато технологията стане достатъчно съвършена, то ресурсите могат да се насочат изцяло в идейна насока.
във всеки случай мнения от типа на еберт не са новост. само ще припомня, че в зората на киното на него се гледа като на развлечение за масите, докато театърът и операта са "истинските" изкуства. всяко нещо с времето си.
при това игрите _дават възможност за пълен авторов контрол_ - както казах, те са истинско надмножество на киното. авторът решава дали иска такъв контрол или релегира част от него на юзъра. а по-висша форма на изкуство от тази, в която потребителят на изкуството е особен вид съавтор и участва в създаването му, здраве му кажи.
с което съм далеч от мисълта, че всяка игра е творение на изкуството (както и не всеки филм е такова). дори напротив - изключително малко са тия, които могат да влязат в тая категория, според мен.
но медиумът е още млад и тепърва ще се развива във всякакви насоки. и, докато от гледна точка на индустрията, игровата такава вече е надминала (като оборот) киноиндустрията, то креативността все още е в сравнително начален стадий. това донякъде може да се обясни с недостатъците на техническата част - когато технологията стане достатъчно съвършена, то ресурсите могат да се насочат изцяло в идейна насока.
във всеки случай мнения от типа на еберт не са новост. само ще припомня, че в зората на киното на него се гледа като на развлечение за масите, докато театърът и операта са "истинските" изкуства. всяко нещо с времето си.
Игрите, също както и филмите, са съвкупност от тези неща и същевременно доста повече от сбора им.tigermaster wrote:след малко повече от два дни играене на каквото и да било спирах да обръщам внимание на графика, музика, озвучаване, история - нещата, които може би правят играта изкуство.
След като Bloodlines успя да накара ченето ми да падне със заплетените си и интерактивни туистове и невероятните си персонажи, след като Fallout успя до такава степен да ме погълне, че да забравя за съществуването на външния свят, след като FEAR ме накара да се страхувам, след като Far Cry ме накара да се почувствам едно с джунглата, след като Lumines може да ме вкара в музикално-тетрисна медитация с часове, след като Rome и Caesar III ме накараха да се чувствам като командир в света на професионалното си поприще, след като Quake и Unreal водят до адреналинов екстаз, след като Freelancer ме вкара в смразяващо красивия и пълне с тайни, само чакащи да бъдат намерени, Сириус, след като Deus Ex ме погълна с една от най-смазващите конспирационни истории въобще и нелинейния си геймплей, след като Myth 2 ме постави в центъра епични фентъзи сражения и ме накара да ми пука за воинте в армията ми до степен да ги знам по име, след като Max Payne ме накара да почувствам горчивата тъга на човека, изгубил всичко...
защо игрите да не може да са изкуство?
п.п. Да, това беше едно изречение!

QFT. Масите за мен един Биошок дори не биха могли да оценят колко точно нечовешки е...за тях важно е, че играта била "лесна" заради (забележете) ГАЕЧНИЯ КЛюЧ.във всеки случай мнения от типа на еберт не са новост. само ще припомня, че в зората на киното на него се гледа като на развлечение за масите, докато театърът и операта са "истинските" изкуства. всяко нещо с времето си.
- Roamer
- Ascendent
- Posts: 4895
- Joined: Wed Jan 03, 2007 5:25 pm
- Location: Hier ist hier und jetzt ist jetzt doch jetzt ist jetzt schon nicht mehr da...
- Contact:
Мдам, както вече май почти споменах, и аз мисля, че киното си е изкуство, а за игрите (били те видео-, компютърни, total immersion или какви ли не още) - мдам, и сред тях има попадения, и сред тях има някои, които бих могъл да нарека произведение на изкуството - и, да, там на моменти интерактивността оправя някои от причините да не смятам киното за висше най-най-изкуство, но все пак... все пак и там ми липсва на моменти човешкият елемент, импровизацията, опитването на нещо ново при всеки нов контакт с публиката, опитването на нещо ново при всяка нова публика. Пък и го има все пак и другото, което казах за киното - при видеоигрите го има още повече моментът с това, че им е по-лесно, отколкото на някои от другите изкуства, да те накарат да ти настръхне козинката... козинката... козинката да ти настръхне...
Така де, значи, изкуства са, да, но лично аз не смятам някое от тях - а и никое от другите също - за съвсем, окончателно, неоспоримо висше.
Така де, значи, изкуства са, да, но лично аз не смятам някое от тях - а и никое от другите също - за съвсем, окончателно, неоспоримо висше.
Eric: I use my sword to detect good on it.
Ed: It's not good, Eric. It's a gazebo.
Ed: It's not good, Eric. It's a gazebo.
- tigermaster
- Elder God
- Posts: 6590
- Joined: Wed Jun 14, 2006 11:39 am
Аз неслучайно си казах да не ме взимате на сериозно. А и този спор вече съм го водил, макар и друг форум. Безсмислен е.Muad_Dib wrote:...и именно за това и ти и СашЕто Султанов едва ли сте някакъв особено меродавен критерий.
Света аз цял обходих
и изправен гордо пак стоя.
Срещнах милиони хора
и на всичките им взех ума.
Блог
The Painting
Случаят с изтрития спомен
РЕВЮ: „The Lord of the Rings: The Rings of Power”
и изправен гордо пак стоя.
Срещнах милиони хора
и на всичките им взех ума.
Блог
The Painting
Случаят с изтрития спомен
РЕВЮ: „The Lord of the Rings: The Rings of Power”
То дори и в тая тема ясно се видя кои са в малцинство, така че няма да посмеят. 

passer-by wrote:А, сетих се. Гледайте "Големият Стан". В programata.bg беше злостно оплют, ама трейлърът ми допадна, рекох да рискувам и го гледах оня ден. Доста приятна комедийка. Напомни ми на оная другата с Адам Сандлър и затворническия футбол, но в по-добър вариант.
Веднага. Щом имам одобрението. Иначе се извинявам, знаете, че избягвам да пускам теми без особена стойност.
passer-by wrote:А, сетих се. Гледайте "Големият Стан". В programata.bg беше злостно оплют, ама трейлърът ми допадна, рекох да рискувам и го гледах оня ден. Доста приятна комедийка. Напомни ми на оная другата с Адам Сандлър и затворническия футбол, но в по-добър вариант.
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot] and 2 guests