Любимата ви "гледна точка"?
Любимата ви "гледна точка"?
1-во лице, (2-ро лице ), 3-то лице - ограничена, 3-то лице - всезнаеща или разните им вариации?
Моята се оказа, че е "3-то лице, абсолютно ограничена" - или поне така си я наричах, докато не разбрах че се казва "3-то лице, обективна". Това означава, че разказвачът няма право да влиза в ничия глава - просто "камера", която записва това, което се вижда и чува, "муха на стената".
Срещали ли сте нещо такова в което и да е фентъзи?
Моята се оказа, че е "3-то лице, абсолютно ограничена" - или поне така си я наричах, докато не разбрах че се казва "3-то лице, обективна". Това означава, че разказвачът няма право да влиза в ничия глава - просто "камера", която записва това, което се вижда и чува, "муха на стената".
Срещали ли сте нещо такова в което и да е фентъзи?
passer-by wrote:А, сетих се. Гледайте "Големият Стан". В programata.bg беше злостно оплют, ама трейлърът ми допадна, рекох да рискувам и го гледах оня ден. Доста приятна комедийка. Напомни ми на оная другата с Адам Сандлър и затворническия футбол, но в по-добър вариант.
Малко твърде ми е кинематографична тази гледна точка. Без мисли на героя, единствените подсказки са външните им реакции...Твърде е трудна за писане и, следователно, не особено успешна като резултат, в повечето случаи. Според мен може да се използва като елемент от 3-то лице ограничена перспектива, където "камерата" да се приближава и отдалечава в зависимост от ситуацията. Шайхири, ако желаеш, за повече инфо за гледни точки може да погледнеш "Characters and viewpoints" на Орсън Скот Кард, (ако вече не си я погледнал, разбира се ) Има я в един от линковете в темата...ъм, Линкове, в Writing Workshop-a.
Иначе, на мен напоследък започна да ми харесва перспективата от първо лице.
Иначе, на мен напоследък започна да ми харесва перспективата от първо лице.
Аз си мислех, че недолюбвам първото лице, а предпочитам именно приближаващата се и отдалечаваща се камера на трето, обаче след няколко наистина брутални фърст пърсън изпълнения открих, че всъщност ме кефи ВСЯКА форма на писане, стига да е написана добре...
And you can't dance with a devil on your back...
Roland wrote: всъщност ме кефи ВСЯКА форма на писане, стига да е написана добре...
Рольо го каза.
Love & peace
The purpose of art is to make the imagined seem real, the impossible seem possible. Pornography has much the same purpose. ...
My Anime list
The purpose of art is to make the imagined seem real, the impossible seem possible. Pornography has much the same purpose. ...
My Anime list
Я дай някакви примери за използването на тази гледна точка, че на мен ми звучи малко изкуствен подход. Много кинематографично звучи наистина.Моята се оказа, че е "3-то лице, абсолютно ограничена" - или поне така си я наричах, докато не разбрах че се казва "3-то лице, обективна". Това означава, че разказвачът няма право да влиза в ничия глава - просто "камера", която записва това, което се вижда и чува, "муха на стената".
Най-важното е как ще се справи автора, а не какво точно ще избере. Ако е некадърник и най-подходящата за целта гледна точка да използва пак ще се осере. Но естествено, първото лице е голяма мъка, ако разказвачът е някой герой, когото читателят не може да понася.
Ridcully: "A few twenty-mile runs and the Dean'd be a different man."
Bursar: "Well, yes. He'd be dead."
Ridcully: "He'd be healthy."
Bursar: "Yes, but still dead."
Bursar: "Well, yes. He'd be dead."
Ridcully: "He'd be healthy."
Bursar: "Yes, but still dead."
Отгоре
Правилата на бордгейминга:
1. Всички други неща, включително храна, дрехи, застраховка за колата и пари за обяд, представляват непредвидени разходи по отношение на това, което ви е необходимо за игрите.
2. Никога не пресмятайте общата стойност на това, което сте купили.
3. Ако искате нещо, значи ви е нужно.
4. Ако ви е нужно, значи трябва да го купите.
1. Всички други неща, включително храна, дрехи, застраховка за колата и пари за обяд, представляват непредвидени разходи по отношение на това, което ви е необходимо за игрите.
2. Никога не пресмятайте общата стойност на това, което сте купили.
3. Ако искате нещо, значи ви е нужно.
4. Ако ви е нужно, значи трябва да го купите.
- Freddy Krueger
- Adept
- Posts: 208
- Joined: Tue Oct 05, 2004 3:02 pm
- Location: Elm Street
- Contact:
И аз някога мислех, че харесвам само трето лице, но се убедих, че има много качествени книги написани в първо. А към второ лице имам особено отношение. То или разваля текста катастрофално, или го прави адски експредивен. За съжаление обикновено става първото.
I don't wanna die
But I ain't keen on living either
But I ain't keen on living either
- armageddon
- Forsaken
- Posts: 2936
- Joined: Tue Jan 13, 2004 10:24 am
Аз съм съгласен с Роланд, няма значение от кое лице е гледната точка, стига да е написано добре. Мога да дам примери за добри и лоши неща и за двете гледни точки. По едно време ми се струваше, че гледната точка от първо лице е по-лична и по-подходяща за разкриване на емоционалността на героя, но това далеч не е задължително. Сещам се например за една книга на Робърт Силвърбърг, "Време за промени" се казваше, ако не се лъжа, където гледната точка от първо лице не допринасяше кой-знае колко за общото впечатление. От друга страна, напълно е възможно ефекта да се постигне от трето лице, последно се сещам за "Като гореща вода за шоколад" на Лаура Ескивел.
Единствения похват, който определено не харесвам, е използването на сегашно време - просто не мога да свикна с това и толкова, и колкото и да е интересна някоя история, сегашното време просто ме убива ...
Единствения похват, който определено не харесвам, е използването на сегашно време - просто не мога да свикна с това и толкова, и колкото и да е интересна някоя история, сегашното време просто ме убива ...
This signature is not yet rated
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 18 guests