Page 61 of 68

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Fri Jan 21, 2022 4:58 pm
by Claymore
@трубадур @Roland Винаги :bow:

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Fri Jan 21, 2022 5:56 pm
by Matrim
Попрекалихте, наистина, и това го казвам като човек, който се е оплаквал от "феминизма" в последните сезони на Бъфи още откакто го гледа преди повече от 10 години. Не че и аз не злорадствам леко като си представя как хората, които бутаха Аня и даже Спайк за феминистки икони сега се червят като чуят името Уидън, но изявления като "А и тъй нареченият феминизъм на Уидън никога не е бил нищо повече от фем-дом фетишизъм" са малко прекалени.

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Fri Jan 21, 2022 7:17 pm
by Roland
Много прекалени даже. Аз в момента гледам Бъфи наново с един приятел и някои неща са си криндж като всичко от тая епоха, но вериалът продължава да е шедьовър.

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Sat Jan 22, 2022 2:34 pm
by tigermaster
Може и да прекалявам.
Една от причините да напиша предишния коментар толкова агресивно е, че отдавна ми е писнало от истории, в които безсмъртен двестагодишен дядка се забива с тийнейджърка, а на никого не му пука, защото дядката го играе млад актьор. Ако помня правилно, канонично Ейнджъл в началото на сериала е на 269 години. Ако изглеждаше на деветдесет (демек почти три пъти по-млад, отколкото е), колко зрители щяха да приемат връзката му с петнайсетгодишно момиче? Връзката му с Корделия по се ядваше, понеже поне всички бяха възрастни в другия сериал и донейде можех да игнорирам гимназиалните истории.

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Sat Jan 22, 2022 3:20 pm
by трубадур
Баси, човек в днешно време да си не прави бъзици с некадърни холивудски сополи, поне научих, че бъфката е шедьовър. Те тва е, хора, престъпление и наказание, произволна църква, нацапана от микеланджело и бъфи. :mrgreen:

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Sat Jan 22, 2022 4:04 pm
by Ghibli
tigermaster wrote:
Sat Jan 22, 2022 2:34 pm
отдавна ми е писнало от истории, в които безсмъртен двестагодишен дядка се забива с тийнейджърка, а на никого не му пука, защото дядката го играе млад актьор. Ако помня правилно, канонично Ейнджъл в началото на сериала е на 269 години. Ако изглеждаше на деветдесет (демек почти три пъти по-млад, отколкото е), колко зрители щяха да приемат връзката му с петнайсетгодишно момиче?
Е да, ама в този тип истории героите не изглеждат на 90, нали това е целият смисъл на вампирството, да си безсмъртен и вечно млад :roll: Та при това положение, не разбрах кое толкова те дразни. Че човек на 15 е по-незрял, отколкото на 269, или какво?

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Sat Jan 22, 2022 4:29 pm
by Demandred
Аз никога не съм бил фен на Уидън, обаче и на мен са ми странни внезапните преоценки на творчеството на хора, които са придобили негативна репутация. "Бях фен на X 15 години, обаче сега осъзнах, че той е нe само кофти човек, но и творчеството му е посредствено". Като че ли не е възможно кофти хора да правят качествено изкуство.

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Sat Jan 22, 2022 4:47 pm
by Roland
tigermaster wrote:
Sat Jan 22, 2022 2:34 pm
Може и да прекалявам.
Една от причините да напиша предишния коментар толкова агресивно е, че отдавна ми е писнало от истории, в които безсмъртен двестагодишен дядка се забива с тийнейджърка, а на никого не му пука, защото дядката го играе млад актьор. Ако помня правилно, канонично Ейнджъл в началото на сериала е на 269 години. Ако изглеждаше на деветдесет (демек почти три пъти по-млад, отколкото е), колко зрители щяха да приемат връзката му с петнайсетгодишно момиче? Връзката му с Корделия по се ядваше, понеже поне всички бяха възрастни в другия сериал и донейде можех да игнорирам гимназиалните истории.
Е, първо, не съм сигурен от какво ти е "писнало", като тая история е отпреди да си роден :mrgreen: Смисъл, разбирам 2017 да беше правен сериалът, но той е от 97-ма. Не е там почнала тая тенденция, но все пак си остава отпреди туайлайт.

Второ - и определено не се чувствай поканен да обсъждаме вампирски митоси :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: - но идеята поне в тоя сериал е, че вампирите нямат душа, което в тази вселена е аналог както на морална рамка, така и на способността да израстваш като личност. Демек, Ейнджъл е на същото интелектуално, емоционално, и психологическо ниво, на което е бил га са го вампирясали, което е някъде средата на 20-те. Т.е. разликата с Бъфи не е ТОЛКОВА епична, колкото е реалният лайф каунтър.

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Sat Jan 22, 2022 4:56 pm
by tigermaster
Ghibli wrote:
Sat Jan 22, 2022 4:04 pm
Е да, ама в този тип истории героите не изглеждат на 90, нали това е целият смисъл на вампирството, да си безсмъртен и вечно млад :roll: Та при това положение, не разбрах кое толкова те дразни. Че човек на 15 е по-незрял, отколкото на 269, или какво?
Че дете се събира с възрастен, по-стар от прабаба му. Кой на колко години изглежда за мен няма никакво значение.

За протокола, понеже междувременно се е появил и коментар на @Demandred - при мен преоценката на творчеството на Уидън започна много преди да излязат негативните новини за него. От нещата, които е правил след "Отмъстителите", съм гледал само два епизода на "Невъзможните" - и това е. Наскоро пак изгледах "Файърфлай" и... Ами, хареса ми много, всъщност, обаче далеч не го гледах с телешкия възторг, с който го гледах преди петнайсет години.

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Sat Jan 22, 2022 6:38 pm
by Matrim
Второ - и определено не се чувствай поканен да обсъждаме вампирски митоси :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: - но идеята поне в тоя сериал е, че вампирите нямат душа, което в тази вселена е аналог както на морална рамка, така и на способността да израстваш като личност. Демек, Ейнджъл е на същото интелектуално, емоционално, и психологическо ниво, на което е бил га са го вампирясали, което е някъде средата на 20-те.
Ейнджъл вече бе изкарал над 100 години с душа когато се срещна с Бъфи. По-скоро е на същото ниво (cough, manchild, cough) защото 100 години е бродил и е мислил колко народ е изтрепал, без да създава никаква приятелства и т.н. Но каквото и да си говорим, това клише си е досадно, ако ще и да не е било толкова голямо клише преди 20+ години. После като повториха упражнението със Спайк вече стана хептен зле положението и се родиха много мемета от рода на Buffy the Vampire Layer.

Unfortunate implications има колкото искаш, разбира се, но ако може да се доверим на Бъфи да взема решения, от които зависи съдбата на света, мисля, че спокойно може да й позволим да си хваща и толкова дърти гаджета. За мен проблемът в случая по-скоро е как често се игнорират всички жертви на въпросните гаджета, защото народът здраво шипва Бъфи с тях, особено със Спайк положението е съвсем фарсово - отвлича Бъфи, после супер драматична сцена, че го disinvite-нали от къщата й, все едно не заслужава далеч по-сурово наказание. И това се повтаря отново и отново, защото plot armor-ът му е като броня на танк "Тигър".

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Sat Jan 22, 2022 8:03 pm
by Roland
tigermaster wrote:
Sat Jan 22, 2022 4:56 pm
Наскоро пак изгледах "Файърфлай" и... Ами, хареса ми много, всъщност, обаче далеч не го гледах с телешкия възторг, с който го гледах преди петнайсет години.
That's just growing up. Аз НИЩО не гледам с телешкия възторг отпреди 15 години :ninja:

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Sun Jan 23, 2022 2:14 am
by alshu
Аре ся, има и хубави неща, не е като да е бил пълен тюфлек още от началото (както се опитват да го изкарат някои хора тук). Примерно се сещам за Dr. Horrible's Sing-Along Blog.

Според мен:
1. С времето се изчерпа откъм идеи и си остана само с раздутото его.
2. Не успя да вземе културния завой в холивудската чувствителност (каквото и да означава това в момента), но все още продължаваше да иска да е в светлината на прожекторите...е, не работи така.
3. Определено е злоупотребявал със славата и популярността си и сега в социално отношение ще плати с лихвите.

В смисъл, че не може да се адаптира към новия климат е някак разбираемо, но за злоупотребите няма извинение.

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Sun Jan 23, 2022 12:57 pm
by coldie
Аз да си призная гледам Чък. Мъжкия вариант на Никита ми се струва, ама нз що повече се кефя на Никита.

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Sun Jan 23, 2022 1:16 pm
by Moridin
Постът на алшу е доста добро обобщение.

Иначе преувеличаването си е пълно. Като цяло когато говорим за простъпки, трябва да имаме предвид психическото състояние. Всеки си идва с травмите. Те не извиняват действията, но ги обясняват. С малко четене между редовете за мен например е напълно очевидно, че Рей Фишър преувеличава мощно реплики и вдига много шум за нищо. За сравнение, ситуацията с Гал Гадот изглежда вербатим, въпреки че остава неяснота заплахите заплахи ли са наистина. Това, което е кринджи, не е толкова реакцията на Уидън и тъпото му замазване - няма да е първият, нито последният режисьор, дето заплашва актьори, които не искат да изпълняват визията на твореца, а пък са подписали договор - кринджи е изначално желанието да снимаш сцена с падане върху цици в 201х или когато беше сниман филмът. И тук се вписва именно с абсолютна точност обобщението на алшу.

Отделно, на тайгъра възмущението как 270 годишен човек спи с 16 годишни, е тотален абсурд, както и Гибли е посочила. Consensual sex по принцип е доста мътно нещо и ние слагаме една сравнително произволна граница от 18 години като catch all, въпреки че очевидно доста по-възрастни хора могат да бъдат манипулирани да консент-ват, точно както и тийнейджъри. Но ние решаваме, че това си е техен проблем, въпреки че и в двата случая основни виновни са родителите - съзнателно или не. Та на фона на цялата тая мътнотия, очевидният факт, че мъжете търсят сексуално разнообразие по психоеволюционни причини почти докато са потентни (макар и с ясен спад в интензитета след 25 и нататък) и че ако бяха вечно млади и вечно здрави и неподвластни на този хормонален спад, биха го търсили винаги, е common sense, както и това, че търсят по-млади жени по същите причини (психиката им е навързана да си осигуряват продължаване на рода, което е по-реалистично с по-млади жени). Т.е. ние се опитваме да привнесем човешката биология от нашия свят (хората остаряват и видът им става маркер за очакван сексуален спад) в биология в измислен свят, в който хората не остаряват. Т.е. какво решаваме - че понеже са минали 269 години очакваме някой да се е наситил на секс (което е напълно произволно - ако има свръхестествен механизъм да оставаш млад, нямаме никакво право да очакваме как точно този механизъм влияе на либидо), или понеже са минали 269 години, очакваме човекът да не си позволява да прелъстява много по-млади от него, защото са по-глупави и може да ги манипулира - което не е никак ясно, че е случаят. Нещо повече, видимо например от "Дневниците на вампира", а вероятно и от самите Бъфи/Ейнджъл (понеже съм бил млад, не знам как са им реагирали публиките и каква е била демографията на зрителите), всъщност самите тийнейджъри и то от женски пол са ОСНОВНАТА аудитория на тоя тип истории, а не лъскащи в мазето бели петдесетгодишни мъже.

С други думи, ако задълбаем в предполагаемата аверсия към случващото се, стигаме до извода, че основно не ни харесва психологическата проекция на САМИЯ шоурънър, домогващ се до млад секс през героите си, т.е. обратно към нашата реалност.

И тук идва круксът на преувеличаването в темата. Постовете на тайгъра, Литц, трубадура, донякъде и Клеймор въпреки че той критикува други точки, предполагат, че правилният подход изкуството да третира социално неприемлив казус е да не го повдига изобщо. Т.е. в живота мъжете наистина се опитва да изнасилят дори жени, към които изпитват романтични чувства и дори са двойка, но в изкуството това го забраняваме, за да не го нормализираме. Всеки начинаещ психолог вероятно може да каже докъде води тоя тип потискане, за доктори по специалността да не говорим. В живота злоупотребата с (или да го кажем продажбата на) власт и богатство за секс с млади жени е реалност, но в изкуството не го показваме, за да не го нормализираме, вместо да го чоплим именно през изкуството, което всъщност е смисленият подход. Малкълм Рейнолдс - видимо положителният, обект на симпатия герой - се държи като тъп мачо и джъджва Инара от висотата на нереализираните си чувства? Guess what, точно това се случва в живота - тия, които обичаш, се държат тъпо, и създават цялата сюрия когнитивен дисонанс, който описва човешкото състояние постоянно. Да го пропускаме ли това?

И т.н. и т.н. Дали преднамерено или не, Уидън рови теми, които дори през днешните морални призми, а не тия преди 30 години, са всъщност релевантни за ровене, но ние ги режем, понеже кенсълинг. Това е грандиозен проблем с туитърния подход към изкуството в наши дни, и го прави по-евтино и повърхностно.

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Sun Jan 23, 2022 1:31 pm
by трубадур
Moridin wrote:
Sun Jan 23, 2022 1:16 pm
Постовете на тайгъра, Литц, трубадура, донякъде и Клеймор въпреки че той критикува други точки, предполагат, че правилният подход изкуството да третира социално неприемлив казус е да не го повдига изобщо.
буквално, дори и тайгъра даже, нито един от нас не казва такова нещо :mrgreen:

единствено основно се ебавахме с глупостите виденови от интервюто, после скочихме спциално с клеймор на некадърността му, щот явно творчеството му не ни кефи и не доставя за нас (в моя случай с изключение на авенджърите, останалото е бая средняшко и с нищо не заслужаващо хвалбите), и тва е.

ма... готин чаршаф, де, с почти нищо в него не съм съгласен (освен последното изречение, че мамата си бало като става дума за реално обсъждане на идеи и теми), ама нека има дискусия. :spite: