Майкъл Крайтън и как се определя литературно качество

Мръсните страсти – на сапун
Locked
User avatar
zemonti
Commoner
Posts: 49
Joined: Tue Oct 18, 2011 6:16 am
Location: Canada

Post by zemonti » Wed Oct 19, 2011 4:49 pm

Моруен, колко емоции те накара да изпиташ гледането на Джурасик Парк в киносалон, и колко Соларис? Освен голите сцени с Джордж Клуни (които между другото хич не са за подценяване :wink: )?

BTW излизам и ще се включа след 10 часа.
Last edited by zemonti on Wed Oct 19, 2011 4:50 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Trip
Moderator
Posts: 6353
Joined: Sat Dec 31, 2005 7:30 am
Contact:

Post by Trip » Wed Oct 19, 2011 4:49 pm

Не виждам смисъл в тоя въпрос (въпроса за кухненския плот). Иначе ми харесва комбинацията от тъмно дърво и златисто осветление, макар че рафтовете над мивката ми се струват твърде ниско някак, но може да е от перспективата на снимката. В десния край облицовката на барплота по ръбовете също така ми се вижда набръчкана, а и би било хубаво да съчетаеш с всичко останало и рамката на прозореца, дето се подава вдясно - щото това голо бяло дърво нещо не се връзва.

Относно въпроса към Морвен: чакай, чакай. Чакай. Какъв киносалон, какви пет лева? Говорим за КНИГИ, друже. А иначе Соларис освен Содърбърг го е филмирал и един лееееко легендарен и велик пич на име Тарковски, нали...

Делюжън, нито един търговски критерий няма място сред определящите литературно качество. Литературната репутация е нещо флуидно, което определени маркери могат да стабилизират повече или по-малко. Сред тия маркери са: рецензии, статии, word of mouth под формата на читателски отклик, публикуване в определени антологии, присъствие в списъци с автори. Вероятно има и други.

Само че нито просто публикуването, нито продажбите, особено в днешно време, не биха могли да са силен литературен маркер. Всъщност са сред най-слабите.

User avatar
zemonti
Commoner
Posts: 49
Joined: Tue Oct 18, 2011 6:16 am
Location: Canada

Post by zemonti » Wed Oct 19, 2011 4:55 pm

Trip wrote:В десния край облицовката на барплота по ръбовете също така ми се вижда набръчкан, а и би било хубаво да съчетаеш с всичко останало и рамките на прозореца, дето се подава вдясно - щото това голо бяло дърво нещо не се връзва.
Барплотът продължава още 6 метра и е целия "набръчкан" - hammered. Това ми взе здравето докато го излея. Гладките елементи бяха по-лесни.

А бялото дърво... довършвам още.

User avatar
zemonti
Commoner
Posts: 49
Joined: Tue Oct 18, 2011 6:16 am
Location: Canada

Post by zemonti » Wed Oct 19, 2011 4:57 pm

Trip wrote:А иначе Соларис освен Содърбърг го е филмирал и един лееееко легендарен и велик пич на име Тарковски
Значи тарковски е "легендарен" и "велик", а Крайтън не е?!? :?

До утре!

User avatar
Trip
Moderator
Posts: 6353
Joined: Sat Dec 31, 2005 7:30 am
Contact:

Post by Trip » Wed Oct 19, 2011 4:59 pm

Въз основа на всички онези маркери, които по-горе изброих на Делюжън - да, легендарен и велик е, или поне МНОГО по-легендарен и велик от Крайтън.

User avatar
dellusion
Warmage
Posts: 1248
Joined: Thu Dec 28, 2006 10:36 am
Location: София

Post by dellusion » Wed Oct 19, 2011 5:00 pm

Trip wrote:Делюжън, нито един търговски критерий няма място сред определящите литературно качество. Литературната репутация е нещо флуидно, което определени маркери могат да стабилизират повече или по-малко. Сред тия маркери са: рецензии, статии, word of mouth под формата на читателски отклик, публикуване в определени антологии, присъствие в списъци с автори. Вероятно има и други.
Не съм съгласен, хората влагат най - различни смисъли във "велик автор". Това ми е пойнта. И докато не се избистри какво значи "велик", сме в задънена улица.
Look at the darkness...
...around me.

User avatar
Trip
Moderator
Posts: 6353
Joined: Sat Dec 31, 2005 7:30 am
Contact:

Post by Trip » Wed Oct 19, 2011 5:03 pm

Аз ти давам нещо МНОГО по-базово и основно - критерии, по които въобще се определя литературната репутация: и великостта, и ужасността. "Велик" е повърхностно проявление. Принципите трябва да си изясним, а не кой чрез каква форма на самозаблуждение си е изсукал отнякъде дефиниция на "велик".

Във физиката какво правим - търсим мнения на хората какво според тях значи "ярко", или търсим принципи, залегнали в това как въобще възприемаме силата на светлината?

User avatar
dellusion
Warmage
Posts: 1248
Joined: Thu Dec 28, 2006 10:36 am
Location: София

Post by dellusion » Wed Oct 19, 2011 5:08 pm

А така. Аз се съгласявам с твоите критерии за "литературна репутация". Ама ние за това ли спорим?
Look at the darkness...
...around me.

User avatar
Morwen
Shadowdancer
Posts: 13468
Joined: Sat Dec 20, 2003 1:20 am

Post by Morwen » Wed Oct 19, 2011 5:08 pm

С четенето на Соларис съм изпитала много повече емоции, отколкото с която и да е книга на Крайтън или с гледането на "Джурасик парк", който пък не ми е докарал въобще никаква по-особена емоция. А Соларис въобще не съм го гледала филмиран, нямам и много желание.И не мисля, че това дали дадена сцена е гола или не много би ми повлияло точно на емоциите...:)
Соларис ми е по-емоционален, защото има по-дълбоко развити образи, много повече човешки взаимоотношения и по-самобитна атмосфера, както и интересни философски идеи. Джурасик парк има повече доближаващи се до чиста наука идеи, както и повече екшън, но това го прави единствено по-комерсиален и евентуално по-грабващ вниманието, но в никакъв случай емоционален. Грубо казано, Джурасик парк ми е повече поп, а Соларис - повече арт.
I don't wanna die
But I ain't keen on living either

User avatar
Trip
Moderator
Posts: 6353
Joined: Sat Dec 31, 2005 7:30 am
Contact:

Post by Trip » Wed Oct 19, 2011 5:10 pm

Еми спорим най-вече за това, че Майкъл Крайтън бива наричан велик писател, а той просто не разполага с нужното количество и качество маркери, за да бъде наречен даже много добър писател.

User avatar
dellusion
Warmage
Posts: 1248
Joined: Thu Dec 28, 2006 10:36 am
Location: София

Post by dellusion » Wed Oct 19, 2011 5:23 pm

Ама ти първо ми говориш за "литературна репутация", а в следващия момент за "добър писател".
Който и човек на света да си - няма как да отречеш че Толкин има репутация в литературните среди, нали така? Но мнението, дали той е добър писател или не, варира. Има хора, които просто не го харесват и това си е тяхно мнение, но дори те ще ти кажат - "да, той е признат от колегите си". Примерно.
Първото е много лесно дефинируемо, докато второто вече отхвърча в плоскостта на розовите еднорози или там каквото беше :).
Look at the darkness...
...around me.

User avatar
Trip
Moderator
Posts: 6353
Joined: Sat Dec 31, 2005 7:30 am
Contact:

Post by Trip » Wed Oct 19, 2011 5:32 pm

Това се опитвам да обясня: литературната репутация ВИНАГИ има конкретни проявления. Това се подразбира. Тия конкретни проявления са оценъчни: "малоумен, слаб, среден, добър, много добър, велик, влиятелен, незначителен". И така нататък.

Всяко едно е усреднена оценка, малко като в Rotten Tomatoes. В зависимост от това кои маркери са се оказали по-силни, били те заради красноречието на рецензента, или силата на институцията, която е съставила списъка с добри/слаби писатели, примерно, или по най-различни причини, тази оценка се вдига или спада.

И тук има много променливи - някои хора просто НЕ ЗНАЯТ за дадени маркери, утвърждаващи даден писател като добър/лош. Ето, в България почти никой фен на фантастиката не знае колко по-добри от много от издаваното тук са примерно Джийн Улф и Самюъл Дилейни, да не говорим за Томас Диш или Джоана Ръс.

То и Е=mc2 е лесно дефинириуемо, но влиза в много страшно сложни комбинации.

User avatar
dellusion
Warmage
Posts: 1248
Joined: Thu Dec 28, 2006 10:36 am
Location: София

Post by dellusion » Wed Oct 19, 2011 5:39 pm

Много е вероятно да говорим за едно и също нещо. И все пак:

добър писател =/= писател с репутация

Пикасо има цялата репутация на света, но за мен е пълен булшит.
Look at the darkness...
...around me.

User avatar
Trip
Moderator
Posts: 6353
Joined: Sat Dec 31, 2005 7:30 am
Contact:

Post by Trip » Wed Oct 19, 2011 5:43 pm

Аз лично нямам отношение към него. Само че твоето мнение е статистически незначително в океана от много по-подробно аргументирани мнения, университетски курсове по история на изкуството, по културология и т.н., които смятат, че Пикасо е велик.

Така че, по системата, определяща репутацията, той е велик. Ако искаш да стане по-малко от велик, трябва да намериш начин да инсинуираш личното си мнение по начин, който да проникне в тази среда на стабилизиращи репутацията маркери и да промени, ако и с малко, посоката на потока.

А добрият писател е точно писател с репутация - с добра такава. Така както и лошият писател е писател с (лоша) репутация.

User avatar
zemonti
Commoner
Posts: 49
Joined: Tue Oct 18, 2011 6:16 am
Location: Canada

Post by zemonti » Wed Oct 19, 2011 6:05 pm

Ok, who is more proven author in the commercial art ? Crichton or Lem?

No BG on my tablet.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests