Page 1 of 1

Сугестопедия - митове, легенди и лични впечатления

Posted: Mon Sep 01, 2014 1:59 pm
by moonlight
Напоследък съм си навила на пръста да пробвам тоя метод, в посока учене на немски език (с който през живота си съм нямала и най-най-бегъл досег, т.е. началното ми ниво е -0).

Ако се съди по статиите, книгата на Лозанов, и интервютата, методът е супер, а в интернет има нароени доволно количество "специализирани центрове". Някой пробвал ли е лично този вид обучение, да ми препоръча някой център, който наистина работи?

Т.е. нали все пак живеем в българската реалност, не искам да хвърля едни 600 кинта за някой, дето е прочел книжката и си мисли, че знае всичко. :roll:

Posted: Mon Sep 01, 2014 2:14 pm
by Amikae
За този метод не знам, но немския по принцип е доста лесен език, който можеш и сама да започнеш да заучваш. На мен ми е любимия език след японския. За съжаление ми е доста западнал, защото от доста време не съм го използвал, но рано или късно ще се върна перманентно към него.

Научи азбуката, вземи си един разговорник и един речник, и нахвърляй малко думички и фрази. И след това давай кинти за уроци. А ако ти се налага да го ползваш по работа, оше по-бързо ще го научиш.

Posted: Mon Sep 01, 2014 5:03 pm
by Devoted of Slaanesh
Основните проблеми в немския са падежите и точната им употреба, както и родовете на съществителните. Те се научават само със здраво кълване. По скоро препоръчвам едномесечен курс, за да установиш ще имаш ли желание да продължиш, след като си се сблъскала пряко с основите на езика.

Posted: Tue Sep 02, 2014 11:38 am
by moonlight
Всъщност, фокусът на темата трябваше да е върху сугестопедията - доколко са верни хвалебствията за нея като метод. Иначе, все още се колебая дали да запиша испански или немски, но все пак - интересуват ме мнения за този метод, и препоръки за конкретен център по сугестопедя, ако някой може да препоръча.

Posted: Tue Sep 02, 2014 2:49 pm
by Xellos
Моето мнение се изчерпва с "omelette du fromage" проблема. :whistle:

Posted: Tue Sep 02, 2014 3:07 pm
by passer-by
Omelette au fromage. :mrgreen:

А иначе е добре човек да се потапя максимално често в езика, който учи - четене на приятни неща (при мен комикси и детски книжки от Френската библиотека в София), изучаване на текстове на песни (аз преписвах текстовете на "Бийтълс" от едно ръководство за китара) и слушане (например от немските програми по кабеларките, дори да не ги разбира, може само ей така за фон, полезно е за овладяване на ритъма на фразата и произношението).


Мунлайт, испанският и немският са от различни езикови групи, с различна структура (първият по-аналитичен като българския, вторият по-синтетичен с падежна система) и искат различна нагласа и подход. Как точно решаваш кой език искаш да учиш и защо, в дългосрочен план?

Posted: Tue Sep 02, 2014 4:52 pm
by moonlight
Виж сега, испанския вече имам солидна основа - последно преди ден и половина минах свободния тест на кеймбридж за определяне на нивото на испански, и се оказах Б2-2, при все че от година-две не съм го и поглеждала.
За немския обмислям чисто прагматично, тъй като стягам багажа да работя в чужбина, а голяма част от ЕС говори немски - Германия, Австрия, Швейцария, Люксембург (май).... така че, едно основно познаване на езика, за да се оправям в тези страни, ми е плюс.

Но пак повтарям, основния акцент на темата е методът на обучение сугестопедия - някой ползвал ли го е, доволен ли е, и може ли да каже фирма?

Posted: Tue Sep 02, 2014 5:39 pm
by alshu
passer-by

Image

И понеже съм малко тъп (като Фрай) и не съм сигурен, ще разкажа пак вица. Има една серия в "Лабораторията на Дексткър" където се ебават със сугестологията.
От там е и това неправилно:

Dexter: Omelette du fromage!
DeeDee: It's all you can saaay, it's all you can saaay!

Ако си гледал серията, естествено всичко това ти е ясно.

moonlight, аз само за метода Relaxa съм чувал лоши думи от леля ми.

Posted: Tue Sep 02, 2014 5:42 pm
by passer-by
Ааа, ОК, не съм я гледал тая серия! :mrgreen:

Posted: Wed Sep 03, 2014 9:20 am
by Mindcrime
Moonlight, вчера питах една позната - полиглот, която преподава в Софииския за въпросният метод. Каза ми че е пълна глупост.

Posted: Wed Sep 03, 2014 10:13 am
by Moridin
За сметка на това UNESCO:
There is consensus that Suggestopedia is a generally superior teaching method for many subjects and for many types of students, compared with traditional methods. We have arrived at this consensus following a study of the research literature, listening to the testimony of international experts, observing films portraying Suggestopedia instruction and visiting classes in which Suggestopedia is practiced.
(with all due respect към познатата ти полиглот)

Според уикипедия:
It strongly depends on the trust that students develop towards the method by simply believing that it works.
Което си е някакво обяснение..

Posted: Wed Sep 03, 2014 10:55 am
by moonlight
Според книгата на Лозанов (имам я на .док формат, за който иска), успехът зависи както от доверието на ученика, така и от способността му да се отпусне. Идеята е, когато си в спокойно и нефрустрирано състояние, преподавателят да активира резервните ти запаси от памет, като в процеса на обучение са включени повтарящи се движения, сценки, шеги, етц.

Само че, от книгата оставам с впечатлението, че преподавателят трябва да е много, ама много кадърен преподавател, психолог, и сугестолог, за да има успех метода.

Което всъщност е, дето ме притеснява. В България всеки може да си напечата диплома и да си я лепне на стената. А в някои случаи даже няма нужда от печат, можеш и да си я купиш....

Доколкото разбрах, няма някаква институция (асоциация, сертифициращ орган или нещо такова), която да контролира тия неща по отношение на сугестопедията.

Затова питам тук за лични мнения, ако някой е попадал на добър преподавател.


Макар че докато питам и току-що ми предложиха оферта за работа в Англия, за 7,40 паунда на час, та може и да не остана да се мъча с тукашната реалност....

Posted: Wed Sep 03, 2014 11:33 am
by Morwen
В малките класове учех в сугестопедично училище. Въпросният метод на Лозанов обаче се използваше най-вече за представителни цели. Иначе със сигурност бяхме напред с материала (така че сме отчитали успехи за метода) , но това се постигаше с два чужди езика от първи клас и въпроси като "Добре, сега трябва да имаме музика/рисуване/трудово - какво искате да имаме - български език или математика?". На практика не мога да дам мнение за обучението на Лозанов, защото не съм учила системно по него. Но си мисля, че след като дори в сугестопедично училище сугестопедията не се прилагаше особено усилено, може и причината да е била, че няма особен смисъл... А в българската Уикипедия е описана като псевдонаука.