CLOVERFIELD
Posted: Fri Jul 18, 2008 5:35 pm
Според мен това не е точно "филм", а някакво опитче на някакви младежи-хипарчета да сътворят нещо уж иновативно и зрелищно и завладяващо, посредством уникални /според тях/ средства. Като цяло идеята е била що-годе интересна и дори би могло да се получи семи-занимателен сюжет от нея, макар и откровено копирана от филми като "Годзила" и тям подобни клишета. Лошото е, че това е опит за сериозен поглед към филмите с чудовища, което е направено да изглежда в съвременен стил и с актуално звучене, но накрая просто се е получила една манджа с грозде.
На първо място, не знам с чий акъл сценаристите на филма с претенции за създанане на сериозен филм са избрали сюжет свързан с излизането на някаква гигантста крастава жаба отнякъде и търчането й на свобода из "великият" град Ню Йорк, на фона на смешните любовни драми между група младежки пъпки. Това едва ли би могло да мине дори за сценарии на Б-филм, камо ли за касов блокбъстър. Но както и да е, това е един от сравнително дребните кахъри на филма. Въпросът ми е, чий болен мозък е комбинирал жанра на ужасите с жанра на романтичните драми? Някакво същество разрушава града, но нашият пич е влюбен до уши и отива да се събере с жената на живота си, която пък го е зарязала поради еди-какви си причини и т.н. Звучи като серия на сапунен сериал, но без тъпите актьори.
За т.нар. визуален стил нямам коментар. Всякакви отзиви като "иновативен" и "новаторски" и "оригинален" и дори "въздействащ" са просто оригни на някакви надрусани кино-критици. В отвратителното тичане и друсане на камерата няма нищо "оригинално" - такъв начин на заснемане на филми в стил "реалити" вече сме виждали много пъти /"Проклятието Блеър", "REC", наскоро и "Diary of the Dead"/, да не говорим пък за т.нар. фактор въздействие, който по-скоро ми въздейства да повърна в мивката след половин час на клатушкане. Все пак, това е игрален филм, а не студентска дипломна работа от "Бояна" - няма нужда от такива ексцесии. Нито е реалистично, нито пък съм се почувствал "там", ако това са целяли създателите. Една мандахерцаща се камера и периодични неистови писъци не могат да направят сюжета по-реалистичен от това, което е, а именно - хаосът, предизвикан от великанската жаба-кикерица.
Актьорите са неопитни и не на място, изглеждат неадекватно и се държат абсурдно. Решенията, които вземат са нереалистични и безумни. Самият сценарий е просто невъзможен. Мотивацията на героите е смехотворна, дори тази на главния красавец. Той отива да спаси любимата си. О, колко трогателно и романтично. Това е все едно приказка, но вместо принца имаме някакъв брадясъл нърд, вместо принцеса - неориентирана хурка, а вместо дракон - гореспоменатото абнормално земноводно.
Ефектите стават, но са погубени от движещата се камера и не могат да бъдат фокусирани както трябва, т.е. не можем да им се насладим качествено. Това е ясно, ефектите са постни и при движение на камерата и развитие на действието през ноща, тъпите ефекти няма да личат толкова. Много умно, нали?
И като всичко останало, краят също мирише на дъх от сфинктер. Историят свършва банално, претупано и необосновано. Зрителят не знае какво точно се е случило, и откъде е дошло и какво ще стане тепърва, т.е. не знае нищо, не е получил каквото и да е удовлетворение или оправдание за изгубеното време в киното. Нито морална поука, нито послание, нито нищо. Финалните кадри просто ме разчувстваха с романтично-трагичния си патос. Беше толкова смешно, че почти не осъзнах, дали не е просто някаква умишлена шега. Но не, филмът свърши и за щастие де, защото от доста време не съм се радвал толкова на финални надписи. Не че са добре направени, просто с тях "мъчението" ми приключи.
На първо място, не знам с чий акъл сценаристите на филма с претенции за създанане на сериозен филм са избрали сюжет свързан с излизането на някаква гигантста крастава жаба отнякъде и търчането й на свобода из "великият" град Ню Йорк, на фона на смешните любовни драми между група младежки пъпки. Това едва ли би могло да мине дори за сценарии на Б-филм, камо ли за касов блокбъстър. Но както и да е, това е един от сравнително дребните кахъри на филма. Въпросът ми е, чий болен мозък е комбинирал жанра на ужасите с жанра на романтичните драми? Някакво същество разрушава града, но нашият пич е влюбен до уши и отива да се събере с жената на живота си, която пък го е зарязала поради еди-какви си причини и т.н. Звучи като серия на сапунен сериал, но без тъпите актьори.
За т.нар. визуален стил нямам коментар. Всякакви отзиви като "иновативен" и "новаторски" и "оригинален" и дори "въздействащ" са просто оригни на някакви надрусани кино-критици. В отвратителното тичане и друсане на камерата няма нищо "оригинално" - такъв начин на заснемане на филми в стил "реалити" вече сме виждали много пъти /"Проклятието Блеър", "REC", наскоро и "Diary of the Dead"/, да не говорим пък за т.нар. фактор въздействие, който по-скоро ми въздейства да повърна в мивката след половин час на клатушкане. Все пак, това е игрален филм, а не студентска дипломна работа от "Бояна" - няма нужда от такива ексцесии. Нито е реалистично, нито пък съм се почувствал "там", ако това са целяли създателите. Една мандахерцаща се камера и периодични неистови писъци не могат да направят сюжета по-реалистичен от това, което е, а именно - хаосът, предизвикан от великанската жаба-кикерица.
Актьорите са неопитни и не на място, изглеждат неадекватно и се държат абсурдно. Решенията, които вземат са нереалистични и безумни. Самият сценарий е просто невъзможен. Мотивацията на героите е смехотворна, дори тази на главния красавец. Той отива да спаси любимата си. О, колко трогателно и романтично. Това е все едно приказка, но вместо принца имаме някакъв брадясъл нърд, вместо принцеса - неориентирана хурка, а вместо дракон - гореспоменатото абнормално земноводно.
Ефектите стават, но са погубени от движещата се камера и не могат да бъдат фокусирани както трябва, т.е. не можем да им се насладим качествено. Това е ясно, ефектите са постни и при движение на камерата и развитие на действието през ноща, тъпите ефекти няма да личат толкова. Много умно, нали?
И като всичко останало, краят също мирише на дъх от сфинктер. Историят свършва банално, претупано и необосновано. Зрителят не знае какво точно се е случило, и откъде е дошло и какво ще стане тепърва, т.е. не знае нищо, не е получил каквото и да е удовлетворение или оправдание за изгубеното време в киното. Нито морална поука, нито послание, нито нищо. Финалните кадри просто ме разчувстваха с романтично-трагичния си патос. Беше толкова смешно, че почти не осъзнах, дали не е просто някаква умишлена шега. Но не, филмът свърши и за щастие де, защото от доста време не съм се радвал толкова на финални надписи. Не че са добре направени, просто с тях "мъчението" ми приключи.