Posted: Thu Apr 02, 2009 5:17 pm
Аз открих, че съм съгласна с голяма част от поста в общи линии. С какво не съм:
Първо, това отрича всякаква алтернативна история като жанр или поджанр. Второ, това че нещата са се случили така всъщност доста пъти е функция на случайност или нещо, което може и да не знаеш. Ако бяхме имали необичайно мека зима през 1812 нищо чудно в Русия сега да говореха на френски. Не знаем защо точно Наполеон е решил да се забива там, но може би нещо съвсем малко е можело да му повлияе и да обърне историята. За мен пък сравнително достоверната алтернативна история винаги е била плюс.Сега ще обясня защо на мен аспектът с историческите събития ми седи уронващ: имаме дадени събития по протежение на времето, те са довели до съответното развитие и последствия и са факт, вече са приети като константа... едно заигравене с представянето на подобни събития в светлина „ами ако беше станало това и онова”, демек паралелната версия, добавя усещането за приказност в един сюжет. Вероятно ако не си давах сметка за самите събития в миналото и защо са се случили, щеше да ми е далеч по-лесно да се връзвам на подобни разигравания на теоретични scenarios. Лошото е, че като знам кое какво се е случило и вследствие на какво в миналото, едно схващане за преобръщане на дадено историческо събитие влачи след себе си МНОГО въпроси за мен.
По същия начин и аз мога да кажа, че не живея в един град със супергерои и някой не ме заплашва да ме убие, понеже иска да знае как изглеждат тези супергерои. И мисля, че и треската от 11 септември поотмина, та не можем вечно да се чудим какво ще правим с лудите терористи.Нито съм супер-герой да се питам кой ше ми пази задника, докато аз се трудя да ме е еня за човечеството, дето не го бива, нито мога да се вживея във фазата „Ми то Студена война може пак да има и тогава???”, да не говорим колко ми е втръснало от анти-Рейгънизъм и колко абсурден е започнал да става именно на фона на световна финансова криза.
Не разбирам защо има значение кое е модерно и кое не. Аз пък виждам и темата за самотата и упадъка на авторитетите. Не виждам особени съждения за това какво е да си супергерой в един нормален свят, виждам такива за това какво е да носиш определена маска в един нормален свят, как падат маските и как се износват. Докъде води изолацията и всемогъществото. Ако това са идеите на Айн Ранд и Едуард Клайн, съжалявам, не съм ги чела. Имам спомени само, че Айн Ранд си падаше по умерения егоизъм.Това, което виждам в Уочмън: вариации по идеи на Айн Ранд и Едуард Клайн, леки нихилистични забежки (свързани именно с деконструкцията на идеята за герой), разсъждения и съждения над това какво е да си супергерой в нормален свят (отново имаме това, че си труден и дисфункционален типаж, което според мен е супер-типично за почти всеки комиксов филм със супер-герой); супергеройското води след себе си темата за свръхчовека и оувъррийчъра, която си я обожавам още в проявленията й през Ренесансово време в пиесите на Марлоу, да речем, и която по времето, когато комиксът е бил заченат, е била супер-модерна (поради икономическия подем). Друго модерно нещо от времето на създаване на комикса –анти-Рейгънизма, който води след себе си доста паразитния цинизъм (който пък парадира в случая да е реализъм); луксът от мега-злодеи, който подтиква нормално повече ударение върху интроспективни възгледи на героите относно собственото им геройство по пределно декламативен начин (с доста нездрави препратки към Пруст, държа да вметна); напусканите „автентични” събития, които за мен допълнително опошляват внушението и претенцията за значимост в случая.
Добре, хубава идея, но... за мен не блести с нищо. Темата с доброто и злото, темата с избора. В Уочмен също я имаме, само че там не можеш да кажеш еднозначно дали изборът е добър или лош.като за начало, най-тиражираната тема на братята Нолън – какво правиш, за да се чувстваш добре със себе си; какви са моралните ти устои, докъде можеш да стигнеш, ако ти се наложи да ги прескачаш, и как да живееш със себе си в чисто екзистенциалния смисъл. Разчупвайки структурата на сюжета, за мен има централен герой, който продължава да си е изтъкан от противоречия и на когото е противопоставен посредством паралелизъм образът на Белия рицар, демек Харви Дент. Харви е почти огледален образ на Уейн, до момента, в който не се случва това, което променя Уейн навремето. Докато Уейн прави един избор, Харви залита към друг и в крайна сметка става ясно, че само едно-единствено качество е достатъчно да килне човек със здрави принципи в кофти посока. Което е чиста и опростена форма на значителна част от маса нравоучения в Библията, старогръцките трагедии, та чак до ден днешен.
За мен пък пък Брус Уейн си е съвсем бял. Това че е решил да спася момичете вместо Дент - ми няма идеален вариант, избира един от двата добри. А Дент става сив единствено благодарение на черното на Жокера, иначе и той е бял. И да, после има епично противопоставяне на характери, но базата, на която стои ми е нестабилна.За мен черно-бяло (като махнем Жокера, който конкретизирах, че е по-скоро направо черна дупка и природен катаклизъм) липсваше като цяло във въпросната опозиция. И двамата бяха сиви, именно защото в крайна сметка донякъде жизненият им път съвпадаше от морална гледна точка. Именно това изследване на невидимите бариери в човешката психика, и то по начин, който да не ти го навира в лицето през 10 минути, ме спечелва напълно.
Да, но в единия случай супергероят е изумително богатият, преминал странен житейски път Брус Уейн, за който ми се вижда направо естествено да е супергерой, а в другия имаме обикновени хора, които всъщност не са супергерои.Като се абстрахираме от идеите за хаос и анархия, които вече достатъчно бяха дъвкани и преди това (и които да, може и да не са така значими колкото Трета световна война, но все пак се случват далеч по-често on а daily basis, дори в колонизирани общества – вързано посредством якия момент с Майкъл Кейн, който сипеше перефразирани думи от „Ностромо” на Конрад), пак имаме идеята „колко е трудно да си супергерой”, какво става с инфраструктурата на средностатистически съвременен мегаполис (както и дребни мотиви, вързани за това, примерно: по какъв идиотски начин реагира средностатистически данъкоплатец в кризисна ситуация).
За мен филмите със минималистичен саундтрак при равни други условия са много по-незапомнящи се като музика от филмите с песни в саундтрака. Може би не е модерно, но песните за мен дават много повече индивидуалност и сами по себе си могат да придадат значение.Сега за музиката и саундтракът: модерна презумпция е, че влагането на песни под каквато и да е форма в един саундтрак го превръща в нещо по-poppy автоматично и по-пуканково. Дори и те да отразяват на 110% съответната епоха и да подсилват автентичността. Не казвам, че съм съгласна с подобно мнение, просто на теория в тези дни се води за хипер-модерно да си колкото е възможно по-минималистичен в употребата на песни в саундтрак, съпътстващ филм, ако държиш филмът ти да има някакво послание, което да се възприеме като значимо.