Page 1 of 3
Posted: Fri Jan 23, 2009 4:35 pm
by RAT400
Днес много, ама много убедено обясних на учителката си по математика, че графиката на f(x)=√x^2 е ето това:
- Spoiler: show

Чувствам се като пълен идиот

Posted: Fri Jan 23, 2009 4:45 pm
by Roamer
Всъщност тук доста зависи от това докъде се простира знакът за корен - дали това е (корен от хикс) на квадрат, или корен от (хикс на квадрат). Ако е второто, май на учителката ти по математика нещо не й е било ден, щом се е наложило да й го обясняваш. Ако е първото.. май на теб нещо не ти е било ден - ама случва се

Posted: Fri Jan 23, 2009 4:57 pm
by RAT400
f(x)=√(x^2) беше функцията.
Отговорът й беше нещо от типа на "всяко положително число има по два корена - положителен и отрицателен; x^2 е положително, тоест има два корена, тоест имаш и отрицателни корени и функцията приема и отрицателни стойности".
Да не ми казваш, че аз съм бил прав?
Posted: Fri Jan 23, 2009 5:04 pm
by Moridin
Корен от хикс на квадрат по дефиниция е модул от хикс. Функцията не приема отрицателни стойности, а изглежда като обърнат покрив на колибка с връх в 0, където се допира до абсцисата.
Posted: Fri Jan 23, 2009 5:09 pm
by Roamer
Да, ти си бил прав. А сега един малко тъп въпрос - в кой клас си? Почти свързан с това въпрос, на който много силно ще се изненадам, ако ми отговориш с "не" - учили ли сте дефиниция за "функция"?
Ако да, учили ли сте дефиниции за "инекция" и "биекция", и в дефиницията ви за "функция" влиза ли това, че за да бъде едно съответствие "функция", то трябва за всяка стойност на параметъра (в случая x), която е в дефиницонното множество (в случая - всички реални числа), съответствието да има ТОЧНО една стойност?
Популярно казано, идеята за "корен квадратен от нещо" мооооже да има две стойности, защото тази идея (погледнато популярно) се смесва с идеята "решение на уравнението нещо-на-квадрат-е-равно-на-това". Е да де, ама между двете има много голяма разлика. Когато се говори за "решения на уравнението нещо-на-квадрат-е-равно-на-това", тогава учителката ти е права - за всяко неотрицателно "това" това уравнение има две решения (освен за нулата, където съвпадат). Когато обаче се говори за *функцията* "корен квадратен от това", когато се говори строго за функция, когато се разглежда математически, тогава ти си прав - определено ти си прав - една функция има ТОЧНО една стойност за всяка валидна стойност на параметъра си, и за функцията "корен-от-четна-степен от нещо" тази стойност е неотрицателният корен.
Това ще стане още по-ясно някой ден покрай математическия анализ и комплексните числа, когато видиш, че дори и "уравнението нещо-на-квадрат-е-равно-на-това" има *точно* две решения за всяко "това" (освен за нулата

), че "нещо-на-трета-степен-е-равно-на-това" има *точно* три решения за всяко "това" (пак освен за нулата

)... Това ще стане още по-мъгляво тогава, защото в анализа доста често се говори за "корени на единицата" и т.н., и математиците *знаят*, че говорят за *решения на уравнението*, а не за стойност на *функцията*.
Но засега - за това, което учите в училище - функцията има *точно* една стойност за всяка стойност на параметрите, влизащи в дефиниционното й множество.
Posted: Fri Jan 23, 2009 5:10 pm
by RAT400
Много мразя учителката ми да бърка, особено когато като резултат от това ме прави за смях пред целия клас...
Мерси иначе за информацията, сега се чувствам значително по-добре
За Роумъра:
Девети клас, учили сме дефиниция за функция и знам какво е биекция, макар че с "инекция" ме обърка

По-точно знам, че ако една функция е биективна, то тя има *точно* една стойност за всяка стойност на параметъра си. Казвали са ми обаче, че имало и функции, които не са биективни, и че ще ги уча нейде напред-напред. После, когато чертаехме графикта на тази функция, учителката спокойно и в разрез с дадения в учебника отговор обясни, че *точно тази* функция не е хептен биективна и сътоветно има и въпросните отрицателни стойности.
Сега се сещам, че като аргумент за отрицателните стойности на израза с корена ми даде точно квадратните уравнения, така че май се е объркала точно по начина, който си описал като традиционен

Posted: Fri Jan 23, 2009 5:12 pm
by thunder
Moridin wrote:Корен от хикс на квадрат по дефиниция е модул от хикс. Функцията не приема отрицателни стойности, а изглежда като обърнат покрив на колибка с връх в 0, където се допира до абсцисата.
нещо като тази в спойлера ли?

Posted: Fri Jan 23, 2009 5:15 pm
by passer-by
RAT400 wrote:Чувствам се като пълен идиот

И аз. Но вероятно не по същите причини.

Posted: Fri Jan 23, 2009 5:18 pm
by Moridin
Тънди : не виждам картинката (хит.бг), затова го обясних подробно
Пенчев, ти кво го омота момчето

)) ма нищо де, според мен малко сложно го обясни, но може и да е полезно ;р Какви биекции и инекции в училище, това само в СМГ и НПМГ се случва ;р
Между другото корените на уравнение от втора степен (за пример) винаги са два, просто при х^2=0 са два равни ;р
Posted: Fri Jan 23, 2009 5:26 pm
by Moridin
RAT400 wrote: По-точно знам, че ако една функция е биективна, то тя има *точно* една стойност за всяка стойност на параметъра си. Казвали са ми обаче, че имало и функции, които не са биективни, и че ще ги уча нейде напред-напред.
всъщност това е инекция

за да е биекция, се иска освен това за всяка възможна стойност на функцията да има параметър такъв че тя да има тази стойност за този параметър
Posted: Fri Jan 23, 2009 5:29 pm
by Roamer
Мор, явно не съм го объркал твърде много, ако се съди по неговия отговор

Като че ли сме се разбрали
RAT400, хм. Ми... хм. По начина, по който аз го разбирам, а явно и
Wikipedia (изберете оттам "Function (mathematics)"), и по-авторитетното
Wolfram Mathworld го разбират, за да бъде едно съответствие наречено "функция", то *трябва* да бъде еднозначно.
...освен ако не говорим за една-две определени области в комплексния анализ, където хората редовно си ползват думата "функция", за да обозначат малко по-различни съответствия, при които може да има и повече от една стойност...
...но това НЕ трябва да те интересува за момента, това НЕ влиза по никакъв начин в учебния материал дори на СМГ и НПМГ. В училище - а и в 98% от курсовете в университета - функцията по дефиниция е еднозначно съответствие. Може и да не бъде еднозначно в двете посоки (функцията f(x) = 0 хич и изобщо не е обратима), но поне в посока параметър -> стойност трябва да бъде еднозначна.
Хм. Ама все пак... Все пак, и от политическа, и от човешка гледна точка, НЕ бих ти препоръчал задължително утре (
добавено: или пък в понеделник

) да се изправиш пред учителката си по математика и да я направиш на две стотинки с обяснения със сложни думички

Може и да обясниш на един-двама съученици, но с учителката се скарвай само ако знаеш, че това *няма* да направи много лоши неща на положението ти в училището - или на нейното отношение към теб - или на отношението на другите ученици към нея - или изобщо

Posted: Fri Jan 23, 2009 5:40 pm
by Moridin
Практически съвети, а
да се върнем малко на теорията: уикипедия има прилично обяснение на инекция и биекция -
http://en.wikipedia.org/wiki/Bijection, ... surjection с картинки

Posted: Fri Jan 23, 2009 5:43 pm
by Elayne
Posted: Fri Jan 23, 2009 5:45 pm
by RAT400
Абе оплете си ме доволно, от началото на последния абзац нататък нищо не разбирах
Спокойно иначе, на мен си ми стига *аз* да знам, че съм прав - няма да тръгна да се карам с учителката, през часа още по-малко, защото я уважавам, ако не за друго
Между другото, когато ни обясняваше какво е биективна функция и какво - не, една дума не е казала за това как по-точно тоя термин трябва да ни помогне в девети клас. Май имаше някаква бележка под линия, че след две-три години може и да ни стане полезно... А за пример за не-биективна функция (инективна, предполагам... ама че термини) ни даде ето това (ако виждаш неща от хит.бг де):
- Spoiler: show
- представи си само, че е точна парабола, а не нарисувано на ръка подобие:

Рекох, че може да ти е интересно
ПП: Не, не обясни *какво* е
Posted: Fri Jan 23, 2009 5:46 pm
by Marfa
Образувате ми нерви...
