Enter Sandman, или Радини вълнения

Литературни критики и възхвали. Всичко, което винаги сте искали да знаете за Даниел Стийл и Нора Робъртс, а ви е било срам да попитате :р
User avatar
Demandred
Moderator
Posts: 6265
Joined: Sun Jan 11, 2004 8:42 am
Contact:

Post by Demandred » Wed May 19, 2004 4:21 pm

Сега, ще извиняваш, но това е пълна глупост. В смисъл, няма по-голяма развлекателност от тая в, да речем, специализираната учебна литература, нали, или научно-популярната... Но дори и да не беше, гледаш погрешно на нещата. Разделяш литературата на жанрове, а какъв жанр е "На западния фронт..." да речем? Или "Повелителят на мухите", която също влиза в горния списък? "Риъл-лайф стори" може би? Жанровете, сами по себе си, не предлагат достатъчно гъвкавост за стойностна литература. Затова и нея самата можем да я заключим в един неин си, отделен такъв жанр, който би бил озаглавен именно така - "Стойностна литература". Звучи свръх-елитарно, признавам, но така го виждам. И стане ли това обособен жанр, всички останали автоматично спират да влизат в него, макар и той да ги докосва на моменти. Но неговите образци НИКОГА не са части от тях. Защото, знаеш ли, не можеш да напишеш стойностна книга в жанра "любовен роман". Не става просто, защото се налага да буташ сълзливост, интриги и мелодрама. Само пример, но този пример е валиден за всеки един жанр. Всеки от тях има граници, рамки, задължителни елементи, които пречат, защото обикновено хората, които пишат т.нар. стойностна литература (баси, колко превзето звучи това!), ги боли извънматочно за въпросния жанр
Мисля, че ме разбра погрешно. да пишеш в определен жанр не значи, че трябва да спазваш каноните на жанра, доколкото въобще ги има в наши дни на размиване на границите. Или това, че някоя книга е определена примерно за фантастика, но има и доста други елементи в себе си, не пречи да е стойностна. Все едно ако коя да е от книгите, които изброи за стойностни се развиваше 20 години в бъдещето, но всичко останало беше същото с някои козметични промени, нямаше да е толкова стойностна? Твоето виждане е много удобно за целите на спора, но всъщност ти казваш, че съществува отделен жанр "стойностни книги" и в всички книги, каквито и да са по принцип, щом са стойностни, излизат от своя жанр и минават в "висшата лига". Тогава много ясно, че в никой друг жанр не може да има стойностни книги. Много софистко за моя вкус виждане.
Чакам пример. името "Стругацки" звучи много яко, верно, едно такова дърводелско, обаче не виждам да си ми казал тяхна книга, която да си противоречи с нещо от написаното по-горе.
Противоречи, защото ти казваш, че целта им(както на всички фантасти) е развлекателна. А някак ми е ужасно трудно да нарека примерно "Пикникът" и "Трудно е да бъдеш Бог" развлекателни книги.
Къде там има нещо повече от "А знаете ли колко интересно нещо ми хрумна" идейките?
Ами примерно в гореизброените две. Какво да ти кажа, там има много повече от интересни идейки, поне за мен. "Философия, психология, човешки взаимоотношения" има предостатъчно, и да, не по-лоши от при Ремарк да речем. Добре, може би малко по-ниско ниво за човешките отношения, но пък "идейките" компенсират за мен.
Чакам ги изброени най-добрите постижения, както и с какви опити за същите ги сравняваш в останалата част от литературата.
Примерите надали доказват много, но все пак - "Лявата ръка на мрака", "Освободеният" на Ле Гуин, "Соларис" на Лем to name a few. Книги, които за мен по нищо не отстъпват на коя да е сериозна и "стойностна" литература, която съм изчел. Признавам, не съм изчел толкова много от смятаните за класики и стойностни, колкото бих желал , но мисля, че имам достатъчна база за сравнение. Не мисля, че отстъпват като стил, психология , човешки отношения на това, което съм изчел от Ремарк и Стайнбек примерно.
И знам, че не си ги чел тези, Рол, ама какво да направя. 8-)
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!

User avatar
Matrim
Moderator
Posts: 5265
Joined: Mon Dec 22, 2003 10:58 pm
Location: Remedy Lane

Post by Matrim » Wed May 19, 2004 4:38 pm

Dilvish the Damned wrote:Хмм, "Стругацки и тем подобните"?
Мат, това си е направо покана за линч, ама нейсе...
Стругацки и тем подобните употребих в смисъл, "най-сериозните" и задълбочени фантасти, relax.
Ridcully: "A few twenty-mile runs and the Dean'd be a different man."
Bursar: "Well, yes. He'd be dead."
Ridcully: "He'd be healthy."
Bursar: "Yes, but still dead."

User avatar
B. Delvig
Sorcerer
Posts: 354
Joined: Tue May 18, 2004 6:58 pm

Post by B. Delvig » Wed May 19, 2004 4:42 pm

Проctете ми, обаче спора ми напомни нещо (пак от мои любим и вече споменaт тук автор) :))

("Позавчега сидим это мы в "Стгельне" - Пашка Молоствов, князь Дуду и я.

Спгосили дюжину шампанского, ждем. И тут, пгедставьте себе, возникает около нашего столика какой-то шпак:

"А что господа гусское офицегство думают о войне во Вьетнаме?.."

Пгишлось пгистгелить!..")

Dilvish the Damned
Paragon
Posts: 642
Joined: Tue May 11, 2004 10:39 am

Post by Dilvish the Damned » Wed May 19, 2004 5:01 pm

Не, Delvig, не мога да се въздържа да не цитирам "Операция "Игельс""

" За окном шел снег и рота красноармейцев.
Иосиф Виссарионович отвернулся от окна и спросил:
- Товарищ Жюков, вас еще не убили?
- Нет, товарищ Сталин.
- Тогда дайте закурить.
Жуков покорно вздохнул, достал из правого кармана коробку "Казбека" и протянул ее Сталину. Покрошив несколько папирос в трубку, главнокомандующий задумчиво прикурил от протянутой спички. "

User avatar
Demandred
Moderator
Posts: 6265
Joined: Sun Jan 11, 2004 8:42 am
Contact:

Post by Demandred » Wed May 19, 2004 5:07 pm

Може ли превод за дебилите, които не знаем руски?
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!

Dilvish the Damned
Paragon
Posts: 642
Joined: Tue May 11, 2004 10:39 am

Post by Dilvish the Damned » Wed May 19, 2004 5:29 pm

Съжалявам, Дем, но няма как да се преведе, без да се изгуби хумора в него. Още повече, трябва да си гледал 17 мига от пролетта, за да можеш да схванеш смешното - все пак иде реч за Щирлиц.

Ако се пробваш, ще го разбереш - все пак не е Пушкин, не е Гогол, не е Лермонтов - доста близо е до българския.

______________________

Добавено:
Това, което другаря Делвиг е забравил да уточни е, че този акцент - замяната на "р" с "г" - е характерна, според руснаците, за:
1. Евреите като цяло (аз с това не съм съгласен), и,
2. Ленин в частност.
Историята се разказва явно от Ленин, така че, ако това ще помогне, моля. Ако ли не, съжалявам.

_____________________
П.П.С. Дилвиг, а на въпроса за книгите - няма да спася нито една - ще изгоря, докато се опитвам да измисля начин да пренебрегна ограничението от 50 броя и да измъкна всичките.

User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Post by Roland » Wed May 19, 2004 10:32 pm

I'm still feelin kind of short on examples, Dem... Не исках книги, а конкретните неща, които описваш. Прости ми, но "Пикникът" е именно изтъкан от въпросните "идейки" и НИЩО повече. Интересни, задълбочени и в общи линии без аналог, но си остават това. "Трудно е да бъдеш бог" е жестоко надценена и в нея дори и толкова трудно може да се каже, че има. В смисъл, това, че из книгата е пълно с мислите на героите, изписани в кавички, хардли я прави изпълнена с дълбоко съдържание, а? И не, нищо подобно не твърдя, ако някоя от изброените книги беше 20 години в бъдещето, пак щеше да е шедьовър, с тая разлика, че да речем ужасите и философията, произтекли от една война, на която си бил ако не пряк, то косвен (посредством разкази и история) свидетел, са много по-живи и въздействащи от тези на такава, която е фикция на автора. И под "рамки на жанра" не визирах каноните му, за които важи сливането на жанровете, а именно рамките - нещата, без които НЕ може. Като любовта в любовните четивца.

Та, примери, викаш... Не искам да ми кажеш "Ми тука има", а "Тук има *това* и *това*", където в ролята на "*това*" е въпросната философия, психология, зза ръчичка с човешките взаимоотношения. Но не можеш, нали? Защото всичко са идеи за бъдещето и другите реалности и стил на писане. Но не и "стойностна литература" по начина, по който я дефинираме. Не и дълбока, не и многопластова. Не прониква в дълбочина, не разсъждава над "смисъла на живота" (просто гол и преекспониран пример, може да се замени с "душата", "вярата" и какви ли още не нещица от тоя калибър) така, че да ти каже нещо ново или ти сам да достигнеш до нещо ново. Този тип книги не се пишат с тази цел, а и да се пишат, не я изпълняват. Та, да се върнем на примерите...

И не, върло мразя, когато ме карат да защитавам една крайност, след като много харесвам и другата :/ Тъпо става.
And you can't dance with a devil on your back...

Dilvish the Damned
Paragon
Posts: 642
Joined: Tue May 11, 2004 10:39 am

Post by Dilvish the Damned » Wed May 19, 2004 10:50 pm

Рол, ще ме прощаваш, но тук не става въпрос за "нас" срещу "вас", никой не иска да защитаваш крайности.

За "идейките" - ами, въпрос на вкус, както казало кучето, като се облизало под опашката. Аз лично предпочитав този стил - да има пространство за мисъл, за обсъждане на идеите, изложени в произведението, а не някой да ми ги поднесе ситно нарязани, задушени и сдъвкани, а аз само да отворя уста и да гълтам.

А за актуалността... Сигурно няма да ми повярваш, но поне при точните науки организацията е едно към едно с НИИЧАВО. Няма грам разлика. Никаква. Niente. Nada. Pas de difference. Нет никакие разницы. всичко си е същото - и ако се опиташ да работиш, те гледат като американски строител пътнически самолет. В този смисъл си е актуално и още как.

Това пък...
ужасите и философията, произтекли от една война, на която си бил ако не пряк, то косвен (посредством разкази и история) свидетел, са много по-живи и въздействащи от тези на такава, която е фикция на автора
Кой, ако не руснаците, е запознат с ужасите на една война? Та Втората Световна ли не щеш, та Витнамската ли, та Афганистан ли - в това отношение те са от най-сведущите. Не казвам, че са били винаги прави - в повечето случаи не са били - но решенията на политиците не влияят на качеството на писане. Изгубените роднини и приятели не се интересуват от справедливостта - тях просто ги няма. А това не е фикция. И е едно и също при всички.

P.S.

Прощавай за наставническия тон, не е нарочно, аз така си говоря.

User avatar
Regsa
Sorcerer
Posts: 444
Joined: Sun May 09, 2004 12:46 pm
Location: the Bird's cave

Post by Regsa » Thu May 20, 2004 12:09 am

Боже, аз съм като Свирчо винаги изпускам най-интересното!
Но какво да се прави. :(
Rol, хубава реч и си е твое право, но защо не понамалиш малко темпото, а? Поеми си въздух, запали си цигара, пий едно! Така де -всеки има право на собствено мнение. И с чук да го биеш по главата -няма да се оправи. Не е нужно да го взимаш толкова навътре.
А, вие господин B сте много странна личност. Нетактична бих казала. И други прилагателни бих използвала, но съм дама и не ми отива. И бих искала (мисля, че и всички тук присъстващи биха искали) да отворите една нова тема за вашата предпочитана литература. За да разберем, коя е според вас сериозната и стойностна литература. И да я обсъдим.
"Somewhere over the rainbow way up high
There's a land that I've heard of once in a lullaby..."

User avatar
Demandred
Moderator
Posts: 6265
Joined: Sun Jan 11, 2004 8:42 am
Contact:

Post by Demandred » Thu May 20, 2004 12:33 am

Та, примери, викаш... Не искам да ми кажеш "Ми тука има", а "Тук има *това* и *това*", където в ролята на "*това*" е въпросната философия, психология, зза ръчичка с човешките взаимоотношения. Но не можеш, нали? Защото всичко са идеи за бъдещето и другите реалности и стил на писане. Но не и "стойностна литература" по начина, по който я дефинираме. Не и дълбока, не и многопластова. Не прониква в дълбочина, не разсъждава над "смисъла на живота" (просто гол и преекспониран пример, може да се замени с "душата", "вярата" и какви ли още не нещица от тоя калибър) така, че да ти каже нещо ново или ти сам да достигнеш до нещо ново. Този тип книги не се пишат с тази цел, а и да се пишат, не я изпълняват. Та, да се върнем на примерите...

Пак ми се изплъзваш по допирателната. Искаше примери, дадох ти ги. Ти самия не си ми обяснил в подробности какво точно ти дава "стойностната" литература, освен разни общи фрази за философия и психология и човешки отношения. Ами за мен в изброените книги ги има тези неща.
И не, нищо подобно не твърдя, ако някоя от изброените книги беше 20 години в бъдещето, пак щеше да е шедьовър, с тая разлика, че да речем ужасите и философията, произтекли от една война, на която си бил ако не пряк, то косвен (посредством разкази и история) свидетел, са много по-живи и въздействащи от тези на такава, която е фикция на автора.
Не е непременно вярно. Примерно Втората световна война ми е толкова писнала от преексплоатиране, че вече много трудно може да ме трогне нещо за нея. Ако същото майсторство на автора се използва за въздействието на една бъдеща война, не виждам защо ефектът върху читателя да е по-малък.
а именно рамките - нещата, без които НЕ може. Като любовта в любовните четивца.
И какво се опитваш да ми кажеш - че не може да се напише шедьовър на стойностната литература, който има любовна история като основа?
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!

User avatar
mitkohr
E'lir
Posts: 195
Joined: Tue Jan 20, 2004 1:36 pm

Post by mitkohr » Thu May 20, 2004 10:07 am

Роланд ей така за спорта без да изпадаме в крайности ... :)
Защото, знаеш ли, не можеш да напишеш стойностна книга в жанра "любовен роман".
Как би определил "Гордост и предразсъдъци" на Джейн Остин? И мислиш ли че е стойностна?
Философия, психология, човешки взаимоотношения... все неща, които дори когато са засегнати в тези жанрове, е само повърхностно и едноизмерно
Прости ми, но "Пикникът" е именно изтъкан от въпросните "идейки" и НИЩО повече. Интересни, задълбочени и в общи линии без аналог, но си остават това.
Хммм не съм съгласен ... спред теб образът на Ред не е ли описан добре? А последното : "Щастие за всички даром и нека никой да не бъде пренебрегнат!"?
Всички неща дето си писал ги има :)
Но прав си че са адски малко пишештите така фантасти, повечето са точно проводници на идеи. Но това не ни дава право да лепваме етикети на целия жанр.

User avatar
Mushu
Aes Sedai
Posts: 1651
Joined: Tue Apr 13, 2004 11:39 am

Post by Mushu » Thu May 20, 2004 10:31 am

Най-сетне да се появи някой с малко здрав разум! Миткор, "Гордост и предразсъдъци" определено е прекрасна книга, чудесен представител на "стойностните" произведения в любовния жанр. Но според мен това важи и за "Птиците умират сами". :)
Според мен е ако не много глупаво, то ограничено, да слагаме цялата литература под общ знаменател. Аз чета от 17 години и за това време смея да твърдя, че съм изчела немалко книги и при това не съм се ограничавала в един жанр. Смятам че, 1) всеки си има вкус и това, което се харесва на един, двама, трима не се знае дали ще се хареса на четвъртия (пример: аз не можах да харесам "Спасителят в ръжта" и след второ четене, а това се смята за книга-икона, колкото и смешно да звучи); 2)във всеки жанр има нещо стойностно, може да е едно произведение, може да са сто, но никой няма право да заклеймява труда на един човек само защото не му харесва идеята и т.н. Има хора всякакви, някои четат само любовни романи и цял живот с това си остават, но това не значи, че са по-ограничени от други, които цял живот четат фантастика и се смятат за върха на айсберга. Вярно е, че когато говориш с човек, който не знае кои са Азимов или Саймък например, се чувстваш леко тъпо, но това си е твой проблем(мой всъщност). Аз си казвам, че не мога да променя хората и това е.
За мен стойностна книга не е само тази, която ме кара да се замисля и вълнува въображението ми. Стойностна книга е всяка, която ме е накарала да се разплача едва ли не, защото съм прочела и последнта страница. Истината е, че не са толкова много книгите, които доставят такова удоволствие. Но са достатъчно. Поне според мен.

User avatar
raff
Scholar
Posts: 107
Joined: Thu May 13, 2004 10:23 pm
Location: in my own universe

Post by raff » Thu May 20, 2004 10:50 am

Напълно съгласна съм. има книги, които ме държат в напрежение през цялото време, но ги прочитах и те отминаваха. но други исках да продължават до безкрай. такива мога да кажа са "Властелинът" (съжелявам че пак трябва да го спомена, ама тва наистина ми е най-любимата книга), също може би и "Песен за огън и лед" ама тя не се брои много щото още не е свършила. някои книги на Пратчет също са ме оставяли в такова състояние. и те наистина си струват да се прочетат още няколко пъти :) целувки, каке :)
All we have to decide is what to do with the time that is given to us

User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Post by Roland » Thu May 20, 2004 1:28 pm

Here we go again... По ред обаче...
Рол, ще ме прощаваш, но тук не става въпрос за "нас" срещу "вас", никой не иска да защитаваш крайности
То е по-скоро предизвикване, отколкото насилване :Р
За "идейките" - ами, въпрос на вкус, както казало кучето, като се облизало под опашката. Аз лично предпочитав този стил - да има пространство за мисъл, за обсъждане на идеите, изложени в произведението, а не някой да ми ги поднесе ситно нарязани, задушени и сдъвкани, а аз само да отворя уста и да гълтам.
Ъъъ, това няма ама НИЩО общо с всичко, което съм писал. Няма нещо, което да мразя повече от "коелювизма" в литературата. Писания от типа "Ето я истината, отвори уста и кажи "А", а аз ше ти я налея" ме отвращават to say the least. Тук не става въпрос за начина на поднася не на идеите, а за това какви са самите те. За мен стойностна литература (което отговаря и на поста на Мушу) не е тази, която ти предлага идеи, а тази, която ти предлага мисли. Разлика от земята до небето. Идеи имам и аз, смея да твърдя, че маса от тях изобщо на никого не са му хрумвали, но това са просто... фантасмагории, извинявам се. Пример с "Пикник край пътя" - невероятни идеи за контакта с чужда цивилизация, безпомощността на хората да осмислят другопланетността и какво ли още не. Но това отново НЕ Е нищо повече от софистицирано въображение. Не е и нищо по-малко и за жанра е абсолютен шедьовър, но думичката "стойностна" (само дуимчка пврочем, не вярвам и половината от пишещите в този топик дори да им се доближават понятията, свързани с нея) аз слагам на друг тип книги. Книги, които те карат да мислиш. Но не над това какво би могло да е, а над това, което Е сега, в момента. Евентуално това, което си ТИ, това, което е вътре в теб. И не просто да те накарат да мислиш, а евентуално да ти кажат нещо ново. В един нелош случай да ти кажат това, което ти би казал, ако имаше таланта да го изразиш. Такъв тип изживявания аз не съм чел фантастика, която да носи, а в общи линии от светилата няма автор, който да съм подминал, като се изключи Кларк, който хардли се класира. Както казах, ако ще забатачваме в транслация на думата "стойностна", веднага мога да я сменя с "резедава" за по-епично. Нека сведем спора/диалог/диспута/чаеното парти до моята дефиниция. И не защото е по-добра или нещо от сорта, а просто защото аз около нея въртя аргументацията си и на нея се базира това, за което споря.
Това пък... Quote:
ужасите и философията, произтекли от една война, на която си бил ако не пряк, то косвен (посредством разкази и история) свидетел, са много по-живи и въздействащи от тези на такава, която е фикция на автора
Кой, ако не руснаците, е запознат с ужасите на една война? Та Втората Световна ли не щеш, та Витнамската ли, та Афганистан ли - в това отношение те са от най-сведущите. Не казвам, че са били винаги прави - в повечето случаи не са били - но решенията на политиците не влияят на качеството на писане. Изгубените роднини и приятели не се интересуват от справедливостта - тях просто ги няма. А това не е фикция. И е едно и също при всички.
Извини ме, но отново говориш за нещо друго. Моята мисъл, както Дем е видял,
Не е непременно вярно. Примерно Втората световна война ми е толкова писнала от преексплоатиране, че вече много трудно може да ме трогне нещо за нея. Ако същото майсторство на автора се използва за въздействието на една бъдеща война, не виждам защо ефектът върху читателя да е по-малък.
е, че разказът за една реална война е натоварен с много повече емоция, много повече реални размишнения, много повече размисъл дори от твоя страна (всъщности менно от твоя страна), отколкото една фиктивна такава, родена в ума на някой автор. Защото реалната война дава реални жертви (физически и психологически, че даже и поколенчески), а фиктивната - измислени. А мен реалните жертви ме трогват повече, четейки за тях мога да се задълбоча много повече, един автор, пишещ от своя собствен опит във войната е, ама ЕСТЕСТВЕНО стократно по-въздействащ в писането си от такъв, който си я измисля в момента. Дори имплицирането на реални спомени във фантастична атмосфера пак би попречило на книгата, и не за друго, а защото хаби енергия да измисляш, след като имаш да казваш нещо, което изобщо не го касае в каква ситуация ще го поставиш.
Прощавай за наставническия тон, не е нарочно, аз така си говоря.
Простено да ти е, чадо. И аз :Р
Rol, хубава реч и си е твое право, но защо не понамалиш малко темпото, а? Поеми си въздух, запали си цигара, пий едно! Така де -всеки има право на собствено мнение. И с чук да го биеш по главата -няма да се оправи. Не е нужно да го взимаш толкова навътре.
Ъъ, мило, наистина, само дето не пуша, нали, но какво общо с разговора? Нямам проблеми с нервите, блажено спокоен съм в правотата си и не се опитвам да натрапвам мнението си на никого, само си го защитавам. Свидно ми е, обичам си го, радвам си му се, етц.
А, вие господин B сте много странна личност. Нетактична бих казала. И други прилагателни бих използвала, но съм дама и не ми отива. И бих искала (мисля, че и всички тук присъстващи биха искали) да отворите една нова тема за вашата предпочитана литература. За да разберем, коя е според вас сериозната и стойностна литература. И да я обсъдим.
Еее, де, недей така :) Верно, че първият пост на човека беше малко в синьото, но в крайна сметка той е очаквал да налети на фентъзи-зомбита, which we, I guess, are not. Пък и малко или много се оказа, че хавата опира до препдочитание на жанрове, а не толкова на стойности :Р
Пак ми се изплъзваш по допирателната. Искаше примери, дадох ти ги. Ти самия не си ми обяснил в подробности какво точно ти дава "стойностната" литература, освен разни общи фрази за философия и психология и човешки отношения. Ами за мен в изброените книги ги има тези неща.
Нищо подобно, изброи ми книги, които така и така и двамата знаехме, че ще изброиш. Пример за това КАКВО ти дават, не си ми дал. За дефиницията ми за стойност, виж обяснението малко по-нагоре и да видим коя фантаситка ще ти е дала точно това.

За войната вече писах, ма верно, стегни се малко :Р Ся верно тезата, тезата, нали, ама...
Quote:
а именно рамките - нещата, без които НЕ може. Като любовта в любовните четивца.


И какво се опитваш да ми кажеш - че не може да се напише шедьовър на стойностната литература, който има любовна история като основа?
Не и в контекста, който аз влагам в шедьовър. Т.е. не че не може, но има ли всички тези неща, които аз търся в една "стойностна" по моите разбирания книга, тя ще е вече доста далеч от любовен роман, така както, струва му се вече дадох като пример, "1984" не е никаква фантастика. Да, обстановката, в която се развива действието, не е действителна, събитията не са се случили, но... всичко е реално, болезнено реално, а на Джордж Оруел му е пукало на шапката за фантастиката. Притча? Да. Фантастика? Дръжки. И именно по този начин се изменя всяка книга, която няма или не желае да има идеи, а може би дори само не ги развива. Тя просто вече не е част от жанра, към който уж би трябвало да принадлежи. Именно това имах предвид с обособения жанр, а не измъкване по допирателната (бтв, знаеш, че го нямам тоя навик с измъкването).
Роланд ей така за спорта без да изпадаме в крайности ...
Quote:
Защото, знаеш ли, не можеш да напишеш стойностна книга в жанра "любовен роман".

Как би определил "Гордост и предразсъдъци" на Джейн Остин? И мислиш ли че е стойностна?
Хех, миткохр, антикрайностния ше ти викам :Р

"Гордост и предразсъдъци" не съм я чел, признавам си. Чел съм обаче "Разум и чувства", ако ти вършат работа, а може би и още нещо, но не съм сигурен. Е и? Не, не бих казал, че е стойностна. Че е добре написана, да. Че за времето си е била и доволно провокативна, ок. Че е сатирична също спор няма, но... ъъъ... любовна? Хайде малко осъзнаване, при Джейн Остин любовната история е фон на осмиването на порядките от онова време. Както при Пратчет фентъзито е фон за осмиване на какво ли не. Но някой възприема ли Пратчет като фентъзи? Но чак стойност... не бих казал. Както вече уточних, не мога да приема за стойностна книга, която не ми носи нищо ново. Не е нужно дори да *казва* нещо ново, достатъчно е аз да се замисля над това под ъгъл, от който не съм гледал. И при това говорим за нещо сериозно и реално, а не за вдъхновения полет на нечие въображение of things yet to come or never to be. Ся, извинявам се, ама неколкократно предъвканите "идеи" във фантастиката не са повече от това и докато не получа конкретен пример, който да ме опровергае, ще си карам като латерна :р
Quote:
Философия, психология, човешки взаимоотношения... все неща, които дори когато са засегнати в тези жанрове, е само повърхностно и едноизмерно

Quote:

Прости ми, но "Пикникът" е именно изтъкан от въпросните "идейки" и НИЩО повече. Интересни, задълбочени и в общи линии без аналог, но си остават това.

Хммм не съм съгласен ... спред теб образът на Ред не е ли описан добре? А последното : "Щастие за всички даром и нека никой да не бъде пренебрегнат!"?
Всички неща дето си писал ги има
Всяко едно от тях го има засегнато. Това не ги прави нито развити, нито ценни. Само по себе си, присъствието на една тема не е достатъчно, а ако не носи нищо, все едно че го няма. Образът на Ред? Ами... да, сигурно, но това какво общо има? Добре развити герои има къде ли не. Ей на, Джордан :Р Така де, смях в залата, но добре развитите образи, пък били те и цинични и мрачни типове, се класира в най-добрия случай към стила. Що се отнася до последната реплика от книгата, аз и до ден днешен не мога да разбера какво толкова просветление получава всеки, който я прочете... В смисъл, знаем, че съм ограничен и тъп, ама при все това...
Но прав си че са адски малко пишештите така фантасти, повечето са точно проводници на идеи. Но това не ни дава право да лепваме етикети на целия жанр.
По-горе писах защо смятам, че ни дава. Писателите, които пишат истински Голяма Литература (рекох да разнообразя, че от "стойностност" ме заболяха зъбите), просто не успяват да влязат в рамките на жанра. При това положение не виждам защо да не можем да му сложим етикет, след като всичко, което остава вярно на Името Му, може да се сложи под общ знаменател, дори и при драстични разлики в качеството си. не, а какво толкова ви пречи (ей на, на мен не ми) да харесвате безумно много един жанр и да не го смятате за голяма литература? Или всички сте на мнение, че по-голямата част от интелектуалния елит, която не близва фантастика и фентъзи, просто е заблудена и не знае какъв фонтан на духовното извисяване пропуска? A little bit presumptious, don't you think?

Хехе, къв съм готин, свърших :)))) Мушу, на теб ти "отговорих", доколкото имаше какво, в началото на поста. Че всеки си има вкус, е вярно, но ако ще я караме така, направо да закриваме форума, щото да не се стигне до спор. В крайна сметка в него, казват, се раждала истината, а?
And you can't dance with a devil on your back...

Dilvish the Damned
Paragon
Posts: 642
Joined: Tue May 11, 2004 10:39 am

Post by Dilvish the Damned » Thu May 20, 2004 2:03 pm

ЛЪ-Ъ-Ъ-Ъ-Ъ-РЧЧЧЧ... :mrgreen:

Достатъчно зомби ли е?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests