Литературна дискриминация или просто избирателна слепота?
Posted: Sun Mar 22, 2009 3:56 pm
От доста време ми прави впечатление, че българските издатели на фентъзи и фантастика тотално пренебрегват жените автори на произведения от тези жанрове.
Да, знам, някой ще каже - "Глупости - Роулинг и Стефани Майер са издадени и са изключително успешни". Това обаче нищо не доказва - при техния феноменални продажби на запад нямаше как да не се издадат и тук по-най-бързия начин. Успехът е гарантиран. Остава налице факта, че никой издател не поема рискове с множеството авторки, които не са феномени на пазара, но имат достатъчно качества и успехи, за да се предположи, че има смисъл да се издадат у нас.
Общо взето, освен споменатите 2, единствените по-сериозно издавани авторки от жанра у нас са Ле Гуин и Бюджолд. И отново - това са толкова популярни имена, че в издаването им почти няма риск и е практически неизбежно да стане. За сметка на това и досега не е издадено абсолютно нищо (освен може би по 1-2 разказа) у нас от емблематични на запад имена като Шери Тепър, Октавия Бътлър, Патриша Маккилъп, Джоана Ръс, Джеймс Типтри, Нанси Крес, Вонда Макинтайър и т.н.
Кони Уилис има само един издаден роман, въпреки огромното количество престижни награди, които е събрала през годините. Карълайн Чери, въпреки голямата си популярност на запад, има само 2 издадени книги тук, и то безобразно орязани, доколкото знам. Робин Хоб, един от най-популярните автори в фентъзито въобще, имаше доскоро имаше само 3 издадени книги тук.
Показателно е и, че повечето все още не издадени тук романи, спечелили Небюла, са написани от жени, въпреки, че общото съотношение между наградените е сериозно в полза на писаните от мъже.
Сега сигурно някой ще каже - не са виновни издателите, читателите не купуват книги с автори жени. Аз обаче не бих се съгласил. Роулинг е сигурно най-продавания автор в България в последните години, книгите на Майер се продават като топъл хляб, Бюджолд със сигурност е сред най-успешните автори в ИСФ като продажби, ако не и най-успешната. Разбира се, това не значи, че всяка авторка ще има същия успех, но определено показва, че полът не пречи за пазарния успех.
Поредицата "Избрана световна фантастика" на Бард е перфектен пример за очевидното пренебрегване на авторите жени. Досега са издадени общо някъде около 60-70 автора, от които точно 4 са жени. Освен Бюджолд никоя от тях няма издадена повече от една книга. Единствената по-неизвестна авторка, влязла в тази поредица, е Сара Зетел. За сметка на това имаме разни световнонеизвестни автори като Матю Хюз и Рей Хамънд примерно. Или една камара книги на автори, които далеч не са сред най-добрите в жанра като Тимъти Зан и Кевин Андерсън.
Мога да продължавам още, но мисля, че това е достатъчно засега.
Какво мислите вие?
*edit* Oops, не знам как успях да сбъркам два пъти името точно на най-известната авторка. Fixed.
Да, знам, някой ще каже - "Глупости - Роулинг и Стефани Майер са издадени и са изключително успешни". Това обаче нищо не доказва - при техния феноменални продажби на запад нямаше как да не се издадат и тук по-най-бързия начин. Успехът е гарантиран. Остава налице факта, че никой издател не поема рискове с множеството авторки, които не са феномени на пазара, но имат достатъчно качества и успехи, за да се предположи, че има смисъл да се издадат у нас.
Общо взето, освен споменатите 2, единствените по-сериозно издавани авторки от жанра у нас са Ле Гуин и Бюджолд. И отново - това са толкова популярни имена, че в издаването им почти няма риск и е практически неизбежно да стане. За сметка на това и досега не е издадено абсолютно нищо (освен може би по 1-2 разказа) у нас от емблематични на запад имена като Шери Тепър, Октавия Бътлър, Патриша Маккилъп, Джоана Ръс, Джеймс Типтри, Нанси Крес, Вонда Макинтайър и т.н.
Кони Уилис има само един издаден роман, въпреки огромното количество престижни награди, които е събрала през годините. Карълайн Чери, въпреки голямата си популярност на запад, има само 2 издадени книги тук, и то безобразно орязани, доколкото знам. Робин Хоб, един от най-популярните автори в фентъзито въобще, имаше доскоро имаше само 3 издадени книги тук.
Показателно е и, че повечето все още не издадени тук романи, спечелили Небюла, са написани от жени, въпреки, че общото съотношение между наградените е сериозно в полза на писаните от мъже.
Сега сигурно някой ще каже - не са виновни издателите, читателите не купуват книги с автори жени. Аз обаче не бих се съгласил. Роулинг е сигурно най-продавания автор в България в последните години, книгите на Майер се продават като топъл хляб, Бюджолд със сигурност е сред най-успешните автори в ИСФ като продажби, ако не и най-успешната. Разбира се, това не значи, че всяка авторка ще има същия успех, но определено показва, че полът не пречи за пазарния успех.
Поредицата "Избрана световна фантастика" на Бард е перфектен пример за очевидното пренебрегване на авторите жени. Досега са издадени общо някъде около 60-70 автора, от които точно 4 са жени. Освен Бюджолд никоя от тях няма издадена повече от една книга. Единствената по-неизвестна авторка, влязла в тази поредица, е Сара Зетел. За сметка на това имаме разни световнонеизвестни автори като Матю Хюз и Рей Хамънд примерно. Или една камара книги на автори, които далеч не са сред най-добрите в жанра като Тимъти Зан и Кевин Андерсън.
Мога да продължавам още, но мисля, че това е достатъчно засега.
Какво мислите вие?
*edit* Oops, не знам как успях да сбъркам два пъти името точно на най-известната авторка. Fixed.