Четвърти конкурс - Егоист

Разкази, поезия, илюстрации...
Кътче за вашето лично творчество.

Moderators: Trip, Random, Marfa

Айде да има и анкета - оценете разказа ми

Слаб 2
8
44%
Среден 3
7
39%
Добър 4
3
17%
Много добър 5
0
No votes
Отличен 6, 6, 6
0
No votes
 
Total votes: 18

apocalexxnow
Commoner
Posts: 26
Joined: Tue Apr 20, 2010 6:07 pm

Четвърти конкурс - Егоист

Post by apocalexxnow » Tue Apr 27, 2010 8:24 pm

Ще се радвам на всякакви коментари и ще съм поласкан ако ми прочетете разказа :) Коментирайте независимо дали сте жури или не, дали сте специалист писател и читател или не :) Особено много ще се зарадвам ако ви се заформят дискусии по разказа ми. Предварително благодаря!
2 години, 4 месеца, 30 дни, 12 часа, 52 минути и 47 секунди. Толкова беше времето, което Евгени беше прекарал сам в совалката, без възможност да се изкъпе или избръсне.
Една минута по-малко от това време беше количеството, изминало от унищожението на земната колония Гайл 3 от хлебарките. Хлебарките всъщност наричаха себе си с твърде дълго и сложно име, трудно за произнасяне от човека. Бяха си спечелили този прякор поради две причини. Най-очевидната беше външният им вид, който наподобяваше земни черни хлебарки в човешки ръст, ходещи на четирите си задни крака и използващи предните си два като ръце. Другата беше издържливостта им на радиация, по която си приличаха с един от малкото видове оцелели земни насекоми. Истината е, че всъщност, технически погледнато, приличаха повече на бръмбари, но тъй като те бяха измрели заедно с 95% от фауната на земята, никой не ги помнеше, за да знае разликата и да даде правилното име на извънземните. Никой не знаеше и коя е родната им планета, никой не беше и питал, защото още от първия си контакт с хората, хлебарките започнаха война с цел екстерминиране на човечеството и завземане на земните територии.
С един ден по-малко беше пък количеството време, което беше изминало откакто Лия легна в криокамерата. Евгени премести погледа си от часовника на монитора, който отброяваше отминалото време, на снимката й, която държеше в ръка. Спомни си как тя доброволно реши да се замрази, защото корабът не беше способен да произвежда достатъчно кислород достатъчно дълго и за двамата. Пътят им към Гайл 4 с мощността на совалката щеше да отнеме 3 години, а тя имаше техническата възможност да захранва вътрешното помещение с кислород за 1 човек в продължение на 4 години. Поне за този един оставаха още 13 секунди, 7 минути, 11 часа и 7 месеца докато навлязат в обхвата на другата колония, за която дори не знаеха дали още съществува. Толкова показваше и часовникът в долния десен ъгъл на екрана.
Евгени се замисли. Кой ли от двамата беше щастливецът? Той, който не посмя да поеме риска да влезе в криокамерата, защото при 8% от случаите, хората не се събуждаха от криосън, или тя, която ще проспи целият път и ако се събуди, няма да си спомня годините скука и бездействие.
Всъщност животът му не беше толкова лош. Компютърът имаше изкуствен интелект и можеше да поддържа що-годе интелигентен разговор. В базата му данни имаше достатъчно игри, музика, филми и сериали, за да запълнят цял един човешки живот. Самотата и бездействието пък му дадоха достатъчно време да изгледа всички тези сериали, да се запознае с огромно количество музика от десетвековната музикална история на човечеството, да играе от всички игри, за които времето на Гайл 3 все не му достигаше. Всъщност, ако не взимаше предвид обстоятелствата, това си беше почивка, за която някои хора плащаха луди пари. Разбира се, че той беше щастливецът – поне беше сигурен, че ще е буден, когато ги спасят от Гайл 4. Това обаче му докара нова нещастна мисъл – ами ако Лия така и не се събуди? Ами ако рискът, който тя беше поела заради него, доведе до нейната смърт? И все пак той не изпитваше вина – любовта си беше любов, но инстинктът за самосъхранение е по-силен от всички останали, поне при нормалните хора. Лия винаги е била една идея по-луда от нормалните хора и последната й постъпка го доказваше. Но заради тази лудост я обичаше...
- Евгени, – чу се глас. Часовниците изчезнаха от екрана и на него се показа мъжко лице с равнодушно изражение, - усещам, че пулсът ти се покачи. Всичко наред ли е?
- Да, компютър. Просто се замислих за нещо – отговори той.
- Може би не биваше да те оставям насаме с мислите ти. Да изиграем ли партия шах?
- Не, компютър, втръсна ми. Я ми припомни, кои сериали от базата ти данни все още не съм изгледал?
- Само „Стар Трек: Нова генерация”, Евгени. Да пусна ли първия му епизод?
- Не! Този не искам и да го гледам. Наистина ли няма други сериали?
- Съжалявам, Евгени, собственикът ми, от който ме открадна, предпочиташе да гледа филми. Затова базата ми данни от сериали е оскъдна.
- Не съм те откраднал. Собственикът ти беше убит пред очите ми.
- Евгени, моите външни камери заснеха всичко. Не е нужно да ми напомняш.
Лицето от екрана изчезна и нова картина се появи на негово място. Образ от черно-бяла камера показа каменист пейзаж и тичащ към нея човек. В небето проблясваха изстрели от биещи се космически кораби и експлозии, а по земята лежаха отломки и трупове на хора и хлебарки.
- Чакай! Нека се качим с теб! – чу се гласът на Лия в далечината, точно когато беглецът доближи входа.
- Махайте се, лешояди! – извика той, обръщайки се назад и забавяйки бяга си. – Ако ви взема с мен, всички умираме!
- Вземи ни поне в криокамерите, човек, моля те! – чу се и гласът на Евгени. Двамата с Лия се показаха иззад малко възвишение на около 100 метра от камерата.
Човекът поклати отрицателно глава.
- Съжалявам – каза той, макар недалечна експлозия да заглуши думата му.
Той се обърна и вкара кода в панела до вратата, което му попречи да види хлебарката, появила се около 200 метра назад. Вратата се отвори и той понечи да влезе, но лазерен изстрел го прониза в гърба. Собственикът се строполи точно под камерата. Лия изкрещя, а Евгени бързо вдигна автомата си и прониза хлебарката с продължителен лазерен лъч. Двамата след това изтичаха до входа и влязоха. Лия опита да коленичи над тялото на бившия собственик, за да провери дали не е останал жив, но Евгени я дръпна вътре и затвори вратата.
Заснетото от външната камера изчезна от монитора и отново се появи лицето, но вече намръщено.
- Не беше нужно да ми го показваш за стотен път – промълви Евгени.
- Всъщност, пускал съм ти записа само 21 пъти – поправи го компютърът.
- Все тая.
- Ти каза, че са го убили, но всъщност никой не е убеден в това, ти така и не остави Лия да провери пулса му – анализира компютърът с укоряващ тон.
- Ти си компютърът, управляващ тази совалка и загрижен за собственика й. Да си беше използвал външните сензори за жизнени показатели.
- Те бяха повредени от неточен изстрел на човек, опитващ се да застреля хлебарка. Вие минахте покрай трупа му на идване. Приятелката ти щеше да провери пулса му, ако просто я беше оставил за 10 секунди.
- Нямаше време. Дори тези 10 секунди можеха да ни костват твърде много, а ако той се беше оказал жив и го бяхме довлачили, то щяхме да се забавим повече от минута, а ти сам ни показа как луната избухва минута след като излетяхме. Аз спасих когото можах.
- Най-вече себе си. Тогава нямаше как да знаеш точния момент на взривяване на колонията. Повярвай ми, Евгени, ако в изкуствения ми интелект не бяха заложени възможността да чувствам самота и нуждата от човешки контакт, нямаше да отговоря на нито една твоя команда.
- Тоест, тогава щеше да откажеш да излетиш и да ни оставиш на планетата, което не те прави по-малко убиец от мен, нали?
Компютърът замлъкна, а изражението на лицето от монитора се върна от ядосано към безразлично. Последваха няколко секунди, изпълнени с напрегната тишина, нарушена след това от компютъра.
- Извинявай, че те разстройх, Евгени. Не исках. Прав си, реагирах емоционално. Нека ти пусна музика, хайде избери си някакъв стил.
Евгени се усмихна и потупа монитора с ръка.
- Спокойно, компютър. Ти си създаден, за да служиш на човека. Твоят инстинкт за самосъхранение е далеч по-малък от инстинкта за съхранение на човека, когото обичаш, в случая собственика ти. По това се различаваш от хората.
Лицето от екрана повдигна едната си вежда.
- Както и да е... музика... да. Покажи ми... балканска музика, налачото на ХХІ век. Чалга. Май от всичките стилове в паметта ти само този е способен да повдигне настроението ми и да ми помогне да забравя за проблемите си поне за малко.
- Както кажеш, Евгени. Желание за конкретен изпълнител или песен?
- Изненадай ме с нещо, което не си ми пускал преди– усмихна се Евгени.
- Както кажеш, Евгени. Влизам в Ц, май докюментс, мюзик, 21 век, балканска. Зареждам плейлист. Пускам рандом селекшън.
Лицето отново изчезна от екрана, който на своя страна показа снимка на българската певица Вероника. „Качвай се на масата” зазвуча за доброто настроение на Евгени, който се повдигна от креслото на контролния пулт и започна да танцува на енергичния ритъм. Той протегна ръката си напред, все още държейки снимката на Лия, и си представи, че тя танцува пред него.
Не минаха обаче и 30 секунди, преди мониторът отново да смени картината си, а музиката да спре. На екрана се показа космосът отвън.
- Ох, компютър, какво сега, пак ли ще се опитваш да ми втълпяваш гузна съвест?
Отговори му гласът на компютъра, но по странен начин – сякаш се опитваше да каже 20 изречения едновременно. Бърборенето продължи около 15 секунди, след което спря.
- Компютър? – Евгени повдигна вежди.
Компютърът започна бързо да изрежда:
- Оупън файл – земна история. Оупън файл – външни камери. Оупън файл – история на совалката. Аркайвинг файлс. Сенд аркайв.
- Компютър, какво правиш? Не ми казвай, че в песента е имало вирус! – разтревожи се Евгени.
Червено кръгче се появи на монитора, премести се в горния ляв ъгъл, след което се уголеми, уголемявайки и показваната зона от космоса. Евгени изпусна снимката, закри устата си с ръце и отстъпи две крачки назад. Екранът показваше приближаващ се хлебарчест галеон – перлата в бойния флот на расата им. Той насочи предното си оръдие и произведе изстрел. Евгени се стрелна към контролния пунт, натисна червен бутон, който накара двигателя на совалката да зашуми, след което хвана лоста от средата на пулта и рязко го дръпна към себе си. Совалката обаче не беше достатъчно бърза, за да избегне лазера напълно. Чу се удар, малка експлозия, след която започна да се чува едно постоянно свистене, а изкуствената гравитация беше изключена. Евгени се зарея във въздуха, но успя да се хване за стола и да се издърпа до клавиатурата, след което започна да пише на нея. Изписваният код се показваше на монитора, а малко след като почти целият екран се зае от кода, Евгени натисна ентър. Светлините и монитора угаснаха. Остана да се чува само свистенето, започнало след удара, заедно с тежкото дишане на Евгени, породено от силното физическо натоварване след години мързел. Евгени се избута до задната част на мостика и отвори едно чекмедже, от което взе бинокъл. Не си направи труда да го затвори или да прибере зареялите се вещи отвътре, а направо се избута до горната част на помещението и погледна през малкия люк с бинокъла. Видя галеона с гръб към него, отдалечаващ се. Чу се леко прищракване, след което светлините отново се запалиха, а лицето на компютъра се показа на екрана. Включи се и изкуствената гравитация, поради която Евгени се строполи на пода.
- Компютър? – каза той, надигайки се бавно.
- Съжалявам, Евгени. Хлебарките хакнаха базата ми данни и извлякоха всичката ми информация. Ако това те утешава, едва ли са научили от мен нещо интересно, което да не са знаели отпреди.
- Къде ни удариха?
- В задната част. Двигателите ми са поразени. Което означава, че не мога да променя курса си, а както знаеш, ти го промени, когато се опита да избегнеш оръдието. В момента сме насочени към... лоудинг... лоудинг... ерор, анекспектед енд ов лайн. Насочени сме към нищото, Евгени. Траекторията ни няма да се засече с нито една позната земна колония.
- Криокамерите?
- Криокамера А е пробита. Цялостта на криокамера Б е запазена, но охладителят й не работи...
Евгени преглътна, а очите му се уголемиха.
- ...Но цялостта на помещението за криокамери е нарушена. Въздухът й е изтекъл в космоса, което означава, че температурата в него е еквивалентна с космическата абсолютна нула. Лия е жива и в безопасност.
- Слава Богу! – отдъхна си Евгени.
- Евгени, анализът ми показва, че няма за какво да се радваш. Насочвам се към нищото, шансът да попаднем на неоткрита планета, населена с достатъчно напреднала и приятелски настроена форма на живот, която да ни помогне преди да изтече срокът за годност на криокамерата на Лия е... лоудинг... 73 върху 10 на степен 359127401...
- Ясно, компютър, няма нужда да го казваш цялото.
- Шансът да попаднем на приятелски настроена форма на живот, която да те спаси, преди да изтече въздухът в твоето помещение е нулев – все пак довърши компютърът. – Въздухът ти ще стигне за 19 минути и 33 секунди. Вероятно затова галеонът не ни довърши – хлебарките вече са изчислили шансовете ни и са преценили, че е по-добре да запазят муницията си за бъдеща битка. Желаеш ли да ти предложа варианти за действие, Евгени?
- Може.
- Мога да се самовзривя, за да умреш бързо.
- Не, благодаря, давай следващия.
- Мога да пусна нервнопаралитичен газ, който да те накара да заспиш, а смъртта ти да бъде безболезнена.
- Компютър, предложи ми нещо, което не включва моята смърт.
- Лоудинг... Единственият начин е да облечеш космическия скафандър на бившия ми собственик, да изтегля криокамерата на Лия до мостика, което ще ми отнеме... лоудинг... 25 минути и 14 секунди, да я отворим и ти да влезеш вътре. След това мога да насоча криокамерата към Гайл 4, но тя ще стигне след 14 години. Ти ще проспиш целия период.
- Но това ще убие Лия! Докато я вкараш, въздухът ни ще е изтекъл, а при отварянето ще изтече и този отвътре. Криокамерата трябва да е пълна с въздух и криогенна смес, иначе тя ще умре.
- Да, Евгени. Но нейният шанс за оцеляване при запазване на сегашните условия е пренебрежимо малък, а твоят нулев. Това е единственият начин.
Евгени наведе глава. Студена пот изби по лицето му. Свистенето продължаваше и се чуваше особено силно, когато компютърът мълчеше. Температурата в помещението спадаше рязко. Евгени потри ръце, въздъхна и видя дъха си. След това затвори очи за момент. Вдигна глава, отвори ги и каза:
- Компютър, не внасяй криокамерата тук. Изстреляй я към Гайл 4.
- Евгени? – компютърът повдигна вежди, а лицето му мина от безразлично към разтревожено.
- Правилно ме чу. Избирам да спасим Лия, а аз ще остана тук.
- Евгени, нима преди пет минути не ми говореше за силата на човешкия инстинкт за самосъхранение? Имаш възможност, Евгени, спаси се.
Евгени отново наведе глава със затворени очи. Но замислянето му не трая дълго.
- Не. Лия заслужава да живее също толкова, колкото и аз. Тя не е виновна с нищо. Тя се жертва за мен, а сега е мой ред.
- Евгени, стига. Извинявай за това, което казах преди малко. Исках да ти втълпя чувство за вина, но не бях прав. Прекарахме дълго и красиво време заедно. Ти си моят нов стопанин. Не мога да загубя и теб. Моля те, изхвърли жената и спаси себе си!
- Направи го, компютър, след което пусни нервнопаралитичния газ и се изключи. Бих искал да умра сам, ако нямаш нищо против.
Лицето на монитора заплака.
- Както заповядаш, Евгени.
Мониторът показа изстрелването на криокамерата в космоса, след което се изключи. Отново светлините угаснаха и изкуствената гравитация остави тялото му да се рее, а тишината беше нарушавана единствено от свистенето на изтичащия въздух и на вливащия се в помещението приспивен газ. Евгени седна на стола пред пулта, придържайки се с крака, наведе главата си назад със затворени очи. Поседя така няколко секунди, след което се намръщи. Чувството на гордост от добрата постъпка и любов към Лия беше замъглено от новата му мисъл.
Кой беше щастливецът от тази ситуация? Тя, която ще се събуди след 14 години на непознато място, без нито един роднина или приятел, без любимия си, заради когото тя рискува живота си, или той, който щеше да предаде Богу дух спокойно в съня си и щеше неусетно да се отърве от мъката на унищожения си дом и загубените близки. Отново инстинктът за самосъхранение беше надделял – по-добре да умре така, отколкото да живее с мъчителния спомен за убийството на годеницата си и за всичко изгубено във войната с хлебарките и в крайна сметка да се самоубие. По-лесно беше да се предаде, да се откаже. Това беше истинската причина да подари живота на годеницата си, а не някаква повърхностна и забравена през годините самота любов.
Отново той беше егоистът.
„Поне умирам наясно със себе си и с това какво чудовище съм всъщност.” С тази мисъл Евгени заспа вечния си сън.

Voklav
Commoner
Posts: 27
Joined: Wed Feb 24, 2010 1:53 pm

Post by Voklav » Tue Apr 27, 2010 11:46 pm

Интересно. За мен това е един посредствен разказ. Неприятна тавтология на места ... неособено смислени изречения на други места ... а и самата идея за човеко-хлебарки с лазери малко не ми допада. Единственото приятно нещо е препратките към нашето време, но това е опропастено с ... примерите. (чалгата – стар трек)
Имаш логически грешки ... как ще го приспи с невропарализиращ газ .. при условие, че въздуха изтича в открития космос ... как една забързана хлебарка ще застреля „беглец”, застанал на 200 от нея, на фона на някаква совалка(на фона на совалката!!) ... а няма да види двама на 100 м. пред нея ... на фона на пясъка. А и още нещо - малко абсурдно ми се струва един компютър да се държи по този начин.
Най-неприятната част е, че не познавам никой от героите. Нито Евгени ... нито момичето... нито хлебарките... може би малко компютъра. Когато ги нападнаха (също един нелеп момент според мен) не се почувствах неприятно... не познавам хлебарките просто...
Чуждиците употребени така също са минус.
Идеята все пак е интересна, но бездрано опропастена ... пробвай да я пробуташ в някой есе.
Btw не те познавам – ако те познавах, щях да съм по-рязък. За добро.


:mrgreen:

User avatar
Demandred
Moderator
Posts: 6265
Joined: Sun Jan 11, 2004 8:42 am
Contact:

Post by Demandred » Wed Apr 28, 2010 12:14 am

Идеята е читава, обаче реализацията доста слаба. Особено натрапващи се са постоянните инфодъмпове. като този примерно:
Една минута по-малко от това време беше количеството, изминало от унищожението на земната колония Гайл 3 от хлебарките. Хлебарките всъщност наричаха себе си с твърде дълго и сложно име, трудно за произнасяне от човека. Бяха си спечелили този прякор поради две причини. Най-очевидната беше външният им вид, който наподобяваше земни черни хлебарки в човешки ръст, ходещи на четирите си задни крака и използващи предните си два като ръце. Другата беше издържливостта им на радиация, по която си приличаха с един от малкото видове оцелели земни насекоми. Истината е, че всъщност, технически погледнато, приличаха повече на бръмбари, но тъй като те бяха измрели заедно с 95% от фауната на земята, никой не ги помнеше, за да знае разликата и да даде правилното име на извънземните. Никой не знаеше и коя е родната им планета, никой не беше и питал, защото още от първия си контакт с хората, хлебарките започнаха война с цел екстерминиране на човечеството и завземане на земните територии.
Не само е груп инфодъмп, но и информацията в негое до голяма степен ненужна - това как изглеждат хлебарките, дали се знае родната им планета и доколко издържат на радиация, няма никаква роля в разказа и спокойно можеше да се махне или поне да е доста по кратка.

Подобно е положението и с немалко от диалозите - те звучат много неестествено, понеже героите казват неща, които събеседникът им вече знае, с цел да се информира читателя.
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!

User avatar
Trip
Moderator
Posts: 6353
Joined: Sat Dec 31, 2005 7:30 am
Contact:

Post by Trip » Wed Apr 28, 2010 10:54 am

Aз искам да задам един въпрос.
Би ли споделил кои части/моменти от разказа ти се струват *на теб* най-добри? Моменти, в които някаква искрица е проблеснала и си си казал "Аха! Ето *така* ще го напиша! Много яко ще се получи!"; и моменти, в които си си казал "А! Получи ми се!".

apocalexxnow
Commoner
Posts: 26
Joined: Tue Apr 20, 2010 6:07 pm

Post by apocalexxnow » Wed Apr 28, 2010 4:26 pm

Благодаря за критиката - колкото по-рязка и отрицателна е тя, толкова по-добре - нали целта е да прихвана нещо все пак :)

Съгласен съм с доста от критиката на воклав - нервнопарализиращия газ, който можех да нарека просто газ, който ще го накара да заспи. Иначе въздухът изтича но бавно, а компютърът ще пусне газа достатъчно бързо, за да убие Евгени безболезнено. Онова с възвишението също не се получи добре, не го описах като хората. Иначе идеята беше, че хлебарката не вижда Евгени и Лия заради възвишението, до което са те. Самокритикувам е и за начина, по който описвам мислите на Евгени - не ми хареса, ама не ми дойде наум как да го направя по-добре и го оставих така :)
За познаването на героите и хлебарките - уж затова написах предисторията в началото (инфодъмпинга), но явно не се е получило удачно. Ще се радвам да ме посъветвате как да го направя по-добре :) Само Лия няма нужда да е познавате - тя е просто някаква мацка, която нашият човек уж обича.
Колкото до примерите на нашето време - това си е вече до вкус :) - тук ще отговоря малко предварително и на Трип - двата момента със Стар Трек и Вероника ме кефят максимално. Може би и това с компютъра е до вкус - мен лично страшно ми хареса и тая моя идея компютърът да е с достатъчно изкуствен интелект, за да представлява някаква полузавършена личност, която чувства, освен че мисли.

Демандред - компютрите попринцип така би трябвало да говорят, за да информират използващите ги какви ще са последствията от избора им. Още повече, Евгени и компютъра са прекарали две години сами в космоса, нормално е, че ще се повтарят, само и само да си удължават разговорите и убиването на време. Така че специално с тази критика не съм много съгласен. За инфодъмпинга - не знам, стори ми се нужно, но явно не е било такова. Ще мисля два пъти повече когато разказвам такива предистории в бъдеще, благодаря за което :)

Трип - на мен много неща от разказа ми харесват и смятам, че за мен са се получили супер - все пак аз съм го пратил :) Но е явно, че не е било супер :) С това предупреждение, че са много, остава ли желанието да изброявам конкретни моменти?

Още веднъж благодаря на всички коментирали, не се притеснявайте да коментирате и пак :)

ПС: Между другото, който ме е оценил с 4, да ми се обади да го черпя нещо :lol:

User avatar
RRSunknown
Elder God
Posts: 9513
Joined: Thu Nov 01, 2007 9:54 am

Post by RRSunknown » Wed Apr 28, 2010 4:40 pm

Единия съм аз - на мен ми хареса идеята макар че изпълнението може да се ошлайфа .

User avatar
Trip
Moderator
Posts: 6353
Joined: Sat Dec 31, 2005 7:30 am
Contact:

Post by Trip » Wed Apr 28, 2010 5:58 pm

Още искам да ми кажеш, да. Кои и защо са те изкефили.

User avatar
Drigan
Sorcerer
Posts: 456
Joined: Thu Oct 06, 2005 10:51 pm
Location: Neverwhere

Post by Drigan » Wed Apr 28, 2010 8:20 pm

Подкрепям до тук изказаните мнения - замисълът е добър, опитваш се да предадеш някакви чувства, които ги хванах с антената:) Но наистина трябва да пооправиш изпълнението на чисто сюжетно ниво. Задълбай малко в детайлите, поиграй си с идеи, с думи. Ясно, че действието понякога е просто рамка, изградена около основната мисъл, но ние сме писатели и се стремим да сътворим най-добрата рамка;) Потренирай описания, изгради си малко по-детайлен образ на извънземните, който да го имаш в главата си. Освен това първата ми асоциация когато прочетох името им беше "О, не, Звездни рейнджъри!" Пробвай нещо по-разчупено:) Диалогът с компютъра е добра идея, но и там може да се подобри доста. Също така някак трябва да вплетеш и малко повече от миналото на героите... Може да се получи добър разказ, но се иска много работа!
"Ние сме просто хора и боговете са ни създали за обич. Това е голямото ни величие, това е славата ни и най-голямата ни трагедия."
Емон Таргариен

User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Post by Roland » Thu Apr 29, 2010 6:21 am

Ок, хайде малко и от мен. Предварително предупреждавам, че ще съм много критичен. Не го приемай като обида - наистина не е. Не те познавам, нищо не си ми направил и нямам абсолютно никаква причина да съм умишлено гаден.


Та, разказът е много слаб. И основната причина за това е, че звучи ужасно незряло. Преди няколко дена каза, че искаш да си от тоя 1%, дето не четял, ама пишел страхотно. Е, не си. Мен ако питат, тоя 1% е химера, но и да не ме питат, истината е, че от Егоист просто много силно си личи, че нямаш читателски опит. И мисля, че ако развиеш стабилни читателски навици (т.е. като повечето хора тук - постоянно да четеш нещо) и хванеш разказа след една година, за да го преработиш, ще се получи нещо коренно различно и много по-добро. И не само защото ще си дадеш сметка, че тая история са я писали сигурно над сто автора, ВСИЧКИТЕ по-добре от теб.

Ето ти и малко конкретика:

1. Героите ти са смехотворно картонени. Евгени трябва да е егоист, но в моите очи той е просто много, много тъп. Първо, 8% е твърде нисък процент и всеки нормален човек би избрал този риск пред 3 години изолация в малка стаичка. Това отново е нещо, което по-скоро би знаел, ако беше попрочел малко литература на подобна тематика - изолацията води до лудост. Няма абсолютно никакво значение колко "игри и сериали" (ще ги спомена и тях) има на борда. Хората просто не са устроени да функционират сами в продължителен период.

Също така що за абсурдна мотивация? "Любовта си е любов, но инстинктът за самосъхранение е по-силен от всички останали"? ВТФ бе пич?! И няма терзания, няма изобщо дилема. Даже специално си упоменал, че не изпитвал вина. Имаш потенциала за сериозен керъктър дивелъпмент само от тоя едничък елемент - едната камера и двамата кандидати за нея, които се и обичат на всичкото отгоре - а вместо да го оползотвориш, ти правиш Евгени някакъв андроид, при когото такива неща като емоционални конфликти do not compute. Еми да мре тогава.

Лия е същата дупка. Защо се е "жертвала" за него? Самата дума "жертва" е много силна. Предполага силни чувства. Но вместо да я развиеш, ти само й слагаш чавката като "малко по-луда от "нормалните хора"" и я отписваш, докато "нормалният човек" (пълен антисоциален психопат по описанието в текста) гледа сериали @_@

Съответно и накрая промяната в отношението му идва от нищото, необоснована е тотално, неразбираема и съответно - не носи никакво чувство.

Ако искаш история, в която на читателя му пука за героя и съдбата му, трябва да направиш героя жив. Трябва да дадеш на читателя нещо, за което да му пука. Емоция, която да се свърже с емпатията му. Ако искаш пичът да е безчувствен изрод - ок, развий го в тази посока. Но ти не си го развил наникъде. Той просто е напълно безжизнен и необоснован едноизмерен картон.


2. Когато развиваш история в друга епоха от нашата реалност (независимо бъдещето, или миналото), първото, което трябва да прецениш, е какво би било различно в тази епоха. Дали хората биха говорили различно, дали биха изглеждали различно, дали биха правили различни неща? След това преценяваш каква част от тези разлики ти е нужна на ТЕБ, за целите на ТВОЯТА история. Какво имам предвид - героят щял да играе игри и да гледа филми и сериали. А да, и да слуша музика? В чукурнайсет хиляди и не знам кой си век, когато човечеството е плъзнало из цялата галактика? Ами не, боя се, че не. А на всичкото отгоре и споменаваш сериал от нашата епоха (че и ретро). Тук има извествен фактор на субективност, разбира се (тоест, някой друг може и да не се впечатли като мен), но АЗ лично като прочетох това, първата ми инстинктивна мисъл беше "а, някакво геймърче си пише за хобитата". Няма никакво значение дали е така, или не. Въпросът е, че създадеш ли това впечатление, си изгубил аудиторията завинаги. Никой няма да те вземе насериозно. А да се измисли нещо различно не е толкова трудно. Можеш да ползваш класиката - някаква форма на виртуална реалност. Или пък нещо по-фънки - интелигентен наркотик, изграден от нано-машини примерно. Измислям си напосоки, но това е без значение - въпросът е да не връщаш читателя в неговата епоха, когато претендираш да си в друга. Сериалите и игрите са форма на развлечение от ДНЕС. И шансът да оцелеят в този си вид и с тези названия дори още век, е малък.

Прочее, един трик - Дан Симънс в своята дуалогия Хиперион (най-великата фантастика, писана някога, впрочем), също ползваше разни цитати от отминали епохи. Но вместо по стар-трековски да подпука с "както казва древният поет от 20-ти век" кампинес, той си измисляше свои личности от двадесет и ВТОРИ век, да речем. По този начин хем създаваш усещане за течащо време, хем не забатачваш читателя обратно на стола пред монитора. Идеята е да не се усеща, че е там ;)


3. Имаш някаква еко-линия, която все едно снайперист я е изстрелял в разказа. И тя, милата, понеже не знае какъв го крепи вътре, поизтупва прахта, оглежда се смутено, промърморва няколко извинения, че се е натрапила, и си излиза през задния вход. Защо ще въвеждаш Джейк Съли нишката "хората убиха своята майка", ако няма да правиш нищо с нея? Не казвам, че разказът ти има нужда да правиш нещо с нея, но наличието й те задължава. Ако не желаеш да се набиваш в тая посока - не вкарвай такъв елемент. В друг разказ, много по-детайлно и майсторски написан, тя би имала приятна орнаментална функция - просто още един от много интересни детайли, които изграждат атмосферата. В Егоист обаче други детайли няма. Той е напълно оголен от всякаква атмосферичност. Хубаво е винаги, когато решиш да сложиш нещо в един текст, да си сигурен, че можеш да отговориш на въпроса "Защо?" Ако не можеш, значи нещото няма място там.


4. Разказът е много слаб стилово. Повторения, ненужни уточнения, тромав изказ. Това, уви, не е поле, където могат да ти се дадат конкретни съвети, освен ако някой не седне да ти разчепква текста дума по дума, което не бих направил без заплащане :) Единствено отново мога да те насоча към ЧЕТЕНЕТО. Колкото и да не ти се вярва, боравенето с думи е нещо, което освен че трябва да се учи, се и попива. Колкото повече четеш майсторско писане, толкова повече ще си и способен на него. Независимо дали те кефи, или не, друг начин НЯМА.

Ще ти дам един конкретен съвет: избягвай, не, бягай като от ЧУМА, от синдрома на "говорещите глави", известен още като "Както знаеш, Боб". Какво имам предвид:

"Както знаеш, Боб, живеем в 2180-та година и светът ни беше завладян от извънземни октоподи от Алфа Кентавър, които използват жените ни за храна, а мъжете - за разплод."

Къде е проблемът? В това, че да - Боб ЗНАЕ. Боб живее през тая 2180-та година, в света, завладян от извънземни октоподи. Вероятно дори е гледал с ужас как младият му син Тими е бил tentacle-raped. Съответно подобна реплика е УНИЩОЖИТЕЛНА за текста ти. Тя показва, че се опитваш да дадеш информация на читателя, но понеже не знаеш как, я блъскаш в устата на героите. А тя няма причина да се намира там, понеже те нямат причина да си я казват. Или да си я мислят. Това е един от многото погрешни похвати за даване на информация, които се намират под общото название "Инфодъмп". Всякаква форма на инфодъмп се избягва като смърт, защото е точно смърт за автора.

А начините за избягване на говорещите глави са безброй. Дай информацията косвено. Накарай читателя да си каже "Аха! Щом А и Б, значи В!" Така хем той ще се почувства по-умен, хем ти ще си намерил елегантен начин да му дадеш инфото, което искаш. Отново - попрочети малко разкази. И то не просто да си четеш за кеф, а щом искаш да се научиш да пишеш, разбери кое как и защо работи. Прочети даден разказ. После го почни отначало и търси внимателно елементите, които са ти донесли информацията в него. Ще се увериш, че те почти никога не са директно обяснение. Не и в добрата литература.


5. Музикалната история на човечеството ВЕЧЕ е около сто века. Интересно как е намаляла до десет през следващите столетия...


6. Хлебарките вонят. Разкарай ги. Смени им името, махни инсектоидната асоциация. Трилион долнопробни хак-автори са написали трилион долнопробни хак-екшънчета със зли насекоми в тях. Nobody fucking cares anymore.


Толкоз от мен. Получи се дълго, надявам се да ти е от помощ. Честно казано в момента си наникъде, НО ако си сериозен в желанието си да пишеш (а не си просто хванал от немай къде и си си казал "ей, айде и аз"), можеш да направиш огромни скокове напред за много кратко време. Всичко е до воля, желание и това да знаеш откъде да започнеш. В твоя случай мисля, че стана ясно откъде - от страница 1. И така, докато всички ти оценят разказите с 6 ;)
And you can't dance with a devil on your back...

User avatar
Cheery
Smallfolk
Posts: 14
Joined: Mon Apr 26, 2010 10:42 am

Post by Cheery » Thu Apr 29, 2010 11:04 am

Ъъ и аз ти сложих 4, щото чух нещо за черпене... :mrgreen:

Четворката от мен е, защото това беше първият разказ от постнатите до тук, който успях да изчета до края без напъни. Това означава, че имаш потенциал на разказвач. Според мен.
Добра идея за история, кофти разказана. Стил на ученическо съчинение. Кошмарни диалози. Това с чалгата не можах да го схвана. Ако е замислено като майтап - не се е получил.

Няма да се разпростирам, абсолютно съм съгласна с всичко, написано от Роланд. Обаче имам конкретно предложение. Защо не опиташ една година да не пишеш. През това време вземи прочети малко фантастика. Или по-добре много.
А след година пробвай пак. Обзалагам се, че ще има отчетлива разлика.
Merus in pectum et in aquam.

gfstoilov
Smallfolk
Posts: 18
Joined: Thu Apr 29, 2010 5:04 pm

Post by gfstoilov » Thu Apr 29, 2010 5:33 pm

Ако и в космоса се слуша чалга, лошо бъдеще очаква звездите :D
Но за начало на космическа фантастика е добре, само послушай съветите и прочети нещо от този стил. Ще научиш доста, а след това пак може да преправиш историята. За малко да сложа четворка, но се спрях на три. Следващия път, ако прочетеш поне десетина книги по темата, със сигурност ще заслужиш и петица :D

apocalexxnow
Commoner
Posts: 26
Joined: Tue Apr 20, 2010 6:07 pm

Post by apocalexxnow » Sun May 02, 2010 6:44 pm

@ Drigan Мерси :) Твойта критика ми хареса най-много ;)


@ Roland Ще се повторя - не се притеснявайте да сте критични, нали ако ми се накарате ще ви чуя най-добре. Но критиката ти ми се струва малко странна. Не ми се обиждай и ти на отговора, моля те :) Критиката за начина на писане, диалози ала бала, добре, ама ти ми критикуваш и идеите. И на много места ме критикуваш, че съм предал точно тези чувства и мисли, които съм искал. Но да карам по ред.

1. Много добре знам, че изолацията води до лудост, много добре съм избрал и процента. Именно това е идеята - Евгени е егоист и не обича да поема рискове - по-добре да остане в изолация, но да е сигурен, че е избрал по-големите шансове да оцелее и че има някакъв контрол над ситуацията. Ти си правиш избора за себе си - смяташ, че този на Лия е дори по-добрият, аз пък може би бих избрал неговия. Още повече, той не е изцяло сам, той все пак води разговори с компютъра, който има все пак някаква личност.
И да, много ми харесва как съм го направил егоистичен и неспособен да обича - има такива хора, да не кажем, че е пълно с тях. Точно това беше идеята да направя, изобщо не искам сълзлива любовна драма, въобще не ми е такава целта. Уж не искаш историята да ми е същата като останалите, ама точно това ми казваш, че е трябвало да направя. Колкото до детайли тип какви са извънземните, кое какво било - ми много ясно че е правено - всичко е правено и измислено вече. Но гледам все пак да се задълбоча в изследването на някакъв по-нестандартен тип личност, каквато е Евгени. Викаш Еми да мре тогава - ми да мре я, никой не е казал нищо друго :) Ти сам си избираш какви чувства имаш към героя, щом се радваш на смъртта му, значи все пак все нещо съм те накарал да помислиш и да си изградиш отношение към героя. А колкото до Лия - аз не съм я изследвал, тя остава непозната за читателя. Всичко е разказано от гледната точка на Евгени, това което той е мислил. Тя може и да е влюбена, но той тъй като е андроид, както сам го нарече, не го осъзнава и я отписва като малко по-луда.
Тук може евентуално и да се замисли читателят дали в бъдеще не ни очаква изобилие от такива хора, тоест дали в момента човечеството не е тръгнало натам.
Промяната в отношението му - тук съм недоволен от себе си, че не съм го изразил достатъчно ясно - това не е никаква промяна в края. Точно това е идеята, че той си е същият, не се променя изобщо и всъщност избира по-лесният вариант да умре безболезнено, а не да поеме риска да се носи из космоса в криокамера, а като се събуди да осъзнае колко му е гаден живота и колко е гаден той, че е убил годеницата си. Но да, тук трябваше малко повече описание на това защо последната му постъпка е също егоистична.
Тоест да чета какво си написал по първата точка ме радва - да, Евгени е безчувствен картон, предал съм точно каквото съм искал. Дори имам чувството, че въобще не си се опитал да задълбаеш малко в разказа ми като читател, да поанализираш и да се замислиш. Но не мога и да очаквам такова нещо, при положение, че не ме познаваш и че преди моя си прочел още 10 такива или даже по-слаби разказа.

2. Прав си, тук е абсолютно субективно. Аз пък си се радвам на тия препратки към нашето време. Има и нещо друго - никой не знае какво ще е бъдещето, нито аз, нито ти, това което правим като пишман-писатели е да създаваме наши собствени светове. В моят в совалката няма нищо за правене освен гледане на някакви сериали, игри и музика, които няма значение как са попаднали там.
Ако бяхме в час по литература, учителката щеше да зададе въпроса дали това не е пак препратка към нашето време, в което прекалено много "днешната младеж" се занимава само с това - сериали, игри и музика, никакви взаимоотношения, никакво излизане. Но това ми хрумна сега, признавам, че не ми е било идея докато съм го писал хаха ;)

3. Приемам критиката, прав си, сигурно това е дето му викате инфодъмп - не беше от съществено значение за историята и можеше да го пропусна, въпреки че ми се стори интересно да го напиша.

4. Честно казано, всички ме критикувате за това, но аз не виждам за кой момент ми говорите. Това, че компютърът му показва какво се е случило и спори с него, използвайки за аргументи случи, който той знае, това ли имате предвид?? Ми това е спор, вие като спорите с някого за нещо не използвате ли аргументи, които той вече знае? Компютърът му пуска тая сцена с убийството на предишния собственик не специално за разказа, пускал му я е 20 пъти преди това. Цел - компютърът продължава да се опитва да накара Евгени да чувства вина - ама той - йок (или факинг хел ноу, както явно е по-модерно да се казва). Пък и компютърът си е такъв - обича да натяква. Не знам, съжалявам, че ви е изглеждало като нескопосано написано. Но според мен е добре - хем се разказва историята, хем се води и новата, в която спорят. Аз казвам че е риба, затова си струва, ти казваш, че е цаца и не си струва. И двамата я виждаме и знаем за какво говорим, но си повтаряме едно и също - цаца, ама риба - риба, ама цаца. Ако някой напише разказ за нашия спор ще го обвинят в същото по тая логика? Или че самата история показва колко сме тъпи, или колко нямаме абсолютно нищо за правене, че спорим за такова нещо.
Ако не става дума конкретно за това, моля посочете ми...

5. 10 века записана музика в базата данни на компютъра. Не мисля че има смисъл да наричаме думкането на пещерняците преди 60 века и на тези преди 70 вика музикална история. Но това е дребен детайл.

6. Ноубади факинг кеърс (виж колко съм модерен - знам английски) ама аз се кеървам. Мен хлебарките ме кефят за гадни извънземни. То при такива кратки разкази има ли смисъл да измислям цял нов вид и да отделям цял абзац да ги описвам? Има ли конкретно значение точно какви са всъщност - гадни са и са зли. Насекомите вече ги познаваме, та ми спестиха думи, за да описвам колко са гадни. Можеше да сложа и намръщени зелени човечета, също ми харесват като идея, но щях да заслужа същата критика :) Това че и те са оувърабюзд (виж, мога и свои английски думи да слагам в речта си, не съм ли еба ти пича) не ме притеснява. Ако главният герой беше извънземно и действието се развиваше на неговата планета, може би щях да измисля нов вид, но в случай, че те са там, за да се появят колкото да застрелят някого, наистина не смятам за необходимо да се концентрирам толкова върху тях и да отнемам внимание от идеята и историята на човешкия главен герой.
Въпреки че *самокритика* отнел съм достатъчно внимание с описанието им, наистина има излишни неща. Ще го имам предвид да не се отплесвам в следващи разкази :)

Благодаря ти за критиката, наистина прочел си ми разказа, написал си такъв дълъг пост, за да ми помогнеш, повече от благодарен съм и се извинявам за по-резките моменти в отговора ми :) Най-много се радвам, че си усетил повечето неща, които съм искал да предам, което за мен означава, че съм малко по-близо до целта, отколкото ме описваха първите коментари, всъщност включително и твоя. Трябва просто другия път да направя така, че да разберете, че всичко това е нарочно, а не идва от моята простотия :)

@ Cheery Ми ще черпя, като съм обещал... :) Чалгата е замислено не толкова като майтап, колкото както Роланд каза читателят "да си пише за хобитата". Слушам чалга заради доброто настроение, което носи и не искам да съм чалга-хейтър, за да се правя на интересен. Това исках да изразя, въпреки че го направих с неподходящ герой и може би на неподходящо място, в разказ, предназначен за неподходяща целева група. Метълът и рапът въобще не ги признавам за музика пък, но това е съвсем друга тема.
Не мога да не пиша цяла година :) Писането ми идва отвътре, искам да пиша. Не мога цяла година без да пиша, така че мерси за съвета, ама абсурд :) Ще се постарая да чета повече, но в последния месец започнах 3 книги, като и от трите се отказах, защото не ми допаднаха. Единственият писател, когото чета с удоволствие, е Тери Пратчет. За други книги ми трябват сериозни усилия въобще да ги започна, а ако не ме грабнат от първите 50 страници, направо да не се откажа от тях. Но има и такива де, и хич не са малко. Но наистина, отдавна не съм чел нищо свястно, не съм се и толкова опитвал - грешката и загубата са изцяло мои.


@ gfstoilov Ако и в космоса се слуша чалга - ехеее, какъв купон я чака Вселената :) Утопия :)


На Трип ще отговоря в отделен пост, че тоя стана мн дълъг и без друго ;)

apocalexxnow
Commoner
Posts: 26
Joined: Tue Apr 20, 2010 6:07 pm

Post by apocalexxnow » Sun May 02, 2010 8:06 pm

Трип, ти май си най-склонна да ми помогнеш по пътя на писателствуването, пък аз все те отлагам и сега последна те оставих :) Извиняям се :) И на теб също ти благодаря супер много за отзивчивостта и желанието да ми помогнеш!

Кои моменти ме кефят и защо:
2 години, 4 месеца, 30 дни, 12 часа, 52 минути и 47 секунди. Толкова беше времето, което Евгени беше прекарал сам в совалката,
Или иначе казано първите 2 изречения. Винаги ми е било трудно ми е да започвам разказа, повестта, каквото там съм се захванал да пиша. Не знам как да грабна читателя от първото изречение, пък и оригинално да бъде, да не ме дразни и мен, пък и достатъчно въвеждащо в историята да бъде, а не просто някакъв увод, изпълняващ само горните условия. Е, това едва ли е много оригинално, и него са го използвали милиарди писатели, и добри и лоши, ама не е и стандартно, а и акцентира на това, че времето, което Евгени е прекарал сам е много дълго. Също така следващите няколко абзаца дето почват с пак някакви моменти, които изхождат от това - тоест то ми служи и за база да продължа описанието на атмосферата, или за да съм по-модерен - сетинга. Та като имам предвид това, че мразя да започвам и не знам как - получило ми се е супер :)
Лия винаги е била една идея по-луда от нормалните хора и последната й постъпка го доказваше. Но заради тази лудост я обичаше...
- Евгени, – чу се глас. Часовниците изчезнаха от екрана и на него се показа мъжко лице с равнодушно изражение, - усещам, че пулсът ти се покачи. Всичко наред ли е?
- Да, компютър. Просто се замислих за нещо – отговори той.
Тук пък си се кефя на прехода от повествованието, мислите на Евгени, към диалога. Компютърът се включва, защото тези мисли са причинили покачване на пулса у Евгени. Значи все пак той имал и някакъв потенциал за емоции, та това малко намалява силата на моя отговор на Роланд. Но от друга страна, дали това, че тя му е интересна поради малко по-голямата си лудост, е достатъчно, за да се нарече любов? Или това че по-надолу той танцува със снимката й, уж че е пред него. Тема за читателски размисъл - доволен съм, че има такава. Взимам си все пак бележка за доизпипване на следващия ми разказ и това дали няма детайли, които да доведат до съмнение или противоречие с други, може би трябва всичко да е така изпипано, че аз да предам ясна и конкретна идея, а не да су апетвям оставям читателя да мисли и анализира.
Но идеята ми за самопохвалата на конкретния цитат беше, че ме кефи самият преход как се е получил.
- Я ми припомни, кои сериали от базата ти данни все още не съм изгледал?
- Само „Стар Трек: Нова генерация”, Евгени. Да пусна ли първия му епизод?
- Не! Този не искам и да го гледам.
Тази препратка към нашето време ме кефи. Изразявам моето мнение за нещо от нашето време по забавен за читателя начин. Може читателят да не е съгласен, ама затова е читател, а аз писател. За такива ремарки съм вдъхновен от сериала "Доктор кой", където ги има постоянно. Разбира се, че не се сравнявам с Ръсел Т. Дейвис или Стивън Мофат, но ме кефи идеята да се вкарват мисли и идеи на читателя за нашето време чрез отношението на герой от бъдещето към техния предмет. По същия начин ме кефи и:
- Чалга. Май от всичките стилове в паметта ти само този е способен да повдигне настроението ми и да ми помогне да забравя за проблемите си поне за малко.
- Както кажеш, Евгени. Желание за конкретен изпълнител или песен?
- Изненадай ме с нещо, което не си ми пускал преди – усмихна се Евгени.
- Както кажеш, Евгени. Влизам в Ц, май докюментс, мюзик, 21 век, балканска. Зареждам плейлист. Пускам рандом селекшън.
Лицето отново изчезна от екрана, който на своя страна показа снимка на българската певица Вероника. „Качвай се на масата” зазвуча за доброто настроение на Евгени, който се повдигна от креслото на контролния пулт и започна да танцува на енергичния ритъм.
Като цяло ме кефи и непринуденият изказ, който се е получил и у компютъра, и у Евгени. Компютърът говори тук на английски, защото на мен ми е странно да напиша съответните команди на български - нали 99% от компютрите дори в БГ са си настроени с всичко на английски. Тоест пак има някаква идея/внушение, тоя път за езиците в нашето ежедневие и за прекалено силното влияние на английския. А обратно на непринудения изказ, който някои нарекоха стил ученическо съчинение - от този изказ в диалозите няма да се откажа каквото и да прочета. Героите ми не са професори по литература и целта ми е да водят максимално човешки диалози, максимално близки до реалната ни реч в ежедневието. Затова и ще ползват много междуметия и частици като Ми, Ами, Хм и т.н. Да, звучи малко като в комикс, но аз държа на това героите ми да са реални и земни, нищо че действието се развива в космоса в друго време.
Сега обратно по хронологията:
- Съжалявам, Евгени, собственикът ми, от който ме открадна, предпочиташе да гледа филми. Затова базата ми данни от сериали е оскъдна.
- Не съм те откраднал. Собственикът ти беше убит пред очите ми.
- Евгени, моите външни камери заснеха всичко. Не е нужно да ми напомняш.
Лицето от екрана изчезна и нова картина се появи на негово място.
Сигурно това е един от моментите, който имате предвид с подобните на точка 4 от роландовата критика коментари. Ами тук компютърът натяква на Евгени за начина, по който са се качили в совалката и започва спорът - виновен ли е той, не е ли. Компютърът пък уж си жалее за собственика и обвинява Евгени, но в края на разказа се разплаква заради него и е готов да убие Лия, за да спаси него. Тоест ново внушение - при изолация с някого за достатъчно дълъг период, колкото и да не го харесваш, свикваш с него и все някакви добри чувства започваш да изпитваш към него. Та добавям и разликата в отношението на компютъра към Евгени в началото и в края към самопохвалата. Та какво бях тръгнал да пиша - хем с тоя диалог започвам спора и размисъла във и извън разказа (под извън имам предвид у читателя, поне по мое намерение) доколко Евгени е виновен, хем разказвам предистория. И аз за тия неща си се хваля.
В небето проблясваха изстрели от биещи се космически кораби и експлозии, а по земята лежаха отломки и трупове на хора и хлебарки.
Мммм, това ми е от влиянието на сериалите - обожавам апокалиптичната обстановка :) Може би, за да я предам изцяло трябва да напиша кой как се чувствал и колко бил отчаян, не знам, но мен лично така кратичко си ме кефи. Но това сигурно е от влиянието на сериалите, които могат да предадат внушението в 3 секунди с подходяща картина и музика, докато в книгата може би трябва да се опише по-подробно? Не знам, тук се изкажете, ако още ви се занимава с мен :)
- Махайте се, лешояди! – извика той, обръщайки се назад и забавяйки бяга си. – Ако ви взема с мен, всички умираме!
- Вземи ни поне в криокамерите, човек, моля те! – чу се и гласът на Евгени. Двамата с Лия се показаха иззад малко възвишение на около 100 метра от камерата.
Човекът поклати отрицателно глава.
- Съжалявам – каза той, макар недалечна експлозия да заглуши думата му.
Колко е зъл, безчувствен и егоистичен и бившият собственик! От трима човека, които разказът показва, поне двама са егоисти! Дали не ни чака наистина лошо бъдеще, от гледна точка на човешките взаимоотношения? Дали те се държат така, защото времената са такива? Дали авторът е нескопосан и просто ги е писал тези неща напосоки? Евгени му вика "човек", но дали при положение, че няма и грам съчувствие, е такъв? Добре де, явно има все пак някаква малка капка, защото казва "съжалявам", но пък го казва тихо и експлозия заглушава думата му, така че в ушите на Евгени, той и това не е казал. А самата експлозия, заглушаваща думите му, носи и друго усещане *тук се връщам на представата за това какво би измислила една учителка по литература* - светът е такъв, че не толерира съчувствие и съжаление, а толерира единствено инстинкта за самосъхранение. Какви са хората, които живеят в него?
Ми не знам, аз на идеята и внушенията си се кефя супер много, мислех, че съм ги предал и достатъчно ясно... Но затова сте вие, да ме вадите от заблудите ;)
- Ти каза, че са го убили, но всъщност никой не е убеден в това, ти така и не остави Лия да провери пулса му – анализира компютърът с укоряващ тон.
- Ти си компютърът, управляващ тази совалка и загрижен за собственика й. Да си беше използвал външните сензори за жизнени показатели.
- Те бяха повредени от неточен изстрел на човек, опитващ се да застреля хлебарка. Вие минахте покрай трупа му на идване. Приятелката ти щеше да провери пулса му, ако просто я беше оставил за 10 секунди.
- Нямаше време. Дори тези 10 секунди можеха да ни костват твърде много, а ако той се беше оказал жив и го бяхме довлачили, то щяхме да се забавим повече от минута, а ти сам ни показа как луната избухва минута след като излетяхме. Аз спасих когото можах.
- Най-вече себе си. Тогава нямаше как да знаеш точния момент на взривяване на колонията. Повярвай ми, Евгени, ако в изкуствения ми интелект не бяха заложени възможността да чувствам самота и нуждата от човешки контакт, нямаше да отговоря на нито една твоя команда.
- Тоест, тогава щеше да откажеш да излетиш и да ни оставиш на планетата, което не те прави по-малко убиец от мен, нали?
И това ли се определя като синдром на говорещите глави? За мен пък е страхотно написан спор, в който и двамата герои представят различните си гледни точки за едно и също събитие, анализ, който ги представя като различни хора и описва техните собствени мнения, нагласи и характеристики. Харесва ми и как накрая Евгени привидно печели спора, като бие компютъра с неговите камъни по неговата глава. Ми точно така исках да го напиша и точно както трябва се е получило. Ако аз го четох по този начин, щеше да ми е супер интересно. Надявам се, не го казвам само защото аз съм го писал и това замъглява преценката ми.
Евгени се усмихна и потупа монитора с ръка.
- Спокойно, компютър. Ти си създаден, за да служиш на човека. Твоят инстинкт за самосъхранение е далеч по-малък от инстинкта за съхранение на човека, когото обичаш, в случая собственика ти. По това се различаваш от хората.
Реално Евгени казва "Спокойно, компютър, тъп си и ме обвиняваш, защото така си направен, да бъдеш по-нисш от нас, хората, но не бой се, не си ти виновен". Еми харесва ми пък как съм го написал :) Евентуално можеше да добавя още едно изречение, в което Евгени да каже, че хората се грижат по-малко един за друг, защото инстинктът им за самосъхранение е твърде силен, така те винаги избират по-малкия риск и правят този избор, който увеличава най-много техните шансове. Тъй като компютърът не е човек и е създаден да служи на хората, той няма нужда от такъв инстинкт и не е създаден - затова и се чувства толкова зле за изоставения полумъртъв/или мъртъв (това че не съм уточнил в крайна сметка какъв е, неизвестността ме кефи) собственик. Това отново показва разликите в нагласите на Евгени и на компютъра, както и в това на един нормален състрадателен човек.
Лицето от екрана повдигна едната си вежда.
Очевидно компютърът не е съгласен с мисълта на Евгени, но не продължава спора, а само си повдига веждата :) Ми не знам, харесва ми как е станало :)
„Качвай се на масата” зазвуча за доброто настроение на Евгени
Чалгарска реч в литература. Ако не го бях писал аз, щях да получа оргазъм от прочитането му :)
Той протегна ръката си напред, все още държейки снимката на Лия, и си представи, че тя танцува пред него.
При други условия, това би било романтично - Лия му липсва. Но тук се връщаме на въпрос, който не е решен от разказа, за който писах по-горе. Харесва ми този детайл с нейната снимка в танца.
Не минаха обаче и 30 секунди, преди мониторът отново да смени картината си, а музиката да спре.
Аааа, да бе! Как ще оставим героят да си купонясва с Вероника на спокойствие. Естествено, че нещо ще го прецакаме, хем на него да му е гадно (щото нали не сме сигурни, че го харесваме), хем да се движи историята :)
- Ох, компютър, какво сега, пак ли ще се опитваш да ми втълпяваш гузна съвест?
Явно е, че компютърът това се опитва да прави от 2 години, 4 месеца и тн насам. За това време те са се опознали, на Евгени му е писнало да води едни и същи спорове, но явно компютърът е доста досаден и само това може да се очаква от него.
Отговори му гласът на компютъра, но по странен начин – сякаш се опитваше да каже 20 изречения едновременно. Бърборенето продължи около 15 секунди, след което спря.
Отново влияние на сериалите. Да го прочетеш въобще не е толкова зловещо, колкото да го видиш да се случва, че и да пуснеш страшна музичка към него. Язък! Давайте ми съвети в такива случаи какво да правя, че да подсиля зловещото.
- Компютър, какво правиш? Не ми казвай, че в песента е имало вирус! – разтревожи се Евгени.
Опит за шегичка :) Макар и с далечна препратка към нашето време, което явно нькои ги дразни :/ Мен пък - не.
Червено кръгче се появи на монитора, премести се в горния ляв ъгъл, след което се уголеми, уголемявайки и показваната зона от космоса. Евгени изпусна снимката, закри устата си с ръце и отстъпи две крачки назад. Екранът показваше приближаващ се хлебарчест галеон
Личи ли си прекалено много влиянието на сериалите и тук? И как да го направя по-книжовно? Написал съм го тоя абзац, за да задам тези два въпроса, но иначе не ме дразни, нито ме кефи, нормален абзац, движещ историята, си е :)
Включи се и изкуствената гравитация, поради която Евгени се строполи на пода.
- Компютър? – каза той, надигайки се бавно.
Отново самокритика за влиянието на сериалите. Представях си го смешно, но въобще не е такова, ако се чете. Трябваше да добавя примерно как нещо му се е залепило на бузата, докато е бил на пода. Самобичувам се за пропуска.
- Къде ни удариха?
- В задната част. Двигателите ми са поразени. Което означава, че не мога да променя курса си, а както знаеш, ти го промени, когато се опита да избегнеш оръдието.
Не че много ме кефи тоя цитат, но искам да се оправдая за привидния "синдром на говорещите глави", в който съм обвиняван. Ситуацията е стресова, Евгени прави нещо, за да спаси совалката и себе си, а компютърът му казва, че е променил курса, защото компютърът е умен и грижовен - той знае, че хората не винаги осъзнават всички последствия от действията си, затова и напомня на Евгени до какво е довела постъпката му, тъй като знанието за това последствие ще повлияе и на следващия му избор. Тъй като тук освен, че даваме инфо на читателя, показваме и колко е досетлив компютърът, досещайки се, че Евгени може да не се усети до какво е довела постъпката му.
- Цялостта на криокамера Б е запазена, но охладителят й не работи...
Евгени преглътна, а очите му се уголемиха.
Викате, че за някои неща трябва да оставя читателят сам да се сети, че а+б=в - ми ето де :) Евгени се сеща, че ако охладителят не работи, то Лия може да е излязла от криосън, а полуразбитата совалка не е мястото, както и моментът не е този, който е подходящ за събуждането й.
- Лия е жива и в безопасност.
- Слава Богу! – отдъхна си Евгени.
Абе не съм казал, че на Евгени не му пука за Лия, тя му покачва пулса, но това пак не е любов. Роланд ме бъгна с предишния коментар за плоскостта на Евгени и затова сега се самоанализирам толкова подробно на тая тема.
- Желаеш ли да ти предложа варианти за действие, Евгени?
- Може.
- Мога да се самовзривя, за да умреш бързо.
- Не, благодаря, давай следващия.
- Мога да пусна нервнопаралитичен газ, който да те накара да заспиш, а смъртта ти да бъде безболезнена.
Целта беше малко черен хумор. Уж компютърът ще предлага вариант за действие, а той предлага варианти за самоубийство :)
Евгени наведе глава. Студена пот изби по лицето му. Свистенето продължаваше и се чуваше особено силно, когато компютърът мълчеше. Температурата в помещението спадаше рязко. Евгени потри ръце, въздъхна и видя дъха си. След това затвори очи за момент. Вдигна глава, отвори ги и каза:
Сложил съм малко ретардация, да напрегнем читателя докато Евгени решава, но пък и не е кой знае колко дълга, да не го отегчим или накараме да прескочи тази мен лично много кефеща ме част.
- Евгени, нима преди пет минути не ми говореше за силата на човешкия инстинкт за самосъхранение? Имаш възможност, Евгени, спаси се.
Евгени отново наведе глава със затворени очи. Но замислянето му не трая дълго.
- Не. Лия заслужава да живее също толкова, колкото и аз. Тя не е виновна с нищо. Тя се жертва за мен, а сега е мой ред.
- Евгени, стига. Извинявай за това, което казах преди малко. Исках да ти втълпя чувство за вина, но не бях прав. Прекарахме дълго и красиво време заедно. Ти си моят нов стопанин. Не мога да загубя и теб. Моля те, изхвърли жената и спаси себе си!
- Направи го, компютър, след което пусни нервнопаралитичния газ и се изключи. Бих искал да умра сам, ако нямаш нищо против.
Лицето на монитора заплака.
Каквото щете говорете, но мен лично много ме кефи промяната в отношението на компютъра. Говорих вече по-горе. Лия през цялото време е спала в криокамерата и макар тя да е по-достойна за спасение, компютърът вече се е привързал към Евгени, защото с него си е общувал. Кефи ме и реакцията на Евгени - на него не му пука как ще се чувства компютърът, той иска да умре сам, за да не му досажда чужд рев.
Мониторът показа изстрелването на криокамерата в космоса, след което се изключи. Отново светлините угаснаха и изкуствената гравитация остави тялото му да се рее, а тишината беше нарушавана единствено от свистенето на изтичащия въздух и на вливащия се в помещението приспивен газ. Евгени седна на стола пред пулта, придържайки се с крака, наведе главата си назад със затворени очи. Поседя така няколко секунди, след което се намръщи. Чувството на гордост от добрата постъпка и любов към Лия беше замъглено от новата му мисъл.
Лееко провлачено описание на това, което става, лека ретардация с цел едновременно читателят да се поуспокои, че вече квото е имало да става е станало, постъпките са извършени и няма какво повече който и да е да направи, но и да създаде малко напрежение за изводите в последния абзац. Чудно е станало :)
Кой беше щастливецът от тази ситуация?
Ако сте обърнали внимание, същият въпрос беше зададен и в началото на разказа. По същите критерии ще се дава нова оценка при новите условия. Обаче оценката се оказва същата - Евгени отново е избрал по-добрия за него вариант. Доволен съм :) Макар и не от самото описание на крайния извод, който би трябвало да забие и последния гвоздей в читателската омраза към Евгени, но и в разсъжденията доколко всички наши постъпки са всеотдайни и дали всъщност не сме всички ние едни дълбоки егоисти, мислейки само за себе си, дори когато уж правим добро на другите.
„Поне умирам наясно със себе си и с това какво чудовище съм всъщност.” С тази мисъл Евгени заспа вечния си сън.
Това тук хич не ми харесва, явно, че освен че не мога да започвам, не мога и да завършвам разкази ;) Ще ми хареса да чуя по-конкретни предложения за критикувани от вас моменти, най-вече за завършек на тоя разказ :) Иначе самооценката ми за разказа е 5, даже към 5.50.

Нямам търпение и да прочета отговора на Трип, евнетуално на Роланд, както и ако може - още критики и оценки :) НО не прекалявайте с четворките, че ако всички ви черпя, бая ще се озоря финансово...

bsb
Paragon
Posts: 640
Joined: Sun Dec 06, 2009 7:33 pm

Post by bsb » Sun May 02, 2010 10:10 pm

apocalexxnow wrote:Трип, ти май си най-склонна да ми помогнеш по пътя на писателствуването, пък аз все те отлагам и сега последна те оставих :) Извиняям се :)
Все пак мисля, че човекът зад този прякор е мъж. :)
Кои моменти ме кефят и защо:
2 години, 4 месеца, 30 дни, 12 часа, 52 минути и 47 секунди. Толкова беше времето, което Евгени беше прекарал сам в совалката,
В интерес на истината първото изречение наистина привлече вниманието ми. Второто обаче развали впечатлението. Понеже като прочетох второто, разбрах, че първото се отнася за интервал, който обаче продължава. Е да, ама докато прочета първото изречение, бяха минали 1-2 секунди, съответно то престана да бъде вярно.
Та този подход с точното време беше многообещаващ - и провален в следващото изречение, що се отнася до мен.
Макар че ако се замислим, ще видим, че просто няма как да има толкова точно отмерване на времето, но това вече е друг въпрос - възможно е читателят изобщо да не се усети за това.

User avatar
Shin-Ra
Farmer
Posts: 60
Joined: Thu Apr 22, 2010 9:57 am
Location: Here and there
Contact:

Post by Shin-Ra » Sun May 02, 2010 10:13 pm

Днес явно ми е ден да пускам коментари :)
Там от мен имаш 3. Сори, но нещо не ми допадна особено - и стилово и идейно. Само това с хлебарките ми допадна, както и компа.
Хареса ми че си рискувал и си се хванал с безкрайно дъвканата идея за хлебарките и бубите като цяло как щели да завладеят земята и да надживеят хората.
Другото, останалите са ти обяснили надъъъълго и на широко ;)
Чети повечко книжки в заключение :)
Being bad is not good enough.
Veni. Vidi. Vore.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests