Младенецът

Разкази, поезия, илюстрации...
Кътче за вашето лично творчество.

Moderators: Trip, Random, Marfa

User avatar
Darkling
Paragon
Posts: 592
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:39 pm

Младенецът

Post by Darkling » Sat Dec 22, 2007 12:43 am

Не е доизгладено, но все пак :oops:



Пристигам първи на върха на огрянята от парещите слънчеви лъчи дюна. Този факт не ме изненадва - аз винаги пристигам първи. Около час след мен се появява и Исак. Струва ми се че е отслабнал от последната ни среща, но това е нормално, все пак тя се състоя преди близо половин хилядолетие. Тесни, съдрани на някои места дънки очертават тънките му крака, а мършавият му торс е покрит с черна тениска, на която личат останки от лого на някаква отдавна забравена пънк група. Следи от коса по главата му няма. Усмихва ми се и ме поздравява учтиво, след което ме пита кога трябва да очакваме Фридрих.
- Нямам идея. - промърморвам. Той знае че го лъжа, но не протестира.
Фридрих се появява чак на другия ден. Върви бавно и уверено и докато го гледам не мога да се отърва от напиращото в мен чувство на възхищение, изглежда сякаш всяка следваща негова стъпка е нещо добре познато, репетирано отново и отново безброй пъти, от походката му лъха студена самоувереност, която колкото и да се мъча, не мога да не приема за привлекателна. Облечен е в черен костюм, косата му е прилежно пригладена назад. Едната му ръка е прибрана в джоба на панталоните, а в другата държи кожено куфарче. Кима ни мълчаливо. Обноските никога не са били силната му страна, дори храня подозрения че въпреки големия период, който отделих за да го запозная с етикета, той все още не е успял да възприеме цялата идеология.
- Време ли е ?
Не съм сигурен, кой от двамата зададе въпроса. Навивам ръкава на дясната си ръка и поглеждам един от множеството часовници, които нося. Обмислям отговора си известно време, след което отронвам:
- Не, ще останем тук още една нощ.
Не възразяват. Наклаждаме огън с големия вързоп сухи съчки, който Исак вади от единствения джоб на дънките си, и се нареждаме в кръг около него. Говорим си за добрите стари времена, преди появата на хората, когато светът беше само за нас и онези големи влечуги. Спомняме си с радост лова, с който запълвахме дните си. Скоро обаче сянката на тъгата пада над нас - споменът за тези векове, когато бяхме свободни, необременени, волни като диви зверове, когато все още не бяхме зависими, ни носи само горчилка. Не след дълго идва време за ритуала. Исак отново бръква в джоба си и след няколко секунди търсене, изважда малко ревящо човече. Хванал е бебето за дясното краче и го държи надолу с главата, като не обръща внимание на настойчивия му плач. Изяждаме сладките му розови ръчички, после и меките, нежни крачета, а за десерт оставяме бялата главичка. Главичката на бебето винаги има най-хубав вкус и излъчва аромат на младост и здраве, който аз лично намирам за неустоим.
Внимателно полагаме миниатюрния торс в огъня, след което се изправяме и танцуваме около него, изпаднали в първичен, животински екстаз, който не ни напуска чак до залеза на пълната луна, часове по-късно.
Тръгваме на път с появята на първите лъчи на слънцето. Малко съм изморен след пира снощи, но другите изглеждат пълни с енергия и се налага да полагам големи усилия за да не изоставам. Сам съм си виновен. Заради значително по-големия период употреба, който имам зад гърба си, ефектът върху мен започна да се промена, да еволюира може би. Може да се каже че съм минал в някаква следваща фаза, за която Исак и Фридрих дори не подозират. За тях хората все още са стимулант, изпълват ги със сила и необятно желание да я оползотворят. При мен вече е друго. Когато поглъщам човешко месо, вместо някогашния прилив на енергия чувствам нещо различно. Губя желание да се движа, да гледам, дори да мисля и единственото, което искам е да се радвам тихо и спокойно на неповторимата красота, която изпълва цялото ми съществуване в този точно определен момент. Блаженство, което те няма да познаят още дълго време. Блаженство, което в момента ми струва скъпо, защото изпитвам чувството че никога няма да успея да съкратя делящото ме от тях разстояние от пет или шест метра.
Вървим дълго, дни, може би седмици, иронично е че точно аз губя представа за времето. Повече не спираме за да задоволим глада си. След период, който е прекалено дълъг за седмица, но прекалено кратък за месец, студената пот и треперещите крайници, стават мои постоянни мъчители - първите отличителни черти на обладаващата ме абстиненция. Другите все още се държат. За пръв път съжалявам, че съм задълбочил навика си до такава степен.
Зрението ми става все по-замъглено с всеки изминал ден, а студената пот по тялото ми ме мъчи все повече.
Разбирам че сме стигнали още преди Исак да обяви че вижда нещо в далечината, изглежда абстиненцията все още не ме е лишила от уменията ми напълно. Когато влизаме в малката постройка, небето вече е оцветено в ярко-червено от залязващото слънце. Това е тоалетна. Изненадан съм че събитие от такъв титаничен мащаб ще се състои на такова място. Покривът е пробит на множество места, но надали някога ще завали тук, така че това не е от голямо значение. Стените отвътре са изцапани със засъхнала урина и екскременти, контрастът с трите лъскави, бели, сякаш недокосвани писоари по стените е болезнено набиващ се на очи. Приближавам се и измъквам едно сапунче с аромат на лимон, което без ясен мотив изяждам. На пода в ъгъла на стаята, в локва кръв се е свила жена, чиито викове ме изкарват от обърканото ми състояние и ме връщат обратно в реалността. Ражда.
Плаче, моли ни да и помогнем, повтаря с лигавото си гласче, че не е възможно това да се случва.
- Защо да не е възможно? - пита Исак с объркана усмивка. Любопитството е слаба негова страна.
- Защото е девица, глупако. - срязва го Фридрих, рязък както винаги.
- Спокойно, скоро ще свърши. - казвам и без да обръщам внимание на безмисления им диалог. Не я лъжа. Наистина ще свърши много скоро, аз го знам най-добре. Навивам ръкава си за да погледна един от часовниците и отброявам последните секунди на глас с неприкрита радост. В момента, в който детето излиза от утробата и, жената надава неистов писък, различен от досегашните, причинен не от родилна болка, а от непознат, изначален ужас. Нещо в нея се прекършва и знам че никога вече няма да бъде същата. Исак вади от джоба си нож и прерязва пъпната връв. Новороденото не е човек, а огромна черна муха.
Фридрих се приближава, поглежда го любвеобилно и прошепва едно тихо "Добре дошъл, Исусе"
Вече кръстена, мухата сякаш придобива нова сила и расте, изпълва цялата стая. Тримата коленичим пред Младенеца и полагаме даровете пред себе си. Доволен е. Отблагодарява ни се с видение, което споделяме с неистова радост - виждаме как той ни води и с него сме по-силни от когато и да било досега, а хора.. хора има колкото искаме, всякакъв цвят, на всякаква възраст, във всякакви форми и разновидности. Никога повече няма да сме гладни. Този момент ще настъпи много скоро.
Аз го знам най-добре.
След няколко упражнения за разтягане взимам бърз душ и отивам във видеотеката, където връщам две касети взети под наем в понеделник - "Тя в мъжкия изправителен център" и "Двойно тяло", но всъщност пренаемам касетата с филма "Двойно тяло", защото искам тази вечер да го гледам още веднъж, въпреки че едва ли ще имам време да онанирам при сцената с умъртвяването на една жена с бормашина, тъй като в седем и половина имам среща с Кортни в "Кафе Люксембург".

User avatar
Moridin
Global Moderator
Posts: 19287
Joined: Fri Dec 19, 2003 10:21 pm
Location: On the other side
Contact:

Post by Moridin » Sat Dec 22, 2007 10:35 am

Определено е готино, но ми се иска да разясняваше малко повече :)

А може би няма нужда..
This is it. Ground zero.

User avatar
Trip
Moderator
Posts: 6353
Joined: Sat Dec 31, 2005 7:30 am
Contact:

Post by Trip » Sat Dec 22, 2007 11:59 pm

For what it’s worth… :)

Нещата, които според мен излишнеят леко, съм ги отбелязал в синьо, добавки съм правил в червено. Коментарите ми са след всеки параграф, където съм сметнал, че има нужда от тях, и са в индиго. Kогато някакво конкретно изречение/дума не са ми ясни, съм писал коментар непосредствено след тях.
Това са само предложения, предполагам ти най-добре си знаеш от какво има нужда разказът ти. :)


Пристигам първи на върха на огрянята от парещите слънчеви лъчи дюна. Този факт не ме изненадва - аз винаги пристигам първи. Около час след мен се появява и Исак. Струва ми се че е отслабнал от последната ни среща, но това е нормално, все пак тя се състоя преди близо половин хилядолетие. Тесни, съдрани на някои места дънки очертават тънките му крака, а мършавият му торс (тяло) е покрит с черна тениска, на която личат останки от лого на някаква отдавна забравена пънк група. Следи от коса по главата му няма (Гологлав е/ Напълно е плешив/етц. – оригиналното изречение ми се струва тромавко). Усмихва ми се и ме поздравява учтиво, след което ме пита кога трябва да очакваме Фридрих.

(Започва сравнително добре и интересно. Мисля обаче, че има нужда от малко повече scene-setting. Не че трябва да ни зариваш в детайли, но на тоя етап си представям само дюната и някаква мъглява пустиня. Дали не може да бутнеш няколко добре подбрани детайла, за да наситиш малко атмосферата? Освен това, защо половин хилядолетие? Тия неща не ставаха ли на всеки хиляда години? Ако намекваш за някаква “просто среща”, защо го правиш, има ли отношение към историята? Не трябва ли срещите на Влъхвите да са винаги съдбовни? Ако искаш да кажеш, че те си се виждат и просто така, може да го добавиш в текста, за да не се чуди човек какво толкова й е специалното на тая среща преди половин хилядолетие. Освен това, в долния параграф описваш приближаването на Фридрих през пустинята. Мисля, че е логично да направиш същото и с Исак, като вмъкнеш точно там физическото описание и кратичка характеризираща реакция от страна на разказвача. Иначе се създава впечатлението, че Исак просто се материализира пред него.)



- Нямам идея. - промърморвам. Той знае че го лъжа, но не протестира.
Фридрих се появява чак на другия ден. Върви бавно и уверено и докато го гледам не мога да се отърва от напиращото в мен чувство на възхищение, той изглежда сякаш всяка следваща негова стъпка е нещо добре познато, репетирано отново и отново безброй пъти. от походката му лъха студена самоувереност, която колкото и да се мъча, не мога да не приема за привлекателна. (Защо да се “мъчи”?) Облечен е в черен костюм, косата му е прилежно пригладена назад. Едната му ръка е прибрана в джоба на панталоните, а в другата държи кожено куфарче. Кима ни мълчаливо. Обноските никога не са били силната му страна, дори храня подозрения че въпреки големия период, който отделих за да го запозная с етикета, той все още не е успял да възприеме цялата идеология. (Може да олекотиш това изречение, твърде е дълго помоему, и малко тромаво с фрази като “храня подозрения”, “да възприеме цялата идеология”, “големия период, който отделих да го запозная с етикета”)

(В този абзац намекваш за някакви взаимоотношения между тримата. Виж дали не можеш да добавиш малко повече цвят в това отношение. Щото нататък нямаш абсолютно нищичко подобно.)


-Време ли е ?
Не съм сигурен, кой от двамата зададе въпроса. Навивам ръкава на дясната си ръка и поглеждам един от множеството часовници, които нося. Обмислям отговора си известно време, след което отронвам (промълвявам/промърморвам - щото иначе доста дългичко изречение успява да “отрони”) :
- Не, ще останем тук още една нощ.
Не възразяват. Наклаждаме огън с големия вързоп сухи съчки, който Исак вади от единствения джоб на дънките си, и се нареждаме в кръг около него. Говорим си за добрите стари времена, преди появата на хората, когато светът беше само за нас и онези големи влечуги. Спомняме си с радост лова, с който запълвахме дните си. Скоро обаче сянката на тъгата пада над нас - споменът за тези векове, когато бяхме свободни, необременени (от?), волни като диви зверове, когато все още не бяхме зависими (от?), ни носи само горчилка. Не след дълго идва време за ритуала. Исак отново бръква в джоба си и след няколко секунди търсене, изважда малко ревящо човече. Хванал е бебето за дясното краче и го държи надолу с главата, като не обръща внимание на настойчивия му плач. (Проблем с режисурата, според мен. Липсват изречение-две между изваждането и изяждането. Какво го правят? Режат ли го, живо ли го ядат? Пропускаш потенциал за ужасяващост, а такъв определено има ;)) Изяждаме сладките му розови ръчички, после и меките, нежни крачета, а за десерт оставяме бялата главичка. Главичката на бебето винаги има най-хубав вкус и излъчва аромат на младост и здраве, който аз лично намирам за направо неустоим.
Внимателно полагаме миниатюрния торс (труп/останки/етц. –торс е медицински термин) в огъня, след което се изправяме и танцуваме около него, изпаднали в първичен, животински екстаз, който не ни напуска чак до залеза на пълната луна, часове по-късно.

(Целият горен параграф ми се струва като сбит преразказ. Опитай да го развиеш като сцена. Точно тук може да охарактеризираш малко тримата персонажи, чрез разговора им)

Тръгваме на път с появята на първите лъчи на слънцето. Малко съм изморен след пира снощи, но другите изглеждат пълни с енергия и се налага да полагам големи усилия за да не изоставам. Сам съм си виновен. Заради значително по-големия период употреба (каква употреба?) който имам зад гърба си, ефектът върху мен започна да се промена, да еволюира може би. Може да се каже че съм минал в някаква следваща фаза, за която Исак и Фридрих дори не подозират. За тях хората все още са стимулант, изпълват ги със сила и необятно желание да я оползотворят. При мен вече е друго. Когато поглъщам човешко месо, вместо някогашния прилив на енергия чувствам нещо различно как Губя желание да се движа, да гледам, дори да мисля и единственото, което искам е да се радвам тихо и спокойно на неповторимата красота, която изпълва цялото ми съществуване в този точно определен момент. Блаженство, което те няма да познаят още дълго време. Блаженство, което в момента ми струва скъпо, защото изпитвам чувството усещам че никога няма да успея да съкратя делящото ме от тях разстояние от пет или шест метра.
Вървим дълго, дни, може би седмици, иронично е че точно аз губя представа за времето. Повече не спираме за да задоволим глада си. След период, който е прекалено дълъг за седмица, но прекалено кратък за месец, студената пот и треперещите крайници, стават мои постоянни мъчители - първите отличителни черти на обладаващата ме абстиненция. Другите все още се държат. За пръв път съжалявам, че съм задълбочил навика си до такава степен.
Зрението ми става все по-замъглено с всеки изминал ден, а студената пот по тялото ми ме мъчи все повече.

(Защо е драмата с абстиненцията? Не ми се струва като да има връзка с историята. Може би в този абзац, докато пътуват, може да доизясниш малко целия сетинг)

При все умората си Разбирам че сме стигнали още преди Исак да обяви че вижда нещо в далечината, изглежда абстиненцията все още не ме е лишила от уменията ми напълно. Когато влизаме в малката постройка, небето вече е оцветено в ярко-червено от залязващото слънце. Това е тоалетна. Изненадан съм че събитие от такъв титаничен мащаб ще се състои на такова място. Покривът е пробит на множество места, но надали някога ще завали тук, така че това не е от голямо значение. Стените отвътре са изцапани със засъхнала урина и екскременти, контрастът с трите лъскави, бели, сякаш недокосвани писоари по стените е болезнено се набиващ се на очи. Приближавам се и измъквам едно сапунче с аромат на лимон, което без ясен мотив изяждам. (Откъде го измъква? Нужно ли е това действие да го има въобще, след като е без ясен мотив?) На пода в ъгъла на стаята, в локва кръв се е свила жена, чиито викове ме изкарват от обърканото ми състояние и ме връщат обратно в реалността. Ражда.
Плаче, моли ни да и помогнем, повтаря с лигавото си гласче, че не е възможно това да се случва.
- Защо да не е възможно? - пита Исак с объркана усмивка. Любопитството е слаба негова страна.
- Защото е девица, глупако. - срязва го Фридрих, рязък както винаги.
- Спокойно, скоро ще свърши. - казвам и без да обръщам внимание на безмисления им диалог. (Защо е там, след като е безсмислен?) Не я лъжа. Наистина ще свърши много скоро, аз го знам най-добре. Навивам ръкава си за да погледна един от часовниците и отброявам последните секунди на глас с неприкрита радост. В момента, в който детето то излиза от утробата и, жената надава неистов писък, различен от досегашните, причинен не от родилна болка, а от непознат, изначален ужас. Нещо в нея се прекършва и знам че никога вече няма да бъде същата. (Струва ми се клише. Може и без него.) Исак вади от джоба си нож и прерязва пъпната връв. Новороденото не е човек, а огромна черна муха.
Фридрих се приближава, поглежда го любвеобилно и прошепва едно тихо "Добре дошъл, Исусе" (Защо Исусе? Не може ли да си има друго име? Или по-добре, титла? "Спасителю/Избавителю"?
Вече кръстена, мухата сякаш придобива нова сила и расте, изпълва цялата стая. (Физически ли? Защото аз това си представих, а явно не е така.) Тримата коленичим пред Младенеца и полагаме даровете пред себе си. Доволен е. Отблагодарява ни се с видение, което споделяме с неистова радост - виждаме как той ни води и с него сме по-силни от когато и да било досега, а хора.. хора има колкото искаме, всякакъв цвят, на всякаква възраст, във всякакви форми и разновидности. Никога повече няма да сме гладни. Този момент ще настъпи много скоро.
Аз го знам най-добре. (Защо?)

(Мисля, че и тук ти трябва scene setting. Най-вече при пътуването им. Просто нищо конкретно не можах да си представя, докато не стигнаха до тоалетната, а и там би могло да има един-два открояващи се детайла, мисля.)


В общи линии, ако вдигнеш уърд каунта с около 1000-2000 думи, мисля, че ще се получи много добре. Успех :)
Last edited by Trip on Sun Dec 23, 2007 12:12 am, edited 1 time in total.

User avatar
Moridin
Global Moderator
Posts: 19287
Joined: Fri Dec 19, 2003 10:21 pm
Location: On the other side
Contact:

Post by Moridin » Sun Dec 23, 2007 12:04 am

Добър коментар наистина, повечето се покрива с каквото аз бих казал, ако имах запаси от време и мерак :)
This is it. Ground zero.

User avatar
Trip
Moderator
Posts: 6353
Joined: Sat Dec 31, 2005 7:30 am
Contact:

Post by Trip » Sun Dec 23, 2007 12:09 am

Е, със сигурност има какво още да се каже, и като орязване на мъртвото тегло, и като развитие на хубавите елементи. По чисто езиковата стегнатост сигурно има още няколко отбелязванки, които си струва да се направят, обаче и на мен ми е малко късно :)

Edit: Пък и всъщност човекът си е казал, че не го е ошлайфал. :)

User avatar
Darkling
Paragon
Posts: 592
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:39 pm

Post by Darkling » Sun Dec 23, 2007 12:42 am

Мерси много за подробния коментар, всяка критика е добре дошла :)
Приближавам се и измъквам едно сапунче с аромат на лимон, което без ясен мотив изяждам. (Откъде го измъква? Нужно ли е това действие да го има въобще, след като е без ясен мотив?)
Това изречение определено се налага да го пооправя. За сапунче от онези, поставените в писоарите става дума. Този момент съм го сложил точно заради набищата се на очи нелогичост/неадекватност, която намирам за доста.. чаровна. :oops:

- Защо да не е възможно? - пита Исак с объркана усмивка. Любопитството е слаба негова страна.
- Защото е девица, глупако. - срязва го Фридрих, рязък както винаги.
- Спокойно, скоро ще свърши. - казвам и без да обръщам внимание на безмисления им диалог. (Защо е там, след като е безсмислен?)
Безмислен е от гледна точка на героя, но функционира като първи намек за идеята на разказа ( раждането на Христос )

Вече кръстена, мухата сякаш придобива нова сила и расте, изпълва цялата стая. (Физически ли? Защото аз това си представих, а явно не е така.)
Целта на разказа е да наподобява някакъв сюрреалистичен дрийм сикуънс, затова и реализмът отсъства. В този смисъл, няма значение дали мухата расте физически или не. Или поне аз не виждам такова, може и да съм в голяма грешка просто :)

Ще се работи явно по разказчето де, има да го доошлайфам доста :roll:
Определено е готино, но ми се иска да разясняваше малко повече Smile
Ъъм.. в смисъл? :?
След няколко упражнения за разтягане взимам бърз душ и отивам във видеотеката, където връщам две касети взети под наем в понеделник - "Тя в мъжкия изправителен център" и "Двойно тяло", но всъщност пренаемам касетата с филма "Двойно тяло", защото искам тази вечер да го гледам още веднъж, въпреки че едва ли ще имам време да онанирам при сцената с умъртвяването на една жена с бормашина, тъй като в седем и половина имам среща с Кортни в "Кафе Люксембург".

User avatar
Trip
Moderator
Posts: 6353
Joined: Sat Dec 31, 2005 7:30 am
Contact:

Post by Trip » Sun Dec 23, 2007 9:51 am

Този момент съм го сложил точно заради набищата се на очи нелогичост/неадекватност, която намирам за доста.. чаровна.
Ок, но би могъл тази нелогичност/неадекватност да я подсилиш. В смисъл, да я направиш мотив в целия разказ. Би могъл да използваш за тази цел малко по-подробен scene-setting в началото и средата - примерно из пустинята се мяркат стенещи китове и разни работи падат отдолу нагоре, следствието предхожда причината, ей-такива работи :)
Безмислен е от гледна точка на героя, но функционира като първи намек за идеята на разказа ( раждането на Христос )
А, и без него става ясно за какво става въпрос. :) Освен това, сигурен съм че можеш да вмъкнеш 1-2 по-елегантни намека кои са тия трима пичове някъде по-напред в разказа. Оттам нататък всяко едно събитие е ясно, щото всеки знае историята за Рождеството и Влъхвите :)
Може да замениш диалога с много кратичко описание на девойчето. Що не я направиш, да речем, седемгодишно дете? Тогава ще е сигурно, че е девственица :twisted:
Целта на разказа е да наподобява някакъв сюрреалистичен дрийм сикуънс, затова и реализмът отсъства. В този смисъл, няма значение дали мухата расте физически или не.
Ясно, разбрах :) Но сюрреализмът може да го постигнеш и без изречения, в които читателят се чуди какво става. Колкото и да е сюрреалистично, читателят трябва да може да си го представи, или поне трябва да му е предоставено всичко необходимо да може да си го представи :)

Ще се радвам да видя пооправен вариант, бтв :)

User avatar
Darkling
Paragon
Posts: 592
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:39 pm

Post by Darkling » Sun Dec 23, 2007 2:33 pm

необременени (от?), волни като диви зверове, когато все още не бяхме зависими (от?)
Отговорът го има няколко абзаца по-нататък :?

Ето една малко по-разработена версия, в която се опитах да коригирам повечето неща, които Трип засегна като проблеми, като съм оставил непроменени сцената край огъня ( сметнах че може би е по-добре да я оставя като преразказ на разговор ) + няколко изречения от типа "Обноските никога не са били силната му страна, дори храня подозрения че въпреки големия период, който отделих за да го запозная с етикета, той все още не е успял да възприеме цялата идеология" и "Главичката на бебето винаги има най-хубав вкус и излъчва аромат на младост и здраве, който аз лично намирам за неустоим.", които не можах да реша как да променя и дали изобщо да променя. :roll:
Махнах няколко неща, които наистина бяха излишни ( диалогът в края ) и нанесох една малка корекция ( пак на края ). Все още има да се работи, но доколко съм способен да го подобря остава загадка :)

Пристигам първи на върха на огрянята от парещите слънчеви лъчи дюна. Този факт не ме изненадва - аз винаги пристигам първи. Около час след мен с мързелива, провлачена стъпка в далечината се появява и Исак. Струва ми се че е отслабнал от последната ни среща, но това е нормално, все пак тя се състоя преди прекалено много години. Тесни, съдрани на някои места дънки очертават тънките му крака, а мършавото му тяло е покрито с черна тениска, на която личат останки от лого на някаква отдавна забравена пънк група. Когато ме доближава достатъчно, виждам и татуираната черна свастика отстрани на остриганата му глава. Усмихва ми се и ме поздравява учтиво, след което ме пита кога трябва да очакваме Фридрих.
- Нямам идея. - промърморвам. Той знае че го лъжа, но не протестира.
Фридрих се появява чак на другия ден. Върви бавно и уверено и докато го гледам не мога да се отърва от напиращото в мен чувство на възхищение, изглежда сякаш всяка следваща негова стъпка е нещо добре познато, репетирано отново и отново безброй пъти, от походката му лъха студена самоувереност, която не мога да не приема за привлекателна. Облечен е в черен костюм, косата му е прилежно пригладена назад. Едната му ръка е прибрана в джоба на панталоните, а в другата държи кожено куфарче. Кима ни мълчаливо. Обноските никога не са били силната му страна, дори храня подозрения че въпреки големия период, който отделих за да го запозная с етикета, той все още не е успял да възприеме цялата идеология.
- Време ли е ?
Не съм сигурен, кой от двамата зададе въпроса. Навивам ръкава на дясната си ръка и поглеждам един от множеството часовници, които нося. Обмислям отговора си известно време, след което решавам:
- Не, ще останем тук още една нощ.
Не възразяват. Наклаждаме огън с големия вързоп сухи съчки, който Исак вади от единствения джоб на дънките си, и се нареждаме в кръг около него. Говорим си за добрите стари времена, преди появата на хората, когато светът беше само за нас и онези големи влечуги. Спомняме си с радост лова, с който запълвахме дните си. Скоро обаче сянката на тъгата пада над нас - споменът за тези векове, когато бяхме свободни, необременени, волни като диви зверове, когато все още не бяхме зависими, ни носи само горчилка. Не след дълго идва време за ритуала. Исак отново бръква в джоба си и след няколко секунди търсене, изважда малко ревящо човече. Хванал е бебето за дясното краче и го държи надолу с главата без да обръща внимание на настойчивия му плач. Изяждаме сладките му розови ръчички, после и малките крачета, а за десерт оставяме бялата главичка. Главичката на бебето винаги има най-хубав вкус и излъчва аромат на младост и здраве, който аз лично намирам за неустоим.
Внимателно полагаме миниатюрния труп в огъня, след което се изправяме и танцуваме около него, изпаднали в първичен, животински екстаз, който не ни напуска чак до залеза на пълната луна, часове по-късно.
Тръгваме на път с появята на първите лъчи на слънцето. Малко съм изморен след пира снощи, но другите изглеждат пълни с енергия и се налага да полагам големи усилия за да не изоставам. Сам съм си виновен. Заради значително по-големия период употреба, който имам зад гърба си, ефектът върху мен започна да се промена, да еволюира може би. Може да се каже че съм минал в някаква следваща фаза, за която Исак и Фридрих дори не подозират. За тях хората все още са стимулант, изпълват ги със сила и необятно желание да я оползотворят. При мен вече е друго. Когато поглъщам човешко месо, вместо някогашния прилив на енергия чувствам как губя желание да се движа, да гледам, дори да мисля и единственото, което искам е да се радвам тихо и спокойно на неповторимата красота, която изпълва цялото ми съществуване преди отново да съм загубил способността да я оценявам. Блаженство, което те няма да познаят още дълго време. Блаженство, което в момента ми струва скъпо, защото усещам че никога няма да успея да съкратя делящото ме от тях разстояние от пет или шест метра.
Вървим дни, може би седмици, иронично е че точно аз губя представа за времето. Скоро намразвам безличния, ослепително бял пустинен пейзаж и мисълта че това чудовище от пясък и камънаци се простира чак до края на света, която в началото ми се струваше смешна, малко по малко се превръща в най-големия ми страх.
Повече не спираме за да задоволим глада си. След период, който е прекалено дълъг за седмица, но прекалено кратък за месец, студената пот и треперещите крайници, стават мои постоянни мъчители - първите отличителни черти на обладаващата ме абстиненция. Другите все още се държат. За пръв път съжалявам, че съм задълбочил навика си до такава степен.
Зрението ми става все по-замъглено с всеки изминал ден, а студената пот по тялото ми ме мъчи все повече.
Разбирам че сме стигнали още преди Исак да обяви че вижда нещо в далечината. Когато влизаме в малката постройка, небето вече е оцветено в ярко-червено от залязващото слънце. Това е тоалетна. Изненадан съм че събитие от такъв мащаб ще се състои на такова място. Покривът е пробит на множество места, но надали някога ще завали тук, така че това не е от голямо значение. Стените отвътре са изцапани със засъхнала урина и екскременти, контрастът с трите лъскави, бели, сякаш недокосвани писоара по стените е болезнено набиващ се на очи. Приближавам се до един от тях и измъквам от него сапунче с аромат на лимон, което без ясен мотив изяждам. На пода в ъгъла на стаята, в локва кръв се е свило малко момче, чиито викове ме изкарват от обърканото ми състояние и ме връщат обратно в реалността. Ражда.
Плаче, моли ни да му помогнем, повтаря, че не е възможно това да се случва.
По розовите му страни се стичат едри сълзи, а къдравата му косица е подгизнала от мазна пот.
- Спокойно, скоро ще свърши. - успокоявам го. Не лъжа. Наистина ще свърши много скоро, аз го знам най-добре. Навивам ръкава си за да погледна един от часовниците и отброявам последните секунди на глас с неприкрита радост. В момента, в който бебето излиза от него, момчето надава неистов писък, причинен не от родилна болка, а от непознат, изначален ужас. Исак вади от джоба си нож и прерязва пъпната връв. Освободен от връзката със сина си, бащата с видимо усилие се обръща към стената и започва бавно и методично да блъска главата си в нея. Не спира дори когато от лицето му е останала само грозна кървава пихтия.
Новороденото не е човек, а огромна черна муха.
Фридрих се приближава, поглежда го любвеобилно и прошепва едно тихо "Добре дошъл, Исусе"
Мухата сякаш разпознава името си и вече кръстена придобива нова сила и расте, грозната и заплашителна аура изпълва цялата стая. Тримата коленичим пред Младенеца и полагаме даровете пред себе си. Доволен е. Отблагодарява ни се с видение, което споделяме с неистова радост - виждаме как той ни води и с него сме по-силни от когато и да било досега, а хора.. хора има колкото искаме, всякакъв цвят, на всяка възраст, във всякакви форми и разновидности. Никога повече няма да сме гладни.
След няколко упражнения за разтягане взимам бърз душ и отивам във видеотеката, където връщам две касети взети под наем в понеделник - "Тя в мъжкия изправителен център" и "Двойно тяло", но всъщност пренаемам касетата с филма "Двойно тяло", защото искам тази вечер да го гледам още веднъж, въпреки че едва ли ще имам време да онанирам при сцената с умъртвяването на една жена с бормашина, тъй като в седем и половина имам среща с Кортни в "Кафе Люксембург".

User avatar
Moridin
Global Moderator
Posts: 19287
Joined: Fri Dec 19, 2003 10:21 pm
Location: On the other side
Contact:

Post by Moridin » Sun Dec 23, 2007 4:30 pm

Какво за мен не е ясно (вкл. в новата версия) - повече бекграунд на влъхвите. Ясно, че трябва да е като сцена през замъглено стълко и да не става много ясно каквото и да е, но честно казано така само дразни любопитството, като казвам "дразни" в наистина отрицателен смисъл :)

разбира се, that might be just me, аз съм твърде силно влюбен в изнасянето на супер древни истории в сюжета, та няма как да не съм издразнен от това, че такава е загатната и изцяло неразвита.

за протокола, диалогът с девицата на мен не ми беше излишен изобщо и мисля, че по-добре с него.
This is it. Ground zero.

User avatar
Darkling
Paragon
Posts: 592
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:39 pm

Post by Darkling » Sun Dec 23, 2007 4:45 pm

за протокола, диалогът с девицата на мен не ми беше излишен изобщо и мисля, че по-добре с него.
Много изкуствено стоеше сякаш :roll:

Информация за влъхвите умишлено не съм дал, сметнах че ще сбози нещата :oops:
След няколко упражнения за разтягане взимам бърз душ и отивам във видеотеката, където връщам две касети взети под наем в понеделник - "Тя в мъжкия изправителен център" и "Двойно тяло", но всъщност пренаемам касетата с филма "Двойно тяло", защото искам тази вечер да го гледам още веднъж, въпреки че едва ли ще имам време да онанирам при сцената с умъртвяването на една жена с бормашина, тъй като в седем и половина имам среща с Кортни в "Кафе Люксембург".

User avatar
Moridin
Global Moderator
Posts: 19287
Joined: Fri Dec 19, 2003 10:21 pm
Location: On the other side
Contact:

Post by Moridin » Sun Dec 23, 2007 4:57 pm

Е можеше да се промени, но си беше готин :)

За другото.. ти си знаеш
This is it. Ground zero.

User avatar
Black_Sun
Merchant
Posts: 84
Joined: Tue Aug 30, 2005 7:27 am

Post by Black_Sun » Tue Jan 08, 2008 4:05 pm

Съжалявам, че си позволявам контра-критика, но мисля, че е необходима. По разказа има доста за шлайфане, но някой от нещата, които са разгледани като проблемни, всъщност не са такива!

1) За нуждата от детайлност в първата сцена!
Мисля, че началото трябва да бъде неясно, защото разказа се крепи на едно постепенно преобръщане на читателските представи. Въпросът е, че прекалената детайлност в повечето случай служи за фиксиране вниманието на читателя към гледната точка, предадена чрез описанието. Тази гледна точка може да е напълно реалистична, фантастична, или мистична или каквато и да е – но в случая авторът си е поставил съвсем различна цел.
Той започва с описанието на същества, които очевидно не са обикновенни личности, а по- нататък в действието става ясно, че въобще не са хора и човешките представи за добро и зло не ги касаят. Но точно, когато читателят е склонен да ги приеме просто за чудовища, започва да се появява мотива за връзката на тези тримата със съдбата на света. В този момент аз вече направих връзката с библейския мит, но християнина в мен все се надяваше, че авторовото въображение ще се ограничи с метаморфозата на образа на влъхвите. Казах си, че това е модерен прочит на темата за поклонението на влъхвите и те може би наистина не са били онези хрисими старци или пастири, каквито ги рисуват ренесансовите художници. Така че финалът също успя да ме изненада. Не много, но успя!

И с оглед на главната задача на автора да преобърне в хода на действието всички представи, свързани с толкова основополагаш мит, смятам, че детайлизирането на встъпителната сцена е ненужно. Такова нещо е полезно например в разкази, където предстои сблъсък на характери, поставянето на някакви дилеми и читателят трябва да се почувства обвързан с реалността, в която се правят тези избори. Случаят не е аналогичен.

2) За закръгляненето на годините, през които стават срещите.
Първо – такова закръгляне на 1000г. ще бъде прекалено голяма подсказка за читателя и за по-досетливите може да обезмисли доста редове от разказа. Второ – може би в текста се намеква, че влъхвите вероятно се събират за някакви подготвителни действия или си имат и някакви други вземания и давания помежду си и със света. Всъщност това, че се срещат извън определените мистични дати може да подсказва, че си имат свои собствени цели, нужди и мечти? Аз лично съм склонен да приема именно това обяснение, защото то се потвърждава от описанието на взаимоотношенията между влъхвите, монолога на главния герой и самия финал.

3) За появяването на Исак – там съм съгласен, че нещо липсва. То си личи и като сравниш дължината на второто изречене с първо и трето – а това е едно много бърза и механична проверка. Но си личи, че нещо липсва. Тъй че е хубаво да се обясни как се появява, защото иначе се губи на фона на Фридрих, който е описан много добре като език на тялото.
Но лично според мен израза - „следи от коса по главата му няма“ е добър. Изразява нещо повече от простия факт, че някой е плешив. Създава и усещане за протяжност във времето и дори намек за старост – има и млади плешивци, но „следите от коса“ са нещо, което се губи постепенно. Тоест, израза се отнася за човек, който постепенно е оплешивявал и сега вече е напълно плешив. И намекът е, че за това е било необходимо доста време – и то по мерките за време на същество, което си урежда срещите през 500 години.

4) Ето това изречение може да се редактира:
( Върви бавно и уверено и докато го гледам не мога да се отърва от напиращото в мен чувство на възхищение, той изглежда сякаш всяка следваща негова стъпка е нещо добре познато, репетирано отново и отново безброй пъти. от походката му лъха студена самоувереност, която колкото и да се мъча, не мога да не приема за привлекателна).
Можеш леко да го пипнеш. От една страна си предал добре телесния език на Фридрих, но от друга страна не е съвсем ясно какво изпитва наблюдаващият към него. Опитай се да си спомниш какво точно си искал да изразиш и си поиграй с изречението. Възможно е да си целял предаването на един много тънък нюанс - когато наблюдаващият наистина не знае какво да мисли за обекта на наблюдението си. Ако е така, трябва да си поиграеш доста, докато успееш да изразиш колебанието (в оценката му) на главния герой чрез едно ясно по смисъл изречение.
Освен това ще е добре и да го разделиш на две. Самият аз използвам изречения от по три реда, но когато правя описания или предавам някаква сложна мисъл. В случая ти трябва малко по-голяма експресивност, а тя се постига чрез по-кратки изречения (колко по-кратки не мога да ти кажа – няма рецепта, въпрос е на вътрешен усет)

5) За обоските на Фридрих, общуването и т. н. идеологията....
Нормално е да храниш подозрения, ако трябва да преценяш скритите мотиви и мисли на същество, с което се срещаш веднъж на 500 години. Със сигурност библейските влъхви ( и особено тези от разказа) не ходят заедно в събота вечер да пият старопрамен тъмно и поради това е нормално да имат слабо развити взаимоотношения! Това го казвам и във ръзка с критиката, че в разказа взаимоотношенията между тримата били само загатнати. Лично според мен самите герои (такива, каквито са описани), съзнателно не поддържат тесни контакти. Те са като хората, които заедно са ходили в казармата, там са преживели много неща, но от тогава е минало твърде много и вече се събират само по работа или за нечий имен ден.

Колкото до изпълзването на „идеология“ от самия главен герой – това е тънка самоирония са героя. Показва, че самия той не вярва чак толкова на т. нар. Етика. По нататък става ясно, че в качеството си на не-човек, гл. герой има и причини да не я възприема сериозно.

.... Ще довърша утре....
Ефирен сън е Вечността
рояци пеперуди
те мене - спящия - сънуват.

User avatar
Trip
Moderator
Posts: 6353
Joined: Sat Dec 31, 2005 7:30 am
Contact:

Post by Trip » Wed Jan 09, 2008 3:57 pm

За нуждата от детайлност в първата сцена!
Нямах предвид да се развие детайлно гледната точка на героя. Имах предвид да се сложи малко декор. Щото имаме пустиня и хълм. Това е. Дори да е искал само това да има в сцената, е можел да го поразшири. Доколкото разбрах, става дума за почти унищожен свят, или нещо такова. Атмосферата би могла да се засили малко с по-конкретни думички, тук-таме някаква руина, или нещо такова.
Не смятам, че липсата на каквото и да било сетивно описание на сцената подсилва положително "неопределеността". Смятам, че най-вече леко дразни, защото литературата се гради на това, което си представя човек като чете. И като не може да си представи нищо, или като си представи гола пустош...В смисъл, голата пустош е ок, ако има неща, с които да се компенсира.

Диалог, например. ;) В смисъл, диалогът е изцяло "външен" и няма опасност да развали края, пък помага на читателя да си представи нещо, най-малкото някакви гласове. Така, както е, репликите в разказа са примерно три, при положение, че има момент със седене около огъня и с припомняне на разни работи.
Да не говорим, че ония изядоха бебе в третия параграф, за Бога, това ако не е дебела, голяма подсказка, че нещо не е наред, не знам... :roll:

Това имах предвид под "подробна" сцена. Нека тайнствеността си стои.

User avatar
Black_Sun
Merchant
Posts: 84
Joined: Tue Aug 30, 2005 7:27 am

Post by Black_Sun » Thu Jan 10, 2008 12:00 pm

Нагазваш в сложна и трудна тема, която аз лично не се чувствам достатъчно теоретично подготвен, за да я разисквам. Въпросът дали декора има самостоятелна функция в една художествена творба е стар, колкото художествената проза и театъра. Да не говорим, че, както сме тръгнали, сега трябва да направим отграничение между декор и описание, тъй като те не са тъждествени нито при театралното изкуство, нито в литературата)

За това да се върнем към въпроса за декора, без да задълбаваме излишно. Гледал съм супер продукции (особено филми като "Властелина на Пръстените", но го има и при оперите и някой театрални постановки), където декора е адски важен. Гледал съм и представления, където той включва завеса, стол и маса, а понякога е само празна сцена с актьорите. И в двата случая ми е харесвало, въпреки че концепциите на авторите и режисьорите относно ролята и "тежеста" на този художествен елемент са напълно различни.

Лично според мен границата между двете концепции е в това, доколко се набляга на психологическото разкриване на героите. Давам пример: "Антигона" може да бъде представена с пищен декор, с автентични костюми за актьорите и да пресъздаде по един епичен начин вечната битка между обществен морал и политическа целесъобразност, както и играта на доминиране, властолюбие, престиж и кой е по-неотстъпвив. Може обаче да се представи и и по начина, по който Висоцки е изиграл "Хамлет" - с една завеса зад гърба си, като се наблегне на вътрешните импулси, определящи поведението на главната героиня като личност...

Тоест - нагазваш ( а и аз покрай тебе), в наистина дълбока тема, свързана с това какъв тип художествено произведение е Младенецът и съответно дали има нужда от декор (дори ако няма нужда от описание, което да фиксира читателското внимание върху описваната реалност).
Знам обаче, защо си решил, че разказът не е от втория тип художествени творби, за които говоря, и следователно има нужда от малко повече декор. Правилото е, че този психологизъм в даден момент от действието трябва да бъде изразен чрез постъпките на героя, чрез неговите избори или откази да направи такива. Авторът се е опитал да тръгне в тази посока, обаче за беда не е успял.

През цялото време, докато четох разказа, имах засилващото се усещане, че главният герой е започнал да се променя, станал е по-интровертен от другите двама влъхви и вижда нещата през своите си очи. Това оправдава бедността на декора, защото според мен идеята е била такава - героят е този, който вижда само един хъм и пустиня около него. И понеже авторът ни кара да гледаме през неговите очи и ние виждаме само това.

До тук добре, обаче този психологизъм в описанието на главния герой не води до никъде. На няколко пъти в текста се казва диретно, че гл. герой е започнал да става различен от другите двама и осъзнава това! Обаче от това не следва никаква промяна в постъпките му или оценката на случващото се. Той прави изборите и постъпките, които правят другите двама, а това превръща размислите му, че се "променя", а те не, в т. н. "старческо мрънкане".

Най-добре авторът да си изясни какво точно е искал да постигне, като е избрал този от тримата действащи лица за главен герой, както и защо е създал контраста между направо беглия диалог между влъхвите и почти непрекъснатя вътрешен монолог на гл. герой. Ако целта е била само да го опише като интроверт, постигнал я е, но на висока цена. Разказът не е нито епичен, нито психолочески и изисква редакция, която е много по-болезнена от шлифоването на първия абзац.
Трябва или да се редактира в смисъл да се постави декор, намекващ за епичност (разказът има потенциал да изрази това чувство, заради силния си, зловещ финал), или да остави нещата както са, но към края на разказа да "приведе" в действие по-сложната душевност на главния герой, която го отличава от спътниците му.

П.П. Предварително се извинявам да предългия коментар и благодаря на тези, които са го прочели внимателно. Няма как да изразиш мнение в два реда по въпроси, над който са си блъскали главите Станиславски, Бертолт Брехт и още сума ти актьори, режисьори и писатели.
Ефирен сън е Вечността
рояци пеперуди
те мене - спящия - сънуват.

User avatar
Trip
Moderator
Posts: 6353
Joined: Sat Dec 31, 2005 7:30 am
Contact:

Post by Trip » Thu Jan 10, 2008 5:47 pm

Значи, аз имам едно леко възражение. В случая, не говоря за теория, а за практиката си като читател. Мога да цитирам колкото щеш произведения в проза от произволен период в литературата. Там конкретен детайл има. Независимо какъв вид и дължина са - тежкопсихологични или епични екшъни, разкази от по 500 думи, или фентъзита от по 500 000 - от Суифт и Чехов, та чак до Салваторе...
Говоря за не повече от 4-5 изречения пръснати тук-там в текста - "Слънцето беше яркожълто", "Вкусът на захарта беше сладък", "Подуха леденостуден вятър", "Чу се грозен грак и гръмна гъгнещ гръм на гъгрици". Ей-такива, елементарни, сетивни...моменти. Съвсем лека корекция, всъщност, не съм казвал, че забележката ми е за нещо особено огромно. :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests