@ apocalexxnow
Първо, ти си НАПЪЛНО начинаещ писател, разбираемо е, че разказът ти е толкова незабележителен. Второ, потенциал за повече определено имаш, само че внимателно се наблюдавай – ако се стигне до момент, в който харесваш в разказите си повече неща, отколкото такива, в които се съмняваш: помисли много сериозно какво не е наред със собствената ти представа за самия теб.
Сега, разни технически неща. Ще ми се да ти покажа, че липсата ти на опит с четенето ТЕ спъва, при това сериозно.
2 години, 4 месеца, 30 дни, 12 часа, 52 минути и 47 секунди. Толкова беше времето, което Евгени беше прекарал сам в совалката, без възможност да се изкъпе или избръсне.
"2 години, 4 месеца, 30 дни, 12 часа, 52 минути и 47 секунди: сам в совалката, некъпан, небръснат."
Абсолютно същата информация, с изключение на името (което можеш да го вмъкнеш където си щеш така или иначе, така че не е проблем). 3 пъти по-малко думи. 30 пъти по-голям потенциал за хващане на интереса.
Една минута по-малко от това време беше количеството, изминало от унищожението на земната колония Гайл 3 от хлебарките.
Като зачитам това, имам чувството, че слушам как някой започва изречение, което си няма представа как да завърши. Тромаво, тромаво, тромаво.
"Минута по-малко бе времето откак хлебарките унищожиха земната колония Гайл 3." Почти 2 пъти по-малко думи. Почти 20 пъти по-голям шанс човек да иска да продължи.
Ако смяташ, че това са "дребни" поправки, имай следното предвид – двете горни изречения (Две от първите ти три изречения!) са демонстрация на некомпетентна проза. Ако пишеш тъпи истории компетентно, имаш шанс за публикация/репутация/каквототамцелиш. Ако пишеш каквито и да е истории с некомпетентна проза, нямаш никакви шансове за нищо.
Хлебарките всъщност наричаха себе си с твърде дълго и сложно име, трудно за произнасяне от човека. Бяха си спечелили този прякор поради две причини. Най-очевидната беше външният им вид, който наподобяваше земни черни хлебарки в човешки ръст, ходещи на четирите си задни крака и използващи предните си два като ръце. Другата беше издържливостта им на радиация, по която си приличаха с един от малкото видове оцелели земни насекоми. Истината е, че всъщност, технически погледнато, приличаха повече на бръмбари, но тъй като те бяха измрели заедно с 95% от фауната на земята, никой не ги помнеше, за да знае разликата и да даде правилното име на извънземните. Никой не знаеше и коя е родната им планета, никой не беше и питал, защото още от първия си контакт с хората, хлебарките започнаха война с цел екстерминиране на човечеството и завземане на земните територии.
Този абзац е катастрофа с бойни крайцери по поне 3 причини. Поред:
1. Структурно. Три изречения след началото ти замеряш читателя с лекция. За хлебарки. Написана зле. От неясна гледна точка.
2. Стилово. Хайде и тук да те поредактирам (макар че добрата редакция за мен би била този абзац просто да го няма):
"Самите създания се наричаха с твърде дълго и сложно име. Но "хлебарки" им отиваше, понеже приличаха на такива, само че с човешки размери. Предния си чифт крака използваха като ръце. Подобно на хлебарки, издържаха и на радиация. Всъщност приличаха повече на бръмбари, но тях никой вече не ги помнеше. Бяха изчезнали заедно с повечето земни животински видове. Никой не знаеше откъде идваха хлебарките, ала още от първата среща с хората, те започнаха безмилостна война."
Почти два пъти по-малко думи. Никаква загуба на информация.
3. Научно-фантастично.
Проблемите в тази част всъщност не биха били научно-фантастични проблеми, ако се окаже, че си имал предвид лекцията да е от гледна точка на всезнаещ разказвач (или в сериалите, които си гледал – войс-оувър) , а не от гледната точка на евгениевото съзнание. Тогава обаче е стилистична грешка, при това извънредно базова (вж. последното изречение на 1.)
Ако ОБАЧЕ си си мислел, че пишеш през ума на Евгени, нещата удрят вентилатора, дето се вика.
Хлебарките наричат себе си?!?! Нали знаеш какво потенциално значи това? А. Хлебарките имат език! Б. Хората са го идентифицирали като език. Което значи, че поне са опитали да го изучат. (Как???) Но не ги интересува коя е родната им планета... В. Хората ВСЪЩНОСТ са успели да го изучат, понеже знаят кои "думи" в него значат името на хлебарките. Г. Хората водили ли са разговори с хлебарките? Как? С пленници? Официална дипломация ли е имало? После – Хлебарките ползват крайниците си като ръце. Ми не. Не могат. Не и като човешки ръце. Както каза Роланд, това те праща в земята на долнопбробните истории с Дик Спейсмън и Барбара Буубески срещу злите Мрррр'зззззз'т'т'т от Планетата Звонг.
С един ден по-малко беше пък количеството време, което беше изминало откакто Лия легна в криокамерата. Евгени премести погледа си от часовника на монитора, който отброяваше отминалото време, на снимката й, която държеше в ръка. Спомни си как тя доброволно реши да се замрази, защото корабът не беше способен да произвежда достатъчно кислород достатъчно дълго и за двамата. Пътят им към Гайл 4 с мощността на совалката щеше да отнеме 3 години, а тя имаше техническата възможност да захранва вътрешното помещение с кислород за 1 човек в продължение на 4 години. Поне за този един оставаха още 13 секунди, 7 минути, 11 часа и 7 месеца докато навлязат в обхвата на другата колония, за която дори не знаеха дали още съществува. Толкова показваше и часовникът в долния десен ъгъл на екрана.
"Ден по-малко бе времето откак Лия заспа в криокамерата. Евгени погледна от часовника на монитора към снимката в ръката си. Кислородът нямаше да им стигне до Гайл 4. Бе достатъчен за четири години, ала за сам човек, а пътуването отнемаше три. Оставаше още почти една. Дори не знаеха дали Гайл 4 още съществува."
Около 3 пъти по-малко думи. Никаква загуба на информация. Предполагам, сещаш се, че бих могъл да продължавам така до края, и реалният ти разказ ще излезе около 700-800 думи. Това иде да покаже нещо много важно – историята ти всъщност е много кратка. НЕ МОЖЕШ да си позволиш разплута проза и излишности в толкова кратък разказ.
Евгени се замисли. Кой ли от двамата беше щастливецът? Той, който не посмя да поеме риска да влезе в криокамерата, защото при 8% от случаите, хората не се събуждаха от криосън, или тя, която ще проспи целият път и ако се събуди, няма да си спомня годините скука и бездействие.
Всъщност животът му не беше толкова лош. Компютърът имаше изкуствен интелект и можеше да поддържа що-годе интелигентен разговор. В базата му данни имаше достатъчно игри, музика, филми и сериали, за да запълнят цял един човешки живот. Самотата и бездействието пък му дадоха достатъчно време да изгледа всички тези сериали, да се запознае с огромно количество музика от десетвековната музикална история на човечеството, да играе от всички игри, за които времето на Гайл 3 все не му достигаше. Всъщност, ако не взимаше предвид обстоятелствата, това си беше почивка, за която някои хора плащаха луди пари. Разбира се, че той беше щастливецът – поне беше сигурен, че ще е буден, когато ги спасят от Гайл 4. Това обаче му докара нова нещастна мисъл – ами ако Лия така и не се събуди? Ами ако рискът, който тя беше поела заради него, доведе до нейната смърт? И все пак той не изпитваше вина – любовта си беше любов, но инстинктът за самосъхранение е по-силен от всички останали, поне при нормалните хора. Лия винаги е била една идея по-луда от нормалните хора и последната й постъпка го доказваше. Но заради тази лудост я обичаше...
Замислих се и аз. Две години без хигиена. Опасения, че там, накъдето са тръгнали, може да ги посрещнат "хлебарките". И на нашият проблемът му е СКУКАТА?!? @_@
Сори, но дори само липсата на хигиена е достатъчна да нанесе ужасни психологически травми у всекиго (освен ако не си указал изрично, че героят е човек, който може да понесе това). Човек може да ги преодолее, но не се знае на какво ще прилича съзнанието му след това. После – предвид отчаяната ситуация, която обрисуваш, шансът, че Гайл 4 да Е унищожена и/или завладяна, е доста повече от 8%. И нашият, понеже е егоист, е решил да пренебрегне този много по-голям от 8% шанс и всичките 3-годишни опасения и страхове, че кацнат ли, вероятно ще си вземат по бързата или по бавната (по-зле) процедура. И е решил да изтърпи липсата на хигиена и страховете от крайната дестинация, защото му пука за самия него. И си скучае с филми и игри. Еми, недоумяващо многоточие недоумяващо многоточие недоумяващо многоточие.
Всъщност животът му не беше толкова лош. Компютърът имаше изкуствен интелект и можеше да поддържа що-годе интелигентен разговор. В базата му данни имаше достатъчно игри, музика, филми и сериали, за да запълнят цял един човешки живот. Самотата и бездействието пък му дадоха достатъчно време да изгледа всички тези сериали, да се запознае с огромно количество музика от десетвековната музикална история на човечеството, да играе от всички игри, за които времето на Гайл 3 все не му достигаше. Всъщност, ако не взимаше предвид обстоятелствата, това си беше почивка, за която някои хора плащаха луди пари. Разбира се, че той беше щастливецът – поне беше сигурен, че ще е буден, когато ги спасят от Гайл 4. Това обаче му докара нова нещастна мисъл – ами ако Лия така и не се събуди? Ами ако рискът, който тя беше поела заради него, доведе до нейната смърт? И все пак той не изпитваше вина – любовта си беше любов, но инстинктът за самосъхранение е по-силен от всички останали, поне при нормалните хора. Лия винаги е била една идея по-луда от нормалните хора и последната й постъпка го доказваше. Но заради тази лудост я обичаше...
А, значи на произволна допотопна совалка има компютри с ИИ. Още един throwaway важен научнофантастичен елемент. Между другото, още тук Евгени става напълно неправдоподобен персонаж. Няма човек, който две години да играе игри и да гледа филми, и да се чувства добре от това, И който да е способен да обича по начина, по който описваш. А ако искаш да ни накараш да повярваме, че има такъв човек, ти е нужна обосновка, много по-дълга от 2700 думи.
- Евгени, – чу се глас. Часовниците изчезнаха от екрана и на него се показа мъжко лице с равнодушно изражение, - усещам, че пулсът ти се покачи. Всичко наред ли е?
- Да, компютър. Просто се замислих за нещо – отговори той.
- Може би не биваше да те оставям насаме с мислите ти. Да изиграем ли партия шах?
- Не, компютър, втръсна ми. Я ми припомни, кои сериали от базата ти данни все още не съм изгледал?
- Само „Стар Трек: Нова генерация”, Евгени. Да пусна ли първия му епизод?
- Не! Този не искам и да го гледам. Наистина ли няма други сериали?
- Съжалявам, Евгени, собственикът ми, от който ме открадна, предпочиташе да гледа филми. Затова базата ми данни от сериали е оскъдна.
- Не съм те откраднал. Собственикът ти беше убит пред очите ми.
- Евгени, моите външни камери заснеха всичко. Не е нужно да ми напомняш.
Лицето от екрана изчезна и нова картина се появи на негово място. Образ от черно-бяла камера показа каменист пейзаж и тичащ към нея човек. В небето проблясваха изстрели от биещи се космически кораби и експлозии, а по земята лежаха отломки и трупове на хора и хлебарки.
- Чакай! Нека се качим с теб! – чу се гласът на Лия в далечината, точно когато беглецът доближи входа.
- Махайте се, лешояди! – извика той, обръщайки се назад и забавяйки бяга си. – Ако ви взема с мен, всички умираме!
- Вземи ни поне в криокамерите, човек, моля те! – чу се и гласът на Евгени. Двамата с Лия се показаха иззад малко възвишение на около 100 метра от камерата.
Човекът поклати отрицателно глава.
- Съжалявам – каза той, макар недалечна експлозия да заглуши думата му.
Той се обърна и вкара кода в панела до вратата, което му попречи да види хлебарката, появила се около 200 метра назад. Вратата се отвори и той понечи да влезе, но лазерен изстрел го прониза в гърба. Собственикът се строполи точно под камерата. Лия изкрещя, а Евгени бързо вдигна автомата си и прониза хлебарката с продължителен лазерен лъч. Двамата след това изтичаха до входа и влязоха. Лия опита да коленичи над тялото на бившия собственик, за да провери дали не е останал жив, но Евгени я дръпна вътре и затвори вратата.
Прозата тук няма да се опитвам да я редактирам, понеже ще се уморя. Само ще отбележа, че хората НЕ МОГАТ да си викат от 100 метра разстояние и да се чуват, освен, ако нямат микрофон и бая яки тонколони. Което, встрани от другите стилистични грешки, е проблем с постановката на сцената – разположението на героите сред "декора" и едни сред други. При това е дори не е от по-тънките подобни грешки.
Освен това – в началото на сцената компютърът напомня на Евгени всичко като му пуска записа. Това е абсурдно. Както и репликата на ИИ-то току преди това. "Евгени, камерите ми заснеха всичко. Не е нужно да ми напомняш. ПОМНЯ какво направихте, копеленца недни!" Последното изречение го няма, но умът ми интуитивно го добави. ИИ-то, оказва се, е злопаметен кретен. И цялата последвала драма със спора около изоставянето на стария собственик, която този злопаметен кретен предизвиква и която вероятно трябва да постави ново ударение върху "егоизма" на нашия, е абсолютно компрометирана. Наивно, наивно, наивно. Да не говорим, че свежда цялата среда на разказа до "Двама неприятни типа си говорят в стая, наблъскана с музика и филми", което убива фантастичността му.
Моментът с чалгата е, мисля, дъното на разказа. Не защото чалгата смърди, пък аз съм много елитарен, а защото е детински, жалко-смешен и изсмуква всякакви претенции за задълбочено изследване на някаква психология. Превръща се в gross-out сатира, тип произволна американска комедия. Изписаните на български английски словосъчетания също са абсурдни.
Мисля да спра дотук. Да, знам, че звуча презрително и тук, и в горния пост. Презрението ми е единствено към текста, не към автора. А отговорът на "Презирам текста ти" не е "Презирам ТЕБ!!!!", а "защо го презираш?" Ако човекът си е казал защо го презира, както аз например, може да изложиш контрааргументи, както си го сторил в отговор на Роланд, или просто да кажеш, "Ок, не съм съгласен, да видим какво ще кажат другите". Само имай предвид, че едва ли имаш аргументи, които да ме разубедят, че разказът ти е много, много слаб, така че реално имаш два варианта - може да решиш, че в някои от казаните от мен неща има резон и да поискаш уточнение/обяснение/съвет, или просто да ги имаш предвид завбъдеще, или да се съгласиш да не сме съгласни. Аз с последното нямам проблем