За общата култура
Posted: Fri May 04, 2007 3:20 pm
Прочетох току-що една статия на Любчо от Сивостен, доста хубава статия между другото, но не за нея ми е думата. Прочетох я в блога на Марфето, а един от коментарите по-надолу е, цитирам,
"Ами защото е традиция. Да си с богааааааааата обща култура. И никой не си дава сметка, че това вече не върши работа."
Признавам, че е извадено от контекста, но не затова ми е думата в момента. Думата ми е затова, че аз пък лично изключително ненавиждам все по-популярното напоследък схващане, че общата култура е отживелица, че в информационната ера все едно никой не може да бъде енциклопедист, та за какво и да се натягаме, че е важно човек да си разбира единствено от професията (била тя и продавач на хладилници например), пък това, че няма точно представа за разликата между атом и молекула, не е ОСОБЕНО съществено.
Еми сори, но това са, с извинение, ПЪЛНИ глупости.
И ще изброя няколко аргумента за това си мнение:
1) Човешкото съзнание и мисловен капацитет се развива на принципа на асоциативните връзки. Това е нещо, което няма как да знаете, ако нямате обща култура, така че ви го снасям. Асоциативните връзки се развиват от откриване на взаимозависимости. На схеми, на общи елементи и извличане на връзки. Във всичко, с което се сблъскаме. Колкото повече информация обработи мозъкът и осмисли, толкова повече поле за откриване на асоциации всъщност се предлага на човешкия ум. Той се развива. Ползата от това не е очевидна, но тя е аналогична на ползата от фитнес - няма пряка връзка между вдигането на щанга и местенето на шкафа вкъщи, но фактът, че фитнесът дава повече възможности на мускулите ви да прилагат сила води до това, че вие вече можете да преместите шкафа вкъщи. Същото е и с общата култура. Именно ШИРОКИТЕ познания за РАЗЛИЧНИ области от човешката действителност и откриването на ВРЪЗКИ, на ОБЩА СХЕМА във всичко, кеото се случва, е това, което развива вашата асоциативност и ви дава възможност да реагирате бързо, точно и качествено във всяка житейска ситуация. Казано с прости думи - прави ви по-интелигентни. Да, интелигентността е точно това, независимо по какъв начин измерена - способността да се откриват зависимости и да се правя заключения въз основа така извлечената информация. В каквото и да е. В език, в математика, в картинки, все тая.
НЕСЛУЧАЙНО хората от Что, где, когда примерно са смятани за много умни. Те просто са. Защото имат широка обща култура.
2) Схващането, че е по-важно човек да си разбира от това, което работи, а нищо друго в околния свят, наука и изкуство няма значение, е просто смехотворно. Човек, при когото подобен начин на интелектуално развитие кристализира, неслучайно се превръща в социален изолант. Ако можеш да говориш само за окабеляването на офиси + задължителните политика, футбол и жени (съответно дрехи, козметика и мъже), по които всеки е спец (просто щото не се изисква никаква култура за тях), то това те прави всъщност един доста тъжен темерут.
Някои няма да се съгласят, но за мен е незимеримо по-важно човек да е пенкелер, без да е гений в областта си, но да може да говори адекватно на поне 80% от темите, за които се говори около него, отколкото именно да е гений в областта си и в нищо друго. Подобни хора остават с ограничен социален потенциал, с ограничена възможност за реакции в житейски ситуации (твърде малко опит и познания в достатъчно различни области) и в крайна сметка - макар и вероятно щастливи по свой си начин - без съмнение остават неупотребили докрай възможностите, предлагани им от живота и обществото.
3) Да разбираш света около себе си за мен поне е въпрос най-малкото на лично достойнство. Извинявам се, но какъв член си ти на биологически вид, стигнал дотам, че да е в състояние да промени цялата си планета, да създаде средстава на изкуството, въз основа на които да се саморазвива интелектуално, да мине през един милион социални строя и два милиона философии, АКО ти всъщност нямаш никаква представа от всичко това? Ако не знаеш защо предметите са с различни цветове, ако не си чувал за корен квадратен, ако Шекспир, Гьоте и Кант не ти говорят нищо? Не се смейте, случаи такива има БЕЗЧЕТ. И докато част от човечеството няма ВЪЗМОЖНОСТТА да научи за тези неща, е най-малкото БЕЗУМНО НАГЛО хората с възможност да ги научат и да разбират и да се възхищават истински на света около себе си и постигнатото от расата си, практически да хвърлят всичко това в кошчето за боклук, понеже НЕ Е ОСОБЕНО ВАЖНО.
Но БигБрадър е важен. Нещата все пак са несъпоставими. Така е!!!
4) Последно, тенденцията, която е все по-силна напоследък и особено силна на запад може би (нямам съвсем точна представа) - а именно, че щом на детето не му е интересна математиката или пък го мъчи да чете класиците, или пък не го бива да тича и не помни пет дати заедно, няма какво да го мъчим, е - ще го кажа съвсем откровено - ВРЕДНА. Няма такова нещо като не му е интересна. По-горе вече казах - това е част от света наоколо. Ако искаш да си човек с претенции за интелигентност и за НЯКАКВО личностно развитие, ти не можеш да зарежеш тези неща. Това е положението. Това е минимумът култура, който ти просто ТРЯБВА да имаш. Аз примерно никой не ме е насмитал за физическото - и затова съм дроб със слаба физика. А знаете ли как се изгражда хубавата физика - ами с физическо, да. Не става от първия, не става от втория, на третия път вече ще си направиш норматива от коремни. И ще имаш стегнат корем, който да ти върши работа. Ами същото е и с науката. Не вдяваш квадратните уравнения - няма проблем - ще решиш сто и ще ги вденеш. Защото квадратните уравнения са приложение на една единствена формула и ако не можеш да ги вденеш, имаш много сериозни проблеми с обработката на информация и нужда от специалист. А също от малко бой или - в случая, когато става дума за психичен проблем - малко разбиране.
Но не - вместо това на "горките" деца, които мислят основно за компютърни игри, порно и пиянство, трябва да бъде спестен ужасът от квадратните уравнения и контролните по история - и вместо това нека да ги насочваме към единственото, което им е интересно (т.е. най-лесно и мързеливо), пък останалото - ряпа.
Резултатът - дебили. От - до. Хора, които се ГОРДЕЯТ с очукаността си от живота, с разбирането си за "истинските" неща (разбирай бандитлък, безразборен секс и коли) и за които Кюрасо е държава в Африка. Хора, за които ценност е оцеляването, а не развитието.
В заключение, не казвам, че системата ни (специално за България) за образованието е добра - напротив, лоша е. Преподава се неконсистенен, зле подреден материал, неструтктурирана информация, пълна с ненужни детайли, но неспособна да представи на децата общ поглед върху нещата.
Но това по никой начин не значи, че трябва да заебем всякакво общо образование, и всеки да си учи каквото му е интересно (за повечето деца - нищо). А просто значи, че трябва да намерим начин да преподадем този ЖИЗНЕН МИНИМУМ обща култура така, че да бъде възприет.
Затова има средно образование и затова то е задължително. Това не е закостенялост и тъп традиционализъм. Това е нужно, за да може да се възпитават хора, които да движат нацията, човечеството или поне себе си напред в живота. С НЯКАКВА представа за ставащото около тях.
Вместо това "експерти"-психолози се СЪОБРАЗЯВАТ с мързела на подрастващите, превръщайки го едва ли не в наука и прекроявайки образованието по негов модел. Навсякъде по света. Това вече е модното, новаторското, а другото е традиционализъм. Ами не, всъщност това, което този подход на практика е, си е едно чисто израждане на расата. Едно подчиняване дори на разума (както вече отдавна е подчинено тялото) на удобството, без ясното съзнаване на очевидния факт, че така човешкият ум губи всякакъв стимул и възможност да се развива.
Да, има области от човешката култура - например изкуството - на които наистина трябва да се посветиш и не ти остава време за много друго. Но, първо, те са достатъчно всеобхватни за да ти предоставят поле за развитие на интелекта, и второ - ДОРИ и при тях смятам за редно човек да знае какво е сода каустик и какъв е по народност Шарл де Гол.
Просто не виждам как иначе може да се нарича интелигентен човек.
"Ами защото е традиция. Да си с богааааааааата обща култура. И никой не си дава сметка, че това вече не върши работа."
Признавам, че е извадено от контекста, но не затова ми е думата в момента. Думата ми е затова, че аз пък лично изключително ненавиждам все по-популярното напоследък схващане, че общата култура е отживелица, че в информационната ера все едно никой не може да бъде енциклопедист, та за какво и да се натягаме, че е важно човек да си разбира единствено от професията (била тя и продавач на хладилници например), пък това, че няма точно представа за разликата между атом и молекула, не е ОСОБЕНО съществено.
Еми сори, но това са, с извинение, ПЪЛНИ глупости.
И ще изброя няколко аргумента за това си мнение:
1) Човешкото съзнание и мисловен капацитет се развива на принципа на асоциативните връзки. Това е нещо, което няма как да знаете, ако нямате обща култура, така че ви го снасям. Асоциативните връзки се развиват от откриване на взаимозависимости. На схеми, на общи елементи и извличане на връзки. Във всичко, с което се сблъскаме. Колкото повече информация обработи мозъкът и осмисли, толкова повече поле за откриване на асоциации всъщност се предлага на човешкия ум. Той се развива. Ползата от това не е очевидна, но тя е аналогична на ползата от фитнес - няма пряка връзка между вдигането на щанга и местенето на шкафа вкъщи, но фактът, че фитнесът дава повече възможности на мускулите ви да прилагат сила води до това, че вие вече можете да преместите шкафа вкъщи. Същото е и с общата култура. Именно ШИРОКИТЕ познания за РАЗЛИЧНИ области от човешката действителност и откриването на ВРЪЗКИ, на ОБЩА СХЕМА във всичко, кеото се случва, е това, което развива вашата асоциативност и ви дава възможност да реагирате бързо, точно и качествено във всяка житейска ситуация. Казано с прости думи - прави ви по-интелигентни. Да, интелигентността е точно това, независимо по какъв начин измерена - способността да се откриват зависимости и да се правя заключения въз основа така извлечената информация. В каквото и да е. В език, в математика, в картинки, все тая.
НЕСЛУЧАЙНО хората от Что, где, когда примерно са смятани за много умни. Те просто са. Защото имат широка обща култура.
2) Схващането, че е по-важно човек да си разбира от това, което работи, а нищо друго в околния свят, наука и изкуство няма значение, е просто смехотворно. Човек, при когото подобен начин на интелектуално развитие кристализира, неслучайно се превръща в социален изолант. Ако можеш да говориш само за окабеляването на офиси + задължителните политика, футбол и жени (съответно дрехи, козметика и мъже), по които всеки е спец (просто щото не се изисква никаква култура за тях), то това те прави всъщност един доста тъжен темерут.
Някои няма да се съгласят, но за мен е незимеримо по-важно човек да е пенкелер, без да е гений в областта си, но да може да говори адекватно на поне 80% от темите, за които се говори около него, отколкото именно да е гений в областта си и в нищо друго. Подобни хора остават с ограничен социален потенциал, с ограничена възможност за реакции в житейски ситуации (твърде малко опит и познания в достатъчно различни области) и в крайна сметка - макар и вероятно щастливи по свой си начин - без съмнение остават неупотребили докрай възможностите, предлагани им от живота и обществото.
3) Да разбираш света около себе си за мен поне е въпрос най-малкото на лично достойнство. Извинявам се, но какъв член си ти на биологически вид, стигнал дотам, че да е в състояние да промени цялата си планета, да създаде средстава на изкуството, въз основа на които да се саморазвива интелектуално, да мине през един милион социални строя и два милиона философии, АКО ти всъщност нямаш никаква представа от всичко това? Ако не знаеш защо предметите са с различни цветове, ако не си чувал за корен квадратен, ако Шекспир, Гьоте и Кант не ти говорят нищо? Не се смейте, случаи такива има БЕЗЧЕТ. И докато част от човечеството няма ВЪЗМОЖНОСТТА да научи за тези неща, е най-малкото БЕЗУМНО НАГЛО хората с възможност да ги научат и да разбират и да се възхищават истински на света около себе си и постигнатото от расата си, практически да хвърлят всичко това в кошчето за боклук, понеже НЕ Е ОСОБЕНО ВАЖНО.
Но БигБрадър е важен. Нещата все пак са несъпоставими. Така е!!!
4) Последно, тенденцията, която е все по-силна напоследък и особено силна на запад може би (нямам съвсем точна представа) - а именно, че щом на детето не му е интересна математиката или пък го мъчи да чете класиците, или пък не го бива да тича и не помни пет дати заедно, няма какво да го мъчим, е - ще го кажа съвсем откровено - ВРЕДНА. Няма такова нещо като не му е интересна. По-горе вече казах - това е част от света наоколо. Ако искаш да си човек с претенции за интелигентност и за НЯКАКВО личностно развитие, ти не можеш да зарежеш тези неща. Това е положението. Това е минимумът култура, който ти просто ТРЯБВА да имаш. Аз примерно никой не ме е насмитал за физическото - и затова съм дроб със слаба физика. А знаете ли как се изгражда хубавата физика - ами с физическо, да. Не става от първия, не става от втория, на третия път вече ще си направиш норматива от коремни. И ще имаш стегнат корем, който да ти върши работа. Ами същото е и с науката. Не вдяваш квадратните уравнения - няма проблем - ще решиш сто и ще ги вденеш. Защото квадратните уравнения са приложение на една единствена формула и ако не можеш да ги вденеш, имаш много сериозни проблеми с обработката на информация и нужда от специалист. А също от малко бой или - в случая, когато става дума за психичен проблем - малко разбиране.
Но не - вместо това на "горките" деца, които мислят основно за компютърни игри, порно и пиянство, трябва да бъде спестен ужасът от квадратните уравнения и контролните по история - и вместо това нека да ги насочваме към единственото, което им е интересно (т.е. най-лесно и мързеливо), пък останалото - ряпа.
Резултатът - дебили. От - до. Хора, които се ГОРДЕЯТ с очукаността си от живота, с разбирането си за "истинските" неща (разбирай бандитлък, безразборен секс и коли) и за които Кюрасо е държава в Африка. Хора, за които ценност е оцеляването, а не развитието.
В заключение, не казвам, че системата ни (специално за България) за образованието е добра - напротив, лоша е. Преподава се неконсистенен, зле подреден материал, неструтктурирана информация, пълна с ненужни детайли, но неспособна да представи на децата общ поглед върху нещата.
Но това по никой начин не значи, че трябва да заебем всякакво общо образование, и всеки да си учи каквото му е интересно (за повечето деца - нищо). А просто значи, че трябва да намерим начин да преподадем този ЖИЗНЕН МИНИМУМ обща култура така, че да бъде възприет.
Затова има средно образование и затова то е задължително. Това не е закостенялост и тъп традиционализъм. Това е нужно, за да може да се възпитават хора, които да движат нацията, човечеството или поне себе си напред в живота. С НЯКАКВА представа за ставащото около тях.
Вместо това "експерти"-психолози се СЪОБРАЗЯВАТ с мързела на подрастващите, превръщайки го едва ли не в наука и прекроявайки образованието по негов модел. Навсякъде по света. Това вече е модното, новаторското, а другото е традиционализъм. Ами не, всъщност това, което този подход на практика е, си е едно чисто израждане на расата. Едно подчиняване дори на разума (както вече отдавна е подчинено тялото) на удобството, без ясното съзнаване на очевидния факт, че така човешкият ум губи всякакъв стимул и възможност да се развива.
Да, има области от човешката култура - например изкуството - на които наистина трябва да се посветиш и не ти остава време за много друго. Но, първо, те са достатъчно всеобхватни за да ти предоставят поле за развитие на интелекта, и второ - ДОРИ и при тях смятам за редно човек да знае какво е сода каустик и какъв е по народност Шарл де Гол.
Просто не виждам как иначе може да се нарича интелигентен човек.