Е аз нали това обяснявам досега - че тези елементи не са различни от аналогичните си в другите изкуства, но поради наличието на геймплей е необходимо да са по-зле развити.
Пропускаш някои доста важни неща според мен.Защото филмите КАТО ЦЯЛО са изкуство, независимо колко жалки и долнопробни за 80% от тях.
1. Повечето филми са си зле развити по принцип, никакъв геймплей не им трябва. И въпреки това ти ги слагаш в кюпа с "всичкото това е изкуство". Съответно много ми е интересно защо един филм на Уве Бол автоматично получава арта на гратис, а Mass Effect 2, да речем, не го.
2. Туй за спорта е много сосна полуистина.
3. Днешно време повече от всякога проблемът е именно какво дъ фък е арт ин дъ фърст плейс. При положение че и най-дървените философи още не могат да стигнат до извод по този въпрос, всичко в този измислен термин зависи от светогледа на възприятеля. Някои хора живеят със странната идея, че той е подходящ само за най-възвишените и специални човешки творения (с което реално си говорят за "хай арт"), други - че покрива цели медии по дифолт, барабар с всичките им лайна. Но за мен едно е сигурно - изкарването на една или друга негова форма като "ексклузивна" е крайно ограничено.
Пък това дали геймплеят може да бъде изкуство може да се гледа от доста гледни точки. Примерно може ли един гениален играч да направи нещо съвсем обикновено за останалите играчи на изкуство с уменията си, дори да си говорим за "спорт":
http://www.youtube.com/watch?v=v7cW2nMf ... re=related
Или пък може ли геймплеят да е достатъчно въздействащ сам по себе си, за да влезе в категорията. В края на краищата най-основното в цялата работа е въздействието върху човека на емоционално ниво, което разбира се, може да бъде крайно различно за различните хора.
Има предостатъчно начини за постигане на това. В Rez е невероятната амалгама от трансираща музика, експериментална визия и геймплей, който е слят в едно перфектно, поглъщащо те цяло с първите две (за повече инфо по въпроса минус арт дебата, ето ревюто ми в Хъта: http://gamerzhut.com/games/review.php?gid=1412 ). В Braid е въздействащата атмосфера, невероятно нарисуваните бекграунди, и завъртяните главоблъсканици, които трябва да правиш на тях фон, манипулирайни времето и извъртайки съзнанието си по начини, за които преди не си се и замислял, което за мен е почти като взиране в картина на някой екстравагантен художник: http://gamerzhut.com/games/review.php?gid=2294
Но това са само два примера. Има игри, които ти въздействат емоционално с персонажите си или историята си, други - с наситения си геймплей, който те поглъща в нещо, отвеждащо те по-далече от реалния свят от който и да е филм, трети - със света си. За мен единствените игри, които по правило са далече от изкуството са примерно рейс симовете като Forza или футболните игри. Там си говорим за обикновено подражание на реалността, а и наистина са повече спорт, отколкото нещо друго. Което не ги принизява, просто ги слага в друга категория.