Дано не е много off-topic, и в никакъв случай не е заяждане, но... Калине, това със спестяването на the gory details в много случаи - не, всъщност *винаги* - се прави съвсем съзнателно, то е част от обучителния процес. Тери Пратчет и Джеф Коен дават на това едно прекрасно "наименование" - "lies to children" - когато говорят за него в научните половини на "The Science of Discworld". На всяка стъпка, при писането на всеки учебник авторът трябва да се прицели в някакво конкретно очаквано ниво на познания на ученика, след което да внимава с учебника си да го повдигне *разумно* по-нагоре. На всяка стъпка, на всяко образователно ниво, във всеки учебник има опростявания, изказвания, които звучат много разумно за *това* ниво на познания, но за всеки, който е по-напреднал, ще е ясно, че са опростявания, спестявания на много по-сложни подробности. Не винаги трябва да се гледа на тях като на "черно на бяло написани неверни, грешни, подвеждащи неща" - в повечето случаи *трябва* да се гледа на тях като на "задължителни лееееки изкривявания на истината, защото на този етап не можем да си позволим повече".
Да не говорим за това, че като вземеш едно опростено обяснение и после попиташ когото трябва, той ще ти замести един параграф с две страници "gory details", след което ще попиташ следващия "когото трябва", който ще каже "да бе, ама всъщност и това не е пълно" и ще замести тези две страници с десетина... след което ще намериш *следващия* "когото трябва" и... да, това няма край. Ще има край, когато науката достигне до "теорията на всичко". Още сме далеч и още *на всяка стъпка* има *още* gory details от същите, съседните или понякога дори съвсем различни клонове на науката.
Елементарен пример за "lies to children" е физиката в прогимназията, където децата учат, че F = m*a и че времето за изминаване на пътя се получава, като разделим пътя на скоростта. Всеки второкурсник в техническа специалност, а и повечето ученици в 10-11 клас, ще ти каже, че това е страхотно опростяване и че имаш преобразуванията на Лоренц, които водят до скъсяването на телата в посока на движението им и до още няколко ефекта, които се свързват с Айнщайн и теорията на относителността, а всъщност са били известни още преди него... само че тези знания не стига, че на никого извън физичните специалности никога няма да му потрябват, ами... децата в шести клас просто НЕ МОГАТ да ги разберат. Не могат. Добре де, с малки изключения (мдам, минутка за самореклама

), но като цяло - не могат. Трябва да бъдат "излъгани", трябва да им бъдат спестени "the gory details", иначе просто няма смисъл да се опитваме да ги научим на каквото и да било на този етап - а към следващ етап без тези опростени познания няма начин да минат.
Eric: I use my sword to detect good on it.
Ed: It's not good, Eric. It's a gazebo.