!!! НЯМА СПОЙЛЕРИ !!!
В пенталогията (или иначе казано -- Сагата) имаше един епизод, чийто дори
само прочит ме въодушеви ТОЛКОВА много,
че съм си наумил, че ако някой ден го видя пресъздаден
адекватно във филм (бил той анимационен или жив),
то
моментално бих провъзгласил съответната сцена за
топ 5 на най-добрите сцени във филм ЕВЪР.
(за протокола -- останалите 4 места всички ще бъдат държани от разни сцени от Game of Thrones... Да -- ФЕНБОЙЧЕ съм. )
Става дума за едно преследване с кънки върху заледената и замъглена повърхност на езеро...
От последната четвъртина (мисля...
някъде там...) на четвъртата книга --
Кулата на Лястовицата -- е сцената.
Това докато го четох, дори и с вече тоновете читателски стаж зад ми, настръхнах по начин, от който после бях като в шок.
Дори и Дж. Р.Р. Мартин, и Кинг, с техните много тънки психологически дразнения и изневиделични шокови атаки,
не са ме карали да се чувствам така.
Ако поантите на екшъна и психологията на шока в тях стигат 10/10, то
тази сцена от Вещерът си е направо
11/10.
(бележка -- чел съм книгите единствено в български превод.)
Поздрав:
.
- Spoiler: show
.
=======================
.
Martix wrote: ↑Mon Jul 04, 2022 7:46 pm
[...] прозата [...] ми хареса доста. Всичко е кратко, образно и
звънко, ако мога така да се изразя.
.
Да, можеш да се изразиш така, защото това е много правилно окачествяване и е
именно начинът, етикетът,
по който силата на книгите е най-акуратно предадена!
Въпреки цялостната тематика, има нещо изключително неангажиращо и плавно в стила на писане на Сапковски,
(чел съм б-я превод, не знам за други...)
което прави цялата работа изключително вглъбяваща, и наистина да ти ПУКА за героите и поелите ги вихри от събития,
И едновременно с това
забавна.
ДОРИ и да знаеш предварително че, в контраст с Мартин, тук всички ще останат
живи накрая.
Що се касае до
World-building-а и background Lore-a, Сапковски има една много отявлена характеристика,
която според мен го издига далеееч над други светила в жанра:
Това че успява да втъкава в повествованието си изключително интересни и завладяващи елементи от
страничния Lore,
без "flow"-а да страда по някакъв начин.
И същевременно, тези елементи не са просто някоя троха, която да е подхвърлена там само за да се отчете авторът че :
"Абе има там още нещо... По-дълбоко е отколкото изглежда!!! Честно!!!"
А са
наистина значими и глобални, и крайно уместни и пасващи си.
(впрочем, това важи
И за игрите.)
КОНТРАСТ с хора като Мартин, който като се отплесне да говори за
"еди-коя-си издънка на еди-коя-си династия отпреди еди-колко-си -стотин години",
направо ти иде да прелистиш с няколко страници напред.
ПЛЮС че при Мартин е очевидно, че целият този
страничен WorldBuilding се прави с цел "да има мат'рял",
за "захранване" на другите книги/поредици от Света на Планетос, които е написал / ще напише.
За 90% от фентъзито пък -- съвсем да не говорим -- там страничен/бекграунд Lore или изобщо НЯМА,
или е вкаран само "ей така", да има там нещо, да не е голо...
В този ред на мисли... :
.
Martix wrote: ↑Tue Jul 05, 2022 4:56 pm
Ако поредицата има наистина сериозен недостатък, то това е, че основната сюжетна линия е пълна глупост, а най-интересните моменти които осмислят четенето, са разните там разсейвания на автора, когато реши да описва политическата ситуация в някое кралство например. Просто му личи на Сапковски, че го влече историята[...]
.
Всъщност съм напълно съгласен...
НО...
...но според мен това не е "недостатък", а е по-скоро един от факторите, които правят поредицата уникална и изпъкваща.
Всеки автор на многотомно четиво, който претендира то да е "сериозно" винаги е поставен пред същата дилема:
Как да балансира основната сюжетна нишка със страничните "разсейвания".
Дори и да се съгласявам като цяло с теб че при Сапковски "разсейванията" са по-интересни от "основата",
според мен все пак двата аспекта са добре балансирани и конструирани, така че единият да не може без другия и обратното.
.
Martix wrote: ↑Mon Jul 04, 2022 7:46 pm
За сметка на това диалозите са крака.
.
Ако диалозите не бяха
именно, ама
на 100% ТОЧНО такива каквито са,
за мен това щеше да бъде съвсеееем друга Вселена.
Всичко си е точно така както трябва да бъде.
.
Martix wrote: ↑Mon Jul 04, 2022 7:46 pm
Време на Презрение - най-добрата книга от петологията.
.
Почти съгласен.
Аз по-скоро бих градирал книгите така -- отварящата и затварящата (1 и 5) -- най-слаби.
Средните три -- втора, трета и четвърта -- много по-добри. А вече коя от тях точно е НАЙ, всеки сам си преценя.
Бележка: На български 5тата книга -- Господарката на Езерото -- е издадена като две отделни части.
По този начин физическите книги от сагата са
ШЕСТ, в българското им издание.
---
А дали може няколко
въпроса?
.
Martix wrote: ↑Mon Jul 04, 2022 7:46 pm
По непредвидени стечения на обстоятелствата се наложи да изчета книгите за Вещера.
.
А защо се е "наложило" ? Насилиха ли те?
.
Martix wrote: ↑Mon Jul 04, 2022 7:46 pm
Признавам си, че съм изненадан колко много от духа на книгите са уловили CD Project Red, предвид че игрите са по-добри във всяко отношение. Очаквах едва ли не да няма нищо общо и само да са ползвали имената на героите и кралствата, а то си е същото, само с по-малко Witcher-стване от страна на Гералт и повече brood-ване и Цири.
.
Нищо от това не връзва семантичен смисъл.
Мисля че си искал да кажеш че КНИГИТЕ са по-добри от игрите?
Така се връзва, но пък накрая не става ясно къде е по-малко уичърстването и къде е прекалено бруудването --
-- в книгите или в игрите?
Тука не целя да сравнявам книги и игри, или да изтъквам или да се заяждам кое е по-добро или по-слабо --
-- ПРОСТО НАИСТИНА НЕ СЕ РАЗБИРА КАКВО ТОЧНО ИСКАШ ДА КАЖЕШ !!
Иначе
едното нещо, което разбрах от този абзац --
-- мнението ти че игрите на CD Proje
kt RED улавят отлично духа на вселената на Сапковски --
-- си е напълно и на 101% вярно.
Дори нещо повече --
дообогатяват го.
.
Martix wrote: ↑Mon Jul 04, 2022 7:46 pm
Отделно, че Сапковски е отявлен цицоман, и повечето женски персонажи са сведени до това с каква рокля са облечени, и колко им е дълбоко деколтето.
.
Ако Сапковски е "цицоман", то 95% от фентъзи авторите са порнографски експлоататори.
===============
.
RRSunknown wrote: ↑Tue Jul 05, 2022 12:18 am
Нищо странно за осемдесетарско фентъзи - първите разкази са от 1985.
.
Не точно...
Да, първият разказ на Сапковски касаещ Вещерът е от 198
6*, но не е бил нещо, което е намерило издание,
а е бил събмишън за писателски конкурс.
Вече първите
издадени творби касаещи Вещерът са от 1990-1991.
Това е значима разлика, която е необходимо да бъде уточнена.
Когато става дума за Източна Европа това са едва ли не различни епохи.
====================
Цялостно и в контекст, абстрахирайки се от вглежданията и забиванията в детайлите --
-- тяхното критикарско нищене със самоцелта да се изтъкнат пропуски --
според мен има един много сериозен фактор, който доказва че Вещерът все пак е заслужила творба и стойностна занимавка:
В моите очи това е една от малкото творби, които минават "Тестът на Песента".
"Какво е 'Тестът на Песента' ? " -- ще попитате.
Ами, това е явлението/ефектът при който
след като веднъж си прочел Песен за Огън и Лед на Мартин,
всяко. едно. фентъзи. с което се захванеш ти е като детска работа -- инфантилно, простовато и... загуба на време.
Вещерът, с който се запознах мноооого след Песента, минава този Тест, без дори ни най-малка запънка.
(Впрочем, акo търсите нещо мноооого подобно на Вещера, то най-горещо ви насочвам към
Джо Абъркромби!
Той
също минава
Теста!
)
П.П. Мразете ме -- от моя гледна точка Малазанът
НЕ го минава, въпреки че е "за малко".
.