Приключих я вече. Отне ми доста време, защото я играех по малко.
Плюсове:
+ Визия - С лекота е най-добре изглеждащото RPG out there и изобщо една от най-красивите игри изобщо. Без никакви бъгове. Играта не ми е крашвала нито веднъж.
+ Дизайн на нивата - Там, където DA 2 фейлнаха, тук са си свършили по един прекрасен начин работата. Нивата са адски автентични с изключително внимание към детайлите. Картите из цялата игра не са големи на практика, но определено дизайна и визията им създава чувство за огромен мащаб.
+ Озвучение - войс актинга е на високо ниво и диалозите са страшно добре структурирани. Като музичка нито една мелодия не ми се е забила в главата, но въпреки това скора е доста качествен.
+ Геймплей - дори на нормална трудност играта предлага предизвикателство, като още в пролога съм умирал. В бойната система са вплетени доста неща, като магии, капани, бомби, хвърлящи се ками, финишъри(след отключване) и т.н. Съответно е важно да си правиш колби с алхимия, защото помагат страшно много. Гералт има 3 пътя на развитие - като маг, като мечоносец и като алхимист, като последните умения на всяко дърво имат по 1 слот за мутиране. Отделно Гералт получава допълнителни умения в следствие опита, който придобива. Примерно, ако изпиеш достатъчно колби и стигнеш до второ ниво на токсичност, получаваш някакъв резист към отрови. Също така играта има дори стелт механика, като в отделни части трябва да се промъкваш и макар да не е някакво чудо на чудесата, е направено добре и е просто още едно нещо, което играта може. Всички тези неща, които изброих, са реализирани по добър начин и имат смисъл. Магиите си струват изцяло, залагането на капани върши чудеса(особено в началото, като си по-голям мизерник), бомбите могат да те спасят в много кофти ситуация(защото в тая игра не може да скочиш ей така на 10 гадинки без да те изнасилят брутално), камите имат много добър dmg, колбите са задължителни и т.н. Всичко е легнало идеално на мястото си, което води и до следващия плюс.
+ Крафтинг - колби, бомби, капани, оръжия и брони, всичко се крафти. И както обясних по-горе, понеже всичко това е неразделна част от играта, крафтинг системата също играе важна роля(освен, ако не искате всичко да си купувате, което просто няма как да стане в нито един момент от играта), като в малко други RPG-та и определено в много по-голяма степен от 1-вата игра. Светът е изпълнен с купища билки за алхимия, материали(кожи, платове, желязо, сребро и т.н.) за коване на мечове и брони. И понеже парите в тая игра са кът, човек си прави сметката какво и как точно ще направи. Затова например не е умна идея да се купуват рецепти за крафтене гьотере. Важно е примерно да си купиш рецепти за качествени руни и енчанти за брони, които са си кът из цялата игра и от там сам да си търсиш материали за тях. Също е задължително да имаш рецептите за по-качествените материали, примерно от Cloth > Robust Cloth/Leather> Hardened Leather и т.н. Гледаш кои колби, бомби и капани ще ползваш, и за тях си вземаш рецепти. Аз например да си призная имах поне 10 рецепти, които не ползвах и парите дето съм дал за тях, щяха да ми свършат чудесна работа за други неща. Също така босовете пускат специални итеми, от които се крафтят я епик броня, я епик меч.
+ Избор/последствия - еми няма друга игра, в която решенията ми да са имали толкова драстични последствия. На практика има дори странични куестове, които се развиват по изцяло различен начин според това какво аз съм решил да правя. Да не говороим за по-важни решения. Често имам чувството, че бъдещето на целия север зависи от действията ми и това си е голям кеф. И нещата не са в черно и бяло. Правилен избор няма, всеки в света на вещера се бори за нещо, за бъдещето на расата си, за спасението на кралството си и т.н., и просто никак не е лесно да вземеш страна, а няма начин да останеш неутрален. И в този ред на мисли, много реални са реакциите на засегнатите, след като вече си взел съдбоносното си решение и говната са полетяли към вентилатора. Не е, като в други игри, където просто прицъркват как съм ги предал и ме игнорират за остатъка на играта или ми стават врагове. Да, определено потърпевшите са настроени доста негативно към теб, но това не заличава услугите, които си правил за тях и добрите отношения, които сте имали. Просто разбират, че Гералт има свои собствени мотиви да прави нещата, които прави и не е тръгнал да угажда на никого.
+ История/сюжет - всичко това по-горе нямаше да има никакво значение, ако играта нямаше толкова качествена история, разказана по толкова добър начин. Кралят на Темериа е убит и Гералт е заловен и обвинен за убийството. В долината Понтар е на път да избухне конфликт между Каедуен и голяма група бунтовници. Никой не знае какъв ще е следващия ход на убийците на крале. Гералт пък е загубил голяма част от паметта си и освен да изчисти името си, търси начин да възстанови забравеното, което пък е свързано с нещо още по-голямо от бъдещето на севера. Абе дет се вика there's never a dull moment.
Всичко има в тая игра. Епични битки, политически интриги, междуличностни вражди и какво ли не.
Минуси:
- Геймплей - битките с мечове за мене куцат. Отново имаме бърз и бавен стил, но просто липсва, каквато и да е плавност в движенията и като цяло някаква отличителна черта, както беше в 1-цата. Единственото нещо, което правиш през цялата игра е да скачаш на ляво на дясно, удряш няколко пъти, пак скачаш и така. Излишно е да казвам, че изглежда нереалистично и не е особено забавно.
- Менюта - много красиви са, но за никакъв хуй не стават. Особено досадно е при крафтинга, където имаме една камара рецепти и материали, и те не са категоризирани по никакъв начин. Имаме рецепти за колби, за капани/бомби, за оръжия/брони, всички са наблъскани на едно място. Излишно е да казвам колко време се губи в ровене на инвентара. Същата работа и с материалите. Има такива, които се ползват само за алхимия, ми отделете ги някак, направете ги ясно да виждам от кое по-колко имам, а не всичко да е един голям списък, в които трябва да ровя и да се кьоря.
- Липса на сташ - еми те това убива смисъла на крафтенето. Имаш капаците от 250, който още в началото на играта се запълва с материали. Тия материали си трябват, но няма къде да ги сложиш, затова се налага да ги продаваш. Съответно идва момент, в който те вече ти трябват и трябва да ги купуваш за баснословни суми от магазините, където често и няма достатъчно количество, та трябва и да рестваш, че да се зареди и т.н. или да обикаляш по картите отново и да дириш материали. Това нещо дразни през цялата игра. Имаме всичките тия ресурси, но няма смисъл да ги събираме освен за да ги продадем в магазина.
- Твърде кратка - Явно нарочно не са направили играта да ни показва колко часа сме играли. Но нека бъда оптимист и да кажа, че ми е отнела около 25 часа. Това е с много мотане, слушане на абсолютно всички диалози без скипване и правене на всички странични куестове. Реално Чаптър 3 не може изобщо да се нарече Чаптър, щото за 2 часа се минава, а епилога е 15 минути, от които всичките са диалог. Малко е, много малко, което води и до последния минус.
- Ужасен финал - играта просто завършва по крайно whatever начин. Реално на финала не се случва нищо. Получаваш някакви разкрития и толкова. И свършва. Да казва се какво ще последва, ясно е, че ще има следваща игра, но липсата на нещо значимо на финала(дори някаква сносна кътсцена или CGI) прави играта да изглежда незавършена. Просто изобщо не са си направили труда, но ще оставя сами да видите за какво говоря.
Това е най-добрата игра за тази година на този етап. Въпреки това смятам, че можеше да е по-добра. На фона на всичко останало този финал е просто неприемлив. Сами са си вдигнали летвата с качеството през 90% от играта и сами са фейлнали на края. Също е твърде кратка и през цялото време се набиват на очи малкия брой странични куестове.
8.5/10